Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No tuosta pohtimaan flipperiä:

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/d ... 61570f5a27

Myös Ioniq 5 mainittu, vieläpä "huokeahkona perheautona" :mrgreen:

Toimittajalta tosin jäänyt huomaamatta että mainittu myynnissä oleva yksilö on pieniakkuinen versio jota ei Suomessa ole missään vaiheessa maahantuojan toimesta edes hinnoiteltu. Alle 50keuron saa siis odottamalla 77 kwh version kun tuo 54 keuron yksilö on 58 kwh akulla, eli lisähintaa tuolla käytetyllä on kyllä luokkaa 10keuroa. Lisäksi tilaamalla ja odottamalla saa MY2023 auton, jossa softapäivitys joka parantaa kylmässä pikalatausnopeutta huomattavasti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitsukaan ei ole immuuni "huijausohjelmille":

https://www.is.fi/autot/art-2000009021608.html

Jospa arvaan mitä tuossa yritetään sanoa, niin auton BMU oli resetoitu (tai resetoitunut itsestään esim 12V akun vaihdon yhteydessä), joten Watchdogilla OBD-portista lukiessa akun ikä ja kunto näytti paremmalta kuin se onkaan. Näitä resettejä on jotkut tehneet, jotta saavat lisää ajomatkaa sähköllä, toiset taas pelottelee että hajoaa koko auto ja kaikki takuut raukeaa yms.

Oli miten oli, niin itse en ole resettiä tehnyt, koska autolla pääsee ihan mukavasti sen 30-40km sähköllä. Yhdestäkään autosta joka olisi resetin jälkeen porsinut, en ole kuullut, mutta ei se sitä tarkoita etteikö akusto siitä voisi kärsiä että sen käyttöä ohjaava elektroniikka (eli se BMU) luulee akun kapasiteetin olevan uudenveroinen kun se ei sitä ole.

Muistutuksena vain kaikille Mitsuja koeajaville että kannattaa ehdottomasti Watchdogilla lukea se akun kapasiteettitieto, ja tarkistaa samalla luvulla järjestelmän kertoma akun ikä. Jos ikä on merkittävästi nuorempi kuin auto, on joko pelkästään BMU resetoitu tai sitten akku on voitu todellakin vaihtaa uuteen esim akun kapasiteettitakuun puitteissa.

Omasta töpselikärsästäni ei paljon raportoitavaa. Vakuutuksen siirsin viime viikolla taas POPista Turvaan, kun uudelle vakuutuskaudelle hinta olisi pompsahtanut ja sain vielä kaskoon vähän laajemman turvatason mm. pysäköintivakuutuksen lisäyksellä taas edellistä edullisemmalla vuosimaksulla. Vuodessa liikennevakuutus ja täyskasko 620 oiroa, ei ihan paha.

Ensi viikoksi varattu huolto, huoltoväliksi tulee taas minuutilleen 365 päivää ja kilsoja näyttää kertyneen niin että jäätäneen hieman alle 7000 km:n huoltovälin. Tämä on toivottavasti viimeinen Mitsun huoltokäynti mun omistuksessa, kun ensi kesäksi pitäisi tulla sitten se Hynkky pihaan.

Hynkystä tuli mieleen että näin viime yönä unta että autokaupasta tuli ilmoitus että auto olisikin jo noudettavissa. Sinne ilmaantui isompi porukka Ioniqejaan hakemaan ja sain huomata että ilmeisesti saapuneita oli yksi vajaa, koska minä jäin ilman. Olin lopulta ihan tyytyväinen asiaan, koska odotan saavani MY2023 auton mm. isommalla akulla ja pikalatausta varten akun esilämmityksellä, ja nyt jaettavat autot on satavarmasti vielä MY2022-malleja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyl taas löytyi asia joka itse pitäisi tehdä. Ja teinkin :mrgreen:

Nimittäin noin kuukausi sitten tuli allekirjoitettua kauppakirja sähköhynkystä ja silloin Autoverkkokaupan myyjä sanoi että he hoitavat hankintatukihakemuksen. Muistelin että sanoi silloin että heiltä joku on yhteyksissä minuun tuon hakemuksen tekemisestä. Mitään ei kuitenkaan ole kuulunut ja aloin jo pohtia että luotanko siihen että hakemuksen tekevät ennen kuin määrärahat loppuvat ja pitäiskö soittaa myyjälle ja varmistaa.

No ei tarvinnut, kun tänään Autoverkkokaupasta joku heppu soitteli, en päässyt vastaamaan, mutta laittoi perään sähköpostia ja kyseli että meinaanko tehdä hakemuksen itse vai tekevätkö he? Soitin perään ja sovittiin että hän laittaa mulle valtakirjapohjan jolla saan heidät valtuutettua tekemään hakemuksen tai sitten tsekkaan itse että miten yksinkertainen tuon hakemuksen tekeminen on ja teen vaikka itse. Sain valtakirjapohjan, mutta totesin Traficomin sivuilta että hakemuksen tekeminen on parin minuutin homma, joten täytin sähköisen kupongin itse.

Liitteeksi sitten se kauppakirja, ja huomasin samalla että olen saanut vain omalla allekirjoituksellani varustetun version kauppakirjasta. Tähän tuli siis sähköinen allekirjoitus pankkitunnuksilla tunnistautumalla. Liitin sen nyt hakemuksen liitteeksi, toivottavasti ei kyrvähdä tuo tuen saaminen myyjäliikkeen allekirjoituksen puutteeseen. Joka tapauksessa laitoin Autoverkkikseen kyselyn että saisko sellaisen version jossa he sitoutuvat auton mulle toimittamaan, eli myyjäliikkeen allekirjoittaman version.

Tässä joku päivä muistan lukeneeni netistä uutisen että hankintatukieurot on tältä vuodelta käytetty, tosin jutussa mun mielestä puhuttiin miljoonista sellaisissa summissa että totesin että onhan niitä vielä käyttämättä. Traficomin sivujen mukaan tämän hetken tilanne on että sähköautojen hankintatukimääräraha on 93 %:sti käytetty, joten lähellä loppua kuitenkin ollaan. Toisaalta jutussa mainittiin muistaakseni että poliitikot aikoisivat siirtää ensi vuodelta määrärahaa tälle vuodelle, mutta mikään ei ole koskaan varmaa kun poliitikoista puhutaan. Autohan toimitetaan vasta ensi vuonna, joten en näe mitään syytä miksi auto joka rekisteröidään ensi vuonna, ei voisi tukea saada. Typeräähän olisi se että jäisin ilman tukea koska hain sitä tämän vuoden puolella, mutta odottamalla tammikuuhun hakemuksen kanssa tuki olisi varma.

Yksi ajuri kauppakirjan allekirjoittamiseen heinäkuussa oli se että odotin automyyjien puheiden mukaisesti määrärahan loppuvan syksyllä. Nyt pitää vain toivoa ettei Autoverkkokaupan jahkailu asiassa aiheuta tuen saamiseen ongelmia, tai typerät poliitikot taikka typerät Traficomin säännöt koskien sitä koska tukea hakee vs. koska sitä on saatavilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämähän se juttu oli: https://yle.fi/uutiset/3-12592163
Täyssähköautojen kysyntä on ollut tänä vuonna niin kovaa, että 2000 euron hankintatukeen varatut määrärahat ovat taas loppu.
...
– Jossain kohtaan syyskuuta käytettävissä olevat määrärahat on varattu loppuun. Juuri nyt täyssähköautojen määrärahasta 93 prosenttia on varattu, sanoo Traficomin asiantuntija Antti Hänninen.
Vähän epämääräistä viestintää. Onko ne nyt loppu vai loppuvatko ne vasta syyskuussa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
To Elo 25, 2022 16:24
Liitteeksi sitten se kauppakirja, ja huomasin samalla että olen saanut vain omalla allekirjoituksellani varustetun version kauppakirjasta. Tähän tuli siis sähköinen allekirjoitus pankkitunnuksilla tunnistautumalla. Liitin sen nyt hakemuksen liitteeksi, toivottavasti ei kyrvähdä tuo tuen saaminen myyjäliikkeen allekirjoituksen puutteeseen. Joka tapauksessa laitoin Autoverkkikseen kyselyn että saisko sellaisen version jossa he sitoutuvat auton mulle toimittamaan, eli myyjäliikkeen allekirjoittaman version.
Myyjäliikkeen allekirjoittama versio saatu, toimitettu sähköpostitse Traficomiin, ja saatu viranomaiselta jopa kuittaus että liite on lisätty hakemukselleni.

Laitoin vielä perään kysymyksen että kommunikoivatko kansalaiselle mitään hakemuksen tilanteesta ennen auton saamista, vai saanko jännittää auton rekisteröintiin saakka sitä että olenko ehtinyt hakea tukea ennen varojen loppumista tai onko hakemuksessani jotain fataaleja virheitä tai puutteita. Mun luottamus viranomaisiin on nimittäin sellainen että pieni pelko on siitä että joskus ensi kesänä auton saatuani saan vastauksen "Hakemuksesta puuttui ruksi kohdasta 567.B, joten se hylätään, ja uusia hakemuksia ei enää 1.4.2023 alkaen oteta vastaan. Hyvää päivänjatkoa!"
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Ymmärrän kyllä viiltävän hyvin, että jokainen euro kotiinpäin on hyvä mutta tätä 2000€ hyvitystä uuden sähköauton hintaluokassa en tajua. Jos lähtökohtaisesti on vara pistää sähköauto niin tekeekö tuo hyvitys mitään merkittävää eroa ostopäätökseen tai siihen normaaliin arkeen?

Tarkoitus ei ole arvostella sähköautoja hankkivia tai ylipäätään mitään, pohdin vaan. Aika huono porkkana toi "kaks donaa" mielestäni.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Pääosin se on sellasta mielikuvamarkkinointia. Sinänsä ihan hyvä ettei avustus ole ainakaan tuosta isompi, sehän on lähes suora tulonsiirto pääosin hyvätuloiselle/varakkaalle (jolla siis on varaa ostaa up to 50k€ auto), jotta tämä pääsee säästämään kulkemiskustannuksissa.

Excelissä tuskin keneltäkään jäisi sähköauto ostamatta tuon 2k€ avustuksen puuttumisen vuoksi, mutta henkinen avustus on isompi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä sillä voi olla yksilöllekin ihan merkittävä vaikutus auton valinnassa. Tarkoitushan ei ole tukea autonostajia sinänsä vaan ohjata heitä kohti täyssähköautoja polttomoottoriautojen kustannuksella. Verottomilta hinnoiltaan polttomoottoriautot ovat kuitenkin merkittävästi edullisempia kuin täyssähköautot, joten tätä hintaeroa pyritään nitistämään sähköautojen autoverottomuudella ja hankintatuella.

Eli siis jos vaihtoehtoina ostajalla on polttomoottorilla varustettu auto (perus tai hybridi) ja hinta on vaikka 40 t€ ja vaihtoehtoisen täyssähköauton hinnastohinta on 46 t€, niin hankintatuki vie hintaerosta kolmanneksen, ja hintaero vaihtoehtojen välillä on huomattavasti pienempi.

Pitää myös muistaa että tuki ei koske vain 49 990 oiron sähköautoja, vaan myös vaikkapa 20-30 t€ hintaluokassa olevia sähköautoja. Siinä alkaa 2 t€ ale tuntumaan jo ihan nimellishinnassakin alennukselta.

Toinen asia on se, että isossa datassa pienikin hintaero vaikuttaa kysyntään. Siis vaikka itse ei uskoisi että maitopurkin hinnan aleneminen 10 sentillä tuntuisi kenellekään missään, niin data näyttää että maidon kysyntä Suomessa kasvaa vaikkapa 5 % jos purkin hintaa alennetaan 10 snt. Joku vaikutus sillä käytökseen siis on, vaikkei kukaan uskokaan sen vaikuttavan omiin tekemisiinsä.

Romutuspalkkiokamppikset on myös osoittaneet että jostain löytyy isokin joukko niitä tyyppejä, joita ei nettifoorumien mukaan ole olemassa: romutusikäisellä autolla ajavia ihmisiä joilla on varaa ostaa uusi auto. Eli joskus totuus on tarua ihmeellisempää.

Köyhemmälle ja nuukemmalle kansanosalle voi lohdutuksena vielä sanoa että hankintatuella nostettu sähköautojen kysyntä nyt palvelee nuukaa muutaman vuoden päästä siten, että pienemmälläkin rahalla pääsee sähköautoilijaksi, kun markkinoilta löytyy käytettyjä vaihtoehtoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Elo 26, 2022 20:56
Eli siis jos vaihtoehtoina ostajalla on polttomoottorilla varustettu auto (perus tai hybridi) ja hinta on vaikka 40 t€ ja vaihtoehtoisen täyssähköauton hinnastohinta on 46 t€, niin hankintatuki vie hintaerosta kolmanneksen, ja hintaero vaihtoehtojen välillä on huomattavasti pienempi.
Toki. Toisaalta sama 2k€ hintaeroa kurotaan nykyään umpeen kutakuinkin ajomäärällä, jolla palaisi vähän reilu tuhannen litraa nestettä ja määrä näyttää olevan vähenemään päin. Tämä siis ihan vaan suoraan kulkuenergian hinnassa - jos ottaa huomioon esmes arvonaleneman, joka nyt ostettavalla uudella autolla on todennäköisesti polttomoottorilla suurempi kuin sähköllä, ero kapenee. Lisäksi vielä monimutkaisemmat huollot rokottanevat lompakkoa enemmän nestevoima-autossa.

Toki vielä löytynee kenttä, jossa exceli päätyy siihen että 3-5v pitoajalla polttomoottori tulee halvemmaksi ja 2k€ tuki kääntää sähkön voittajaksi, mutta hankintahintaa lukuunottamatta taitaa about joka kohta Excelissä olla sähkön puolella. Se henkinen vaikutus on siis ihan varmasti paljon merkittävämpi kuin faktuaalinen rahasumma.
AZP kirjoitti:
Pe Elo 26, 2022 20:56
Pitää myös muistaa että tuki ei koske vain 49 990 oiron sähköautoja, vaan myös vaikkapa 30 t€ hintaluokassa olevia sähköautoja. Siinä alkaa 2 t€ ale tuntumaan jo ihan nimellishinnassakin alennukselta.
Khyl. Siellä se käy muutenkin paremmin ainakin mun järkeen, jos miettii massamarkkinoita. Meinaten siis, että viime vuosikymmenen tai jopa parin suosituimmat automallit ovat tainneet olla siellä lähempänä 30k€ kuin 50k€ hankintahintaa ja niitä kaivataan myös käytettyjen markkinoille, jotta sielläkin muutosta tapahtuu. Siis kun halutaan uudistaa isoa massaa, on tärkeätä saada suosituinta hintauokkaa mukaan.

Tähän kohtaan sellainen disclaimer, että en ole tarkistanut mistään oikeita tilastoja. On siis teoriassa mahdollista että olen väärässä ja viimeisen 10v aikana 50k€ autoja on myyty jatkuvasti enemmän kuin 20-30k€ autoja, mutta mun silmään liikenteessä tilanne vaan näyttää päinvastaiselta.
AZP kirjoitti:
Pe Elo 26, 2022 20:56
Toinen asia on se, että isossa datassa pienikin hintaero vaikuttaa kysyntään. Siis vaikka itse ei uskoisi että maitopurkin hinnan aleneminen 10 sentillä tuntuisi kenellekään missään, niin data näyttää että maidon kysyntä Suomessa kasvaa vaikkapa 5 % jos purkin hintaa alennetaan 10 snt. Joku vaikutus sillä käytökseen siis on, vaikkei kukaan uskokaan sen vaikuttavan omiin tekemisiinsä.
Nimenomaan. Se mielikuvamarkkinointi, eli henkinen puoli, on ihan oikeasti merkittävä ja tämän hankintatuen tapauksessa todennäköisesti hyvin suurelle osalle tuen saajia oikeasti paljon isompi asia, kuin se varsinainen rahallinen tuki. Just tätä meinasin.

Ja kun se henkinen puoli on jo olemassa, niin tilausmäärä tuskin kauheasti kasvaisi tuen pienellä korotuksella, kuten vaikka nostamalla se jopa kolmeen tonniin - isompi tuki kasvattaisi tilauskirjaa taatusti, mutta jos se olisi luokkaa 5-10k€ niin kyniä sauhuaisi reilusti enemmän. Toisaalta, jos nyt toimitusajat huitelee pääosin siellä vuoden nurkilla, niin vaikuttaa tilauskirjat olevan ihan riittävän täynnä tukea kasvattamattakin.

Joten pysyn kannassani: ihan hyvä ettei se tuki tuota isompi ole. Se tekee jo henkisen tehtävänsä ja kysyntä ylittää tarjonnan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^et ole ihan metsässä, nimittäin vuonna 2020 Suomessa ensirekisteröityjen autojen keskihinta oli 36400 euroa. Ehkä monen mielestä yllättävän paljon, mutta tuo ei olekaan hinnat-alkaen malleista laskettu vaan todellisesta autokaupasta. Se 25 t€:n autokin on usein kaupasta ulos ajettuna 30 t€:n auto.

Toimivampi luku tosin olisi mediaanihinta, koska Suomessa ei myydä yhtäkään 10 t€:n uutta autoa, mutta myydään lukuisa määrä 80-150 t€:n autoja, jotka nostavat keskihintaa. Mediaanihinta on siis väkisin alempi kuin keskihinta, ja kuvaa tietyllä tavalla paremmin sellaista keskinkertaista uutta autoa Suomen markkinoilla.

Jos taas katsoo nimen omaan Suomen suosituimpia automalleja, niin vuodelta 2021 listan kärkipäätä (myyntimäärä 2021/2020):

TOYOTA COROLLA: 5 320/5 395
TOYOTA YARIS: 3 704/3 396
SKODA OCTAVIA: 3 676/3 896
TOYOTA RAV4: 2 636/1 914
VOLVO XC60: 2 294/1 740
VOLVO XC40: 2 240/2 019

Noista Yaris mennee toteutuvilta hinnoiltaan jonnekin 22-30 t€:n luokkaan, Corolla ja Octavia 30-40 t€:n luokkaan, XC40 ja RAV4 siellä 40-50 t€ ja SC60 jo yli 60 t€ hintaluokassa. Eli melko vaihtelevia on nuo suositumpien autojen hintaluokat.

Tietenkin kun hankintatuki on rajattu vain yksityishenkilöille, niin olisi kiinnostava tietää myynnin jakauma ja keskihinta nimen omaan henkilöasiakkaiden hankkimien autojen osalta. Firmat ostavat työsuhdeautoja, joiden voi olettaa olevan keskihinnaltaan hieman keskimääräistä arvokkaampia, toisaalta firmoille ja julkiselle puolelle menee aika paljon köyhästi varusteltuja pikkuautoja peruskäyttöön, mikä taas laskee keskihintaa. En siis yhtään tiedä olisiko yksityisautojen keskihinta lopulta korkeampi vai matalampi vai edes mitenkään poikkeava tuosta koko autokaupan keskihinnasta.

Autot myydään paljon mielikuvilla ja tunneasioilla, mutta kyllä järkiperusteilla ja rahallakin on paljon vaikutusta. Tuo sähköautolla ajelun edullisuus vs. polttomoottoriauto on selkeä fakta, mutta uskoisin että yllättävän moni ei-autoharrastaja tai ei autoista mitenkään kiinnostunut ostaja ei ole mitenkään tietoinen noista eroista. Paljon niitä on lehtien autojutuissa rummutettu, mutta kyseiset henkilöt eivät niitä kauheasti lue. Energiansäästön ja energiakuluissa säästämisen osalta ihmisillä on muutenkin aika paljon vanhoja käsityksiä ja väärää tietoa, joka voi periytyä kaukaakin. Esimerkkina vaikka vanha totuus siitä että sähkölämmitys on merkittävästi öljylämmitystä kalliimpaa, mikä ei moneen vuoteen ollut mitenkään totta, mutta nykyisessä sähkön hintatilanteessa taas toki on. Tai se, että on energiatehokkampaa pestä astiat käsin kuin koneessa, kun tosiasiassa nykyaikaiset pesukoneet pesevät astiat huomattavasti pienemmällä vesi- ja energiamäärällä kuin käsitiskari.

On kuitenkin mielestäni hieman outo väite etteikö muutaman kymppitonnin autoa ostavalle hankintatuella olisi oikeaa rahallista merkitystä. Onhan dieselien ostaminenkin vähentynyt huomattavasti osittain syynä kovat dieselverot, ja kuitenkin tuolla kahdella tonnilla maksaa perusdieselauton ja perusbensa-auton vuosiverojen erotusta neljä vuotta, joka lienee lähellä keskimääräistä auton pitoaikaa. Hankintatuen rummutus voi toisaalta olla vain sysäys lähteä autokauppaan (itselläni se oli periaatteessa yksi tekijä, ja tilaamisen ajoitukseen vaikutti se että tukirahat ei riitä ikuisesti), mutta kyllä 2000 euron pitäisi vaikuttaa myös lopulliseen päätöksentekoon. Itselläni se vaikutti sen verran, että 5000 euron parempi varustelutaso olisi ollut nettona 7000 euroa tai 7000 euron vetävät etupyörät olisi ollut nettona 9000 euroa, ja ne jäi siten ottamatta. Jollakulla toisella se voi vaikuttaa valintaan käytetyn ja uuden välillä tai käyttövoimien välillä. Varsinkin kun hankintatuki saattaa nykyisin jopa painaa täyssähkön hinnan vastaavan ja vastaavilla varusteilla olevan polttomoottorivaihtoehdon alle.

Mutta raha-asiatkin on paljon mielikuvia. Tuon 2000 euron hintaeron kun jyvittää 6v rahoitussopimukseen kuukausille (esimerkkinä nyt suunnilleen oman rahoitusehtojeni mukaiset tiedot, jossa vaihdokin arvo 17t€ ja viimeinen erä 11 t€), niin kk erään vaikutus on n. 30 euroa. Siis euron päivä ja noin 360 euroa vuodessa. Onko se paljon vai vähän, on hyvin paljon mielikuva-asia. Mä en mielelläni maksa mistään vähänkään tarpeettomasta 30 euroa kuussa, mutta montaa palvelua - esim suoratoistopalvelut, kodin vartointi- ja hälytyspalvelut ja lehtitilaukset - markkinoidaan mielikuvalla että täähän ei tunnu missään kun on vain euron päivä tai vain 30 euroa kuussa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

Täälläpäin on jaettu hankintatukea (klimatbonus) miljardeja tähän mennessä. :? Nyt uudet säännöt, auton korkein hinta saa olla 700000kr, sen ylitäessä ei saa tukea. Eli jos ostan 0 päästöisen sähkö auton, jonkan hinnan verottaja on hyväksynyt esim. 699900kr, tai vaikka 500000kr, niin saan 70000kr tukea. :D
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... sreglerna/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Tuohon nähden Suomen tuet vaikuttaa näpräämiseltä. Mutta pitää muistaa että meillä on autovero rasittamassa muita kuin täyssähköautoja, ja sen puuttuminen on lisätukea täyssähköautoille. Nyt kun autovero on täyssähköautoilta poistettu ja veroperuste on auton päästötaso, voidaan sanoa että autovero on aika puhtaasti CO2-ympäristövero, eli käänteinen klimatbonus.

Esimerkiksi automaattivaihteisen Skoda Kodiaqin perusbensamallissa on autoveroa noin 6500 euroa. Skoda Enyaqin perusmallissa autoveroa on 0 euroa ja siihen 2000 euroa hankintatukea päälle. Tuki täyssähköautolle on siinä mielessä 8500 euroa noiden kahden kokoluokaltaan vertailukelpoisen auton välillä. En nyt jaksanut lähteä Kodiaqia Skodan nettisivuilla rakentamaan, mutta varusteltuna Enyaqin perusmallin tasolle hintaa ja siten myös veroa tulee todennäköisesti lisää, jolloin voidaan kolkutella jo 10 t€:n laskennallista kokonaistukea.

Erona varsinaiseen hankintatukeen tässä verovertailussa on tietenkin se, että lataushybridit osuu tuohon väliin ja nauttii pienemmässä määrin samasta veroedusta, eli autovero on huomattavan pieni, muttei kuitenkaan nolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
La Elo 27, 2022 10:18
On kuitenkin mielestäni hieman outo väite etteikö muutaman kymppitonnin autoa ostavalle hankintatuella olisi oikeaa rahallista merkitystä.
Niin siis, en väittänyt, tai ainakaan yrittänyt väittää, että hankintatuella ei olisi rahallista merkitystä. Väitän, että rahallinen merkitys 2k€ tuen toiminnan osalta on huomattavasti vähäisempi kuin se henkinen osuus, että tukea ylipäätään saa.

Sillain yksinkertaistettuna, että tuen nostaminen 2->4k€ tuskin vaikuttaisi yhtä paljoa kuin tuen perustaminen 0->2k€, koska jo kahden tonnin tuessa on se mielikuvamarkkinointi mukana. Jos tuen vaikutus ostopäätöksiin haluttaisiin tuplata, niin se todennäköisesti pitäisi hilata Ruotsin ja Norjan tyyliin sinne 7-9k€ tontille, että rahallinen vaikutus "voittaa" selvästi henkisen vaikutuksen.

Sillain tuo tukimäärä on mun mielestä Suomessa järkevä, vaikka mediassa välillä rummutetaankin naapurien kovempia tukia, että se ei ole vielä mikään järjetön tulonsiirto, mutta tuo sen mielikuvamarkkinoinnin jo elävästi mukaan ja ihan selvästi toimii.
AZP kirjoitti:
La Elo 27, 2022 10:18
Mutta raha-asiatkin on paljon mielikuvia. Tuon 2000 euron hintaeron kun jyvittää 6v rahoitussopimukseen kuukausille (esimerkkinä nyt suunnilleen oman rahoitusehtojeni mukaiset tiedot, jossa vaihdokin arvo 17t€ ja viimeinen erä 11 t€), niin kk erään vaikutus on n. 30 euroa. Siis euron päivä ja noin 360 euroa vuodessa. Onko se paljon vai vähän, on hyvin paljon mielikuva-asia.
Nimenomaan. Toki, jos vertaa käyttövoimia niin sillä eurolla per päivä ajaisi bensa-autolla puolen litran kulutuksen eli vaikka 6l/100km kulutuksella karvan reilun 8 kilsaa. Eli jos valikoi käyttövoimien välillä, niin vähän yli 8km keskimääräinen päivämatka säästää sähköautolla hankintatukea vastaavan summan bensavehkeeseen verrattuna.
AZP kirjoitti:
La Elo 27, 2022 10:18
Mä en mielelläni maksa mistään vähänkään tarpeettomasta 30 euroa kuussa, mutta montaa palvelua - esim suoratoistopalvelut, kodin vartointi- ja hälytyspalvelut ja lehtitilaukset - markkinoidaan mielikuvalla että täähän ei tunnu missään kun on vain euron päivä tai vain 30 euroa kuussa.
Sama vika :). Eikä siinä, en missään nimessä jättäisi hankintatukea hakematta jos ostaisin uuden sähkärin, koska se nyt vaan on tyhmää maksaa enemmän kuin oikeasti tarvii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
La Elo 27, 2022 17:02
Niin siis, en väittänyt, tai ainakaan yrittänyt väittää, että hankintatuella ei olisi rahallista merkitystä.
Joo en tarkoirtanut että olisit näin väittänyt, vaan viittasin yllä nimim. Kasevan esittämään kysymykseen, johon kyllä yleisesti nettikeskusteluissa löytyy vastauksia että uuden sähköauton ostajan eli raharikkaan kukkarossa ei pari tonnia ole poka mithän.

Vaan kyllä se on. Ihan keskiluokkaiset normipulliaiset niitä autoja ostaa. Ja heillä pari tonnia voi olla paljon muutakin kuin mielikuva-asia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Avatkaa nyt ei-raharikkaalle, että kuinka paljon se pari donaa vaikuttaa välirahan tai osarin suuruudessa. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin