Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2799
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olisiko tämmöinen akuuttiin virrantarpeeseen toimiva ratkaisu? https://www.aggregaatit.com/aggregaatit ... nda-eu20i/
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuolla saisi Mitsuun yhdellä neljän litran tankillisella noin akullisen eli 30-40 km rangea. Kestää vain nelisen tuntia se lataaminen, joten ei se ihan akuutti hätä saa olla :mrgreen:
aero kirjoitti:
Ma Helmi 24, 2020 12:04
Se, että pitää tankata 6kk aikana ei välttämättä täsmää siihen, missä kohtaa polttomoottori alkaa väkisin polttamaan ainetta.
Totta tuokin. Manuaalissa toisaalla mainitaan vain että auton moottori saatetaan käynnistää jos sitä ei ole tankattu pitkään aikaan. Sen verran olen autoa jo oppinut tuntemaan, että tiedän kyllä koska se käynnistyy ihan vain tästä syystä, joten jäädään seuraamaan tilannetta ja tankataan jos ja kun näin käy. Se 3 kk tulee siis täyteen 4 päivän päästä, ja tähän mennessä ei ole kone bensan iän vuoksi käynnistynyt. Olen vähän taipuvainen uskomaan, että siellä on vain yksi typerä laskuri, joka kertoo sitten autolle 3kk tai 6kk kohdalla, että "nyt ei oo tankattu, pidä kone käynnissä" kunnes tankataan. Ja sitten mennään väkisin hybridimoodissa niin kauan kunnes bensa loppuu tai tankkiin valutetaan x määrä uutta litkua.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2799
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
Ma Helmi 24, 2020 14:35
^tuolla saisi Mitsuun yhdellä neljän litran tankillisella noin akullisen eli 30-40 km rangea. Kestää vain nelisen tuntia se lataaminen, joten ei se ihan akuutti hätä saa olla :mrgreen:
Se. Ja toisaalta hybridin ollessa kyseessä, aggregaatti on jo muutenkin matkassa. Täyssähkökulkineissa tuommoisella voi selvitä sieltä korvesta pois. Onko aggregaatista mahdollista ottaa ulos samoja kuin mitä pikalaturit antavat? Kolmivaihevirtaa antavia aggregaatteja lienee ilmeisesti tarjolla, mutta ovatko ne noin kompakteja?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pikalaturit (Chademo ja CCS) antaa luokkaa 50-150 kW, että siinä olisi jo kohtalainen aggregaatti mukana roudattavaksi. Toisaalta joku 3x32A lataa jo 22 kW:lla Type2-piuhalla ja sellaisia aggregaatteja varmaan löytyy ihan pienteollisuus- ja maatalouskäyttöön. Ja sillä saa kuitenkin tavalliseen sähköautoon noin sata kilsaa rangea tunnissa, jos siis vain autossa on 22 kW laturi itsessään. Isossa osassa täyssähköautojakin on vain yksivaiheinen 7 kW laturi, eli ottaa 1x32A.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään kilahti täyteen tasan 3kk edellisestä tankkauksesta, eikä moottori hyrähtänyt. Odotellaan nyt vielä kaksi päivää eli maaliskuun puolelle, josko toi kalenteri laskee noita kuukausi jollain muulla tavalla kuin 28.11 - 28.2. = 3 kk. Voishan se laskea yksinkertaisesti päiviäkin, yleensä kai olisi sitten 90 päivää, mutta sehän meni jo aikaisemmin umpeen. Mutta jos ei ylihuomenna käynnisty, niin kai se raja sitten on se puoli vuotta ja 20 litraa.

Tilasin ebaysta alle satasen kattotelineet töpselikärsään. Joku toinen suomalainen mitsukuski oli samat tellingit tilannut ja kommentoi Facebookissa että on tukevat. Saas nähdä liritettiinkö köyhää taas halvalla linssiin ja olisko vaan pitänyt asioida palvelemassa kivijalkamyymälässä ja maksaa 300 oiroa Thulesta. Ei vaan jotenkin raaskis, kun noi menee ihan satunnaiseen muutaman laudan kuljettamiseen eikä mihinkään lapin reissujen suksibokseiluun.

Nyt kun on vastus siellä ulkolämpötila-anturin paikalla ja voi rauhassa huudattaa lämppäriä ajossa sähköllä, niin on ollut hauska huomata miten lämmityslaitteella saa sähköauton kulutuksen pomppaamaan. Toi tavallinen koti-päiväkoti-työpaikka ja takaisin -reissailu on vienyt ilman lämppäriä Watchdogin mielestä sellainen pyöreät 20 kWh/100 km, ja todelliseksi mitatuksi ladatun sähkön kulutukseksi olen saanut 25 kWh/100 km. Esimerkiksi tänään pidin koko ajan lämppärin päällä 23 asteen pyynnillä, jolloin ulkolämpötilahuijattu lämmityslaite pitää pikkupakkasilla sisäilman jossain 17-18 asteessa (lisää lämpöä saa sitten nostamalla pyyntiä). Ei siis edes saunottu, mutta Watchdog näytti päivän kulutukseksi 36,3 kWh/100km. Todellisuus on varmaan sitten jossain yli 40 kWh/100 km. Eikä ollut edes mikään hirmupakkaneen, vaan aamulla joku 8-9 astetta ja iltapäivällä noin nollassa.

Ajomatka tänään siis 21 km ja keskinopeus Watchdogin mukaan 20,0 km/h, eli ajoin (=lämmitin autoa) tunnin. Sekä aamulla että iltapäivällä alle 10 min esilämmitys, joka ei näy noissa lukemissa, koska Watchdog on päällä vain ajossa. Normaalilla ilman lämmitystä olevalla kulutuksellahan toi 21 km nenisi noin 4-5 kwh:lla. Tuo Watcdogin tän päivän kulutuslukema antaisi energiakulutukseksi noin 7,6 kWh. No tunnin kun ajoin (lue: lämmitin) ja lämmitysvastus on sen 4,5 kw ja se kävi ison osan ajasta täysillä tai vähintään puolella teholla, niin kyllä tuossa matematiikka täsmää.

Tässä tulee vain muistutus siitä, että kun muinaisautoissa kabiinin lämmitys hoidetaan hukkalämmöllä eikä se siten maksa mitään niin kauan kuin lämmitystä ei hoideta Eberillä tai vastaavalla, niin sähköautossa sisälämpötilan valinta on maksullinen valinta samaan tapaan kuin vaikka omakotitalossa. Ja kuten aiemmin oli juttua, auton lämmittäminen on kyllä karmeeta tuhlausta verrattuna talon lämmittämiseen; suurin osa energiasta hukkuu harakoille ilmanvaihdon ja olemattomien eristeiden vuoksi.

Mutta asiassa unohtuu helposti se, että muinaisautolla ajaminen se vasta hirveätä tuhlausta onkin, kun suurimman osan vuodesta se hukkalämpö johdetaan suoraan sinne harakoille, ja sitä varten on oikein pitänyt kehittää ja valmistaa oma järjestelmänsäkin autoon.
Viimeksi muokannut AZP, Pe Helmi 28, 2020 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Karkauspäivä on sekottanut laskurit. Vuoden päästä sitten taas krematorio käyntiin.

Josta tulikin mieleen, että kyllä se vaan olis komeeta vetää helvetillisen kokoista aggregaattia Teslan perässä ja ladata sillä. Ai, että.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Pe Helmi 28, 2020 19:31
Karkauspäivä on sekottanut laskurit. Vuoden päästä sitten taas krematorio käyntiin.
:lol: kai sitä menee autotkin sekaisin kun naiset kosii ja miehet ostaa hamekankaita :mrgreen:

Teslaan joutuu ostamaan aggregaatin lisävarusteena, töpselikärsässähän se on vakiona 8)

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Helmikuu 2020:
matkaa 725 km
sähköä 250 kWh
- maksullista sähköä 165 kWh = 17 €
- ilmaista sähköä 85 kWh
bensaa 8,9 litraa (Watchdogin mukaan) = 13 €
kulutus yhteensä (34 kWh + 1,2 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 26 € -> 3,6 €/100 km

Alusta laskien eli 4,5 kk ajalta:
matkaa 3585 km
sähköä 967 kWh
- maksullista sähköä 729 kWh = 75 €
- ilmaista sähköä 238 kWh
bensaa 58 litraa = 85 €
kulutus yhteensä (27 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 160 € -> 4,5 €/100 km

Helmikuussahan mentiin lämmityslaite päällä käytännössä koko ajan, ja alkukuusta ennen kuin tökkäsin vastuksen ulkolämpöanturin paikalle, kävi polttokone tiuhaan lämmitystä varten. Tuli myös pari-kolme päivää, jolloin sähkörange loppui. Osa näistä johtui lämmityksestä (ilman sähkölämmitystä olisi range riittänyt), osa oli ihan rehellisiä pidempiä ajomatkoja.

Vertailuna vielä tammikuulta 2020 samat laskelmat, tuolloinhan ei lämmityslaitetta käytetty lähes laisinkaan:
matkaa 759 km
sähköä 198 kWh
- maksullista sähköä 110 kWh = 12 €
- ilmaista sähköä 87 kWh
bensaa 0,1 litraa = 0 €
kulutus yhteensä (26 kWh + 0,0 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 12 € -> 1,6 €/100 km

Lämmityslaitteen käyttö helmikuussa siis käytännössä enemmän kuin tuplasi kulut per 100 km. Merkittävä osa tästä tuli bensankulutuksesta, toki myös sähkönkulutus lisääntyi lämmittämisestä. Sen rahallinen vaikutus on kuitenkin vaatimaton. Ja kelit oli helmikuussa aika samat kuin tammikuussa, joten siitä ei ole kyse. Eli tässä sitä syytä koittaa minimoida polttomoottorin turhat käynnistykset pelkästään lämmityslaitteen vuoksi.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei meinaa polttomoottori käynnistyä, vaikka kuukausikin vaihtui. Eli muutaman päivän yli 3 kk menty ja nyt on tankkauksen jälkeen mennyt kolme täyttä kalenterikuukauttakin. Johtopäätös: hurrien ohjekirja puhuu pehmeitä ja tähän autoon pitää tankata 20 litraa ennen toukokuun 28. päivää tai alka kone mylvimään.

Jäämme seuraamaan tilannetta. Tällä tahdillahan ei pumpulle olisi asiaa ennen syksyä, mutta yksikin pidempi reissu voi muuttaa tilanteen jo ennen tuota toukokuun loppua.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla aiemmin ihmettelin häilyvää mainintaa suomenkielisessä manuaalissa:
AZP kirjoitti:
Ma Helmi 24, 2020 11:32
• Täytä polttoainetta vähintään 30 litraa 6 kuukauden välein (siten, että 6 kuukauden kuluessa lisätään yhteensä vähintään 20 litraa polttoainetta).
Siis ei sittenkään muistikuvieni mukaiset 15 litraa per 3 kk, vaan 20 (vai 30?) litraa per 6 kk?
Nyt luin manuaalia, ja aloin ihmeteelä mitä mä oikein sekoilen, siellähän lukee selvästi
• Täytä polttoainetta vähintään 20 litraa 6 kuukauden välein (siten, että 6 kuukauden kuluessa lisätään yhteensä vähintään 20 litraa polttoainetta).
Pienellä selaamisella selvisi, että melkein sanasta samaan sama teksti löytyy kahdesta eri kohtaa manuaalia, ja toisessa on tuo 30/20 litraa epäloogisesti kun toisessa puhutaan vain 20 litrasta. Eli selvästi se 30 litraa on painovirhe, ja 20 litraa on oikea määtä silloin kun bensan vanhenemisajaksi on määritelty 6 kk.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jotain hauskaakin välillä, eikä ikuista nillitystä bensakoneen käynnistä tai pennin venytystä sähköllä ajellen. Ne vajaa viikko sitten ebaysta tilatut 94 oiron kattotellingit saapui tänään.

Ne tuli atomeina, eli piti koota kuin Ikean sohva, mutta ei siinä mennyt insinöörilläkään kuin vartti. Ihan laadukkaan oloista kamaa, putket F1-spoilerin muotoista alumiiniprofiilia ja päätykappaleet tukevaa muovia. Tähän asti oon tosin aina asentanut vain metallisilla kiinnityskappaleilla olevia ruuvattavia telineitä Saabin telineenkiinnitysreikiin, joten tämä umpinaisiin kattokiskoihin kynsi/puristusliitoksella tuleva muovinen laitos hieman arveluttaa:

Kuva

Noi on sen verran sopusuhtaisen näköiset, että niitä voisi pitää kiinni vaikka jatkuvasti, jos olisi säännöllistä tarvetta:

Kuva

Kuva

Toisin sanoen eivät ole 20 cm korkeat ja päädyistä ei törrötä jalan verran tankoa sivulle. Kääntäen tietenkin on niin, että katon ja telineen väli on ahdas mitään kiinnittää ja tangot on minimipituiset, eli mitään leveämpää levyä esim on vaikeampi tuohon kiinnittää. Mulla tarve kuitenkin on pääasiassa sekalaista lankkua tai putkea silloin tällöin, joten noi on mun käyttöön ihan priimat. Vähintään halvan hintansa arvoiset. Kunhan vain pysyvät paikallaan ajossa :roll:

En mä niitä saanut heilumaan vaikka miten käsin koitin repiä, tosin mun lakunauhakäsivarsilla se ei ole vielä mikään saavutus :mrgreen:

Eilen tuli mittariin 130 000, eli pian on 4 tkm ajeluja mun omistuksessa täynnä.

Kun en kuitenkaan osaa olla rahanmenosta puhumatta, niin laitetaas tähän mennessä kertyneitä kuluja:
varustelu: 150 € (94 € kattotelineistä, 25 € takaluukun kumimattoon, 12 € peräkärrytöpselin 7->13 pin sovitteeseen ja 20 € PHEV-Boxin palautuskuluihin)
fiksailuihin: 10 € (AutoGlym Car Glass Polish tuulilasin kiillotukseen)
korjaukset: 9 € (takaluukun irronneeseen pohjapahviin muovikiinnikkeet)
huollot: 54 € (jarrupalat tarvikkeineen ja raitisilmasuodatin)
käyttökuluja: 52 € (sulat ostettu kahteen kertaan, on sitten varastossa pariksi vuodeksi)
vakuutukset noin 4,5 kk ajalta: 235 € (täyskasko ja liikennevakuutus)
ajoneuvoverot noin 4,5 kk ajalta: n. 40 € (laskuja tai edes laskelmia ei ole kyllä Trafilta tullut, mutta tuon verran pitoajalta on kertynyt)
bensaa: 85 €
maksullista sähköä: 78 €

Noista tulis yhteensä 713 euroa. Arvonalenemaa ihan mahdoton tällaisella aikaperiodilla arvioida luotettavasti, mutta jos olettaa vanhan kunnon 15 % jäännösarvosta per annum, niin se olisi noin 1270 euroa. Toki en tästä saisi helposti itse myyden sellaista summaa että tuo toteutuisi, enkä varsinkaan minään järkevänä vaihtohyvityksenä, mutta pitkällä pitoajalla tuon verran voi jyvittää nyt ekalle 4,5 kuukaudelle. Yhteensä siis kuluja vajaa kaksi tonnia. Tekis noin 52 senttiä per kilometri tai 12 kuukaudelle skaalattuna 5300 euroa vuodessa kustannuksia.

Vertailutestihistoriasta voi taas kaivaa loppuunajetun Saabin, jolla kustannus oli 50,8 senttiä per kilometri ja vuositasolla noin 4700 €. Mulla oli se hypoteesi autoa vaihtaessa, että kallis töpselimitsu menis mun käytössä suunnilleen samoilla kuluilla kuin halpa dieselsaab. Ainakin tässä vaiheessa luvut tukee tätä hypoteesia, kulurakenne on vain ihan erilainen.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Su Maalis 01, 2020 14:05
Johtopäätös: hurrien ohjekirja puhuu pehmeitä ja tähän autoon pitää tankata 20 litraa ennen toukokuun 28. päivää tai alka kone mylvimään.
Väärin. Japanilaisilla on ilmeisesti 33 päivän kuukaudet, koska tänään aamupäivällä (99 päivää edellisen tankkauksen jälkeen) kun piti lähteä töistä, niin polttokone käynnistyi ja auto oli charge-moodissa eikä suostunut siitä poistumaan. Ruudussa ilmoitus, että moottori on käynnistetty polttoainejärjestelmän huoltamiseksi. Eli tuli kalenterissa päivät täyteen ennen kuin tankki tyhjeni.

Onneksi heti nurkan takana on bensa-asema, niin kävin lorottamassa tankin täyteen. 22,5 litraa sinne meni ja mittarivirhe korjaten edellisestä tankkauksesta oli sattumalta kulunut melko tarkkaan 2250 km. Eli litran sataselle mennyt bensaa. Sen päälle mennyt edellisen tankkauksen jälkeen 683 kWh sähköä, eli 30 kWh/100 km. Sähköistä reilu kolmannes on ollut ilmaista.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä on jotenkin puupäistä logiikkaa. Voisiko tuota kiertää imemällä bensaa pois tankista, jottei tarvitsisi tankata niin paljoa bensiiniä jota ei välttämättä tarvitse seuraavan kolmen kuukauden aikana?

Meillä töissä asiakkaan edustajalla on myös vastaava auto, ja pistin merkille että moottori pörisi varsin vanhanaikaisella soundilla heti kun rouva oli palaverista lähdettyään istunut autoonsa. Yksi aste pakkasella. Olisi hauska tietää mitä mahtaa kulutus olla, veikkaisin että autoa kumminkin ladataan seinästä melko orjallisesti...
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se tankkia tyhjentämällä varmasti onnistuisi, koska käsittääkseni ainoa asia mitä seurataan on se, ilmestyykö tankkiin lisää bensaa. Pitää vain muistaa käynnistää auto imemisen ja takaisintankkaamisen välillä, muuten voi mennä imupuuhat hukkaan :mrgreen:

On se ihan ymmärrettävää, että tuollainen laskuri on autoon sisällytetty. Meitä pääasiassa sähköllä ajavia lienee kuitenkin jonkinlainen määrä maailmassa, ja sitten niitä autoja joissa bensa on päässyt vanhenemaan tankkiin hinattaisiin takuun tai Mitsun tiepalvelun piikkiin pajalle ihmeteltäviksi. Ihan fiksua varautumista tuo on Mitsun insinööreiltä ollut. Toki siitä, ovatko 99 päivää ja 15 litraa järkeviä numeroita, voidaan olla eri mieltä.

Samoin kuin siitä, onko kiva että asiasta ei tule ruutuun mitään ennakkovaroitusta esim päivää-paria ennen pakkokäyttöä. Mutta ei auton suunnittelijoille kai ole tullut mieleen miten vastenmielisenä moni PHEV-kuski pitää polttomoottorin käynnistymistä, joten eivät ole pitäneet ennakkovaroitusta tarpeellisena.

Tuon moottorin ääni on kyllä varsinkin kylmänä aika karkea. Johtunee tosin osittain myös siitä, että kun kone käynnistyy, sitä käytetään yleensä jossain 1100-2000 rpm kierrosalueella. Tyhjäkäyntiä varten sitä ei käynnistetä, eli kun kone käy, sillä on varmaan aina jokin missio heti mielessä, eli joko se pyörittää generaattoria tai haluaa nostaa jäähytysnesteen lämpötilaa mahdollisimman tehokkaasti. En muista nähneeni Watchdogissa alle 1000 rpm lukemia koneen käydessä. Toinen tekijä on se, että ajettaessa sarjahybridimoodilla, eli aina kun ollaan hybridimoodissa ja vauhti on alle 65 km/h, tämä toimii kuin dieselsähköinen veturi: kierrokset nousee heti, vaikka vehje alkaisi vasta hiljalleen kiihdyttää liikkeelle. Eilenkin bensa-aseman pihalla autoa kävelyvauhdilla kääntäessäni polttomoottori kiersi varmaan 2000 rpm heti kun kaasupoljinta edes hipaisi.

Niin ja voihan ääneen vaikutusta olla silläkin, että koneessa on välykselliset venttiilit. Välysten tarkastus ja säätö on huolto-ohjelmassa 100 tkm välein. En kyllä yhtään ymmärrä miksi näin.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sirot on telineet, eivät välttämättä edes kauheesti mekkaloi maantiellä toisin kuin neliöpalkkiset.

Itselle tuli yllärinä et astran kattotelineet ei tuu kaiteisiin kiinni vaan oviaukkoihin 8O

No hyvähä se on et välillä kone käy sentään lämpöseksi, pienihän toi bensankulutus silti on.

Vastaa Viestiin