Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tiä sitten onko kesäloman joutenolosta vai mistä johtuu mutta autonvaihtoajatukset taas lämmenneet ilman mitään konkreettista syytä. Nyt on keksitty sitten termikin tälle sähköautojen tilaamiselle sijoitusmielessä, eli autoflippaus:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/auto ... email:033e

Itse tiedän kaksi kaveria jotka on tilanneet uuden sähköauton sillä ajatuksella että myvät auton heti sen saatuaan tai sitten saattavat sen pitääkin ja myyvät sitten nykyisen käyttiksensä. Paljoa siinä ei tässä markkinassa häviä, ja voi hyvin voittaakin.

Pohdein sitten että pitäiskö itsekin osallistua markkinahuumaan ja pistää joku Ioniq vitonen tai vastaava tilaukseen. Siinä sitä sitten ehtisi koeajaa hetken ennen kuin päättää pistääkö kaupaksi vai pitääkö.

Katselin vähän tarkemmin tuota uutta sähködatsunia: https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/ariya.html

Pieniakkuisen perusmallin varustelista ja range (karvan yli 400 km WLTP) tyydyttäisi mun tarpeen, lisävarusteiksi pitäisi ruksia oikeastaan vain vetokoukku ja kolmivaihelaturi, joiden jälkeenin hinta jäisi ale hankintatuen rajan eli 50 t€. Talvirenkaat siihen vain päälle niin siinä olis kyllä mulle auto. Ulkonäkö miellyttää silmää ja kokoluokka on oikea, samoin vetomassakin on ihan ok 750 kilolla, kun ei mulla pakottavaa tarvetta ole jarrullista vetää vaikka mutsilta sellainen löytyykin lainattavaksi.

Uskaltaisko sitä laittaa tuollasen ennakkotilaukseen? Sen saattaisi talvella joskus sitten saada ja sitten pitäis päättää mitä sen kanssa tekee. Nykyiseen verrattuna nelivedosta tulisi luovuttua, mutta en mä sitä oikeastaan tarvitse.

Toinen mitä tässä viikonloppuna pohdin olis tällanen: https://www.nettiauto.com/12960268

Käytettynä siis, sen saisi heti ja olisi hulppeasti Arjaa halvempi. Tuolla vaan ei saa vetää mitään, eli taas pohdin tässä että josko sitä pärjäis ilman koukullista autoa nyt kun raksaprojektit alkaa olla hetkeksi taas hoidettu. Se kärryn tarve taantuu siis taas enemmänkin satunnaiseen haravointijätteen ja risujen kuskaamiseen jäteasemalle sekä aina välillä on jotain isompaa roudattavana. Siihen vois saada auton aina lainaan jostain, mutta kyllähän se elämää vähän hankaloittais. Tuo Pösö olis ulkomitoiltaan reilusti pienempi kuin Mitsu tai Ariya, mikä kyllä itseä miellyttäisi. Kontin riittävyys on vähän niin ja näin mutta kun ei enää ole koiraa niin eiköhän tuolla pärjättäisi. Ja tuo 2008 on mun silmään kyllä tosi hyvännäköinen auto.

E-troniakaan en ole edelleenkään hylännyt, niissä näyttää kesän aikana tarjonta vain kasvaneen ja hinnat ehkä jopa vähän pudonneet. Mutta jos pohtii vaihtoehtoina parivuotiasta Audia n. 60 t€:lla tai täysin uutta Nissania alle 50 t€:lla, niin tokihan tuo Nissan tuntuu järkevämmältä valinnalta, vaikkei olekaan neliveto eikä niin lyxlyx nonsense kuin Diudi :D

Skoda Enyaq mulla on edelleen suosikkilistalla mutta jäänyt koeajamatta. Skodassa ehkä kyrsii eniten se että mulla on sellanen ymmärrys että Skoda kärsii nyt kaikkein pahiten toimitusvaikeuksista, ja jos nyt laittaa tilaukseen niin ei tiedä koska sen auton saisi. Mutta tää on vain mun mielikuvia markkinatilanteesta, en ole ajantasaista tilannetta kauppiailta tarkistanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Uteip »

AZP kirjoitti:
Su Heinä 17, 2022 19:37

Katselin vähän tarkemmin tuota uutta sähködatsunia: https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/ariya.html

Pieniakkuisen perusmallin varustelista ja range (karvan yli 400 km WLTP) tyydyttäisi mun tarpeen, lisävarusteiksi pitäisi ruksia oikeastaan vain vetokoukku ja kolmivaihelaturi, joiden jälkeenin hinta jäisi ale hankintatuen rajan eli 50 t€. Talvirenkaat siihen vain päälle niin siinä olis kyllä mulle auto. Ulkonäkö miellyttää silmää ja kokoluokka on oikea, samoin vetomassakin on ihan ok 750 kilolla, kun ei mulla pakottavaa tarvetta ole jarrullista vetää vaikka mutsilta sellainen löytyykin lainattavaksi.
Berlingodiggailut on vielä sympaattista mutta tämä ei! :D
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kai Nissani mikään symppis ole, mutta toki makuasia mistä sitä sitten tykkää. En mä itsekään tiedä miksi toi Arja nyt silmää miellyttää mutta esim ID.4 ei niinkään. Tosin livenä ID.4 on paremman näköinen kuin kuvissa, voihan se olla ertä Ariyalla käy toisin päin :D

Ai niin, hankintatuesta ja autoflippaamisesta tuli mieleen että tuen edellytyshän on että auton omistaa vuoden ajan. Eli jos hqnkkii tuetun auton, niin siinä on pieni porkkana myös pitää se auto. Mulle tosin vuodenkin pitoaika on aika lyhyt kun olen noin viiden vuoden välein autoa vaihtanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Sattuneesta syystä on tullut seurailtua miten enyaqeja toimitetaan ja kesäkuussa tuntui alkavan autoja tippua kuluttajille. Onpa näkynyt jotkut tänä vuonna tilanneetkin jo saaneen auton. Eli siellä on jotain osia joita puuttuu ja auton voi saada alle 6kk jos osaa rastittaa lottolapun just oikein..

Näistä autoista joissa täyssähköllä ei saa vetää, mutta muilla saa on tullut itsellä mieleen että en ihmettelisi vaikka tuolla liikkuisi tuollaisia sähköautoja joiden koukussa satunnaisesti onkin pyörätelineen sijaan kiinni hinattava laite. Jos perävaunun veto on hyvin satunnaista* niin tuollaisesta kärähtäminen ilman naapurin tms vaikutusta on varsin olematon minun nähdäkseni.

*) omassa kalustossa ei ole koukkua liikennekäytössä silloin kun cabriolet on liikenteessä, tänä kesänä tuota jarrutonta kärryä olisi tähän mennessä tarvittu n 40km, jotka hoitui hyvillä naapurisuhteilla. Mutta jos golfissa olisi se koukku niin eipä näkynyt lainvalvojia jotka olisi edes teoriassa voineet kyseisestä maanpetokseen verrattavissa olevasta rikoksesta pamputtaa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^just eilen juttelin yhen sukulaisen kanssa siitä että eipä ole ollut liikenteessä poliisilla henk.koht. mulle asiaa noin 20 vuoteen. Nuorna kortin juuri saaneena muistan osallistuneeni muutamaan puhaltamisratsiaan ja ainakin kerran tsekattiin kevarista renkaat. Mutta jossain siinä 2000-luvun alkuvuosina tais moinen touhu suunnilleen loppua, koskaen ole sellaisiin karkeloihin päässyt osallistumaan enää. Tutkapartiointia olen havainnut muutamia kertoja mutta kun on tapana ajella sakkorajojen ali (yli 26v ollut kortti ja yhtäkään sakkoa ei ole plakkarissa), niin en ole niidenkään herrojen ja rouvien kanssa päässyt jutuille.

Kärryä on jos jonkinlaista tullut vedettyä ja telikevytkärryllä on taatusti ollut useamman kerran ylipainoa päällä. Mutta koskaan ei ole kukaan punninnut tai muuten ollu kiinnostunut.

Ja nuohan on ne hetket jolloin moisesta kärryhuijauksesta voisi kärähtää, taikka sitten tietenkin onnettomuustilanne, mutta kun en ole sellaiseenkaan kevarivuosien jälkeen osallistunut, niin taas olen missannut hauskat juttutuokiot.

Eli kyllähän sitä nykyisin ajaisi väärällä yhdistelmällä ja/tai ilman korttia vaikka kuinka, kunhan ajaa siivosti eikä törttöä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vai oisko sittenki
https://m.nettiauto.com/citroen/berlingo/12716986

Okei. Pösö on nätimpi mut berlingolla tais saada vetää kärryy. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Su Heinä 17, 2022 19:37
Ulkonäkö miellyttää silmää ja kokoluokka on oikea, samoin vetomassakin on ihan ok 750 kilolla,
Hinnastossa noin. Esitteen mukaan tuo koskee vain vajaavetoa ja nelikolla saisikin kiskoa jo 1500kg.

...toki saman esitteen mukaan siinä on 4 moottoria, mikä lie aika harvinainen konfiguraatio:
Nissan esite https://www.nissan.fi/content/dam/Nissan/fi/brochures/brochuresfinland/Nissan_Ariya_prelaunch_FI.pdf kirjoitti: 50/50-painojakauman sekä ARIYAn kaikkien neljän pyörän
erillisen jarrutusten ja kiihdytysten hallinnan
ansiosta e-40RCE
tekee ajamisesta turvallista kaikissa tilanteissa ja ajo-olosuhteissa.
...no, eiköhän se ole markkinahumua ja oikeasti jarruperustainen leikkilukko. Mutta vetomassa voi pitää jopa paikkansa - 1500kg ei ole ihmeellinen lukema mutta useimmille varsin ok.

Edit: joo, myöhemmin lukee "neliveto, kaksoismoottori" mikä viittaa kahteen moottoriin ja akseliperiin, kuten tapana on toteutus tehdä. No, markkinointiosastot tykkää kirjoitella...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^joo vajaavedosta tässä pohdinnassa kyse, koska neliveto on vasta tuloillaan eikä sille ole siis vielä hintaa. Isompiakkuinen vajaaveto paremmilla varusteilla on jo 60 t€, mikä ei lupaa nelivetoisen hinnalle hyvää. Ariya on halvimpana versiona kuitenkin pikaisella selailulla todella kilpailukykyinen hinnaltaan sekä varusteiltaan, eli munkin vaatimuksiin riittää ruksia tosiaan se kolmivaihelaturi ja vetokoukku, jolloin hinta asettuu vasta samalle tasolle kuin monen kilpailijan halvin malli ilman lisävarusteita. Ja siis bonarina voi saada sen kahden tonnin hankintatuen, jota ei varustelun jälkeen oikein paljon mihinkään kilpailevaan autoon pysty saamaan, kun hinta karkaa väkisin yli 50 tonnin.

Flippaamisen kannalta tuo edukas vajaavetoinen voi olla parempi, toisaalta neliveto on kyllä sellainen varuste joka ainakin polttomoottoriautoissa on pitänyt arvonsa todella hyvin.

^^Kylläkyllä, arvasin että joku kysyy edellisten viestien jälkeen että mihin on unohtunut sähkölinko :mrgreen:

Varsinkin kun pohdin tuota Pösöä jossa kuitenkin sama voimalinja, mutta vähemmän tilaa.

Pääsyy siihen että Berlingo/Rifter/Combo/Proace City Verso/Doblo ei ole nyt ollut mukana mietinnässä on se, että mulle mieleisesti varusteltuna sen hinta karkaa jo Arjan tasoille ja jos pohtii autoflippaamista, niin Arja on todennäköisesti vedonlyöntinä varmempi. Jotenkin olen ymmärtänyt olevani melko yksin Berlingon ihailemisessa, joten uskoisin että tuollaisen tilamonon myyminen eteenpäin voi olla asteen vaikeampaa kuin Nissanin katumaasturin :D

ë-Berlingoa olen myös vierastanut hieman lyhyeksi jäävän rangen vuoksi. Berlingolle WLTP lupaa 281 km, e-2008:lle 345 km eli lähes neljänneksen enemmän. Alle 300 km WLTP on mulle vähän sellainen henkinen raja, koska Suomen talvikeleissä olis mun mielestä syytä päästä kuitenkin huoletta Turusta Helsinkiin tai Tampereelle ilman välilatausta ja ajellen järkeviä nopeuksia eli motarilla talvella tarkoittaa sataa. Ei mulle tässä elämäntilanteessa niitä reissuja usein tule, mutta jotenkin pidän tuota n. 170 km:n todellista rangea tietynlaisena perusvaatimuksena.

Koska voimalinja on Berlingossa ja e-2008:ssa identtinen, syntyy ero autojen kokoerosta ja muista ominaisuuksista. Berlingon kokoinen boksi siis kaipaisi kipeästi enemmän akkukapasiteettia kuin tuo Stellantiksen joka autoon törkkäämä 45 kWh nettokapasiteetin antava akusto. Myös siksi siis tuossa hintaluokassa katse kääntyy Nissaniin, jossa pieniakkuisessakin kapasiteettia on 63 kWh ja auton muoto todennäköisesti mahdollistaa maltillisemman maantiekulutuksen, jolloin range on vähintään riittävä.

Noista akkukapasiteeteista ja WLTP-toimintamatkoista voikin laskea millaiseen kulutuslukemaan pitäisi päästä jotta range saavutetaan, ja laskemat menee seuraavasti:

e-2008: range 345 km, akku 45 kWh netto = 13,0 kWh/100 km
ë-Berlingo: range 281 km, akku 45 kWh netto = 16,0 kWh/100 km
Ariya: range 403 km, akku 63 kWh netto = 15,6 kWh/100 km

Nyt jokainen sähköautojen kulutuksista jotain tietävä arvaa aika nopeasti että ottaen huomioon auton muodon ja otsapinnan määrän tuolla Berlingon keskikulutuksella voi pyyhkiä hanuria jos marssivauhti on 100 km/h, lämmitys päällä ja ulkona pakkasta. Toki Pösön ja Nissaninkaan osalta ei olla lähelläkään noissa lukemissa kyseisissä olosuhteissa. Pösö on kuitenkin 25 cm matalampi, 8 cm kapeampi kuin Berlingo, lisäksi sivupeilit ei ole ihan samanlaiset melat ja muodot on muutenkin aerodynaamisemmat, joten sen lukema ei motarivauhdeissa nouse välttämättä ihan yhtä jyrkästi. On siis mahdollista, että Pösöllä pääsisi pari sataa kilsaa lähes kelissä kuin kelissä satasta körötellen.

Ariyan osalta tuo keskikulutus näyttää silmämääräisesti uskottavammalta kuin Berlingon, mutta tuskin silläkään oikeasti mennään alle kahdenkympin kulutuksella talvisella motarilla. Akkukoko, aerodynamiikka ja ilmoitettu WLTP-range saavat kuitenkin uskomaan johonkin 250 km:n todelliseen sähkörangeen niissäkin olosuhteissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oot oikeessa et pösö on varmaan helpompi myydä mut oliha tuota ny tyrkytettävä kaiken sen propagandan jälkeen :mrgreen: :lol:

Moottorilehdes tais olla berlingo testis ja se range ero muihin stellantiksiin oli ihan huomattava.

Mut joo miksei ostais tollaist kohtuuhintaista kun mitsustakin pääsee varmaan ihan hyvään hintaan eroon.

Uusii pösöi ei taida helpolla saada kun hullujen päivien tarjous pösöjenki toimitusajat venyi jo pitkälle ens vuoteen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^joo-o, onhan tässä se tilanne että viisi vuotta oon jauhanut täällä(kin) Berlingon auvoisuudesta mutta en ole saanut sellaista itse hankittua. Viime autonvaihdossa peruste oli se että tarjolla oli automaattina vain dieseleitä ja se tuhosi kaikki ajatukset ostoksen taloudellisesta järjestä, varsinkin verrattuna töpselikärsään, joka on osoittautunut silloisesta valikoimasta optimaaliseksi valinnaksi omiin tarpeisiin ja budjettiin. Sähkölinkoa sitten vaan jäin odottamaan ja nyt kun sellainen on saatu, niin pitää keksiä muut tekosyyt olla seuraamatta omia puheitaan :mrgreen:

Mutta kuten jo joskus muinoin 2018 ennustin, niin uusi Berlingon korimalli tuhosi ison osan automallin ideaa, kun hinnat karkasi luokkaa 10 t€ vanhaa mallia korkeammiksi. Ja sähköberlingossa on vähän sama vika eli hinta karkaa sitten jo liian lähelle noita isoja perhesähkiksiä ja kun siihen yhdistää alimitoitetun akuston ja vain 100 kW:n pikalatauksen niin perheen ainoaksi käyttöautoksi se ei kauhean helposti taivu jos edes satunnaisesti tulee pitkää ajoa.

Mulle tosiaan noita Helsingin tai Tampereen reissuja ei tule kovin montaa ja yleensä ollaan liikkeellä aikataululla joka sallisi vaikka yhden välilatauksenkin. Nytkin viime viikon reissulla nyhjättiin tunti Forssan autokeitaalla menomatkalla ja paluumatkalla Helsingistäkin pysähdyttiin lyhyelle pissatauolle Salossa. Mutta johonkin se vaatimustaso on asetettava ja itselleni se henkinen raja menee siinä jos pitäisi lähteä aamuviideltä autolla Turusta Helsinki-Vantaalle ja alkaa aikatauluttamaan tuohon reissuun välilatausta. Vaikka noita lentokenttälähtöjäkään ei tule kuin satunnaisesti, ennen koronaa tyyliin kerta vuodessa ja marraskuun 2019 jälkeen ei toistaiseksi yhtäkään.

Sähköpösöä mietin lähinnä käytettynä ja ihan omaan käyttöön eikä flippaukseen. Silleen kokeilumielessä että muuttuuko se elämä liian hankalaksi ilman vetokoukkua ja astetta nykyistä pienemmällä autolla. Mutta kun ei sinänsä ole kiirettä autoa vaihtaa niin äkkiä sitä miettii että onko noin 20 %:n säästö hankintahinnassa sitten riitävä kallistamaan vaa'an pian 2v vanhaan Pösöttimeen, kun vertaa täysin uuteen Nissaniin, jossa enempi akkua, isommat tilat, vetokoukku ja muut varusteet. Lisähinnalle olisi Nissanissa siis kyllä ihan vastinetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä taas siltä näyttää että jos näkee oivan tarjouksen niin siihen kannattaa tarttua heti eikä huomenna. Nissanin sivuilla uusi eilisellä päivätty hinnasto, jossa perusmallin hinnassa pari tonnia lisää verrattuna edellispäiväseen, hinta nyt 48 900 euroa :D

Pohdinkin tuossa eilen että kauankohan menee että Nissanin hinnat nousee kilpailijoiden tasolle eli perusmalli 49 900 ja yhdelläkin lisävarusteella hinta nousee yli tukirajan. Osa merkeistä on tuon jo ylittänyt, Kia EV6 lähtee jo 54 tonnista.

Perusmallien hintojen nousu on ollut joillain malleilla aika nopeaa. ID.4:n sai jossain vaiheessa 40 tonnilla, nyt senkin perusmalli on sen viisi kymppiä. EV6:n alkuperäinen lähtöhinta oli alle 50k ja hintaa on siis tullut reilussa vuodessa 10 % lisää. Toki varustelussakin on voinut tapahtua varmasti parannusta.

Mutta tässähän se flippaamisen perusidea onkin että jos hinnan voi lyödä lukkoon nyt, auton saadessa hinta on noussut 5-10 t€ ja kysyntä markkinoilla on kovaa, on tuossa aika hyvä tilinteon paikka. Eipä paljoa näy 40 t€:n ID.4:sia Nettiauton käytettyjen listalla vaan hinnat lähtee yli 50 t€:sta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jotenki mä näen tän maailman vinoutuneena, kun jo ihan tavallisista peruspulliaisten tuulipukuautoista puhutaan, että flipataan. Joku himopaikan asunto nyt on joo ollut jo ikiajat sen käsitteen alla, mutta että muista autoista kuin jostain kymmenen kappaleen erikoiserän tulevista keräilykappaleista :roll: No kai tää tästä normalisoituu vielä joku päivä. Ja ei sillä, vähän jälkiviisaana harmittaa, kun en sitä sähkkö-Mokkaa tilannut jouluna. Toisaalta eilispäivän jälkiviisaudesta ei ole mitään iloa tosielämässä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämähän on ihan selvä markkinahäiriö. Ei auton kaltaisen kulutustavaran arvo voi jatkuvasti vain nousta. Nyt on kyse monen asian yhdistelmästä, joihin kuuluu mm. toimitusvaikeudet, ihmisten koronasäästöt, vihrea siirtymä, autotekniikan ja -malliston nopea muutos kohti sähköautoja. Ja vaikka mallistot ja tuotantomäärät on shiftanneet nopeasti sähköautoihin, on kysyntä shiftannut vielä nopeammin, kun markkinoille on parin vuoden aikana tullut liuta hyviä tarjokkaita haluttuun luokkaan ja ihmiset kokee viimeinkin että sähköauto on varteenotettava vaihtoehto omiin tarpeisiin. Siihen päälle toi polttonesteen nykyinen hinta niin kysyntäpiikki on selviö.

Saas sitten nähdä kauanko tämä kestää. Varoituksia mm akkumateriaalien riittävyydestä on jo kuultu ja kun riittävyys on kehnoa, hinnat nousee ja lopputuottenkin hinnannousu jatkuu. Kysynnän ja tarjonnan epäsuhta voi siis jatkua pitkäänkin. Toisaalta korot nousee, inflaatio vaivaa, palkkakehitys ei seuraa inflaation tahdissa ainakaan vielä, energiakriisi on päällä, sota, ilmastokriisi, pörssien alamäki, korona, apinarokko ja vielä tuntemattomat huomisen vitsaukset ajaa meitä kovaa tahtia taantumaan, joten voi olla että jo ensi talvenna flippereiden talleihin jää liuta ylihintaisia sähkövatkaimia joita kellään ei ole intoa ostaa :mrgreen:

Siksi mäkin varmistelen että jos laitan auton tiluuseen, sen pitää olla myös mulle sopiva peli, eli pakkorakoa myydä ei ole. Velkarahalla viisi autoa tilannut flipperi voi olla vähän pahemmassa tilanteessa, tosin aika monella on optiomallinen järjestely jossa aika pitkään mennään pienellä varausmaksulla ja kaupan voi perua ennen toilmitusta jos markkina on sulanut alla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja APS »

Ariya ois kyllä sillä halvemmalla listahinnalla kelvannut tännekin. Perusvarustus olisi riittänyt sähköautokokeiluun vallan mainiosti.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Kai sähköautojen menekkiä sekin voi alkaa hillitä, kun sähkön hinta nousee viimesienki määräaikasten sopparien umpeutuessa. Sit viä siirtohinnatki varmaan nousee. Puhumattakaan kun verottaja iskee hampaansa liikenteen vapaamatkustajiin. Mut toisaalta kai se bensaki sit kallistuu samas tahdis, niin se sit kuitenki kääntyy niin päin, että mitä kalliimpaa energia on muodos kuin muodos, sitä halvempaa on ajaa sähköllä :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin