Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ostinpa kuitenkin. Toi perusmalli on uskoakseni sen verran tiukasti hinnoiteltu että ilmaiseksi tingatun erikoisvärin lisäksi en mistään muulta Hynkyn myyjältä olisi kuitenkaan tuon enempää alennuksia ja/tai varusteita autoon saanut tinkaistua. Ja asiointi jossain kotikylää kauempana olisi kuitenkin jonkinnäköinen vaiva, joten Raision Verkkokauppa ja ohari-Mikko sai tästä kaupat.

Kaupanteko kyllä sujui nyt oikein hyvin alkuvaikeuksista huolimatta. Eilen kysyin vielä yhden simppelin jutun sähköpostitse ja sain siihen vastauksen iltapäivällä. Tänään aamulla laitoin sitten viestiä että tehdään kaupat, ja nyt klo 11 jälkeen on saatu rahoituspäätös ja kauppasopimus allekirjoitettu. Rahoitukseen haetaan tosin vielä uusi päätös kun auton toimitus lähestyy, koska rahoittaja ei lupaile mitään minnekään vuoden päähän, paitsi tässä tapauksessa kampanjahinnan 1 % kokonaiskorko ilman muita kuluja. Lopulta katson sitten auton luovutusaikaan että miten tuon rahoitan, jos jotain syystä tuo 1 %:n tarjous ei enää miellytäkään.

Soppariin tuli nyt alustavaksi toimitusajaksi 30.6.2023 mennessä. Katotaan nyt mihin se lopulta asettuu, kunhan nyt ensi vuoden puolella autonsa sais :mrgreen:

Nyt sitten jännätään jaksanko ajaa Töpslikärsällä vielä tuon vuoden vai iskeekö niin kova kuume että soitan Joupille ja lunastan sieltä sen 52 t€:n esittelyskodan syksyllä, tai laitanko käytetyn e-tronin joltain trokarilta :mrgreen:

Siihen asti, käyttötesti Mitsulla jatkuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onnea! Oli se sit tuskallisesta vuoden odottelusta tai hyvästä flippauksesta :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onnea uudelle sähkiksen omistajalle ja mukavaa odottelu aikaa. Itse etsin pari vuotta ennen kuin löysin etsimäni auton. Tähän mennessä tykkään, että kannatti, kun ei ollut mitään kiirusta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onnee :mrgreen:

Tuosta toimitusajasta tuli mieleen et jos haluaa ajella takuunalaisella autolla niin skodan kanssa ois joutunu uudelle koeajokierrokselle jo vajaa vuoden päästä luovutuspäivästä.. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitos kiitos vaan kaikille, en tiiä onko tässä mitään muuta onniteltavaa kuin se että sain viimein tehtyä päätöksen. Euroakaan ei ole vielä sidottu ja mitään ei ole omistukseen siirtynyt. Vuoden aikana ehtii tapahtua vaikka mitä kaikkea muutakin, mutta kyllä tän valinnan pitäisi olla oikea, muuttui sitten elämäntilanne miten tahansa. Iso akku sai siksi lisäpisteitä että koskaan ei tiedä jos duunikuvion muuttuu niin että jotain pidempää matkaa tuleekin ajettua vaikka viikottain.

^mulle se takuu ei oo silleen älyttömän tärkeä koska en ole tainnut ennen täyden tehdastakuun alaista autoa omistaa. Hyvin on siltikin pärjätty. Voi silti olla että nyt kun pääsee ekaa kertaa uuden auton hankkimaan niin enää ei käytettyjä suostu enää huolimaan, se on tällaista tämä itsensä pilalle lelliminen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnittelut valinnasta!

Penkkien ilmastoinnista sen verran, että ei ainakaan omassa ole oletuksena päällä. Pari kertaa kovimmilla helteillä on kyllä tullut käytettyä.

Tavaratilan verho on itsellä enimmäkseen auki. Nyt, kun mainitsit asiasta, niin se tosiaan voisi olla kymmenisen senttiä korkeammalla. Enimmäkseen tuon kanssa on kyllä pärjännyt. Enemmän oikeastaan olen kaivannut jonkinlaista tilanjakajaa tuonne tai jonkinlaisia lenkkejä, jolla saisi esim pissapojan kanisteria vähän sidottua.

Pissapojasta, Hynkyssä on pissapojan säiliö puolet kolkin vastaavasta. Silti se riittää paljon pitemmälle kuin Kolkin säiliö. Kerran olen vasta sen joutunut täyttämään 7 kuukauden aikana.

Nyt oli TM:ssä tai Moottorissa juttua suurin piirtein mäyräkoiran kokoisesta generaattorista, joka tuuppaa 8 kW ulos. Perustui ilmeisesti turbiiniin.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ma Elo 01, 2022 21:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Kiitoksia vaan ja kiitoksia omien kokemuksien jakamisesta ja kysymyksiin vastailemisesta. Ei ole vertaistukea voittanutta näissä asioissa, sen verran pihalla tuntuu myyjätkin näistä vehkeistä välillä olevan.

Esimerkkinä mainittakoon se, että Skodamyyjä kuuli minulta että Enyaqiin ei tarvi enää ruksia vetokoukkuvalmiutta rahalla vaan se on vakiovarustelistalla, ja puhelimessa kun tuli tarjousvaiheen alussa puhetta suksiluukusta, niin Hyundain myyjä totes "ööö.. joo eiköhän siinä suksiluukku ole." No ei muuten ole.

Ainakaan vielä ei ostokankkunen ole ilmaantunut, voi johtua siitä että heinäkuulta tuli ihan hirrvittäväinen bensalasku:

Heinäkuu:
matkaa 1044 km
sähköä 122 kWh
bensaa 39 litraa
Rahaa näihin 102 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 20207 km
sähköä 5134 kWh
bensaa 318 litraa
Rahaa näihin 1016 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,6 litraa + 25 kWh eli 5,0 €

Kuukauden lukemat sivuaa aiempien kuukausien keskikulutusennätystä (3,8 litraa sadalle, sama lukema oli viime marraskuussa). Kuussa poltetun bensan määrä on uusi (aiempi oli 34 litraa) ja ekaa kertaa energiaan meni yli satanen kuuussa, aikaisempi ennätys oli 67 euroa. Noissa euroissa näkyy hyvin bensan hinnan reilu keuliminen.

Myöskin ekaa kertaa tuo kumulatiivinen kulut per 100 km pyöristyy nyt vitoseen. On siis korkea aika vaihtaa täyssähköautoon :mrgreen:

Pitäis kai alkaa jo soittelemaan sähköyhtiöille että pystyiskö ne myymään mulle jo nyt kiinteän sopimuksen alkaen ensi vuoden kesäkuusta kun nykyinen sopimus päättyy. Futuurikäyrät taitaa olla sellaiset että tuonne vajaan vuoden päähän alkamaan laitettu sopimus voisi vielä olla ihan sopuhintainen vaikkei voikaan kuvitella pääsevänsä nykyiseen alle 10 sentin kokonaishintaan, josta siis itse sähkön osuus on nyt 4,93 snt/kWh.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Pitäis kai alkaa jo soittelemaan sähköyhtiöille että pystyiskö ne myymään mulle jo nyt kiinteän sopimuksen alkaen ensi vuoden kesäkuusta kun nykyinen sopimus päättyy. Futuurikäyrät taitaa olla sellaiset että tuonne vajaan vuoden päähän alkamaan laitettu sopimus voisi vielä olla ihan sopuhintainen vaikkei voikaan kuvitella pääsevänsä nykyiseen alle 10 sentin kokonaishintaan, josta siis itse sähkön osuus on nyt 4,93 snt/kWh
Ei sähkökulkneita kovinkaan monia, vaan on pari tönöö pitää sähköjen avulla lämmön kunnossa, onhan tuo alle 5 snt aika hyvä tilanne, toinen määraik. soppari päättyy lähiaikana, ja taas täytyy katsoa että onko Olkiluoto mk3 jo lähtenyt käyntiin. :|
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sepä se mullakin, että ei se sähköautoilu mun taloutta kada jos sähkön hinta hyppää vaikka 10-kertaiseksi. Kyllä se ihan muusta se suurin sähkönkulutus tulee, eli talosta ja mökistä. Mökin voi aina jättää talveksi jäätymään jos niin haluaa, kotona on pakko pitää jotain lämpötilaa. Pientä osaa talosta on pelkällä sähköllä lämmitetty käyttöveden lisäksi, eli ne matalimmalla roikkuvat hedelmät on jo poimittu ilmalämpöpumpun ja varaavan takan kanssa. Pannussa voi polttaa sähkön sijasta öljyä mutta se ei halpa ole sekään.

Tosin tänään kun katsoo hintoja niin jos sähkösopimus pitäisi just nyt uusia uuteen määräaikaiseen, niin napsaisisin aika helposti öljyn pannuun päälle. Öljyn päivän hinta näköjään 1,76 euroa litra eli noin 17,6 senttiä/kwh, kun sähköä saisi määräaikasella tuollaisella 22,5 sentin kwh-hinnalla ja siihen vielä viisi senttiä veroja ja siirtoja päälle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Elo 01, 2022 19:11
Kuussa poltetun bensan määrä on uusi (aiempi oli 34 litraa)
Kuussa poltetun bensan määrä pitäisi olla rankasti alempi, kun sekä painovoiman kautta vierinvastus, että ilmanvastus on reilusti pienempiä kuin Maassa :mrgreen:

...Joo, oli pakko :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

^reps, tai röh. Ja olikohan se yksi "naapurilääni" esittänyt ettei nyt ehdi tän planeetan ulkopuolelle kun heillä prioriteetit muutttuneet.
Viimeksi muokannut torque, Ti Elo 16, 2022 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jus »

AZP kirjoitti:
Ma Elo 01, 2022 20:15
Öljyn päivän hinta näköjään 1,76 euroa litra eli noin 17,6 senttiä/kwh
Onko kattilan hyötysuhde öljyn poltossa tarpeeksi lähellä 100 %, että voidaan jättää laskelmissa huomioimatta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No riippuu miten tarkkaan haluaa laskeskella. Talvisin jossain yli 90 % se taitaa pyöriä, eli voishan tuohon hintaan lisätä vaikkapa 10 % hukkalisää. Tosin lämpimällä kaudella hyötysuhde on taas huomattavasti huonompi, minkä vuoksi kesällä ei pannua kannata öljyllä pitää.

Oon mä tuota hyötysuhdetta vähän tilastoinnilla koittanut selvittääkin. Pannuvastukset ja öljypoltin on nääs mittaroitu, ja löytyy vaja 10 vuodelta kk-tilastot siitä paljonko on mennyt öljyä ja/tai sähköä. Siitä kun katsoisi kuukauden keskilämpötilan mukaan käyrälle niin voisi saada osviittaa siitä paljonko enemmän kWh:ia talon lämmittäminen öljyllä on vienyt kuin sähköllä lämmittäessä. Tosin muuttujia on niin paljon (perheenlisäystä, joku viikon lomareissu silloin sun tällöin yms jnpp) että tietojen tilastollinen merkittävyys lähenee nollaa.

Paljon muutakin vaikutusta on sillä polttaako öljyä vai loimottaako vastuksia, mm. sähköstä maksetaan jälkikäteen kivoissa pikkuerissä, kun taas öljystä maksetaan isossa köntässä koko tilaus etukäteen, ellei käytä öljylaskun rahoitusta. Öljyä pitää myös muistaa tilata ja varmistaa että korkista on lukko auki ja piha sellaisessa kunnossa että auton sopii tulla. Öljyn polttelu johtaa myös ajoittaiseen poltinhuollon tarpeeseen ja nuohoojallekin on yksi hormi lisää putsattavana. Suomen sähköntuotannolla sähkön pitäisi myös olla ilmastoystävälisempi valinta kuin fossiilinen öljy.

Suurin osa tekijöistä on siis öljylle negatiivisia ja sähkölle positiivisia, minkä vuoksi olen viime vuodet käyttänyt pannussa pääosin sähköä, kun ostettavan energian hinnat on suurimman osan aikaa pyörineet samoissa, siinä 10-12 sentin paikkeilla per kwh. Mutta nyt on öljyn hinnan kohoamisesta huolimatta öljyssä kWh niin paljon halvempi kuin sähköyhtiöltä, että nuo hyötysuhteet ja huoltotarpeet eivät riitä kääntämään laskelmaa sähkön hyväksi.

Toinen tekijä mikä sen voisi tehdä on pääsulakkeiden riittävyys ensi talvena kun uusi autotalli täytyy pitää lämpimänä sähkön voimin. Siis ilmalämpöpumpulla, paitsi jos siinä ei kovimmilla pakkasilla teho riitä, jolloin otetaan suora sähkö tueksi, ja pitäisi autoakin ladata. Ja tuleva talvi lataillaan vielä Mitsua 10A yksivaiheella, 2023-2024 talvella Hyundaita lataillaan sitten varmaan kolmella vaiheella ja tehoa säädetään tarpeen mukaan. Luultavasti 3x6A riittää melkein aina. Toki siihen pääsulakkeeseen saa suurempaakin nallia tilattua, kaapelointi kyllä kestää suuremmat kuin nykyiset 3x25A.

Ja voi myös hyvin olla että 2023 syksyllä meillä ei enää öljypannua olekaan. Kyllä tässä lähivuosina on aika siirtyä keskuslämmityksessäkin lämpöpumpputeknologiaan. Lisäksi pitää ensi vuonna laskeskella vähän mitä noiden aurinkopaneelijärjestelmien tuotot suhtautuu nykyisiin sähkönhintoihin.
aero kirjoitti:
Ma Elo 01, 2022 20:19
Kuussa poltetun bensan määrä pitäisi olla rankasti alempi
Varsinkin kun epäilen vahvasti että ei bensaa saisi Kuussa hapen puutteen vuoksi tavan moottorissa edes syttymään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
To Heinä 28, 2022 10:27
Soppariin tuli nyt alustavaksi toimitusajaksi 30.6.2023 mennessä. Katotaan nyt mihin se lopulta asettuu, kunhan nyt ensi vuoden puolella autonsa sais :mrgreen:
https://www.kedglobal.com/automobiles/n ... &fs=e&s=cl

Saattaa olla että saatte nauttia töpselikärsän toilailuista vähän ennakoitua pidempään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nonniin! Konkretisoituihan se autokuume viimein 8)

Pelimieshän ehti tässä oletetussa vuodessa flippaamaan vaikka yhden kaks teslaa ;) Ainakin kolmosta saisi alkuvuoden toimitukseen nettisivujen mukaan :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin