Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt on Facebookin Ioniq 5 Suomi-ryhmässä mielenkiintoisia kommentteja tältä viikolta. Muutama esimerkki eri kirjoittajilta:
Heinäkuussa tilattu AWD premium ja toimitus luvattiin 6/23. Tänään tuli ilmoitus, toimitus 7/24 ja vaihtoauton arvo neuvotellaan uudelleen .
Tuli just sähköposti, että 1/23 toimitus siirtyy 24 vuoden puolelle. Yes!!!
Kesällä tilasin. Piti tulla 02.2023. Nyt sitten joskus 2024. Myyjältä tuli sähköpostia.
Automyyjä ilmoitti juuri, että kesäkuussa tilatun awd ultimaten toimitus ei olekaan Q2/2023 vaan joskus 2024.
Soitin myyjälle. Heinäkuu 2023 siirtyi nyt kesä 2024
Just tuli minullekin sähköpostia, että toimitus siirtyy vuodelle 2024. Kevät 2023 oli aiempi arvioitu toimitusaika.
Mulle ei ole siis tullut mitään ilmoitusta töpselikärsän korvaajan mahdollisesti muuttuneista aikatauluista. Saas kattoa tuleeko ensi viikolla yhteydenotto myyjältä ja mikä on tarina.

Jo joitain viikkoja sitten huomasin että Autoverkkokaupan sivuilta ei löydy Ioniq vitosta enää laisinkaan. Firma kyllä edelleen on Hyundain virallinen edustaja Turun seudulla. Ja Hyundai kyllä tuntuu mainostavan autoa aktiivisesti netissä, tai ainakin mun kekseillä näen Ioniq vitosen mainoksia joka toisella sivustolla.

Oon sanonut koko ajan että toimitusajalla ei ole mulle niin väliä, kun nykyinen auto toimii hyvin. Ja tässä inflaation laukatessa ja täyssähköjen hintojen jatkuvasti noustessa en pistä pahitteeksi viivästystä kunhan sovittu hinta ja hankintatuki pysyvät. Mutta jos menee oikeasti vuodella eteenpäin niin täytyy alkaa harkita väliajalle jotain toista autoa. Mitsullakin kyllä menee, mutta on toi täyssähkökuume sen verran kova että joku e-Tron alkaa taas vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta Hynkkyä odotellessa.

Se on vaan niin että pieniakkuisella e-Tronilla voi tulevilla Ähtärin duunireissuilla tulla jonkinasteinen rangeahdistus tutuksi. Tosin kyllä sillä aina puoleenväliin Tampereelle asti ajelee, pitää ruokatauon lataillessa ja jatkaa siitä matkan loppuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On juu aika karuja viivästyksiä, toiseelta reiluu et ilmoitetaan et menee selvästi eteenpäin ettei vaan kuukausi kerrallaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja mttm »

AZP kirjoitti:
Pe Loka 07, 2022 18:57
Nyt on Facebookin Ioniq 5 Suomi-ryhmässä mielenkiintoisia kommentteja tältä viikolta. Muutama esimerkki eri kirjoittajilta:
Heinäkuussa tilattu AWD premium ja toimitus luvattiin 6/23. Tänään tuli ilmoitus, toimitus 7/24 ja vaihtoauton arvo neuvotellaan uudelleen .
Tuli just sähköposti, että 1/23 toimitus siirtyy 24 vuoden puolelle. Yes!!!
Kesällä tilasin. Piti tulla 02.2023. Nyt sitten joskus 2024. Myyjältä tuli sähköpostia.
Automyyjä ilmoitti juuri, että kesäkuussa tilatun awd ultimaten toimitus ei olekaan Q2/2023 vaan joskus 2024.
Soitin myyjälle. Heinäkuu 2023 siirtyi nyt kesä 2024
Just tuli minullekin sähköpostia, että toimitus siirtyy vuodelle 2024. Kevät 2023 oli aiempi arvioitu toimitusaika.
Mulle ei ole siis tullut mitään ilmoitusta töpselikärsän korvaajan mahdollisesti muuttuneista aikatauluista. Saas kattoa tuleeko ensi viikolla yhteydenotto myyjältä ja mikä on tarina.

Jo joitain viikkoja sitten huomasin että Autoverkkokaupan sivuilta ei löydy Ioniq vitosta enää laisinkaan. Firma kyllä edelleen on Hyundain virallinen edustaja Turun seudulla. Ja Hyundai kyllä tuntuu mainostavan autoa aktiivisesti netissä, tai ainakin mun kekseillä näen Ioniq vitosen mainoksia joka toisella sivustolla.

Oon sanonut koko ajan että toimitusajalla ei ole mulle niin väliä, kun nykyinen auto toimii hyvin. Ja tässä inflaation laukatessa ja täyssähköjen hintojen jatkuvasti noustessa en pistä pahitteeksi viivästystä kunhan sovittu hinta ja hankintatuki pysyvät. Mutta jos menee oikeasti vuodella eteenpäin niin täytyy alkaa harkita väliajalle jotain toista autoa. Mitsullakin kyllä menee, mutta on toi täyssähkökuume sen verran kova että joku e-Tron alkaa taas vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta Hynkkyä odotellessa.

Se on vaan niin että pieniakkuisella e-Tronilla voi tulevilla Ähtärin duunireissuilla tulla jonkinasteinen rangeahdistus tutuksi. Tosin kyllä sillä aina puoleenväliin Tampereelle asti ajelee, pitää ruokatauon lataillessa ja jatkaa siitä matkan loppuun.
Voihan tuossa olla sekin, että myöhästyminen koskee vain paremmin varusteltuja (premium/ultimate) tai awd malleja. Niissä kun on sähköhärpäkettä enemmän, tai sellasia komponentteja joita ei saa tällä hetkellä. Muistaakseni teikäläinen tilasi "hinnat alkaen" mallin (joka oli ajettavuudeltaankin ihan eri auto kun tuo yli 300hv awd malli).

Volkkari keksinyt noissa yli 50te maksavissa sähköautoissa, että jättävät kriittiset komponentit pois ja myyvät kalliita autoja tällä hetkellä esim. ilman led valoja tai sähkötoimista takaluukkua.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vaikuttaa, että autojen tilaajat ovat taas häviäjiä, kun tehdas ei pysty toimittamaan tilattuja autoja. Auton hintaa nostetaan ja lisävarustuksesta joutuu maksamaan erikseen, sekä Ruotsissa menettää 20000kr avustusta sähkö auton ostoon. Minusta tuo on epäreilua toimintaa Hyundain taholta.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... kopeavtal/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:
Su Loka 09, 2022 07:26
toiseelta reiluu et ilmoitetaan et menee selvästi eteenpäin ettei vaan kuukausi kerrallaan.
Jos ennustaa sopivan pessimistisesti, pääsee vaihtoauton lisäksi hinnoittelemaan myydyn auton uudestaan, kun tilaaja peruu tilauksensa ja seuraava jonossa maksaa siitä tuoreemman hinnan.

Edit: toki, jos tuota tekee tahallaan ja jää siitä kiinni, voi tulla kalliiksi kun se voitaneen tulkita petokseksi tms. Mutta jos ennustaa vaikka vuoden siirtymän ja se onkin "vain" 10-11kk, niin voi mennä ihan putkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Numba »

Se on vaan niin että pieniakkuisella e-Tronilla voi tulevilla Ähtärin duunireissuilla tulla jonkinasteinen rangeahdistus tutuksi. Tosin kyllä sillä aina puoleenväliin Tampereelle asti ajelee, pitää ruokatauon lataillessa ja jatkaa siitä matkan loppuun.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Meneehän toi harrastuksena, mutta jos pitäisi työkseen kulkea. Saahan siinä tosiaan lisää omaa aikaa.
Ymmärrän kyllä ahdistuksen tulevan siitä, kun hyvät tilastotulokset kärsii väärästä matkan pituudesta. :wink:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

mttm kirjoitti:
Su Loka 09, 2022 11:19
Voihan tuossa olla sekin, että myöhästyminen koskee vain paremmin varusteltuja (premium/ultimate) tai awd malleja.
Mitä nuo viivästyksestä ilmoittaneet on FB:ssä autonsa spekseistä kertoneet, niin aika sekalaisesti on sekä perusmalleja takavedolla että varustellumpia nelivetoja koskeneet nuo viivästykset. Jopa niinkin että useampi kertonut tilanneensa just perusmallin mun tapaan ja pian keskustelu olikin spekulointia siitä että Hyundai siirtää huonommalla katteella myytyjä perusmalleja ja priorisoi toimituksissa parempikatteisia kalliimpia yksilöitä.

Kävin pikaisesti katsomassa kansainvälisen HI5 FB-ryhmän kirjoituksia ja siellä ei näy olevan valituksia vastaavasta ongelmasta. Herää siis kysymys koskeeko tämä vain Suomea ja prioirisoiko Hyundai muita markkinoita taas esim katesyistä.

Salaliittoteorioita on helppo tästä kehitellä, mutta kukaan ei ainakaan ole kertonut saaneensa tietoa viivästyksen juurisyystä. Eli esim. että tilaamasi väri tai varuste aiheuttaa viivästyksen materiaaliongelmien vuoksi. Kiinnostavaahan olisi tietää että mistä voi johtua näin suuren tilaajamäärän kohdalla näin pitkä lisäviivästys.
viggen kirjoitti:
Su Loka 09, 2022 11:19
Auton hintaa nostetaan ja lisävarustuksesta joutuu maksamaan erikseen, sekä Ruotsissa menettää 20000kr avustusta sähkö auton ostoon.
Mulla ei nyt ole tässä kauppasopimusta ehtoineen mutta muistaakseni ehdot on sellaiset että myyjä ei kaupasta noin vain voi perääntyä eikä hintaa nostaa. Valuuttakurssimuutoksista siellä oli maininta ja ne mahdollistaa hinnannoston jos tapahtuu merkittäviä muutoksia. Eurohan on tänä vuonna heikentynyt rajusti US-taalaan nähden, mutta Korean wonia vastaan euro onkin vahvistunut kesästä. Eli tästä ei ainakaan vielä pitäisi löytyä perustetta hintamuutokselle, elleivät vetoaisi siihen että USD-määräiset materiaaliostot on valmistajalle kallistuneet merkittävästi Wonin heikennyttyä.

Joitain force majeur -ehtoja sieltä saattoi lisäksi löytyä, pitää tavata uusiksi se pieni präntti. Ja ehdothan ei sitä tietty takaa etteikö myyjä voisi yrittää heruttaa ostajalta lisähintaa. Aika paskaa asiakaspalveluahan se olisi, mutta ei olis eka taho joka sellaista harjoittaa ahneuksissaan.

Ruotsissa tietty autokaupan vakioehdot ja lainsäädäntö voi poiketa merkittäväski Suomesta, joten ei pysty suoraan vertailemaan. Molemmisa maissa nyt yleisesti kuluttajaa suiojellaan aika hyvin myyjien perseilyiltä.

^Ei mulla niitä pitkiä reissuja kovin tiuhaan ole tulossa, joten kyse ei olisi siitä että viikottain istuisin jossain latausta odottelemassa. Mulla ei joka tapauksessa paikat kestä 300 km ilman kunnon taukoa, tuolle reissulle menisi siis joka tapauksessa yksi puolen tunnin tauko. Mutta eri asia sitten jos joutuu laturin vapautumista odottelemaan ja puolen tunnin tauko venyykin yli tuntiin, siinä vois alkaa kyllästyttämään jos niin kävisi useamman kerran. Ja sen puolesta kiva olisi jos en olisi matkalla tapahtuvasta latauksesta riippuvainen, eli sellainen Hynkyn 77 kwh akkukoko ja maltillinen sähkönkulutus olis kivoja.

Sellainen pointti tuli mieleen että jos Hynkyn toimitus siirtyy vaikka keväälle 2024 ja mulla kilsat lisääntyy nyt reilusti niin tässä vois joutua Mitsun kanssa vielä talvirengaostoksille talvea 23/24 vasten.

Mutta turha spekuloida kun en ole ainakaan vielä myyjältä mitään ilmoitusta viivästyksestä saanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Paljohan tuossa merkkaa et muuttuuko muutkin arkiajelut noiden satunnaisten pandojen hoitokeikkojen lisäks.
Etronit sentään taitaa latailla melko vakaasti kohtuunopeudella kelillä kuin kelillä ja tampereen suunnalla on vaihtoehtoja latauspaikoille.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Arkiajelut muuttuu tosiaan lähinnä siten, että toimistopäivinä työmatkaa tulee ajeltua sellainen n. 25 km yhteensä kun nyt ollaan menty 9 km suoritteella. Lisäksi toimistopäiviä tulee jatkossa taas lähemmäs normaali määrä, eli varmaan 4-5 kappaletta viikossa, kun viimeiset 2,5 vuotta ollaan menty tahdilla että en ole välttämättä välillä 2-3 viikkoon käynyt toimistolla laisinkaan.

Pandanhoitoreissuja tulee ehkä reilun kuukauden välein. Mutta tää on vielä aika arvailua ja saa nähdä sitten miten tiuhaan niitä tosiasiassa tulee. Eli mitään autovalintoja ei nyt kannata vielä speksata näiden oletusten varassa. LIsäksi voi olla että sinne mennään välillä porukalla eli ei läheskään aina edellytä mun autolla lähtemistä. Silleen tuohon käyttöön Mitsu on edelleen oikein oiva peli, eli pliugarin hyötysuhde sen kuin paranee, kun tulee päivittäin sähkörangen sisälle mahtuvat 25 kilsaa ajoa.

Joka tapauksessa vaikka Ähtärissä kävis Mitsulla 10 kertaa vuodessa bensaa poltellen, niin eipä tuo täyssähköllä kokonaiskulut paljoa (jos yhtään) halvemmaksi tulisi jos vähänkään ottaa huomioon sitä miten paljon pääomaa autossa on kiinni. Paitsi että Hyundai on tulossa näillä näkymin rahoituksella jossa annan käsirahaksi Mitsun ja loput tulee 0,99 % korolla ilman muita kuluja, eli sitoutunut pääoma on sama kuin Mitsussa ja rahoituskulu kuukaudessa on luokkaa 30 euroa. Ja tässä korkoympäristössä se on käytännössä kuin laittaisi rahaa omaan taskuun, koska tililtäkin alkaa saada jo parempaa korkoa kuin tuo autorahoitus.

Autoverkkokaupasta ei ole kuulunut mitään liittyen Hyundain toimitusaikaan. Kaveri joka tilasi vastaavan mutta Premium-varusteilla päivää mun jälkeen oli kysellyt asiasta ja saanut vastauksen, että tutkivat tilannetta ja palaavat asiaan. Tiedä nyt sitten mitä tuo tarkoittaa. Vähän kaverin kanssa spekuloitiin että kun Autoverkkis on maahantuojan Bassadonen omistama jälleenmyyjä, niin voisivatko koittaa puljata omille asiakkaillensa parhaat toimitusehdot ja maakuntien pikkujälleenmyyjät asiakkaineen saa kylmempää kättä? Aika paskaa jakelijaverkon hallinnointiahan se olis, mutta kapitalisaatiossahan kaikki vetää kuulemma aina kotiinpäin ja perseilee muille. :mrgreen:

Saman kaverin firmalle on muuten tulossa isoakkuinen Enyaq alkuvuodesta, tilasivat sen ihan vain ajatuksella että se siirretään toimituspäivänä kadun toiselle puolelle Kamuxille ja rahastetaan pois. Ilmoitin jo itseni alustavasti kiinnostuneeksi jos he eivät halua sitä siirtämisen vaivaa edes nähdä :mrgreen: . Enyaq oli kuitenkin mulle selkeä kakkosvaihtoehto Ioniqin kanssa, joten ihan kivahan sitäkin olis koeajaa, vaikka sitten sellaiset puolitoista vuotta jos se Hynkyn saapuminen siirtyy kesään 2024 :D

Mut ei hötkyillä, Mitsullakin pärjää. Eihän se ole vasta kuin kolme vuotta ollut, joten ihan hyvin sitä voi vielä vuoden tai pari pitää alla. Mutta vaikka auto onkin toimiva, yllättänyt täydellisellä viattomuudellaan ja muutenkin mun käyttöön erittäin sopiva, niin sähköajon näkökulmasta on koko ajan sellainen olo että ajelee apupyörillä ja olis jo aika siirtyä aikuisten peleihin. :mrgreen:

Siitä mahdollisesta myyjän hintaveivauksesta löytyy kauppakirjasta tällaiset ehdot koskien kuluttajakauppaa:
Kuluttajakaupassa uuden ajoneuvon kauppahinta nousee tai laskee sopimukseen merkitystä
kauppahinnasta, jos suomalainen tai ulkomainen viranomainen tekee tilauksen jälkeen ennen
sopimuksenmukaista luovutusaikaa tilatun ajoneuvon kauppahintaan vaikuttavia veroja, tulleja ja muita
veroluontoisia maksuja koskevan päätöksen tai jos valuuttakursseissa tapahtuu muutoksia, ja ajoneuvon
maahantuoja näistä syistä muuttaa kaupan kohdetta vastaavan ajoneuvon ohjehintaa.
Hinnanmuutoksen määrä on maahantuojan uuden ja vanhan ohjehinnan euromääräinen ero kauppaan
kuuluvine varusteineen.
No myyjä on tässä kohtaa yhtä kuin maahantuoja, joten muutoksia voivat tehdä, mutta niiden peruste pitää olla sitten viranomaismaksut tai valuuttakurssimuutokset. Ja muutos pitää tehdä ennen sopimuksenmukaista toimitusaikaa, eli kun se mun sopimuksessa on kesäkuu 2023, niin toimituksen siirtyessä vaikkapa alkuvuoteen 2024, ei myyjä voi käsittääkseni enää heinäkuussa 2023 tai sen jälkeen tapahtuneiden muutosten nojalla nostaa hintaa.

Noista ehdoista ei mielestäni löydy mitään, millä myyjä voisi sovittua hintaa nostaa vain sen vuoksi että valmistuskustannukset tai yleinen hintataso on noussut.

Mainittu kaveri muuten tilasi auton firmallensa, ja ei-kuluttajakaupassa on vähän erilaiset ehdot. Siellä on mahdollisuus nostaa hintaa mikäli tehtaan hinta tai kuljetus- tai muut hankintakustannukset nousee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Loka 11, 2022 15:56
Noista ehdoista ei mielestäni löydy mitään, millä myyjä voisi sovittua hintaa nostaa vain sen vuoksi että valmistuskustannukset tai yleinen hintataso on noussut.
Ei varmaan voikaan, mutta jos myyjä nyt soittaa sulle "Kuules AZP, nyt kävi niin että tää sun autos tulee heinäkuussa 2024" ja vastaat "No eiköhän me sitten taputella tää sillä, että ostan kaverilta nyt talvella tuon Enyaqin ja sinä pidät sen Hyundain" niin se seuraava kaveri, joka on ovella rahat kourassa odottamassa Hyundaita, maksaa siitä enemmän.

Tuota siis meinasin sillä, että antamalla sopivasti pessimistisen arvion pääsee hinnoittelemaan auton uudestaan. Meinaan tommosesta vuoden lisäviiveestä on helpompaa viheltää peli poikki ostopuolella, kuin jos myyjä kuukauden välein soittaa että "ootappa kuule sittenkin vielä kuukausi, kohta se tulee".

Jos sitten lopulta käy niin, että auto tuleekin jo kesäkuussa 2024, niin se seuraava ostaja on vieläpä iloinen, kun auto tulikin selvästi aiemmin kuin oli luvattu (vaikka onkin alkuperäisestä toimitusajankohdasta sen luokkaa vuoden-puolitoista myöhässä).

Toki, jos systemaattisesti työntää pessimistiseen arvioon selvästi lisää kuukausia päästäkseen tekemään näin, voidaan alkaa puhua siitä petoksesta, joten liikaa ei kannata keulia. Mutta ei siis myöskään kannattane "lepytellä" tarjoamalla jatkoaikoja kuukausi kerrallaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Näin on, mutta mä en ajatellut taputella Hynkyn tilausta vaikka toimitus siirtyisi vuodella. Se Skoda tulis siis siihen väliin ajeluun kunnes Hynkky saapuu.

Ja vaikka alkaisinkin sitten rakastua Skodaan ja Hynkky ei enää kiinnostaisi, niin tässä inflaatioympäristössä se Hynkky on toimitettaessa todennäköisesti markkina-arvoaan edullisempi mulle, eli sitten vain päättäisin kumpi jää taloon ja kumpi myydään pois.

Pointtina siis että kun jo näin reilu 2kk tilauksesta auton nettohinta on noussut mun kauppahinnasta 4000 euroa, niin ainoa järkevä syy perua tilaus on se että ei halua edes sitä vaivaa että sen auton hävittää jonnekin voitolla. Kesällä 23 tai 24 markkina voi olla toisenlainen, mutta tää inflaatio ja hinnastomuutokset suojelee aika hyvin. En ihmettelis jos tuo 50k€ auto olis kesällä 2024 hinnastossa 60k€, jolloin kaupasta juuri ulos ajetustakin pitäis saada omansa pois vaikka markkina olis suurinpiirtein sulanu alta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, sulla epäilemättä on tilanne tuo, sitä en epäile tippaakaan. Tuo tuli multa siihen Teemun pohdintaan, että reilua ilmoittaa kunnolla eikä sillai kuukauden pätkissä, että reilun lisäksi se on myös bisnesteknisesti kannattavaa. Tuo siis siksi, että voi päästä hinnoittelemaan sen tilauksessa olevan auton uudelleen. Se kommentti siis koski tuota tilannetta, kun minä taisin olla ensimmäinen, joka mainitsi myytävän auton uudelleenhinnoittelun ylipäätään - siksi ajattelin tarkentaa, kun hinnannostopohdinnat nousi tarkemmin syyniin. Viggen toki sitten kertoili tilanteesta Ruotsin puolella, siellä kuulostaa kaupanteko olevan kuluttajan kannalta ikävämpää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kai se Enyaq sellasena keittiön tervehdyksenä menis ennen ioniqia? :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^menis menis, ja saattaa jopa tulla menemäänkin. Nimittäin, tää kaveri:
AZP kirjoitti:
Ti Loka 11, 2022 15:56
Kaveri joka tilasi vastaavan mutta Premium-varusteilla päivää mun jälkeen oli kysellyt asiasta ja saanut vastauksen, että tutkivat tilannetta ja palaavat asiaan. Tiedä nyt sitten mitä tuo tarkoittaa. Vähän kaverin kanssa spekuloitiin että kun Autoverkkis on maahantuojan Bassadonen omistama jälleenmyyjä, niin voisivatko koittaa puljata omille asiakkaillensa parhaat toimitusehdot ja maakuntien pikkujälleenmyyjät asiakkaineen saa kylmempää kättä?
...oli saanut tänään viestin että hänen autonsa toimitus siirtyy arviolta kesä-heinäkuulle 2024. Jos mulle tulee samansisältöinen viesti, niin se meinaisi sitten 13-14 kuukauden viivästystä alkuperäiseen noin 10 kuukauden toimitusaikaan. Tilattiin tosiaan autot peräkkäisinä päivinä, samalla värillä ja vomalinjalla, mutta kaveri laittoi tuon paremman varustetason, ei muita eroja tilauksissa.

Kaveri sitten jo pohti että pitäiskö tähän väliajalle laittaa joku muu auto. Ajaa (tai siis vaimo ajaa, koska kaveri itse luovutti ajokorttinsa terveyssyistä jokin aika sitten pois) nyt nelivetoisella Mustang Mach-e:llä ja tosiaan firmallaan on tilauksessa se Enyaq myyntitarkoituksessa, joten ehdotin puolitosissaan että ottaa sen Skodan itselleen ajoon ja myy sen Mussen mulle :mrgreen:

Ihmettelisin siis suuresti jos en saisi vastaavansisältöistä viestiä jossain vaiheessa. Tai jos en saa, niin kiinnostaisi tietää että mihin se perustuu että kaverille lyödään yli vuosi lisää toimitusaikaa ja mulle ei. Kun syyn ei pitäisi olla varusteissa, koska moni RWD perusmallin tilannut on vastaavan viestin saanut jo yli viikko sitten.

Palataas tän ketjun sankariin eli Mitsuun. Huomenna on kolmivuotispäivä, joten kun tän päivän ajot on nyt ajeltu niin keräsin datat yhteen:

Viimeinen 12 kk:
matkaa 6933 km
sähköä 1639 kWh (23,6 per 100 km, 161 €)
bensaa 169 litraa (2,4 per 100 km, 363 €)
Rahaa siis yhteensä 523 € (7,5 €/100 km)

Alusta laskien (36 kk):
matkaa 21901 km
sähköä 5403 kWh
bensaa 371 litraa
Rahaa näihin 1177 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 25 kWh eli 5,4 €

Bensan kulutus noussut aika törkeänä viimeisen 12 kk aikana, ja siitä voinee syyttää koronan poistumista maailman pahimman vitsauksen paikalta, sen kyseisen paikanhan on ottanut eräs pieni pyöreäpäinen mies rajan takaa. Pieni pyöreäpäinen mies on siis saanut aikaan sen, että tänä vuonna on päästy juhlimaan jo vähän enemmän kuin parina aikaisempana vuonna, mikä on lisännyt sitten jonkin verran pidempiä reissuja jotka nostaa ikävästi bensankulutusta tällaisen auton kanssa.

Vastaavasti kokonaiskilsat on kyllä jääneet edelleen todella pieniksi johtuen sitten taas isosti siitä että olen jatkanut etätöissä pöpökammon vähenemisestä huolimatta, mutta tosiaan siihenon ensi kuun alusta tulossa merkittävä muutos.

Mites sitten muut autoilun kulut? Lista on melko lyhyt, koska ajelu on ollut aika ongelmatonta:

Energiat siis yllä lasketun mukaisesti: 523 €
Verot: 119 €
Vakuutus: 577 €
Rengaskulut: 30 € (myin ja ostin käytetyt kitkarenkaat viime syksynä, molemmat kaupat oli 50 €, mutta asennustyöstä maksoin 30 €)
Huoltokulut: 275 € (määräaikaishuolto + ilmansuodattimen vaihto)
Korjauskulut, fiksit ja niksit: 0 € (mitään ei ole hajonnut eikä tarvinnut edes fiksailla)
Varustelut: 0 €
Konepesut ja pissapojat: 68 €
Yhteensä näistä: 1592 €

Ihan mielenkiinnosta piti katsoa paljonko näitä kuluja raportoin ekana ja tokana vuonna. Näköjään 1988 ja 1570 euroa vastaavasti. Ekan vuoden kuluissa oli toki auton hankinnan jälkeen tapahtunutta varustelua ja fiksailua sellainen kolme ja puolisataa, eli ilman niitä oltaisiin yllättävän tarkasti tässä 1600 euron luokassa.

Näistä voi siis laskea että kolmen vuoden aikana autoilun kulut ilman arvonalenemaa on olleet yhteensä 5150 euroa.

Arvonalenema onkin sitten mielenkiintoinen laskuharjoitus. Viime vuonna runoilin näin:
Vuosi sitten olin arvioinut 15 % oletusalenemalla että auton arvo olisi ollut 19 200 euroa. Jos tästä laskee taas 15 % pois, niin alenema olisi 2700 euroa eli auton arvo olisi nyt seitsemänvuotiaana ja 141 tkm ajettuna 16 500 €.

Verifioidaan tulos: 2014-> käyttöönotetut alle 155 tkm ajetut pehvamitsut lähtee Nettiautossa 17-18 t€:n pyynneistä ylöspäin, eli ei toi ainakaan paisuteltu arvio ole.
Jos auto oli vuosi sitten 16,5 t€:n auto ja sama kaava 15 % arvonalenemasta jatkuisi, olisi tää nyt 14 t€:n auto ja vuoden aikana arvoa olis hävinnyt 2500 euroa. Mutta kun mennään Nettiautoon verifioimaan arviota, huomataan että alle 165 tkm ajetuista (mun autolla mittarissa 148 tkm) 2014-> töpselikärsistä pyynnit lähtee tällä hetkellä karvan vajaa 19 000 eurosta. Ja mulla on heinäkuulta autokaupan tarjous, jossa hyvitys oli 17 300 euroa. Eli kyllä mä uskallan väittää tätä vähintään 17 t€:n kärryksi, jos tuolla hinnalla laittais pestynä ja siivottuna Nettiautoon, niin sais varmaan vastailla kyselyihin että mikä autossa on vikana kun se on alihintainen.

Tuo 17 000 euron arvo muuten tarkoittaisi vain noin 9 % vuosittaista arvonalenemaa kolmen vuoden aikana, aikamoista.

Tästä päästään laskelmissa siihen että arvonalenema viimeisen vuodena ajalta olisi -500 euroa, ja tuossa se miinus tarkoittaa siis sitä että arvo on noussut 500 euroa. Eli autoilun kulut kokonaisuutena olisi olleet vain reilu tonni 8O

Näin tarkkaa automatematiikka kuitenkaan harvoin on, joten unohdetaan tuo pelkän viimeisen 12 kk:n kululaskelma ja katsotaan kuluja koko pitoajalta jaettuna käyttävuosille. Eli arvonalenema olisi 5600 euroa ja kaikki muut kulut siis 5150 euroa, yhteensä siis 10 750 euroa. Se tekee kolmelle vuodelle jaettuna 3583 euroa per vuosi.

Nyt täytyy alkaa myöntää että mun hypoteesi vähintään 5000 euron vuosikuluista autolla kuin autolla alkaa viimein murtua. Mutta ihan hyvä niin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nää vakioidut olettamukset on samaa sarjaa kuin se, että PK-seudulla saa kämpästä aina enemmän kuin on itse maksanut. :roll:

Nyt on päällä monenlaista markkinahäröä, taloudessa ja kuluttajamarkkinoilla ja saa nähdä jäävätkö kuinka pysyviksi olotiloiksi. Tilanne on varmasti otollinen niille joilla on ns "asiat kunnossa" ja voi tehdä kaikenlaisia kikkailuja ja kokeiluja, mutta toisessa päässä jengiä päätyy maksuhäiriöihin mm. sähkölaskujen takia ja talvi vasta tulossa. 8O

Ja eipä ton Priuksenkaan hinta tunnu mihinkään heilahtelevan. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin