Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mustangeja näyttää olevan useampiä käytettyinä tarjolla joo. Hinnat lähtee 60 t€ tienoilta mikä on hyvä alennus hinnat-alkaen-uuteen, joka on sellanen 65 t€ nykyisin. Hyviä sijoituksia nuo silti on tainneet olla koska viime syksynä Mussen sai vielä alle 50 t€:n listahinnalla.

Mutta tosiaan Ioniq 5 ja Enyaq ainakin näyttää olevan sellaisia että kaupat pitää esittelyautoistaan kiinni kuin viimeisestä oljenkorresta ja käytettyjä ei vielä muuten markkinoille ole paljoa eksynyt. Ja jos on, niin preemio uuden listahintaan on melkoinen.

Siksipä mäkin tuota käytetttyä Audi e-tronia olen pitänyt vaihtoehtona että siinä sa auton heti ja hintalisä uuteen kansanmerkkiseen sähköautoon on muutaman tonnin. Hinnat lähtee tänään 57-58 t€:sta, toki auto on sittem 50-100 Mm ajettu ja pari vuotta vanha.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt on muuten tullut sen verran paljon tarinaa autoista, että ostopäätös taitaa olla jo tehty, vaikka pientä teeskentelyä ilmassa onkin :D

Mustang on tosi hieno livenä. Se vähä mitä seurannut, niin aika paskaa arviota autosta muuten on liikkunut.

Btw. Teslat on rumia ja vanhanaikaisen näköisiä (Model S edelleen hienoin, vaikka 10v vanha malli), mutta miksi ne ei oo sun spekulaatioissa? Ja etron on hieno, kuolasin talvella liikkeessä sitä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Päätös täyssähkön ostamisesta on tehty, mutta pidän toki aikataulun avoinna ihan vaikka vuoteen 2025 asti :mrgreen:

Mutta jos tosissaan tässä pohdin niin en keksi kovin suuria syitä miksi en laittaisi nyt jotain uutta tilaukseen tai lähtisi vakavissaan ostoksille esim. käytetyn e-tronin perässä. Toki Mitsu on viaton, toimii mun käytössä lähes täysin sähköllä, täyttää kaikki tarpeet ja sen arvonalenemakin vaikuttaa olleen viimeisen 12 kk aikana sähköautomaiseen tapaan negatiivinen (lue: arvo on noussut). Mutta kun pohdin että ihan oikeasti haluan sen täyssähkön ja olen myös päättänyt että seuraava auto sellainen on, niin miksi en hankkisi sitä nyt vaan vasta vuoden tai kahden päästä? Kun selkeä odotus on että ainakin lähitulevaisuudessa odotettavissa on vain hinnankorotuksia, niin nyt kun kaikki eivät ole vielä rohjenneet hinnastojaan tarkistaa, kannattanee iskeä.

Se potentiaalinen flippausidea on lopulta ehkä vain tämän ajatuskulun käynnistäjä, sillä täytyy myöntää että jos nyt vaikka huhtikuussa 2023 saan käsiin nuuden Ariyan, Ioniq 5:n tai Enyaqin, niin aika hyvä tarjous pitäisi siitä saada (tai aika hyvä rahapula olla) jotta toteaisin että myyn uushankinnan ja jatkan ajelua Mitsulla. Ei edelleenkään mitään dissausta Mitsulle, mutta näin se taitaa vain lopulta olla. Flipatakseen pitäisi siis kai laittaa tiluuseen kaksi autoa joista toisen myy, mutta sehän on sitten riskiprofiililtaan ihan muuta kuin ajatus siitä että hankkii auton jonka voi sitten tilanteen mukaan joko pitää tai myydä.

Tesla ei ole pohdinnoissa koska koen että kolmonen sedanina ei ole mulle oikein sopiva. Ihan totta tuo ei ole, kun ei enää ole sitä koiraa joka matkustaa persluukussa, mutta kyllä koen silti että mulla täyyy olla takamuksessa iso luukku, ellei muuten niin potentiaalista seuraavaa koiraa ajatellen. Yy taas menee sitten näistä tämän hetken 50 k€ pohdinnoista aika paljon yli, kun hinnat alkaa 67 t€:sta (käytetyt 73 t€:sta :roll: ). Sinänsä Tesla merkkinä ja teknologiajohtajana mua kyllä kiinnostaisi, mutta yksi asia mikä tähän vaikuttaa on se mikä tulikin jo mainittua, eli ässä on Tesloista kaunein ja muut on sitten muotoilultaan jotain muuta. Olkoonkin että 3 ja Y näyttävät luonnossa paremmilta kuin kuvissa, eikä ne siis ihan kuvottavia kuitenkaan ole.

Mun mielestä auton pitää kuitenkin miellyttää omaa silmää, ja nyt pohditut vaihtoehdot täyttää sen kriteerin, tosin Solterra isoin varauksin ja riippuen paljon ulkoväristä. Ja oikeastaan ulkonäön vuoksi Mustang ja ID.4 ei ole mukana shortlistillä, Musse toki myös hinnan vuoksi.

Budjetin osalta pitää todeta että Y voisi ehkä mennä jos olisin tässä katsomassa nelivetoista tehoversiota, jolloin se voisi hintansa puolesta olla hyvinkin kilpailukykyinen. Ja dilemmahan tuleekin siinä, että olen aina ennen ajatellut että seuraavakin auto on neliveto, mutta nyt sitten katselenkin noita perusmalleja vajaavedolla. Tämä taas johtunee siitä alkuperäisestä flippausajatuksesta, joka kuten yllä todettiin, on ehkä kuitenkin aika epärelevantti skenaario lopulta.

Ässän sulkee pois vetokyvyttömyys ja äksän hintataso, eli vaikkapa käytetyn parivuotiaan e-tronin hinnalla saa aika paljon vanhemman ja enemmän ajetun äksän, ja johonkin se raja täytyy vetää sen kanssa miten käytettyä autoa tässä ny halutaan katsella.

Pohjalla kuitenkin edelleen ajatus, että hankinnan pitää olla Trumpmaisesti ilmaistuna ”hyvä diili” eli paljon autoa sopurahalla. Jotenkin se että lisäisin budjettiin luokkaa 20 t€ saadakseni nelivedon (jota en oikeasti juuri koskaan tarvitse) ja vaikkapa parisataa hummaa lisätehoa (joita en oikeasti koskaan käytä), sekä kasan turhia tingeltangeleita (joita joku erehtyy varusteiksi kutsumaan), ei kuulosta hyvältä diililtä. Siksi ei olla siellä Tesla Y:n hintatasoilla, vaikka toki hintakehitystä kun katsoo niin flippaamiseen Y voisi vaikka ollakin hyvä diili. Toisaalta kalliimpana autona myös sen riskit on suurempia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huomiseksi on varattuna koeajot sekä Enyaqille etä Ioniq femmalle, jonka yhteydessä Autoverkkiksessä voi vilkaista myös jokerikorttia eli Megane E-Techiä (jonka olen kyllä jo ajatuksissani pitkälti rankannut pois listalta). Huomisen jälkeen sitten syytä tehdä päätöksiä edetäänkö tilaukseen ja jos edetään, onko valinta Arja, Ionik vai Eniak.

Ajatukset on tässä päivien aikana selkiytyneet siten että tällä hetkellä Ionik vaikuttaa todennäköisimmältä valinnalta. Tunne veisi vielä Nissanin suuntaan, eli pidän kyllä Arjan muodoista ehkä eniten, mutta vaikea sanoa varmasti kun ei ole autoa livenä päässyt näkemään. Nämä kaikki kolme autoa on kyllä sellaisia, joista olen ensimmäisten kuvien ja speksien julkaisun yhteydessä todennut, että haluan tuollaisen. Skoda on ollut pisimpään esillä, joten sen kanssa tunne on jo laantunut voimakkaimmin, Arjasta innostumisen osalta kyse lienee just siitä uutuusarvosta ja lopulta joskus kun ensi vuonna auton saa, niin voi olla että into olisi laantunut jonkin verran.

Skoda olisi näistä autoista silleen perinteisin, että sehän näyttää normi katumaasturilta. Perusmuoto on aika sama kuin Mitsussa, eli autossa on peräylitystä ja sivuprofiilissa on kolmas sivuikkuna ja C- ja D-pilarit. Sellainen konservatiivinen valinta, muotoilu ei kikkaile käytännössä ollenkaan ja auto olisi tavaratiloiltaan suurin.

Ioniq 5 taas futuristisen retro, katsoo autossa sitten mitä kohtaa tahansa, niin ajatukset lentää joko avaruuteen tai omaan lapsuuteen. Toisaalta tämä saa miettimään miten kestävää tuo muotoilu on, eli näyttääkö auto viiden vuoden päästä vähän yliyritetyltä kikkailulta tai lelulta? Aika näyttää. Korimallihan ei mun mielestä ole laisinkaan katumaasturi, vaikka autoa SUViksi kaikkialla kutsutaankin. Kyllä tämä on mun mielestä vain joka suuntaan suurennettu hatchback eli ihan toista kuin Enyaq. Teknologisesti Ioniq on mielestäni kolmesta vaihtoehdosta kehittynein, eli autossa on 800 voltin ajoakku joka on myös verrokeista selkeästi suurin.

Ariya yllättää itseni sillä, että muotoilultaan auto on enemmän coupemainen crossover kuin skodamainen katumaasturi, ja silti se miellyttää mun silmää. Esimerkiksi Eniyaq Coupe, E-tron Sportback, ID.4 ka 5 sekä Mustang Mach-E eivät koupemaisuudessaan niinkään miellytä. Tosin kaveri kävi Mussellansa edellispäivänä meidän mökillä ja hoidettiin siinä samalla koeajo ja tutkailin autoa ulkoakin tarkemmin. Ihan tyylikkään näköinen se on luonnossa kun väri on oikein valittu (tummanharmaa), mutta perästä päin katsottuna mittasuhteet näyttää kyllä vähän oudoilta. Asiaan vaikuttanee pitkä akseliväli eli melko takana olevat takapyörät.

Ariyan perä taasen on mielestäni todella hyvän näköinen, eikä keulassakaan valittamista, vaikka kohtalaisen korkea etuilme hieman ehkä mietityttää. Ariyassa miellyttää myös kuvien ja videoiden perusteella ohjaamo ja kojelauta, jotka on Ioniqin tyyliset eli poikkeavan modernit, kun taas Skodan kojelauta voisi olla ihan yhtä hyvin mistä tahansa muutaman vuoden takaisesta polttomoottoriautosta.

Jostain syystä siis pitkään mun suosikkilistalla ollut Skoda ei tällä hetkellä herätä kauhean kovia tunteita, mutta aloitan huomenna sen koeajolla ja katsotaan syntyykö hotsitusta käytännön ajossa. Siitä siirryn Ioniqin rattiin, tämänhän olen toki jo viime vuonna koeajanut, mutta nyt ostohousut jalassa voi olla että tulee kiinnitettyä huomiota eri asioihin.

Vaikka Skoda tuntuisi näistä silleen järkivalinnalta, niin kyllä speksilistaa katsoessa järki tavallaan kääntyy helposti Ioniqin puoleen. Hyundaissa on suurin akku ja TM:n vertailun perusteella mm. Skodaa pienempi kulutus eli näiden yhdistelmästä syntyy ehdottomasti pisin toimintamatka. Lisäksi Ioniqissa on nopein pikalataus, jolloin tämä olisi luonnollinen valinta pitkää matkaa ajavalle. Itsehän en sellaista juurikaan aja, mutta jälleenmyyntiarvossa näillä voi olla sitten jotain merkitystä. Eikä sitä koskaan tiedä jos mullä elämäntilanne muuttuu niin että pitkää matkaa alkaakin tulla enemmän.

Huyndaissa on lisäksi selkeästi korkein vetomassa jarrullisena, pisin takuu (5 v vs. Skodan 2 v) ja edullisin rahoitustarjous. Tavaratilan pienuutta kompensoi todella monipuolisesti muutettava tilankäyttö, eli takapenkki liikkuu 20 cm eestaas ja ohjaamossa on niin paljon tilaa, että sitä on myös varaa siirtää ilman että takapenkillä mahtuisi matkustamaan vain jalattomia.

Näillä ennakkoasenteilla siis huomenna autoja katselemaan ja tarkoitus olisi käyttää molemmat ehdokkaat kotipihassa vaimon tuomiolla myös.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Olin polkupyöräretkellä ja jokin KIA pyyhälsi näillä kaduilla, piti ihan netistä katsoa että mikä kulkine tuo mahtoi olla kun näytti olevan 'koht sulavalalinjaset muodot. tuore XCeed taisi sit olla. Nuista ei omaa kokemusta.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 20:29
Ariya yllättää itseni sillä, että muotoilultaan auto on enemmän coupemainen crossover kuin skodamainen katumaasturi, ja silti se miellyttää mun silmää. Esimerkiksi Eniyaq Coupe, E-tron Sportback, ID.4 ka 5 sekä Mustang Mach-E eivät koupemaisuudessaan niinkään miellytä. Tosin kaveri kävi Mussellansa edellispäivänä meidän mökillä ja hoidettiin siinä samalla koeajo ja tutkailin autoa ulkoakin tarkemmin. Ihan tyylikkään näköinen se on luonnossa kun väri on oikein valittu (tummanharmaa), mutta perästä päin katsottuna mittasuhteet näyttää kyllä vähän oudoilta. Asiaan vaikuttanee pitkä akseliväli eli melko takana olevat takapyörät.
E-tekki-musse olisi luokassaan vissiin ihan kelpo peli, mutta mua karsastaisi siinä (no, luokan lisäksi, kun se ei ole mun luokka, mutta siis vaikka olisi) nimi. Näin saappifoorumin vertauskuvana täähän on aika sama kuin Saab-SUV nimettäisiin Sonett:ksi.

Hyi, ei. Metrisellä halolla päähän sitä markkinaosaston sankaria, jonka on pakko pilata nimet, joilla on merkitystä. Kahdesti.
AZP kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 20:29
Jostain syystä siis pitkään mun suosikkilistalla ollut Skoda ei tällä hetkellä herätä kauhean kovia tunteita, mutta aloitan huomenna sen koeajolla ja katsotaan syntyykö hotsitusta käytännön ajossa.
Eli se toimii aika pitkälti niin kuin konseptin mukaan Skodan pitäisikin toimia. Skodahan ei ole aikoihin oikein yrittänytkään tehdä mitään mikä yrittäisi ihmeellisesti säväyttää, vaan tuotteita, joita on ns. tavallisen ihmisen helppo ostaa järkevinä kokonaisuuksina. Sellainen, sanoisinko Toyotamainen resepti - kokonaisuus kuntoon niin, että mäntäpäät kattelee ehkä vähän nenänvartta pitkin, mutta tavallisen ihmisen on helppo ostaa. Niitä tavallisia ihmisiä on kuitenkin asiakaspuolella enempi kuin mäntäpäitä.

Joka kerta, kun olen Skodaa jostain syystä päätynyt ajamaan, olen hyvin ymmärtänyt sekä sen, että miksi niitä myydään kuin leipää, kuin sen, että miksi minulla ei ole vieläkään ollut yhtään sellaista.


Toisesta ketjusta haettu Ioniq 5:sta:
AZP kirjoitti:
Su Heinä 24, 2022 23:09
Ai niin, se unohtui kysyä että logittaako auto latauksissa käytettyä sähkön määrää ja näkeekö sen jostain? Ihan vaan siksi kyselen että mulla kun on tämä päävamma aina pistää kaikki tuollaiset tiedot talteen ja saappifoorumille muiden pällisteltäviksi, niin onnistuuko auton järjestelmillä vai pitäkö mittaroida lataukset kiinteistön päässä :mrgreen:
Meinaatko muka tosissasi, että malttaisit seurata vain toista noista lukemista, etkä ylläpitää tietoa siitä, pysyykö ne kuinka hyvin keskenään samalla kartalla? :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 21:30
E-tekki-musse olisi luokassaan vissiin ihan kelpo peli, mutta mua karsastaisi siinä (no, luokan lisäksi, kun se ei ole mun luokka, mutta siis vaikka olisi) nimi.
Samaa mieltä ja pieni häivähdys tuosta Mussen kiinnostamattomuudesta johtuu kyllä siitä että en halua palkita Fordia tuosta mokasta.

Toki täytyy myöntää että 15 t€n hintaero on kuitenkin se suurin syy Mussen puuttumiseen shortlistiltä :mrgreen:
aero kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 21:30
Eli se toimii aika pitkälti niin kuin konseptin mukaan Skodan pitäisikin toimia. Skodahan ei ole aikoihin oikein yrittänytkään tehdä mitään mikä yrittäisi ihmeellisesti säväyttää
Juur näin. Täytyy kuitenkin muistuttaa siitä että minähän saan niitä kiksejä juuri äärimmäisen käytännöllisyyden ja hinta/ominaisuus-suhteen tavoittelusta, eli Skodan pitäisi nimen omaan antaa kunnon sävärit :mrgreen:
aero kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 21:30
Meinaatko muka tosissasi, että malttaisit seurata vain toista noista lukemista, etkä ylläpitää tietoa siitä, pysyykö ne kuinka hyvin keskenään samalla kartalla? :mrgreen:
Meinaan. En nimittäin ole Mitsunkaan kanssa pitänyt tuplalogia. Toki olen täsmäyttänyt useammankin mittaavan latausaseman sekä pistorasiaan kytkettävän kulutusmittarin kanssa sen, että Mitsun infotainmentista löytyvä latausmittarointi on hyvin tarkka ja poikkeamat sen ja ulkoisten mittareiden välillä on käytännössä olemattomat. Siksi voi logittaa aina jommasta kummasta eikä molemmista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Eli se toimii aika pitkälti niin kuin konseptin mukaan Skodan pitäisikin toimia. Skodahan ei ole aikoihin oikein yrittänytkään tehdä mitään mikä yrittäisi ihmeellisesti säväyttää, vaan tuotteita, joita on ns. tavallisen ihmisen helppo ostaa järkevinä kokonaisuuksina. Sellainen, sanoisinko Toyotamainen resepti - kokonaisuus kuntoon niin, että mäntäpäät kattelee ehkä vähän nenänvartta pitkin, mutta tavallisen ihmisen on helppo ostaa. Niitä tavallisia ihmisiä on kuitenkin asiakaspuolella enempi kuin mäntäpäitä.
:lol: Hauska tuo sana" mäntäpää", vaino säännöllisesti käyttää sitä sanaa systeemeistä täällä, tosin toisella kielellä, "squarehead"
Jostain syystä nuo VAG jutut jääneet meiltä kauppaan kautta aikojen. Audia tosin hieman hän vilkuilee. :|
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen oli yllättävän pitkä päivä, kun tuli kaksi autoa koeajettua ja myyjien kanssa neuvoteltua. No siinä samalla koeajojen lomassa tuli haettua ruokaostoksia, yksi kirjattu kirje ja hoidettua muutama käytännön asia.

Aamukympiksi Rinta-Joupille ja Skoda koeajoon:

Kuva

Kuva

Kyseessä aika perusvarusteltu 60 iV, eli juurikin sellainen joka olisi mun ostoslistalla jos Skodaan päätyisin.

Eihän tuo yllättänyt oikein mitenkään. Ääreisjärkevä, ulkoapäin tyylikäs, sisältä vähän konservatiivinen mutta ei pahaa sanottavaa. Infotainmentti toimi ihan ok, tosin auto oli ajossa vain tunnin ja piti kotonakin sitä käydä vilauttamassa, joten ei siinä ehtinyt kauheasti siihen tutustua. Fyysisiä näppäimiä ratissa ja kojetaulussa kuitenkin ihan ok, eli ihan pelkän kosketusnäytön varassa ei olla, mikä on vain hyvä. Ajoltaan Skoda oli jämäkkä ja ohjaukseltaan tarkka, suorituskyky tuntui vähintään riittävältä vaikka tuossa onkin ehdokkaista vähiten tehoa, vain 177 hv, joka ei paritonniseen autoon ole mitenkään paljon.

Tuossa takapenkki silloin kun kuskin penkki on mulle sopivasti asetettu:

Kuva

Taas jaksoin ihmetellä miten tällaiselle 176 cm pätkälle se sopivin asento löytyy penkin etäisyyssäädön taimmaisesta asennosta. Sama tilanne ollut molemepien Saabien ja myös Töpselikärsän kanssa. Miten ne kaksimetriset noissa autoissa oikein istuu?

Tuosta kuin mittas takaselkänojasta kuskin penkin takapintaan niin persuksista polveen olis tilaa 74 senttiä. Koeistuin ja totesin mahtuvani mykavasti joten kai meidän muksutkin sinne mahtuu. Takapenkin leveys ovesta oveen kankun kohdalta n. 133 senttiä. Tästä on alkanut tulla aikaisempaa merkittävämpi lukema kun silloin tällöin on pitänyt jotakuta lasten isovanhemmista kuskata takapenkillä lasten istuimien välissä. Mitsussa onnistuu vain jos vanhemman lapsen pistää istuimen sijaan korokkeelle ja nuoremman istuimen irrottaa isofixeistä ja muuttaa siten irtonaiseksi turvavyöistuimeksi.

Konttihan tuossa on valtava nimen omaan korkeuden osalta (n. 60 cm verhoon). Verho on asennettu melko korkealle ja takaluukku on kohtalaisen pysty jolloin piiloon menevää käyttökelpoista tilaa on paljon. Pohjapinta on sen perus n. metri x n. metri. Suojaverhon toiminta on erinomaista kun sille on sivuilla kiskot ja kova takalipare on melko kapea eikä ole siis tiellä kun verho on auki:

Kuva

(Ei tullu ite otettua kuvaa kontista, joten pihistin tuon TopGearin sivuilta)

Myyjän kanssa rupattelun jälkeen käsissä oli tarjous jossa perushinnan pälle ruksittu metalliväri ja sisustaan vähän fiinimmät pinnat. Hinta napsahti näillä pari sataa yli 50 t€:n mutta tämä saadaan kuulemma tingattua pois jotta saadaan tukimarkat taskuun. Irrotettava koukku jätettiin nyt tarjouksesta pois laskelmia sotkemasta, autossa on koukkuvalmius joten koukku tulisi sitten toimituksen jälkeen. Talvirenkaat skodaan 2790 euroa, joka on pari sataa vähemmän kuin Nissanin ja Hyundain tarjouksissa ollut hinta. 6v rahoitukseen todellinen vuosikorko 3,77 %. Toimitusaika-arvio siis reilu vuosi.

Myyjä testaili mun autokuumetta vielä kertomalla että heillä on vapautumassa muutaman kuukauden sisään hyvinkin pitkälti mun spekseillä 60 iV, jolla ajettu pari tonnia ja on tällä hetkellä jollain asiakkaalla sijaisautona sen aikaa kun hän odottaa uuden Enyaqinsa toimitusta. Sen saisi kuulemma n. 52 t€:lla joka ei sisällä talvirenkaita eikä autossa ole koukkua. Muutama lisävaruste perusmalliin verrattuna siinä kuulemma on. Hintaerosta (nettona n. 4 t€ tuki huomioiden) iso osa kuittautuisi sillä että hyvitys Mitsusta olisi tietenkin nyt syksyllä parempi kuin vuoden päähän annettu 15,5 k€:n tarjous. Toisaalta mulla olisi sitten reilu vuoden vanhempi Skoda alla, mikä näkyisi sitten joskus tulevaisuudessa sen arvossa. Olen sen verran jo asennoitunut näihin pitkiin toimitusaikoihin, että jäin vain pohtimaan.

Tässä välissä oli sopiva lounastauko, kun Hynkyn koeajo oli sovittu klo 12 Raision Autoverkkokauppaan. Lasagnet masussa sitten tasan 12.00 ovesta sisään ja kysyttyäni myyjää nimeltä kuulin että hän on syömässä, käypä odottamaan. Tuli vähän deja-vu koska viimeksi samassa liikkeessä asioidessani varatun koeajon parissa sain saman selityksen myyjän olemattomuudelle. En ole koskaan autokaupassa ollut töissä mutta omalla työpaikallani sovitun tapaamisen aikaan asiakkaan kuulema "se on syömässä, odota tuossa" ei kuulostaisi mitenkään kauhean hyvältä.

Siitä pyörin Relluja ja Pösöjä vilkuillen kymmenen minuuttia eikä myyjää näkynyt tulevan paikalle, niin joku toinen myyjä tuli kyselemään mikä tilanne. Nyt sainkin kuulla, että "Mikolle tuli yllättävä palaveri johon joutui lähtemään, mutta kyllähän me sulle tehdään koeajoon paperit niin pääset liikkeelle". No, tuon selityksen olen ohareille kuullut aiemminkin, eikä se nyt ole syöpöttelyä parempi selitys, mutta tokihan auttoi että nyt päästiin eteenpäin.

Alun perin myyjä oli ilmoittanut varanneensa auton 2,5 tunnin koeajolle, mutta nyt papereissa lukikin sitten 3h ja 20 min. Eipähän olisi kiire. Ja siitä Hynkky alle:

Kuva

Nelivetoinen Premium, eli hieman jotain muuta kuin aikomani takavetoinen Style, mutta näinhän se usein esittelyautojen kanssa menee. Tehoista ei siis voi lausua mitään, kun koeajoautossa oli n. 100 hv enemmän kuin takavetoisessa, mutta eiköhän takavetoisen 229 hv riitä sekin.

Ensimmäinen ja ehkäpä ainoa ärsytyskohde löytyi heti alkuun, kun alkoi alaselässä tuntumaam kuin penkistä tulisi kulmää vettä. En ollut pissannut alleni kylmää pissaa, vaan ilmastoitu penkkihän se siellä muistutti itsestään. Hetken piti valikoita kaivella että löysin asetuksen josta sain sen pois. Ja tämä toistui joka kerta liikkeelle lähtiessä, eli siellä oli joku automaattiasetus perskylmästöinnille. Varmaan sen saa jotain valikoista säädettyä epäautomaattiseksi, mutta en sitä mahdollisuutta koeajon aikana löytänyt. Joka tapauksessa ehkä helteellä kiva, mutta eilen 20 astetta ja sadepäivä, jolloin ei kiva. Ainakin eilisessä ilmastossa tuntui että se viilennys kohdistuu nimen omaan vain tuonne alaselkään eikä oikein muualle, eli viileän tunne ei ole tasainen. No, mun perusmallissahan tuollaista kiusankappaletta ei olisi, ehkäpä tuo varuste on yksi niistä joita olen pohtinut että "vois olla kiva", mutta nyt en ainakaan enää pohdi.

Tunnelmahan Ioniqissa on sitten kaikkea muuta kuin konservatiivinen, ohjaamon asettelu on mietitty täysin boksin ulkopuolelta. Onko se sitten ergonimisesti parempi, en tiedä. Kyllästyykö siihen sitten pidemmällä ajalla, en tiedä. Säilyttääkö se pidemmällä aikavälillä kiehtovan futuristisuutensa vai muuttuuko camp-huumoriksi, en tiedä.

Ajotuntumaltaan Ioniq on Skodaa mukavuuspainotteisempi ja ohjaus on hieman ylitehostettu, jolloin se ei ole tuntumaltaan niin tarkka. Istuma-asennon osalta huomasin että voin säätää penkin melko alas ja taakse, jolloin ajoasento on melko perinteisen henkilöauton kaltainen. Tai sitten penkkiä reilusti ylös jolloin sitä pitää myös tuoda eteenpäin ja polvet koukistuu enemmän; tällöin asento muistuttaa enemmän katumaasturia tai jopa pakua. Ihan hyvää vaihtelua ja sopii selkävaivaiselle. Lisäksi takapenkille saa reilusti enemmän tilaa jos etupenkin säätää ylös ja edemmäs.

Ei sinänsä että sinne taakse kauheasti lisätilaa kaivattaisiin, nimittäin jalkatilat on valtavat. Vaikka kuskin penkki olisi säädetty edellä mainitun kaltaisesti "alas ja taakse" itselleni sopivasti, on takana polvitilaa 7 cm enemmän kuin Skodassa. Pitkä akseliväli näkyy. Tällöin siis takapenkki on taimmassa asennossaan, siinä on n. 20 cm säätövara nääs. Nyt ei tullut räpsäistyä kuvaa takapenkistä mutta tilaa on, ja se on siis käytettävissä penkkiä siirtämällä myös tavaratilan hyväksi jos tarve on. Penkin leveys ovesta oveen n. 138 cm eli siinäkin lisäsenttejä Skodaan verrattuna.

Ja se kontti on siis se mikä eniten tässä autossa mietityttää. Kas, kuva:

Kuva

Tuo on noin metrin pitkä ja pyöräkoteloiden välistä 104 cm leveä eli hieman Skodaa enemmän. Kokonaisleveyttä onkin sitten reilusti enemmän kun nuo kotelot ei niin kovin isot ole. Korkeus verhoon alle 40 cm, mutta kuten kuvasta näkee, jos verhon korkeus olisi speksattu Skodan tapaan takapenkkien selkänojan ylätasolle, olisi verho luokkaa 10 cm korkeammalla. Lisäksi tuo verhon takalipare on valtava ja haittaa tilan lastaamista ja käyttöä. Itse luukku syö takapäästä tilaa jo aika alhaalta ja ikkuna taas tosi viistona syö yläpäästä tilavuutta jos haluaa pakata kontin kattoon asti. Mutta sitten sitä tilaa saa lisää siirtämällä takapenkkiä, pituutta jopa 20 cm. Eli Hynkyn valtavat ohjaamotilat on hyädynnettävissä melko hyvin tavaratilana. Luulisin että mun käytössä tuo verho heitettäisiin kuikkaan häiritsemästä ja tila riittää oikein mainiosti kun verho ei ole tiellä lipareineen.

Tavaratila tuli testattuakin kun hain Prisman noutopisteestä viikon ruuat. Seitsemän paffilaatikollista (pxlxk 48x33x26 cm) ostoksia ja niistä viisi meni kontin pohjalle, yksi näiden laatikoiden päälle ja yksi sitten taipui takapenkille. Olisi sekin sinne konttiin vielä muiden päälle mahtunut, mutta kun takapenkki oli tyhjä niin totesin että en ala väkisin tunkemaan.

Vein sitten 7-vuotiaan pojan pienelle kierrokselle Hynkyllä. Hän kiinnitti huomiota siniseen tunnelmavalaistukseen takaovessa ja harmiksi jouduin toteamaan että ei taida kuulua karvalakkivarustukseen joka meille tulisi. Sen sijaan Skodassa mukana tulisi suksiluukku (varuste jota Hyundai ei kai tunne laisinkaan), joten pojan valinta oli selkeä: Skoda. Ihan sen vuoksi että siinä voi kurkkia luukusta tavaratilaan ajon aikana :D

Itsekin olen Mitsun kanssa suksiluukkua aina välillä kaivannut, epäsäännöllisesti tulee kuitenkin jotain pitkää kuskailtua.

Vaimo ei kauheasti kommentoinut, kun ei autoista mitään välitä. Hynkkyä se haukkui edestä rumaksi ja että auto näyttää ilkeältä, olisi kulemma Autot-elokuvassa Jasu Juntin tallissa :mrgreen:

Myyjä oli vapautunut lounaspalaveristaan kun palasin puoli kolmen aikaan Raisioon ja sitten alkoi armoton myyntipuhe. Tunnin verran siinä vaihdeltiin kuulumisia ja kokemuksia ja lupasi laittaa sähköpostiin päivitetyn tarjouksen josa Hynkyn 49 990 € perushintaan on leivottu alennus joka mahdollistaa helmiäisvärin valitsemisen autoon. Väri on sellainen joka hieman pidentää toimitusaikaa, ehkä voi toukokuussa 2023 saada auton mutta se voi olla optimistinen ajatus. EI mulla nyt niin väliä tuleeko auto huhti-, touko- vai kesäkuussa kunhan tulee.

Peruutusehdoista kyselin ja myyjä sanoi että tässä tilanteessa peruuttaminen onnistuu "näin" ja repäisi pöydältään yhden aaneolsen palasiksi. Peruutetuille autoille löytyy ostaja heti, joten ei huolta. Halusin sitten kuitenkin kuulla mitä pieni präntti sanoo eli miten toimitaan jos markkina on talvella aivan seis ja kukaan ei halua näitä tötteröitä ostaa, niin kuulemma siitä tulee jotain "kolmisen tonnia" peruutuskuluja sopimustekstin mukaan. Todellisen kaavan varmaan näen sitten ostopapereista jos jaksan lukea. Rahoitustarjous 1 % todellisella korolla vielä heinäkuun loppuun, talvirengaspaketti 3001 euroa ja koukku laitettaisiin 1100 eurolla luovutuksen jälkeen. Hynkky tarjoaa onneksi kolme veloituksetonta vaihtoehtoa sisustaan eli hieman pääsee autoa speksaamaan ilman lisähintaa.

Verkkokauppa ei antanut Rinta-Joupin tavalla sitovaa hintaa Mitsun hyvitykselle vaan katsotaan n. 3kk ennen uuden luouvutusta mikä sen vaihdokin arvo on. Ensi kesään laskettuna arvio olisi 15,5 k€ eli käytännössä ihan samaa tasoa kuin Joupilla ja mitä Autokeskus Nissaniin arpoi ei-sitovaksi arvioksi. Kai näiden markkina on niin vakiintunut ja Töpselikärsä on niin helppo hävitettävä, että eroja liikkeiden välillä ei synny. Sen sijaan kukaan ei tiedä mihin markkina liikkuu, eilen bongasin tällaisen Nettiautosta:

https://www.nettiauto.com/13016534

Tuo on 3 tkm vähemmän ajettu kuin mun auto nyt, käyttöönotettu 4kk aikaisemmin kuin mun auto, tuosta puuttuu adaptiivinen vakkari mutta muuten varustelultaan samanlainen kuin omani. Ostin auton Sakalta 2019 lokakuussa 126 tkm ajettuna ja maksoin 300 euroa _vähemmän_ kuin mitä Saka nyt pyytää tuosta nyt heinäkuussa 2022. Koita tässä markkinassa nyt hinnoitella käytettyjä autoja :D

Ei tuo eilinen koeajoppivä nyt päätöstä yhtään helpommaksi tehnyt. Skoda ei yllättänyt, mutta miellytti niin että se kelasi hieman kiinni takamatkaansa mun mielessä. Jotenkin sellainen olo että jos nyt laitettaisiin budjettiin sellanen 15 t€ lisää niin laittamalla Enyaqista nelivetoisen isoakkuisen kappaleen ja siihen tarvittavat varusteet niin siinä olisi silleen täydellinen auto että ei tulisi muutamaan vuoteen mitään tarvetta vaihtaa. Range riittäisi, etenemiskyky olisi kunnossa ja tehoa todellakin riittävästi, tilat vähintäänkin riittävät, vetomassakin mun tarpeisiin ihan ok 1200 kg (vs. Hyundain 1600 kg).

Tässä siis kun koko autonostoajatukset alkoi siitä mahdollisuudesta flipata auto, niin edelleen siihen tarkoitukseen hinnat alkaen -Hynkky lienee paras veto. Mutta kun tästä nyt kuitenkin tulee todennäköisesti jossain määrin pitoauto niin pitäiskö heti venyttää budjettia ja laittaa kunnon peli? Kun vain tietäisi jo nyt mikä on autokuumeen taso joskus kesällä 2024 :D

Toisaalta eihän tässä olla vaimoa valitsemassa, eli auto hankitaan kuitenkin väliaikaiseksi kulkineeksi, olkoonkin että väliaikaisuus kestänee vuoden tai muutaman. Eli ehkä voi jättää tuon Skodan huippumallin sitten seuraavalle kierrokselle? Jos laittais perus-Hyundain nyt ja sitten vuoden-pari sitä pidettyään lataa käteiset tiskiin ja hankkii taas jotain hieman parempaa? Tuolloinhan on taas tarjontaakin enemmän jolloin autokuumeiselle riittäisi taas katseltavaa ja päätöksessä tuskailtavaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Molemmissa on vissiin riittävästi maavaraa Turun talveen?
Toi on kyl paha. Nelivetoon kun on tottunu niin voi harmittaa tallin mäkee hiekottaessa mut toisaalta noita malleja tulee varmasti lisää lähivuosina niin silleen karvalakki kyllä puoltaa paikkaansa... Jos olis tottunu vaihtaan usein autoo :lol:

Ajoasento kyl kuulostaa siltä ettei kytkinpolkimen pohjaan painaminen onnistuisi jos sellane siis olis :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hynkyssä maavaraa 16 cm, Skodassa 18 cm, Arjassa ennakkotietojen mukaan n. 20 cm. Kaikki riittänee Turunkin talvessa, tosin mitä vähemmän maavaraa on, sitä tarkemmin pitää katsoa minne kärsänsä tunkee.

Vertailuna Mitsussa maavaraa on 18 cm ja Saabissa teinimadallettuna oli alle 10 cm. Se on muuten uskomatonta miten tuossa asiassa ihan muutama sentti tekee ihmeitä.

Kattelin jo vaihtoehtoisia talvirengaskokoja sillä silmällä että jos saisi vähän korkeampaa profiilia ja siitä vaikka sentti lisää maavaraa talveksi, mutta ei oikein löydy sellaista kokoa. Näissä vakiokoko 235/55R19(Skodassa takana 255/50R19), mutta ei noita löydy oikein mitään 60-70-sarjalaisina vaikka leveyttäkin vähän kaventaisi.

Kotipihan mäen hiekottaminen vielä menee, mutta jos flippaan uuden auton jäisen mökkitien mäessä ojaan kaksivetoisuuden vuoksi, niin silloin voi valinta alkaa oikeasti ottaa päähän :mrgreen:

Mun ”penkki niin taakse kuin saa” ajoasento kyllä periytyy siitä että keväästä 2009 asti käyttöautoista on puuttunut kytkinpoljin. Tosin sitä edeltävässä Mazda MX-5:ssäkin penkki pysyi kytkimellisyydestä huolimatta takana, mutta se auto taisi ollakin kääpiöille tehty. Yks mun kaveri joka on kuitenkin alle 190-senttinen koki autoa testatessaan hankalaksi sen ettei oikein tiennyt pitäisikö eteen katsoa tuulilasin yläkarmin ala- vai yläpuolelta :D

Mutta en mä siis kaasua ja jarruakaan ihan varpaisillani paina, vaan jalka on sellaisessa asennossa että polvitaive lepää penkin reunassa eikä irti siitä. Alaselkävaivaiselle karmea asento on sellainen jossa joutuu nostamaan jalat ylös esim liian matalan istuinosan takia ja kaikki paino siirtyy kankkuun. Eli esim. pienen normiauton takapenkillä en istu mielellään pitkään, koska usein vajavainen jalkatila ja matalalla istuva penkki aiheuttaa tuon ilmiön.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllä kai Skoda noista se järkevin vaihtoehto on. Onko sitten se sopivin, mistä tietää ? Kahden vuoden takuu on kyllä surkea, se on sanottava. Tänä vuonna ei Skodan kauppa ole mitenkään järisyttävästi kulkenut, luulisi, että jossain vaiheessa tuo 2v vs. useimpien muiden 3-5v alkaa vaikuttaa sekin. Se jos mikä mua jaksaa hämmästyttää, että kun ostaa Seatin, saat 5v takuun... Outoa logiikkaa noinkin isolta konsernilta. Vaikka kai Skodillacciinkin saa lisätakuuta, kun kaivaa kuvetta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Noi ajoasentoasiat on kyllä erikoisia. Mä olen 182 cm ja suhteessa mulla on pitemmät jalat kuin kädet. Huono kombo useimpiin autoihin. 9⁵ oli ihan OK, ihan limitille siinäkin mentiin säätöjen kanssa mutta hyvän asennon sai. Satojatuhansia kilometrejä sellaisilla mentiin.

Muistan kun muutama vuosi takaisin olin käyttämässä silloista Volvoa (kakkosauto... :lol:) määräaikaishuollossa ja siinä lähellä oli muutama autoliike joissa sitten kulutin aikaani. Istua humpsahdin 5-sarjan pimmeriin — joita olin aina katsellut "sillä silmällä" — ja oho kun osui kaasujalka heti polkimelle hyvässä asennossa. No, hetken ihmeteltyäni huomasin siinä olevan kaikki säädöt manuaaliset (totta kai, saksalainen) niin kävin ruuvailemaan palikoita kohdalleen. 100% lopputulos. Silloin jäi BMW kauppaan, mutta ei siinä kovin pitkään mennyt kun sellainen alle tuli ja joka päivä siinä on ihan pirun hyvä ja mukava istua ja ajaa.

On sillä vaan iso merkitys, ajoasennolla.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kai niitä oikeita ajoasentoja on yhtä monta kuin kankun muotoja. Suomessa siis noin 5,5 miljoonaa :mrgreen: NIistä ei siis voi silleen väitellä, mutta selvää on että mitä enemmän säätövaraa vehkeissä, sitä paremmin jokainen voi löytää sen oikean asennon.
IC1970 kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 18:46
Kyllä kai Skoda noista se järkevin vaihtoehto on.
En tiiä. Meinaan päätös on nyt käytännössä tehty ja se kohdistuu korealaiseen. Ja perusteena itselleni tyypillisesti enemmän järki kuin tunne. Kun hinnat on vaihtoehdoilla käytännössä identtiset, niin järkisyyt nojaa tässä kohtaa ihan puhtaasti siihen että samalla rahalla näen saavani Hynkyssä enemmän autoa. Nimittäin siis sen isoimman akun, eniten rangea, nopeimman latauksen, pisimmän takuun, eniten vetomassaa ja ainakin Skodaan verrattuna paremman varustetason. Datsun saattaisi tulla varusteissa tasoihin tai hieman yli, mutta noissa muissa mainituissa kohdissa Nissan häviää samoin.

Kun siis riisuu mielessään autoista kaiken nonsensen eli muotoilun, fiiliksen, tyylin ja turhat varusteet, niin faktalaatikosta löytyy nuo erot. Ja jotenkin koen että isot perusteet pitäisi olla että täyssähköautossa tinkaisin vaikkapa Skodan tapauksessa noin neljänneksen akkukoosta ja toimintamatkasta verrattuna Ioniq femmaan. Ioniqin muotoilu saattaa hämätä pitämään autoa jotenkin vähemmän järkevänä valintana, mutta asiaa pohdittuani en ole keksinyt siitä mitään kovin järjetöntä pois lukien edellä mainittu tavaratilan verhon sijainti suhteessa kontin lattiaan.

Toki jos haluaisin auton henkivän 80-luvulta ennemmin Pajeron kuin Saab 600:n fiilistä, niin valinta osuisi Skodaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Älä nyt kuitenkaan tuolta ohari-Mikolta osta.
Vastaa Viestiin