Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään tuli ekat ajokokemukset töpselikärsällä siten että auto on ollut oikeasti kylmän yön ulkona ja lähdetään siis liikkeelle jääkylmällä akulla. Tai siis ei lähdetä, koska auto ei suostu alle -10-asteista akkua käyttämään, vaan kaikki liikkumiseen tarvittava energia tuotetaan polttomoottorilla.

Eilen illalla pakkanen painui 19 asteeseen ja siellä se taisi aamuun asti pysyä. Ennen kymppiä auto (=vain sisätilat) lämpiämään ja puolen tunnin lämmittelyn jälkeen auto käyntiin ja mökkiä kohti. Reissuna siis 30 km matka pääosin 60-80 rajoituksilla. Se menee normisti pikkupakkasillakin akullisella sähköä, mutta tällä kertaa akusta kului vain pieni siivu, kun polttomoottori kävi koko matkan.

Siis ihan koko matkan. Edes pitkissä moottorijarrutuksissa tai liikennevaloissa seistessä ei kampura seisahtanut, vaikka kone oli käyntilämpöinen eikä Watchdogin mukaan akkuunkaan sähköä generoitu. Näköjään kun akun lämpötila on alle -10, tämä ei käytä edes polttomoottoriautoista tuttua start/stopia, vaan kone jauhaa koko ajan oli sille tarvetta eli ei.

Myöskään polttomoottorin suora veto etupyörille ei kytkeydy kun akku on kylmä, eli koko matka mentiin sarjahybridinä. Polttokone siis tuotti sähköä, jota akselien moottorit sitten muunsivat liike-energiaksi.

Matkalla ajattelin että koitetaas mitä tapahtuu kun polkaisee kaasua sen verran että normaaleilla lämpötiloilla polttomoottorilla ajellessa osa vetovoimasta otetaan akusta kun generaattorista loppuu kapasiteetti kesken. Tuloksena oli kilpikonnan kuva ruudussa ja ilmoitus limited performancesta. Tää ei ollut mikään limp mode, koska auto toimi tämän jälkeen ihan normaalisti. Kyseessä oli vain ilmoitus siitä että auto ei sieltä jääkylmästä akusta suostu (ainakaan paljoa) voimaa ottamaan, vaan tarjolla on ilmeisesti suunnilleen sen verran mitä polttomoottori pystyy generaattorilla tuottamaan, eli n. 70 kW. Se on tietty aika maltillisesti vajaan kahden tonnin virtahevolle, eli ihan aiheellinen varoitus siinä kohtaa jos meinaa vaikka ylämäkeen lähteä rekkaa ohittamaan.

Sen verran akkua ajossa kuitenkin rasitettiin, että sen lämpötila nousi matkan aikana. Perille päästyä kylmin moduuli oli vielä -11 -asteinen, joten akku ei ollut vielä ajoon käytettävissä. Mökillä napautin sisätilojen lämmityksen taas päälle, ajatuksena että akku lämpenee kun siitä otetaan lämmittämiseen virtaa; vajaan tunnin jälkeen paluumatkalle lähtiessä akku olikin taas käytettävissä ja päästiin liikkeelle sähköllä. Rangea ei sitten enää ollut kuin 11 km, joten koko matkaa ei luonnollisesti sähköllä tultu.

Menomatkalle kulutus näytti 8.9 litraa sadalle. Kun päästiin kotiin, oli päivän lukema laskenut 7,9 litraan, tästä voi päätellä että paluu tultiin 2 litraa pienemmällä kulutuksella kuin menomatka. Sähkörangea säästelin päivän myöhempiin ajoihin, eli akusta käytettiin lopulta vain 6km rangea paluumatkalla. Osa kulutuksen laskemisesta johtuu siis sähkörangen käyttämisestä mutta kyllä osa säästyy myös sillä että auto toimi paluumatkalla hybridinä eikä bensa-autona.

Kuitenkin melko selvää että mikään säästöpossu tämä vehje ei ole akun ollessa lämpötilansa vuoksi käyttökiellossa. Auto ei ilmeisesti suostu mitään hybriditekniikan suomia kulutusetuja käyttämään, vaan mennään aika suoraviivaisesti bensalla.

Tässä mallissahan ei ole akussa mitään lämmitystä. Sellainen tuli joihinkin malliversioihin myöhemmillä vuosimalleilla, olikohan MY2019. Jos asuu leveyksillä joilla -10 astetta ja kylmempi on vallitseva lämpötila ison osan talvea, nousee lämpimän tai edes puolilämpimän tallin arvo tämän vehkeen kanssa arvoon arvaamattomaan. Varsinkin jos ajot koostuu mun tavoin lähinnä lyhkäsemmistä pyrähdyksistä jotka pääsee aina ladatulla sähköllä, voi bensan kulutuslukema olla sitten nolla tai kymmenen litraa sadalle riippuen siitä onko auto pihalla vai tallissa. Muistan miten viime talvena ajelin päivän aikana parikymementä kilsaa ympäri kaupunkia -20 asteen lämpötilassa ilman että polttokonetta käynnistettiin kertaakaan. Jos olisin lähtenyt liikkeelle tallin sijasta pihasta, olisi koko matka taitettu bensalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä sitä bensaa vaan palaa Hybridissä näillä keleillä. Yhdistelmä kovat pakkaset, säteilylämmitin ilman sisälämppäriä ja lyhyet taajama-ajot ovat nostaneet Priuksen kulutuksen yli 6 litran. Ekan 5km kulutus on 9-10l josta tippuu n. 5l tasoon lämmetessään.

Mutta kyllä se Teslankin range tippuu, jos raapaistaan pakkasesta tulille ilman, että ois plugissa kiinni. Uusimpien mallien ILP:kin riittää vissiin vain n. -15 asteeseen ja siitä alle vastukset hohkaa syöden rangea.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko muuten tiedossa onko Toyotan hybrideissä joku akun lämpötilan pakkasraja jonka jälkeen polttomoottori pysyy päällä koko ajan ja akkua ei käytännössä käytetä? Mitä näitä mitsukuskien pakkasjuttuja olen lukenut niin näissä tuo raja ilmeisesti riippuu vähän vuosimallistakin. En siis ole ihan varma onko se omassa autossani just tasan -10 astetta, mutta tän päivän havaintojen perusteella siinä paikkeilla se näyttäisi olevan.

Hyvä puoli Mitsussa on että akun lämpötilan saa kyllä ajaessa nousemaan. Varsinkin sitten kun akun lämpötila nousee ja sitä akkua oikeasti pääsee käyttämään, niin maantieajossa lämpö nousee aika nopeaan. Viime viikonloppuna kun tultiin Helsingistä, niin ulkolämpötila oli -8, auto oli seissyt yön ulkona ja motarilla akun lämpötila huiteli lähemmäs +20 asteessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sattuneista syistä kun on tullut ny seurattuu enempi tota sähköautokeskusteluu niin aika monel on myyty ihan täyssähköki tyyliin et laita töpseli seinään ku palkit käy vähiin.

Ei puhettakaan et kerrottaisiin miten akkulämmöt käyttäytyy tai miten ne vaikuttaa rangeen tai latausnopeuteen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei automyyjätkään varmaan tiedä noista vielä riittävästi. Täyssähköissä tietty sellanen etu näihin jo vanhentuneen tekniikan (tää mallihan tuli myyntiin melkein 10v sitten) Mitsuihin, että niissä taitaa useimmissa olla akunlämmittimet ja muutenkin teknologia kehittynyt. Teslat ja jotkut muutkin osaa laittaa akkulämppärin päälle jos naviin syöttää kohteeksi pikalaturin. Ja kun vaan liikkeelle lähtee, niin akku lämpiää täyssähkössä väkisin, tää töpselihybridi säästelee polttomoottorilla pakkoajellessa sitä akkua niin että lämpeäminen on tosi hidasta.

Mutta oon huomannut että tän vuoden aikana sähköautomainoksiin on ilmestyny pitkät pienen präntin vastuuvaraumat siitä että WLTP ei vastaa todellista rangea, lataustehojen osalta moisia vielä odotellaan.

Mitsuu siis suojelee akkua pakkasella aika holhoavasti, mutta väkisinkin sitä pohtii että onko pakkasvaurioita sitten uudemmissa täyssähköautoissa eliminoitu muuten paremmin ja akun turvajärjestelmät silleen kunnossa, että käyttäjä ei saa kaasupolkimella jääkylmää akkua hajalle? Jos lähtee -30-asteisella täyssähköllä liikenteeseen ja alkaa heti polkea, niin voiko syntyä vaurioita? Tai kuluuko akku pidemmällä ajalla luvattoman nopeasti jos käyttäjä ei ymmärrä varoa kylmää akkua? Sinänsä tämä on ihan samanlaista autoilun osaamista kuin polttomoottoriautoilijalla ymmärrys siitä että jääkylmää konetta ei tule polkea, mutta miten hyvin porukka tän sitten osaa vai onko pian iltapulun otsikoissa liuta ”pakkasen tuhoamia” sähköautoja, jotka siis on kuitenkin ihan rehellisesti käyttäjiensä rikkipolkemia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kai se on asennekysymys jos on alalla ja ei kiinnosta sen vertaa..
Mä en ainakaa usko et helpottaa seuraavan kauppaamista kun asiakas valittaa työkavereilleen ja naapureille et ei pääse kuin puolet luvatusta tai lataus kestää törkeen kauan vs sanottais et suoraan ajosta laturiin.eikä välttämättä viimeist kilsaa kannata hissutella pakkasilla et lataus lähtee tehokkaasti käymään tai et ajottais latauksen kotoa niin et pääsee just ladatulla liikenteeseen.

Aika mones taitaa olla niin ettei kylmällä akulla anneta täyttä tehoo ulos.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 07, 2021 11:41
Jos lähtee -30-asteisella täyssähköllä liikenteeseen ja alkaa heti polkea, niin voiko syntyä vaurioita? Tai kuluuko akku pidemmällä ajalla luvattoman nopeasti jos käyttäjä ei ymmärrä varoa kylmää akkua? Sinänsä tämä on ihan samanlaista autoilun osaamista kuin polttomoottoriautoilijalla ymmärrys siitä että jääkylmää konetta ei tule polkea, mutta miten hyvin porukka tän sitten osaa vai onko pian iltapulun otsikoissa liuta ”pakkasen tuhoamia” sähköautoja, jotka siis on kuitenkin ihan rehellisesti käyttäjiensä rikkipolkemia?
Ja onhan se nyt paljon klikkejä myyvempää kirjoittaa pakkasella rikkipolkaistusta sähköautosta tai valittaa plugarin bensankulutuksesta kuin otsikoida "tavallisen auton" rikkoutumisesta ja/tai pakkaskulutuksesta (saatika lämmittimien sähkönkulutuksesta ja esilämmityksen hinnasta, kun sähkö maksaa 122c/kWh) :D

Tilastollisesti ajatellen toisen puolen esiintymiä on varmasti enemmän ja toiset ovat aika suoraa kansalaisten pelottelua ja ennakkoluulojen lisäämistä, eli tyypillistä vastakkainasettelun luomista.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ja kun tiedetään ja tunnetaan tämä mediaseksikkyysaspekti, niin montako juttua olette mediasta bonganneet sähköautoista, jotka on hajotettu pakkasessa polkemalla?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Hyvä huomio. Eihän niitä ole näkynyt. Toisaalta sähköautojen omistajat on toistaiseksi olleet usein tietyllä lailla alan harrastajia, mutta nyt kun autot yleistyy perustallaajien ajokkeina, niin ehkä vahinkojakin pääsee tapahtumaan ennemmin?

Tämä ongelman ydinhän on kuskien ohella autonvalmistajien päässä, eli sähköautot pitää suunnitella niin että niitä ei pääse akku pakkasella polkemalla rikkomaan (myönnän että tämä on sinänsä outo vaade, että polttomoottoriautoja ei kukaan ole vaatinut suunnittelemaan niin etteikö niitä voisi polkea kovilla pakkasilla rikki). Näinhän on juuri Mitsun kanssa on tehty, kun on vedetty selkeä lämpötilaraja akun käytölle. Mutta kun tiedetään miten hyvin (lue: huonosti) perinteisesti tietyt autonvalmistajat on suunnitelleen autonsa hyisiin olosuhteisiin, niin en mä ihmettilisi jos markkinoille pääsee sähkökiesejä, joissa ei ole riittävästi varauduttu -30 asteen lämpötiloihin. Toisaalta maailma on mennyt eteenpäin ja nykyisin kai myös kauniiksi muotoillut autot testataan Ivalossa ennen myyntiin pääsyä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Totta. Toisaalta ei ole myöskään näkynyyt uutisia mm. siitä, ettei sähköautoilla olisi päässyt pakkasen takia liikkeelle, vaikka näkyy uutisia siitä, ettei talvella välttämättä pääse pitkälle.

Jos rehellisiä ollaan, niin olen aika skeptinen sen suhteen että voiko akkua oikeasti ylipäätään rikkoa polkemalla pakkasella. Sieltä saa vähemmän virtaa irti, joo, sieltä kuluu samalla energiatarpeella isompi osuus kapasiteetista, joo, mutta saako sitä oikeasti rikki? Vai onko se limited performance -aloitus olemassa lähinnä siksi, että varaustason lasku pysyisi jotenkin järkevissä lukemissa suhteessa etenemään?

Edit: jos litiumiakut hajoisi helposti pakkasessa, niin eikö näitä pitäisi paukkua pakkasella kaikista pienemmistä vehkeistä missä ei välttämättä ole ihan samaa huolta akkuvalvonnan toteutuksessa? Etenkin porakoneista, sahoista jne, missä mennään on-off -napista kerralla täyyyysiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ole mikään asiantuntija, mutta kyllä pitkään on varoitettu just siitä että litiumakussa alkaa pakkasella kiteytyminen ja akun käyttäminen tai lataaminen korkealla virralla tämmöisessä tilassa olisi akulle vahingollista. Mutta onhan nämä vuosien aikana kehittyneet, akkukemia muuttunut jne, joten tän päivän sähköauton akku voi olla vähän eri asia kuin 00-luvun läppäriakku.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kuka uskaltaa kokeilla ja lyö -30C kylmänä sähkärissä illuminate-ludacrismoden päälle ja tarjoo jalkaa konehuoneeseen? :mrgreen:

Vakavasti, eiköhän siellä ole parametrit ohjauselektroniikassa rajoittamassa? Täällä vois joku veturikuski kertoa, että kiihtyykö Flirt paremmin kesäkelillä. :lol:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nämä Toyon "itselataavat" hyrbiilit kyllä tarjoavat sähköä edelleen myös kovissa pakkasissa. Herkemmin polttomoottorille, lyhyemmän pätkän sähköllä jne, mutta hanakasti EV-välkkyy ruudussa kyllä kun vähänkin aihetta. Ei ole vielä sellaista pakkasta tai matkaa osunut kohdalle aikaisemmissa Priuksissa, Lexuksessa eikä tässä Corollassakaan, etteikö sähköä annostelisi. Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, kun tuo nuolihässäkkä on yhdessä ruudussa jatkuvasti, että kovemmilla pakkasilla ei välttämättä pudota polttomoottoria kokonaan pois, vaan pyörittää tyhjäkäynnillä, mutta ajoakun varauksen täyttyessä lähettää sieltä virtaa vetoavuksi, eli ruudussa sekä keltainen nuoli akusta, että punainen polttomoottorista. Tuota ei juurikaan lämpimillä keleillä näy, kun mennään käytännössä joko/tai. Varmaankin lämmitys vaatii niin paljon, että polttomoottori tuottaa sitä ja ajoakku avustaa liikkumisessa, kun alkaa palikat takoa maksimia.

Tuonne omaan puuhuni kirjasin tänään, että -17 kelissä meni lämpimähköllä autolla kaupungista kotiin 4.9 litran kulutuksella ja loppureissusta normaalit 1 km sähköllä pihaan asti, sen verran kylmä oli, että tallin ovia aukaistessani rykäisi polttiksen päälle, mitä ei koskaan ole vielä tehnyt -15 tai lämpimämmässä kelissä, koska tuo viimeinen kilsa on alamäkeä jonka saa rullailtua kivasti ja vasta viimeinen 100m menee vastamäkeen, ajoakussa oli kyllä virtaa, joten lämmitys varmaan herätti polttiksen.

Lämmettyään hybridi-Toyota on taloudellinen myös kovemmissa pakkasissa. Kehitystä on tapahtunut, sillä esim. -08 Prius tykitti kyllä kutosen päälle näissä keleissä koko ajan, ei puhettakaan mistään 4.x kulutuksesta. Niin ja vertailumatkahan on pysynyt samana jo yli 13 vuotta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näyttää se olevan tasan -10 astetta se ajoakun käytön alaraja. Tänään aamulla lähdin kireän pakkasaamun jälkeen töihin, käytin esilämmitystä vajaan tunnin ilman että auto oli kärsän päässä, jotta sisätilojen lisäksi lämpeäisi myös akku. No se lämpeni siten että kylmin moduuli oli lähtiessä vielä -11 astetta, ja moottorihan pärähti sitten käyntiin ja mentiin taas bensamoodissa. Siinä matkan aikana kylmin moduuli lämpeni -10-asteiseksi ja liikennevaloissa seistessä sammutin auton ja käynnistin sen uusiksi. Ja sitten mentiikin kiltisti loppumatka sähköllä.

Sen reilun kolmen kilsan matkalla mitä mentiin bensalla, oli keskikulutus ajotietokoneen mukaan vaatimaton 14,0 litraa sadalle. Tuosta se olis töihin päästessä (kokonaismatka 4,5 km) laskenut bensallakin ajellessa jonkin verran, mutta ei se alle kymppiin olis ehtinyt painua. Eli se tallillisen vs. tallittoman töpselikärsäilijän bensankulutusero kireillä pakkasilla ei ole kymmenen litraa vaan enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vastaava matka töistä kotiin, erona se että kabiini oli lähtiessä esilämmittämätön. Lukema kotipihaan tullessa:

Kuva

Silleen ihan samaan malliin mentiin että reilun 3 km jälkeen sain start-stopilla auton sähköajoon kun akku oli lämmennyt -10 asteeseen. Mutta bensaa meni siis selkeästi enemmän kuin aamulla töihin mennessä ja syynä lienee se että heti alkuun polttokone tuotti sähköä lämmityslaitteen vastuksille. Toi on niin hidasta köröttelyä (keskinopeus oli 20 km/h) että lämittämiseen ehtii kulua energiaa aika paljon suhteessa siihen mitä menee liikkumiseen.

Ihanan halpaa ja ekologista tää töpselihybristely näin kunnon pakkasilla. No, nettiauto auki ja täyssähköjä kattelemaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin