Sivu 16/69

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 17:26
Kirjoittaja AZP
Auton vajakkiaivoista puheen ollen. Kävin tänään lounaalla kotona. Auto oli sisältä kunnolla lämmin kun saavuin ja jätin sen parkkiin naama aurinkoon. Jätin keskikonsoliin lämpömittarin, kun kiinnosti että paljonko auto seistessä viilenee ja vaatiiko auto bensaa lähtiessä lämmittämiseen. Joku 20 min mupelsin sapuskaa ja lähdin takaisin töihin. Lämpömittarissa 18 astetta, eli samat mitä aina töistä tallista lähtiessä ja vain pari astetta alle sen mitä sisälämpötila oli tullessa. Ulkona sellainen kolme astetta plussaa. Auto käyntiin ja liikkeelle. Hetken meni ilman, mutta sitten startti pyörähti. Auto käytti koneen noin 30 asteeseen ja sammutti sitten, eikä se enää matkan aikana käynnistynyt.

Ei siinä mennyt kuin desi bensaa, mutta mielessä pyöri että miksi, oi miksi? Koneestahan ei 30-asteisena kabiiniin lämpöä saa, joten täysin turha startti. Oudoksi tämän tekee se, että jos olisin esilämmittänyt auton 18 asteeseen sähköllä, olen aivan varma että kone olisi pysynyt vaiti. Nyt sama lämpötila oli siellä valmiina ilman esilämmitystä, mutta kone käynnistyi ajoon lähtiessä.

Vähän tuntuu siltä, että auto haluaa liikkeelle lähtiessä ja ulkolämpötilan ollessa alhainen, että sähkövastus on valmiiksi lämmin kun lämpöä aletaan puskea kabiiniin. Jos ei ole, niin startti pyörähtää. Tämä ilmenee juuri näissä tilanteissa joissa liikkeelle lähdetään kylmällä ilmalla mutta lämpimällä autolla, jossa sähkövastus on jo viilentynyt. Samoin jos lähden työpaikan 18-asteisesta tallista 16 asteen lämpötilapyynnillä, alkuun ei tietenkään lämmitetä sisääntulevaa ilmaa, mutta hiljalleen kun ulkolämpötilan sensori alkaa valuttaa havaintojaan alaspäin, käynnistyy sähkövastus ja hetken perästä myös kone käynnistyy. Jos lähden tallista 20 asteen pyynnillä, käynnistyy sähkövastus heti tallissa ja kone pysyy hiljaa koko matkan. Eli tuntuisi siltä että kun ulkolämpötila laskee kriittisen tason alle, auto on sitä mieltä että vastuksella pärjätään jos se on jo lämmin. Jos taas vastus on viileä kun lämmitystarve ilmenee, otetaan kone herkästi mukaan.

Typerää, sanois meidän neljävuotias :mrgreen:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 18:03
Kirjoittaja JP_Vette
Pistä katkasija startin solenoidille (vai starttaako tää ajoakun kautta?) niin näet ratkaseeko rane ongelman vai tilttaako koko auto :D

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 18:11
Kirjoittaja AZP
:lol:

Hyvä idea. En ole varma kummasta akusta startti lopulta virtansa ottaa. Luulisin että ajoakusta.

Mutta helpompiakin tapoja on estää konetta käynnistymästä. Eräs Mitsufoorumilainen jopa tilasi kiinasta kasan ulkolämpötila-anturin liittimiä, ranetti niistä ja vastuksista ”pehvanlämmitin” -nimisen anturihuijauslaitteen ja laittoi verkkokauppaan myyntiin:

https://www.z-power.fi/catalog/product_ ... cts_id=126

Facebookissa joku oli keksinyt, että polttokone ei käynnisty jos auto tietää tankin olevan tyhjä. Joten ei kun huijaamaan tankin anturia :D

Mikään ei ole kekseliäämpi kuin töpselikärsän isäntä, kun se haluaa ajaa vain sähköllä :mrgreen:

Ite ajattelin että vois ranettaa tuohon ulkolämpöanturiin pehvanlämmitintä vastaavan vastuspuijauksen, mutta johdottaa sen niin että ohjaamossa on kytkin, josta voi valita mennäänkö puijatulla vai todellisella ulkolämpötilalla. Kevättä päin kuitenkin mennään jo lujaa, joten ehkä myöhemmin. Ja muutenkin mulla tuntuu ongelmaksi tulevan ennemmin se etten saa bensaa palamaan riittävästi auton vaatimuksille, eli ei kovin suurta stressiä noista koneen käynnistymisistä vielä.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 18:44
Kirjoittaja Julle
On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 19:33
Kirjoittaja AZP
Julle kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 18:44
On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.
On se kumma, kun jollain on paha olla, niin kirjaudutaan harrastefoorumille ilman aiettakaan osallistua harrasteaiheiseen kekusteluun; vittuilemaan ja puuttumaan epäolennaisuuksiin muiden käyttäjien kirjoittamisissa. Jaetaan sitä omaa epäonnistunutta sarkasmia, joka näyttää lähinnä keskenkasvuisen huomionkipeydeltä ja epäonnistuvalta provosoinnilta. Hankkisivat ammattiapua sen sijaan että häiriköivät muuten toimivaa harrastefoorumia.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 20:06
Kirjoittaja McStadey
Kaikesta tästä päästäisiin, jos Japanialainen insinööri olisi laittanut autoon valinnan "EV only"
:lol:
Vaan miten kävisi silloin harrasteporukoille, ehkä osa Kutsuun kohdistuvasta kiinnostuksesta johtuu näistä harrastelija-hackeistä :P

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 20:22
Kirjoittaja AZP
Itse asiassa olikohan faceliftin yhteydessä tai muuten siinä MY2016-2017 tienoilla kun Outlanderiin tuli Eco-moodin tilalle EV-moodi. En tiedä varmaksi miten hyvin se esim. kaasupolkimen ja lämmityslaitteen kanssa toimii, mutta on se enemmän EV kuin tämän vanhemman version Eco.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 20:55
Kirjoittaja pnirvi
AZP kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 20:22
Itse asiassa olikohan faceliftin yhteydessä tai muuten siinä MY2016-2017 tienoilla kun Outlanderiin tuli Eco-moodin tilalle EV-moodi. En tiedä varmaksi miten hyvin se esim. kaasupolkimen ja lämmityslaitteen kanssa toimii, mutta on se enemmän EV kuin tämän vanhemman version Eco.
MY19 mallissa toimii varsin hyvin. Auton huonomuistisuudesta johtuen ICEn käynnistymisen saa käynnistyksessä estettyä mm seuraavasti: ennen sammutusta ilmastointi off asentoon, sitten kun on taas aika lähteä joskus liikkeelle niin startinamiskan jälkeen per heti EV-priority päälle (+eco) ja sitten vasta ilmastointi.
Tänä talvena ei ole yli -12c pakkasia näillä nurkilla ollut mutta ainakin -12c ulkolämpötila ja em manööverin jälkeen lämpötilapyynti ilmastoinnilta ilman esilämmitystä +22C ja ei ole polttis käynnistynyt.

Turhan huonomuistinen auto, aina joutuu startissa tietyn nappulamanööverin käymään läpi kun palautuu johonkin perustilaan sammutettaessa :roll:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 21:10
Kirjoittaja AZP
Joo, toi on ärsyttävää, ihan sama huonomuistisuus on vanhemmissa. Eco-moodia ei saa oletukseksi, eli se pitäisi aina klikata erikseen päälle jos haluaa, ja jos haluaa välttää polttokoneen käynnistämisen lämmitykseen seuraavalla startilla, pitäisi klikata lämpötila 15 asteeseen tai lämppäri offille ennen sammuttamista. Ja jos sen laittaa offille suoraan 20 asteen lämpötilapyynnistä, seuraavalla ajokerralla kun haluaa puhallista, on lämpötilapyynti heti 20 astetta ja kone käynnistyy välittömästi kun käännät puhaltimen päälle.

Toki jos on jättänyt lämppärin päälle ja pyynnin 20 asteelle sammuttaessa, ne saa säädettyä ilman koneen käynnistämistä siten että painaa startia ilman jarrupoljinta seuraavalla käynnistyksellä. Säätää arvot mihin haluaa, ja sen jälkeen vasta starttia jarrupolkimen kanssa. Mutta kuka tollasta muistaa ruveta säätämään?

Toisaalta ärsyttävää voisi olla sekin että auton lämppäri tai puhallin olisi aina offilla ja/tai 15 asteella (=ei lämmitystä) aina startissa, ja pitäisi aina naputella laitteeseen ne samat haluamansa arvot. Paras olisi kuitenkin jos noille voisi määritellä itse sen oletusasetuksen, millä startataan. Tai paras olisi jos startissa auto kysyisi että sopiiko käynnistää kone, vai mennäänkö EV:nä?

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 21:18
Kirjoittaja Julle
AZP kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 19:33
Julle kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 18:44
On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.
On se kumma, kun jollain on paha olla, niin kirjaudutaan harrastefoorumille ilman aiettakaan osallistua harrasteaiheiseen kekusteluun; vittuilemaan ja puuttumaan epäolennaisuuksiin muiden käyttäjien kirjoittamisissa. Jaetaan sitä omaa epäonnistunutta sarkasmia, joka näyttää lähinnä keskenkasvuisen huomionkipeydeltä ja epäonnistuvalta provosoinnilta. Hankkisivat ammattiapua sen sijaan että häiriköivät muuten toimivaa harrastefoorumia.
[/quot
Saab foorumi 8O

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 21:21
Kirjoittaja Haza
Julle kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 18:44
On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.
Huvinsa kullakin, mutta täytyy todeta olen todella usein nähnyt nimenomaan näitä outlander phev lähtemässä liikennevaloista 4B11 ulvoen mitä ilmeisimmin kaasu pohjassa. Itsekin tuota ehtinyt jo harrastaa rouvan autolla :lol: Manuaalivaihteiseen Aeroon verrattuna helppoa ja eleetöntä (pl em polttomoottorin huuto) kun ei tarvitse mitään muuta kuin runnoa poljin pohjaan ja kiihtyvyys on tasaista kun ei vaihteitakaan vaihdella eikä sutimista tarvitse pelätä

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 21:31
Kirjoittaja McStadey
Mikäs hätä töpseliautolla on polttokonetta käynnistää jos akussa on virtaa :roll: Ihan hyvin voisi suoraan vaihteenvalitsimessa olla d:n lisäksi ev-moodi joka pitäs auton sähköisenä kunnes akku tyhjenee tai kuski valitsee muuta. Itse haluaisin ainakin vaihtoehdon pakottaa sähkömoodin jos plugarilla ajelisin, ilmeisesti todella moni omistajakin sellaista halajaa.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 21:38
Kirjoittaja Julle
http://mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php Tuolla kehukaa mitsu koslianne.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 21:40
Kirjoittaja V.J.S
Paa Julle jo korkki kiinni.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Pe Helmi 14, 2020 21:48
Kirjoittaja AZP
Tämän ketjun aloittajana toivon asiallista keskustelua. Ekassa viestissä on pahoittelut niille, joiden psyyke ei kestä vääränmerkkisestä tai väärällä tekniikalla olevasta autosta keskustelua. Kenenkään ei ole näitä juttuja pakko lukea jos pää ei kestä.

^^^kyllä halajaa, sen on huomannut useasta eri lähteestä. Paljon on niitäkin joille on aivan sama, kun joka tapauksessa autolla on edullisempaa ajaa kuin normiautolla, vaikka turhia käynnistyksiä tuleekin. Se vain ihmetyttää kun on tehty fiksu auto älyllä joka tuntuu välillä ihan vajakilta.