Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Niin, eihän sitä säästöä voi syntyä jos ei oo mitään mistä säästää :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Ti Tammi 26, 2021 21:20
Mitsu pääsi just maanteiden sankariksi, ja mä apuriksi...
Jos tuosta viikon takaisesta sepustuksesta ei saanut selvää, että miten se Pösö siellä ojassa makasi ja miksi, niin tässä kuvallinen kerronta tämän päivän vastaavasta suorituksesta. Erona vain noin 10 metriä edellisestä tapahtumapaikasta ja että kippo on tällä kertaa tsekkiläinen:

Kuva

Aamulla puoli ysin ja kymmenen välillä tuo oli tuohon ilmestynyt, ja kahden aikaan oli hävinnyt. Tuskin oli omilla vetävillä pyörillään tuosta enää noussut, mutta näytti vähän siltä että ei välttämättä maannut pohja ihan kiinni maassa, eli hyvällä mies- tai naisvoimalla keulasta avitettuna on voinut noustakin. Paikalla on jäljellä vain kohtalaiset kaivamisen jäljet, eli on siellä kai lapiohommissakin oltu. Harkitsin jo että pitäis kai tuohon kotikadulle laittaa valopylväisiin mainoksia, että halpa ojastavetoapu löytyy läheltä jos on tarvetta :mrgreen:

Tuotakaan suoritusta ei siis selitä mikään muu kuin että suunnitelmissa on uukkari ja maasto on sen verran vierasta että hangen alla oleva oja tuli yllätyksenä.

Oli muuten aamulla ojaa nuuskivan skodan bongatessani poikkikadulla OG-kolkki konepelli pystyssä. Oli sen verran kiirettä että en lähtenyt rupattelemaan kyselläkseni mistä kiikastaa ja voinko olla avuksi. Pahoittelut osallisille, jos foorumia lukevat, Mitsun vetoapua siinä tuskin oltiin vailla, koska kärry oli kuitenkin ihan rehdisti tassuillaan tiellä.
Viimeksi muokannut AZP, To Helmi 04, 2021 07:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuva ei näy...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No niinpä. Kävin oikein joku aika postauksen jälkeen tsekkaamassa että kuva on paikallaan ja siellä se oli. Ei ollut enää. Nyt linkki uusittu, jos pysyis pidempään kuin Skoda ojassa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Kiva källi kyllä. Virhearvion helpottamiseksi tuo punainen autokin lie aika limitillä parkattu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ei näy edelleenkään... omien kokemuksien mukaan ainoa tapa saada pysyviä kuvalinkkejä on albumarchiven kautta: https://get.google.com/albumarchive/
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Prkl. Ehkä pitää vaan lopettaa se Googlen käyttäminen ja siirtyä Imgurilla jakamiseen :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kolmas kerta toden sanoo? Nyt näkyy. Komea pysäköinti. :lol:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla Porvoon autokeisarin topikissa lähti aihe laukalle kohti töpselikärsää. Eli siis kyse oli Outlander PHEVin talvisista käyttöominaisuuksista:
AZP kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 18:00
Tooni kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 17:25
Sisko tänään valitteli kun omistaa tuollasen mitsubishi outlander phev:n, että kuluttaa bensaa törkeenä näillä etelän pakkaslukemilla, ei kuulemma käytä sähköä nyt ollenkaan :mrgreen: meinasi jo alkaa vaihtamaan autoa :lol: toisaalta kun miettii ton kokoluokan autoa niin eikai se jos pakkasjaksolla vetää reilu 8litraa/100km niin ole pahakaan :?:
No joo, se 8 litraa outlanderin kokoiselle nelivetoiselle autoille niissä keleissä kun phevi ei suostu enää sähköllä kulkemaan, on aika maltillista. Mutta riippuu paljon ajosyklistäkin. Eniten siinä phevikuskia kyrsii yleinen periaate ja se että kun on tottunut ajamaan 2,5 eurolla/100km niin meneekin 12,5 euroa/100 km.

Itselleni ei vielä ole tullut vastaan tilannetta jossa akku olisi niin kylmä ettei suostuisi sähköllä kulkemaan. Siinä auttaa kyllä talli, jossa auto majailee. Tallissa ei nyt ole lämmitystä päällä, joten siellä on pikkupakkanen, mutta se riittää siis pitämään akun riittävän lämpimänä. Ymmärtääkseni vasta kun akku menee jonnekin -15 asteeseen, niin auto alkaa sitä suojelemaan ja ajot siirtyy bensalle.

Eri asia on sitten se lämmityslaitteen aiheuttama moottorinkäyttö, joka alkaa jo plussan puolella, vaikka sähkölämmittimessäki teho riittäisi. Sen olen eliminoinut korvaamalla ulkolämpöanturin vastuksella joka huijaa ulkolämmön +10 asteeseen. Tällöin saa itse valita ottaako lämmön moottorista vai sähkölämmittimestä. Noin sen olisi pitänyt jo tehtaaltakin toimia mutta japanian insinöörit ei vain osaa.
Näistä kun kysyttiin lisätietoa, niin jatketaan täällä eikä mennä ohi aiheen toisessa ketjussa. Osa näistä jutuista tästä ketjusta löytyykin, mutta otetaan ne kertauksena.

Autohan on ollut mulla pian puolitoista vuotta, mutta viime talvena nämä talviominaisuudet jäi vielä vähän vieraiksi, kun syksy jatkui marraskuusta aina kevääseen saakka eli oikea talvi jäi välistä. Tuolloin ehdin vähän tuskailla sen kanssa, että jo Etelä-Suomen plussatalvikeleissä lämmityslaitteen käyttö kajauttaa helposti polttokoneen tulille. Siihen löytyi ratkaisu "pehvanlämmittimestä", jonka siis eräs mitsuilija laittoi omaan verkkokauppaansa myyntiin ihan tuotteena ja keksi sille tuon istuinlämmittimeen hämäävästi viittavan nimen.

Idea on niinkin yksinkertainen kuin että huijataan ulkoilman lämpötilaa korkeammaksi, jolloin auto suostuu lämmittämään sisätiloja pelkäööä sähkölämmittimellä (jos sellainen autosta löytyy, useimmista kyllä, mutta ei kaikista). Huijaus tapahtuu korvaamalla ulkolämpötila-anturi vastuksella, jonka vastusarvo määrittää mitä lämpötilaa mittari näyttää. Pehvanlämmittimen kehittäjä testaili eri vastusarvoja ja noita tuotteita on sitten myyty 21 ja 18 asteen huijauksilla. Tämä sekoittaa lämmityslaitetta sen verran, että jos laittaa sisäpyynniksi 21 astetta, niin sitä ei kyllä saavuteta, koska auto luulee että ajetaan kesäkeleissä. Mutta tätä voi kompensoida korottamalla pyyntiä, polttomoottori pysyy sammuksissa vaikka sen hilaisi tappiin.

Itse sitten testailin omalla autollani ja totesin että 6 asteen huijauksella pienikin lämpöpyyntö käynnistää moottorin, mutta 10 asteen huijauksella saa pyytää aina 25 asteista ilmaa, kunnes 25,5 asteen pyynti käynnistää moottorin. 25 asteen pyynnillä sisälämpötila kohoaa kyllä jo hyvin yli 20 asteen, kun auto luulee kulkevansa viileässä 10 asteen kelissä. Ilmeisesti pehvanlämmittimen kehittäjän autossa näin alhainen huijaus ei toiminut, eli näissä saattaa olla autokohtaisia eroja.

10 asteen huijaus saavutetaan 3,3 kohmin vastuksella, 21 asteen huijaus 2,0 kohmin vastuksella ja 18 astetta taisi olla 2,2 kohmia. Mitsufoorumilta löytyy tästä juttua lisää.

Anturi löytyy puskurin ilmanottoaukosta kuskin puoleisesta päästä. Sen kun vain nyppäsee irti ja tökkää vastuksen tilalle niin avot. Tuo kaupallinen sovellus on sitten fiksumpi, eli siinä on alkuperäisen anturin kaltainen liitin, johon vastus on integroitu.

Tällä modauksella ei ole havaittu olevan vaikutusta auton muihin järjestelmiin. Moottori osaa rikastaa kylmäkäynnistyksellä oikein, koska siellä todennäköisesti seurataan moottorin ja imuilman lämpöjä, eikä auton ulkolämpömittaria. Samoin akuilla on oma lämpömittarinsa, joten kaikki pakkasrajat yms seikat osataan huomioida oikein vaikka ulkolämpö näyttää kesäkelejä. Ja autossa on siis sisällä sisälämpötilan mittaus, jonka perusteella auto ymmärtää lämmittää sisätiloja, jos ollaan alempana kuin mitä paneelista pyydetään.

Tästä modista on hyvin vähän hyötyä jos ajelee pääosin matkoja jotka ylittää akun rangen. Silloin kannattaa heti alussa jo ottaa lämpöä koneesta eikä vain sähkövastuksesta, koska sähkö kannattaa säästää liikkumiseen. Sen sijaan kun mun keskimääräinen ajomatka latausten välillä on jotain 10-20 km, niin tämä modaus mahdollistaa sen että voin ajaa suurimman osan päivistä sähköllä myös talvipakkasilla, ja voin itse päättää koska käynnistän polttomoottorin lämpöä saadakseni. Se tapahtuu joko painamalla CHARGE-nappulaa tai hilaamalla lämpöpyynnin 25,5 asteeseen. Tähän mennessä tämä modi on todennäköisesti säästänyt autolta jo yli sata kylmäkäynnistystä ja kymmeniä litroja bensaa.

Ja kuten yllä kirjoitin, näin sen olisi pitänyt tehtaaltakin toimia, ja näin se taitaa uudemmissa (olikohan MY2017->) toimiakin, jos niissä painaa EV-nappia, joka vanhemmista puuttuu. On siis täysin typerää käynnistää polttokonetta vain lämmöntuotantoon, kun ajomatka on vaikka 5 km ja akku on täynnä. Tietenkään auto ei voi tulevan matkan pituutta tietää, joten valinta pitää antaa kuskille.

Ilman anturimodeja koneen käyntiä voi vähentää tietenkin säilömällä autoa lämpimässä tallissa ja erityisesti käyttämällä esilämmitystä. Nimittäin se polttokone ei lyö tulille jos sisätiloja on jo valmiiksi lämmitetty riittävästi ja sekin tuntuu riittävän että kiertoveden lämpötila on ehtinyt nousta ilman että varsinaisesti sisätila olisi vielä lämmin. Toiminta riippuu siis ulko- ja sisälämpötilan sekä lämpötilapyynin lisäksi ilmeisesti kiertoveden lämpötilasta sekä mahdollisesti vielä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilasta.

Muuten talviominaisuudet autossa on tosiaan riittävät, enkä ole joutunut vielä pakkobensanpolttoon kovempien pakkasten takia. Nyt on ollut etelässäkin öisin lähemmäs 20 astetta pakkasta ja meni se pari-kolme viikkoa sitten 20 raja rikkikin. Määräävää ei kuitenkaan tosiaan ole se ulkolämpötila vaan auton ja varsinkin akuston lämpötila. Töpselikärsäin FB-ryhmässä ihmiset kinastelee siitä miten joku pystyy ajamaan 20 asteen pakkasilla pelkällä sähköllä kun toisen auto ilmoittaa että akku ei ole kylmyytensä vuoksi käytettävissä. Siinä keskustelussa tuntuu usein unohtuvan mainita onko matkaan lähdetty 20 asteen pakkasessa tuntikausia seisseellä autolla, jota ei ole esilämmitetty eikä ladattu seisonnan aikana, vai kenties lähdetty lämpimästä tallista. Eli vertailu menee pieleen.

Auton säilytyslämpötila tietenkin vaikuttaa akun lämpötilaan, mutta niin vaikuttaa lataus tai esilämmityskin. Nimittäin kun akkua ladataan tai siitä otetaan sähköä, sen lämpötila nousee. Tällöin asiaan vaikuttaa myös lataus/purkuvirta, eli silläkin voi olla väliä onko autoa ladattu vain tunti ennen liikkeelle lähtöä 10A virralla vaiko kolme tuntia 16A virralla. Jotkut ovat kertoneet tekevänsä niin että kylmimpinä aamuina ajastavat latauksen (sen voi ajastaa auton näytöstä) alkamaan vasta aamuvarhain, ja 1/2 tunnin esilämmityksen vaikkapa 1,5 tuntia ennen lähtöä. Siinä ehtii akku lämmetä ja auto saa vielä tunnin lataustakin esilämmityksen jälkeen. 10A (2kW) perussäätimellä ladatessa nimittäin esilämmitys syö akkua, koska lämmityksen teho on noin 4kW. Ei noilla toimilla pakkasessa akun lämpöä mitään 20 astetta nosteta, mutta muutamalla asteella voi lämpö nousta. Tunti esilämmityksen jälkeen auto ei ole enää kuuma, mutta mitä itse joskus katsellut nolla-asteisessa tallissa 1/2 h lämmitettyä autoa, niin 45 min esilämmityksen päättymisen jälkeen oli autossa vielä jotain 13 astetta lämmintä, kun lämmityksen loppuessa asteita oli ollut n. 22.

Esilämmitys lämmittää vain ohjaamoa, moottoriin ei näissä ole lämmityslaitteita ellei ole jälkiasentanut jotain. Perinteistä lohkaria en tiedä saako, mutta säteilylämmittimiä ja letkulämppäreitä porukka on asennellut ainakin. Siitä on tietenkin se perinteinen hyöty että kone ei käynnisty jääkylmänä ja jos sitä lämpöä haluaa moottorista, niin sitä saa nopeammin. Itselleni asia ei ole ajankohtainen, koska kone käy niin harvoin, välillä menee parikin kuukautta ilman kampiakselin kieppejä.

Akkulämmitin löytyy Outlander PHEVeissä uudemmista vuosimalleista (oliskohan My2019->) jos on ruksinut parempia varustelutasoja. Ei siis kuulu perusmalliin. Käsittääkseni akkulämmitin aktivoituu jossain pakkasasteissa (ehkä -10 asteessa?) ja pyrkii nostamaan akuston lämpötilan jonnekin noin nollaan ja lämmitin toimii kai silloin kun auto on latauksessa tai sillä ajetaan. Nämä tiedot perustuu FB-ryhmän keskusteluihin joten en ota tarkemmin kantaa, mutta Mitsun uusimmissa varusteluetteloissa tuo akkulämmitin on parhaissa versioissa mainittuna.

Sen talvisen bensankulutuksen saa töpselikärsällä ihan infernaaliseksi seuraavilla toimenpiteillä:
- ei esilämmitä kabiinia eikä moottoria
- ei mitään modauksia eli vakiotekniikalla
- autossa ei ole EV-nappia tai sitä ei käytä
- auton säilytys ulkona eli siinä lämpötilassa mitä sattuu olemaan
- lämpötilapyynti tappiin (muistaakseni 29 astetta) kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle
- ajaa muutaman kilometrin pätkiä joiden välissä auto ehtii kylmetä täysin
- tähän vielä ne perinteiset ajotapa-asiat eli kovat kiihdytykset ja jarrutukset (moottorihan käynnistyy myös jos kaasua painaa nopeasti)

Noilla metodein on ihan sama lataako autoa vai ei: polttokone käy koko matkan ja syö soppaa vähintään samaan tahtiin kuin mikä tahansa muukin nelivetoinen lähes 2 tonnia painava elefantti lyhyessä kylmäkäynnistyspätkäajossa. 10 litran kulutuslukema ole poka mithän siinä rallissa.

Käänteisesti toimimlla tietenkin voi sitten päästä ihan erilaisiin tuloksiin. Omat lukemat on mitsuilijoidenkin joukussa ilmeisesti poikkeuksellisen alhaisia. Matkat on just noita muutaman kilsan pätkiä, mutta ulkolämpöanturin modauksella, tallisäilytyksellä (huom! ei edes lämmin vaan viileä) ja järkevillä lämpötilapyynneillä ja kaasujalalla on kampattu käytännössä nuo haasteet kokonaan. Esilämmityksellä ei ole niin paljon väliä kun tuo modaus on tehty, mutta sitäkin tulee käytettyä ihan mukavuussyistä- Ja toki sillä säästää sähkörangea ajoon, kun esilämmityksessä kuitenkin noin puolet lämmitysenergiasta otetaan seinästä, jos auto vaan on latauksessa kun lämmittää. Kylmällä autolla lähtiessä kaikki tulee akusta ja sähkönkulutus on aluksi aika huimaa, mikä näkyy sitten kun aletaan lähestyä sähkörangen rajoja.

Lämmityslaitteen käytössä muutenkin olen omaksunut sellaisen tavan, että lämmitän kun paleltaa. Polttomoottoriauton kanssa tottui tietenkin siihen että Saabin autokylmästöinnin namiskoihin ei tarvi koskaan koskea ja pyyntö oli vuoden ympäri 22 astetta. Mitsullakin näin voi toimia, mutta joskus kun range on tiukoilla, matka on lyhyt ja päällä on muutenkin talvitamineet, niin se lämmön pyytäminen on ihan turhaa ja näkyy sitten koneen käynnistymisenä kun sähkö loppuu ennen perille pääsyä. Mutta kaikki ei jaksa näihin asioihin kiinnittää huomiota, ja ajaa voi siis ihan yhtä hyvin koskematta lämmityslaitteeseen ikinä.

Toivottavasti tässä oli nyt vinkkiä sinne sukulaisille ja muille nykyisille tai tuleville töpselikärsäilijöille. Vähän tämäkin vaatii sitä laatikon ulkopuolella ajattelua jos haluaa hifistellä ne viimeiset sähkökilsat tai nollata sen kymmenen litran keskikulutuksen. Toki jos esim tallia ei ole saatavilla niin vain jotta maksimoi sähköajot, on tallin hankkiminen ehkä vähän hc-touhua. Autoharrastajallehan talli on toinen koti, joten tässäkin asiassa me autoilijat ollaan vähän erilaisia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Qashqaista olisi tulossa malli, jossa polttomoottori toimii ainoastaan generaattorina sähkömoottorille eli on sarjahybridi. Ei kuitenkaan ole töpselistä ladattava.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mielenkiintoinen valinta. Tuossa ratkaisussa hävitään aina jonkin verran hyötysuhteessa, kun ensin tulee generaattorin ja sitten sähkömoottorin hyötysuhde polttomoottorin hyötysuhteen päälle. Tämä korostuu siis maantieajossa jossa polttomoottorin kuormitus on parhaiten optimialueella. Kaupungissa polttiksen hyötysuhde jää niin matalaksi että sarjahybridi hakkaa varmaan aina perinteisen polttiksen hyötysuhteessa.

Mutta onpahan yksinkertaisempi ja enemmän vapausasteita antava voimalinjaratkaisu sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Töpselin kanssa toi olis fiksu kuin ampera konsanaan mutta käytännöllisemmässä muotissa. Ilman töpseliä ei kyllä itseä kiinnostaisi ollenkaan :roll: tuntuisi tyhmältä ajella arkiajot aggregaattisähköllä kun verkkovirtaa saa autokatoksesta...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uutta versiota pukkaa viimein:

phpBB [video]


PHEV ilmeisesti tulossa vasta vuosimalliin 2023, ja epäselvää on, tuleeko koko romu Euroopassa myyntiin vai ei. Mitsuhan ilmoitti viime kesänä että se lopettaa uusien mallien kehittämisen Euroopan markkinoille, mutta toki tuo oli jo aika valmis tuote jo silloin. PHEViversiollehan Eurooppa on ollut ehdottomasti paras markkina, joten pois jääminen tuntuisi hölmöltä, toisaalta verkoston ylläpitäminen vain yhtä hyvin myyvää mallia tulee kyllä kalliiksi.

Ihan hauskan näköinen kippohan tuo on. Keulan muodoissa on haettu vähän samaa kehitystä kuin jenkkipickupeissa viime vuosina, eli tiettyä särmää ja pystysuoruutta, mikä ei näytä kovin sulavalta ilmanvastuksen kannalta, mutta antaa miehekkään ilmeen.

Aika oli kyllä suorittaa totaaliuudistus. Tämä mallihan on nyt 10 vuotta vanha ja kyllä noi uusimmatkin faceliftit mun silmään vähän huonosti peittää korin perusmuotoilun iän. Ja nykyisin 10 vuoden uudistumistahti on kyllä luvattoman pitkä.

Tuli todettua, että kyllä töpseliautojen porttiteoria toimii käytännössä. Naapurustossa muutaman talon päässä meistä on majaillut väriä ja vanteita myöden identtinen töpselikärsä, mutta tässä talvella huomasin että talon edustalla ei ole Mitsua hetkeen näkynyt. Sen sijaan siinä on ajoittain seissyt Volvo XC40. Yhtenä päivänä ohi kulkiessani kurkkasin tarkemmin, ja kyllähän se on Recharge, elikkäs siis täyssähkö-Volvo. Ja eräänä päivänä Nettiautoa selatessani törmäsin tutun näköiseen töpselikärsään myynnissä Volvokaupassa, eli vaihtoon on mennyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eclipse Crossin P-Hevi versio ilmeisesti ainakin tulee Suomeen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se on myynnissä joo, toimitukset kai alkaa joskus loppukeväästä. Siinä on sama voimapaketti kuin nykyisissä Outlander PHEVissä eli 2.4 litran kone ja isompi akkupaketti kuin tässä mun autossa.

Eclipse Crossin kohdalla kyse on isosta faceliftista eikä kokonaan uudesta mallista. Tosin jonkinnäköinen persliftikin autoon on tehty koska takaloosteri kasvaa samalla kun auton pituus lisääntyy 15 cm. Ja aikataulullisesti tämä on siis noin vuoden edellä uutta Outlanderia, joten nähtäväksi jää onko Outlander vielä sellainen malli, joka on ehditty kehittää Euroopan vaatimuksille ja tuodaan myyntiin. Jos Tuo Eclipse Cross PHEV osoittautuu yhtä vahvaksi menestykseksi kuin töpselikärsä, niin olishan siinä Mitsulle jo jonkinlaista markkinaa kynnettävänä, kun toisivat uuden Outlanderinkin vielä Eurooppaan.

Kilpailu segmentissä vain kiristyy koko ajan. 2013 alkaen Mitsu oli monta vuotta yksin tässä järkihintaisten vetokokyisten nelivetoplugarien markkinassa joten helppo se oli menestyä. Sinne on nyt tunkua joka puolelta ja tämän vuoden jälkeen vielä täyssähkömukamaasturit päälle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin