Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jaha, taas yksi sähköauton tilannut foorumilainen lisää. Teitähän alkaa tulla esiin luokkaa yksi päivässä. Jännityksellä odotan jo kuka huomenna paljastaa tilanneensa sähköauton :mrgreen:

Laitoinpa ajan kuluksi vähän tonkien tietokantaa. Watchdog-sovellushan logittaa ajossa aika järkyn määrän tavaraa auton järjestelmistä ja jo on maksanut nimellisen tukimaksun sovelluksen kehittäjälle, tämän datan saa synkattua pilveen ja sieltä taas ladattua omalle koneelle tutkimuksia varten. Mitäs sitä muuta sitten harrastuksena tekisikään kuin sorttailisi sieltä tietoja :mrgreen:

En nyt ole niin kiinnostunut siitä montako sekuntia keskimäärin mennään regeneraatio päällä tai mikä on ollut moottorin lämpötila, vaan enemmänkin dataa siitä miten paljon oikeasti ajan miten pitkiä matkoja. Tämä on kiinnostaa tietenkin siksi että täyssähköön siirtyessä olisi oikeaa dataa siitä minkälaista rangea sitä itse tarvitsee, eikä pelkkää mutua.

Reilun kahden vuoden ajan on ajossa siis aina ollut WD päällä ja siitä on kertynyt logia pilveen. Tässä on siis rehellinen tieto siitä minkälaisia matkoja on tullut ajeltua, ja niin kauan kuin elämä pysyy suunnilleen ennallaan, niin voi olettaa että tarpeet pysyy kohtuullisesti samanlaisina, varsinkin koskien noita pidempiä matkoja.

Alkaen 12.12.2019 (tuolloin sain OBD-lukijan jota WD ymmärtää) ja päättyen tänään, töpselikärsällä on ajettu yli 100 km päiväsuorite kahdeksana päivänä, eli keskimäärin noin neljänä päivänä vuodessa. Näistä yksi päivä on ollut 102 km:n päivä ja bensaa kului tuona päivänä vain litra, eli pitkähköstä päiväajota huolimatta on menty melkein pelkällä sähköllä. Googlen aikajana paljastaa (ja kohtuuhyvin on tuo päivämäärä itsellekin syöpynyt muistiin), että olen käynyt ensin aamusta mökillä ja muutaman tunnin perästä takaisin, ja illalla siivoamassa edellisenä päivänä palaneen maatalon jäänteitä, levyttämässä ikkunoita umpeen jne. Tuo oli koronakevättä ja tiistaipäivä, jolloin syy mökille lähtemiseen oli oikeastaan se, että lapset oli pois päiväkodista ja meillä käy joka toinen tiistai siivoojat, joita lähdettiin aina lasten kanssa evakkoon mökille. Ihan kaikkea ei vajaan kahden vuoden päähän tällä tarkkuudella voi muistaa, mutta sunnuntai omat synttärit + maanantai tulipalo + parin kuukauden koronaevakko kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa on sellainen yhdistelmä, että on jäänyt mieleen heti kun tuo päivämäärä tietokannasta iski silmille.

No se siitä traumojen avaamisesta.

Joka tapauksessa joput seitsemän päivää on olleet kaikki 143-271 km:n päiviä. Eli siis reilun kahden vuoden aikana maksimipäiväsuoritus on olut 271 km, ja toiseksi kovin kilsalukema on ollut 248 km. Käytännössä kaikki nuo ajot on olleet sellaisia, että päivän päätteeksi auton on saanut laturiin kiinni, eli tuollaisella 300 km:n rangella varustettu auto olisi riittänyt hyvin. Ja noista kahdesta pisimmästä päivästä voi myös sanoa, että jos Ellivuoren laskettelukeskuksella tai hotellilla sekä Tervakosken Puuhamaassa saisi auton ladattua, niin vähempikin sähkörange riittäisi.

Muuten ollaan sitten menty tuolla max 200 km suoritteella, ja suurin osa noista päivistä on pareja keskenään, eli yhtenä päivänä meno x km ja toisena paluu melko tarkkaan x km myöskin.

Vuonna 2021 noita yli 100 km päiviä kertyi viisi kappaletta, joiden aikana taitettiin matkaa yhteensä 1063 km eli 15 % koko vuoden ajosuoritteesta ja poltettiin bensaa 72 litraa eli yli 60 % viime vuoden bensanpoltosta. Vuoden 2021 aikana ajamattomia päiviä oli yllättävän paljon: 148 kappaletta (2020: 137 kpl), eli vastaavasti ajopäiviä oli 217 kappaletta (2020: 229 kpl). Auto siis liikkui viime vuonna keskimäärin noin neljänä päivänä viikossa.

Tätä taustaa vasten voisi pohtia sitäkin, kelpaisiko itselleni pienempiakkuinen sähköauto. Ja data todistaa sen, että lataussuunnittelua tarvitsisi pienemmälläkin akulla varustetulla autolla harjoittaa vain muutamana päivänä vuodessa, tai vaihtoehtoisesti ottaa jostain lainaan polttomoottoriauto. Esim ë-Berlingossa olen ainoana vakavana puutteena nähnyt vaatimattoman 50 kWh:n akkukapasiteetin, mutta laskelmat osoittaa että silläkin pärjäisi luokkaa 363 päivänä vuodessa. Toisaalta uskon että isoakkuinen sähköauto tulee pitämään jälleenmyyntiarvonsa paremmin, joten panostus isompaan akkuun voi olla sen puolesta ihan järkevää (ja sitikan kohdalla nyt tuskin kannattaa jälleenmyyntiarvosta kauheasti unelmoidakaan :mrgreen: )
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mielenkiintoista dataa kyllä! Varmaan jollain google mapsilla sais kans vastaavaa? Mua kans kiinnostaa enemmän tollaset ajoprofiiliin liittyvät, kulutuksetkin vaikka eivät niinkään taloudellisesta näkökulmasta. Mutta ei ne niin paljon kiinnosta, että jaksaisin alkaa dataa käsin keräämään, eli automaagisesti pitäisi tulla.

Ulkomuistista sanoisin, että mulla oli 2019 sekä 2020 kaksi ja 2021 yksi yli 200km päivää.

Täytyy alkaa piinaamaan taloyhtiön hallitusta, että voisivat hoitaa lataushommat kuosiin tänä vuonna. Kyllähän tässä joku sähkökikotin kiinnostelisi, Outlander PHEV edullisempana vaihtoehtona tai jos alkaisi mankumaan työsuhdeautoa itelle, ni Mustang E-Mach olisi kiva :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No niin. Ison B:een ylistystä ei olla juuri kuultukkaan :mrgreen:

Aika samat havainnot ku meilläki et kun ruvetaan kattoo dataa(meillä tosin vain tylsästä käsin tehtyä kilsaraporttii) niin päivämatkat on melko maltillisia. Ehkä noille kerroilla tosiaan malttaa pysähtyy kaupallisille latauspisteille..

Tuolla saa sentään vetää 750kiloo jarrutontaki. 8O

Huippunopeus näemmä rajattu 135km/h, corsas sentään 150km/h. No kai se johtunee tuosta otsapinta-alasta..

Joko varasit koeajon?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ison B:n houkuttelevuus laski jossain määrin uuden mallin tultua, kun arvasin oikein että hinnat pompsahti ihan kohtalaisesti ylöspäin. Käytettynähän sitikka kannattaa muutenkin hankkia, kun uuden arvo putoaa kuin kivi, mutta ei tuota uutta koppaa vielä ole käytettynä kauheasti tarjolla. Tiedä sitten johtuuko siitä että hinnannousun myötä ei menekki ei ole enää ollut edellisen mallin mukaista vai onko kaikki Berlingon ostaneet niin tyytyväisiä autoonsa, että ei voi luopua :mrgreen:

Mutta toki sähköberlingo edelleen on konseptina ihan kuningas. Pelkään vaan että kun ja jos tänä vuonna pääsen moista koeajamaan (tietääkseni niitä ei vielä ole koeajettavissa) ja tarjousta pyytämään, niin varusteltuna hinta karkaa lähemmäs 50 t€:oon, jossa hintaluokassa alkaa vastaavilla varusteilla olla tarjolla paljon muutakin, ja nimen omaan isommalla akulla ja tehoilla ym. ominaisuuksilla.

Toi huippunopeus kyllä riittää mulle, Watchdog kertoo lahjomattomasti että vuonna 2020 olen ajanut Mitsulla maksimissaan 126 km/h ja viime vuonna 124 km/h, eli tästäkin löytyy kivasti dataa autovalinnan tueksi ilman että tarvii esittää mitään ruusperia :mrgreen:
2.polvi kirjoitti:
Su Tammi 02, 2022 22:52
Mielenkiintoista dataa kyllä! Varmaan jollain google mapsilla sais kans vastaavaa? Mua kans kiinnostaa enemmän tollaset ajoprofiiliin liittyvät, kulutuksetkin vaikka eivät niinkään taloudellisesta näkökulmasta. Mutta ei ne niin paljon kiinnosta, että jaksaisin alkaa dataa käsin keräämään, eli automaagisesti pitäisi tulla.

Google Mapsista ite näen jos askarruttaa että missä sitä on tullut oikein käytyä kun kilsoja on kertynyt niin paljon. Mutta sieltä ei taida saada dataa ulos missään muodossa, eli menee manuaaliseksi hommaksi. WD toimittaa datat XML:nä joka on helppo importata exceliin ja alkaa sorttaamaan. Tuo eilinen analyysi ajosyklistä vei kymmenisen minuuttia tehdä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Neuvottelet isoon B:n sellaisen leasingsopparin, että saat bensaversion 5 kertaa vuodessa ajoon kaupan päälle, niin sehän on siinä 8)
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei välttämättä kauppiaalta onnistu enää jatkossa antaa bensaberlingoa lainaan, jos tämä uutinen pitää totta:

https://www.carscoops.com/2022/01/stell ... o-ev-only/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kappas! Nopeasti nämä nykyiset päästörajat puree. Tuossa kun ajeli talvikelillä 2 x 300 km viikonloppuna huoltoasemia vältellen, tuli mietittyä taas mahdollisen sähköauton toimintamatkoja. Ei kyllä 50 kWh berlingolla innostaisi tuota reissua tehdä :roll: Millä tahansa isoakkuisella olisi pitänyt pitää lataustauko ja saada lisäksi kohteessa akku täyteen. Ei tekemätön paikka, mutta nyt mentiin yhdellä drive in pysähdyksellä toiseen suuntaan, ja toiseen pysähtymättä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se totta taitaa pitää. Sitikan ja Pösön sivuilta hävinnyt kaikki materiaali liittyen polttomoottorisiin kirahvinkuljettimiin, Opeliln sivuilta Combo Life hävinnyt kokonaan.

Toyotan sivuilta löytyy edelleen Proace City Verso, ja mahdollista onkin että Berlingon saa mäntämoottorilla edelleen valetoyotana. Toyotalla lienee hybridimallistonsa ansiosta päästötasot sellaisella tasolla että voivat myydä noita vähän enemmänkin päästäviä autoja.

Sinänsä harmi että jos nyt ei halua pistää 40+ t€ kirahvinkuljettimeen, niin Berlingo pitää ostaa sitten tylsännäköisenä valejapanialaisena, eikä aitona hyvännäköisenä tuotteena. Ja kyllähän tämä viimeistään vahvistaa sen mitä olen jo ennen nykyisen Linkomalliston myyntiin tuloa sanonut: hinnat pomppaa kun malli uudistuu. Vanhaa mallia sai loppuaikoina kohtalaisesti varusteltuna reilulla 20 t€:lla, nyt tosiaan Berlingo ja Rifter lähtee 40 t€:sta, eli käytännössä hinta on melkein tuplaantunut. Siinä menee asiakassegmentti uusiksi kun tuollainen muutos tapahtuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Piti oikein katsoa kahden vuoden takainen tarjous kun kävin koeajamassa Comboa. 35k€ oli silloin tarjous kirahvinkuljettimesta automaatilla ja webastolla. Tarjottu auto oli diesel, koska automaattia ei saanut silloin bensakoneella.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo kyllä se hinta nitkahti aika hyvin kun uusi malli tuli. Itsekin kävin Rifterin koeajamasss reilu 3v sitten eli aika pian sen jälkeen kun uudet kiraffinkuljettimet saatiin kauppoihin nuuhkittaviksi. Kaivoin silloisen tarjouksen esiin ja sekin oli näköjään parikymppiä vajaa 35 k€. Lisälistalta ruksittuna webasto, koukku, lasikatto, erilliset takajakkarat, metalliväri, autokylmästöinti, talvirenkaat ja muutama muu pikkukikkare. Tekniikkana 130 hv HDI, kun ei bensakoneeseen tosiaan silloin automaattia saanut. No nyt ei sitten saa koko bensakonetta eikä enää mitään vaihteistoakaan :mrgreen:

Vuotta aiemmin jos vanhan mallin hinnastoa selaili ja laski kaikki mahdolliset lisävarusteet yhteen, niin ei sitä kärryä saanut millään maksamaan paljoa yli 25 t€. Ja melkein kaikki yllä mainittu oli kuitenkin tarjolla tai vakiona listalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mikäköhän tässä on kyseessä? Taitaa kuitenkin ollut 2% eikä 20% niin kuin tekstissä sanotaan.

https://www.is.fi/autot/art-2000008545892.html
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tarina ei kerro päivitettiinkö autoon akunhallinnan eli BMU:n softaa. Tietyissä 2019-2020 Outlander PHEVeissä oli joku softabugi jonka seurauksena Watchdog näyttää akun kapasiteetin laskevan melkoista vauhtia, vaikka niin ei tosiasiassa tapahtuisikaan. Softapäivityksellä tuo korjaantuu.

Voi toki olla myös ihan oikea akkuvika kyseessä. Sitä vastaan onneksi on 8v/160 tkm kapasiteettitakuu, jossa SOH-rajana 70 %.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noista jutun kuvakaappauksista ei saa kauhean hyvin selvää, mutta näyttäisi siltä että kapasta on pudonnut 1.0 Ah eli 2,2 %-yksikköä SOH:sta noin kolmen tuhannen kilsan ja kolmen kuukauden aikana. Ja kokonaisuutena siis 20 tkm ajetussa autossa SOH pudonnut vajaaseen 80 %:iin. Jutussa todetaan vähän hämäävästi että kapasiteetista olisi kolmessa viikossa pudonnut 20 %, vaikka se on auton koko elinkaaren pudotus.

Silti tahti on tietenkin todella kova, kun tuo pudotus on tapahtunut alle kahden vuoden ja alle 20 tkm aikana. Vertailuna mulla on SOH 80,5 % ja auto on yli seitsemänvuotias ja ajettu 143 Mm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Softapäivityksillä ei korjata akkukemiallista tai akkufysikaalista faktaa. Pystytään ainoastaan johtamaan käyttäjää harhaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Just noin. Ja tässä tapauksessa vika on BMU:n softassa, joka antaa käyttäjälle väärän tiedon siitä mikä akun kapasiteetti on. Eli data johtaa harhaan, akun kemioissa ei siis ole mitään vikaa. Softapäivityksen jälkeen autot on toimineet ihan normaalisti, kapasiteettia piisaa ja sen alenema on normaalilla tasolla.

Litiumakun kapasiteetin mittaaminen tai edes määrittäminen kun ei ole ihan samanlaista tiedettä kuin vaikkapa maitopurkin mittaaminen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin