Siltikin voimakkain tekijä muutoksessa lienee trendi. Eli kun muut niin minäkin, eikä uuden sähköauton valintaa enää joudu muille perustelemaan.
Tähän löytyikin tänään vastaus kun kävin surffimassa Deltan sivuilla: https://www.delta.fi/fi/delta-konsernin-omistusAZP kirjoitti: ↑Ma Heinä 04, 2022 20:23Noin muuten poliittisena kannanottona kiinnostaisi tietää onko Delta-Auto edelleen venäläisten omistuksessa. Omistus on käsittääkseni rekisteröity Britanniaan, mutta sehän ei tarkoita sitä etteikö varsinaiset ketjun päässä olevat omistajat olis venäläisiä. Mulla ei ole mitään venäläisiä yksityishenkilöitä vastaan, mutta ehkä vähän liian moni britanniassa viihtyvä Iivana on kuitenkin Putinin lähipiiriä, joten siinä yksi merkittävä syy valita Turun seudulla paikallinen perheyritys Mitsuhuolloksi Deltan sijaan.
Deltan sivuilla kävin katsomassa löytyykö Subaru Solterrasta mitään tietoja saatavuudesta. Nimittäin tässä Nissanin perässä tullut joutenolopäivien ratoksi nyt selailtua tarkemmin kilpailevienkin autojen hinnastoja ja varusteluetteloja. Ylläri oli positiivinen kun huomasin että aika monessa kilpailijassa perusmalli sisältää Nissanin tapaan aika kattavan varustelun ja tarve ruksia lisävarusteita on aika pieni, jolloin voitaisiin pysyä hankintatuen piirissä. Vaatimuslistalla siis mm. lämpöpumppu, automaatti-ilmastointi, peräkamera ja mukautuva vakkari, jotka kaikki ei ole aina oletusarvoja kalliimpienkaan autojen perusmalleissa (kuten Audi e-Tronin koeajolla viime kuussa opin). Lisäksi se koukku olisi saatava, mutta jos autoon saa jälkiasennettua koukun niin sittenhän sitä ei ole pakko ruksia mukaan heti tilatessa. Väri olisi kiva päästä valitsemaan mutta en mä kauhean nirso senkään suhteen ole.
Näyttäisi siis siltä että ainakin Hynkyn Ioniq 5, Skoda Enyaq ja Subru Solterra menisi alle hankintatuen 50 t€:n hintarajan. Toyotan BXYZÖ:n jätän katsomatta, koska Subaru on käytännössä sama auto ja tarjoaa mun mielestä enemmän vastinetta rahalle. Hynkky ja Subari on perushinnallaan ihan rajalla eli käytännössä mitään lisävarustetta ei voi ottaa. Skodaan saisi valita vajaalla parilla tonnilla varusteita, eli esimerkiksi koukun ja koiraverkon taikka sitten jättämällä koukun tilausvaiheessa pois esimerkiksi päheämmän värin.
Tänään lähti jo tarjouspyyntö ja toimitusaikakysely Nissanista Autokeskukseen ja Skodasta Rinta-Joupille. Joupilta jo tulikin vastaus että Enyaqin toimitusaika tällä hetkellä 12-14 kk. Solterraa voisin Deltalta kysyä, kun ne nykyisin Turussa merkkiä edustaa, Hynkyn osalta varmaan Autoverkkokauppa, jossa kävin moista viime elokuussa koeajamassa.
Solterrassa hienoa olisi se, että 49 900 oirolla saa nelivedon ja yli 70 kWh akun. Muotoilu sisällä ja ulkona ei vain ole ihan mun silmään toisin kuin kaikissa muissa vaihtoehdoissa. Lisäksi Subarussa käsittääkseni näin alkupään tuotannossa tarjolla vain yksivaihelaturia eikä kolmivaiheista saa rahallakaan. Jos tosielämää mietitään niin tuskin kaipaisin kolmivaihelaturia kovinkaan usein omassa käytössäni mutta näkyykö tuollainen puute sitten jälleenmyyntiarvossa?
Nissanissa uusi hinta nousee kolmivaiheisen latauksen kanssa sitten tasoihin noiden muiden kanssa siihen karvan alle 50 t€:oon, Skodassa ja Hynkyssä kolmivaihelaturi on vakiona. Skodassa varustelistalta puuttuu käsittääkseni sähköinen takaluukku (ei showstopperi) ja perusmallissa jakkaroita liikutellaan lihasvoimin. Ei haittaa mua kun meillä autoa ajaa 99 % minä, eli penkkiä ei oikeastaan koskaan säädetä. Silti edistystä siihen nähden että muistan kun ruksin Skodan autorakennustyökalulla Enyaqin joskus kun malli oli juuri lanseerattu, niin penkinlämmittimetkin piti ostaa lisärahalla.
Hyundaissa suurin akku 77 kWh noista ja ehkäpä makein muotoilu. Lisäksi jos tässä oikeasti nyt ollaan laittamassa tilausta sisään niin Skodan saa koeajoon ja Hynkky on jo ajettu, mutta Subarua ja Nissania ei taida vielä koeajoon tarjolla olla, joten sokkona mentäisiin. Ei se mulle ole showstopperi sekään, mutta aina kivampi jos tietää mitä ostaa.
Viime kädessä tietenkin kysymys siitä pitääkö sitä väkisin saada se hankintatuki, mutta varustelistoja luettuani totesin että siellä kalliimmissa versioissa ei ole mitään selaista mitä väkisin tarvitsisin, yleensä siellä oli vain isompia vanteita, nahkaa penkeissä ja kromia listoissa. Tai sitten nelivetoa ja isompia akkuja, jotka toki olisi kivoja, mutta sitten puhutaan tuen menettämisen lisäksi helposti aika monesta tonnista lisää kustannuksia, jolloin herää ajatus siitä että onko ne nyt sitte niin hintansa väärtejä, ainakin jos ajatus on että auto saattaisi päätyä vuoden omistuksen jälkeen myyntiin (tai aiemminkin jos hinta on oikea).