Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5577
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kumpaa ihmettelet, säädettäviä venoja vai niiden säätöväliä?
Tuollasessa koneessa mikä ei välttämättä käy ees joka kuukausi eikä sillonkaa tyhjäkäyntii niin välykset taitaa pysyy paremmin hallus kuin hydraulisilla.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihmettelen siis sitä että on säädettävät välykset. Kai siihen tosiaan joku ihan mietitty syy on. Ekana tulee itselle vain mieleen antiikkinen tekniikka.

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nyt tulee vähän epävarmaa tietoa, mutta ilmeisesti ne säädetään vaihtamalla paininkuppeja joita on eri kokoisia, eli nokka-akseli(t) irti jne. Ihanan helppoa ja nopeaa siis. Onneksi niitä ei taida käytännössä olla tarpeen säätää.
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

aero
-
Viestit: 6356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Mites muuten, josko tankkaisi vaan sen 15 tai 20l kerrallaan, kumpi sitten riittääkin. Eli ei täyteen asti, jos ei sillä pistooli naksahda. Silloin ei olisi pakko polttaa niin paljoa turhaa bensaa seuraavaa huoltotankkausta varten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se minimitankkaus toimisi, mutta nyt oltiin kuitenkin niin lähellä rajaa, että päätin vetää täyteen. Asiaan vaikutti sekin että tiedän mökkiremontin vaativan mökille kärry perässä ajoa tulevina kuukausina, joten uskon saavani 15 litraa palamaan taas kesäkuuhun mennessä.

Tänään kävin kärryn kanssa mökillä ja bensaa meni 1,5 litraa, eli osa tavoitteesta on jo täytetty :D

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole kuukaudet veljiä keskenään. Taas yksi esimerkki siitä, miten lataushybridin kohdalla ei voi oikein mitenkään vertailla auton kulutuslukemia.

Nimittäin siinä missä tammikuussa ajoin sen vajaa 750 km kuluttamatta bensaa desilitraa enempää, on nyt maaliskuun ekan puolikkaan aikana polttokone käynyt melkein saman verran kuin koko talven aikana muuten. Eikä tässä ole käyty ajamassa pitkää siivua, vaan käyty 30 km päässä mökillä muutaman kerran, joista kerroista osa kärryn kanssa, mikä johtaa siihen että matka ei taitu ihan kokonaan sähköllä. Lisäksi tuli eilen tehtyä oikea kardinaalimoka, eli mökille lähtiessä unohdin ottaa latauskaapelin mukaan, vaikka viihdyin siellä 4-5 tuntia, jona aikana olisin ladannut akun lähes täyteen. Menomatka meni kokonaan sähköllä, paluumatkasta sellainen 5-6 km ja sen jälkeen tultiin bensalla loppumatka.

Kilsoja tullut 15 päivän aikana sellainen 425 ja bensaa palanut sovelluksen mukaan jo 11 litraa! Karmea lukema tuollainen 2,5 litraa sadalle :mrgreen:

Eli jos joku kysyy minulta paljonko Outlander vie "sekalaisessa ajossa", niin on pakko vastata 0-10 litraa sadalle. 10 litraa toki vaatii sitten jo lastattua peräkärryä ja lataamattomuutta. Joten se ehkä on vähän liioittelua, mutta on osa mun "sekalaista ajoa".

Mökkimatkoitsta onkin kertynyt suurin osa alkukuun kilsoista, peruskaupunkipyörittelyä on tullut aikaisempaa vähemmän lasten siirryttyä kuun alusta takaisin tuohon naapurin päiväkotiin, ja tämän viikon mentyä kotikaranteenissa. Ei ole karunavirusta, vaan vatsatautia, jonka itse sairastin alkuviikosta ja poika sen jälkeen, eikä hänellä ollut asiaa päiväkotiin vielä perjantainakaan. Niinpä minä en käynyt koko viikon aikana konttorilla, enkä muutenkaan kovin paljoa poistunut kotoa. Pari kertaa kaupassa ja parina päivänä hain tyttären päiväkodista ja vaimon töistä, kun oli nyt vain kiva lähteä kotoa johonkin kun ei moneen päivään ollut käynyt missään.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Maaliskuu 2020:
matkaa 822 km
sähköä 202 kWh
- maksullista sähköä 184 kWh = 20 €
- ilmaista sähköä 18 kWh
bensaa 11,6 litraa (Watchdogin mukaan) = 17 €
kulutus yhteensä (25 kWh + 1,4 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 37 € -> 4,5 €/100 km

Alusta laskien eli 5,5 kk ajalta:

matkaa 4408 km
sähköä 1169 kWh
- maksullista sähköä 913 kWh = 95 €
- ilmaista sähköä 256 kWh
bensaa 71 litraa = 104 €
kulutus yhteensä (27 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 199 € -> 4,5 €/100 km

Maaliskuu oli hyvin poikkeuksellinen kuukausi, kuten ehkä kansa on erinäköisistä uutisista huomannut. Minulla, kuten hyvinkin monella muullakin autonkäyttäjällä on voinut mennä ajomäräät ja syklit uusiksi etätöiden, koulujen sulkemisen ja harrastusten keskeyttämisten vuoksi. Olen viimeksi ollut konttorilla töissä 6.3. eli sinä päivänä kun auton tankkasin. Sen jälkeen arkiajot on olleet pääasiassa kaupassakäyntiä kilsan-parin päässä kerran viikossa. Samasta syystä jouduin melkein kaiken maaliskuussa ladatun sähkön maksamaan itse.

Kuitenkin kuukaudessa kilsoja syntyi enemmän kuin kertaakaan marraskuun jälkeen, ja se johtuu siitä mistä edellisessä viestissä mainitsin, eli mökkikäynneistä pari kertaa viikossa. Joko remonttia tekemään taikka lapsienviihdytystarkoituksessa. Joka toinen tiistai meille tulee siivoojat putsaamaan taloa ja silloin on etätyöläisen ja päiväkodista evakkoon joutuneiden lasten lähdettävä jonnekin, ja helpointa on pakata koko remmi Mitsuun ja ajaa mökille.

Tuolloin 15.3. kirjoitin että bensaa oli mennyt vajaa 11 litraa kuun aikana, ja siihen se sitten melkein jäikin, koska peräkärryä ei ole tarvinnut ottaa enää mukaan mökille mennessä, eli sähköllä pääsee edestakaisin kunhan ehtii ladata muutaman tunnin perillä.

Autosta muuten ei raportoitavaa. Eilen oli ekaa kertaa mökkitiellä ajaessa jonkinnäköinen nelivetokeli, eli 10-15 cm lunta ja auraamaton tie. Teinimadalletulla Saabilla olisi ollut kyllä pohja kiinni lumessa koko tuon vajaan kilsan matkan, mutta kyllä silläkin perille olisi päässyt. Nyt ei ollut mitään huolta jyrkemmissäkään mäissä, tämähän kulkee kuin gaselli.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitsumiehistäkin löytyy yhteisöllisyyttä, ainakin töpselimitsuilijoista. Facebookin Outlander PHEV-ryhmässä eräs jäsen mainitsi myyvänsä vakuutusyhtiö Turvan vakuutuksia ja laskevansa mielellään huipputarjouksen muille töpselikärsämöille. Viesti hänelle, äsken puhelu ja naps vaan 74 euron eli reilu 11 % säästö vuosittaisiin vakuutuksiin. Uusi vuosikulu liikennevakuutuksesta ja täyskaskosta lasiturvineen ja lunastusturvineen on 588 oiroa. Saabin vakuutuksen sai viime vuonna 367 eurolla, joten vielä tässä ottaa hieman turpiin vakuutusmaksuissa, mutta toki se on ymmärrettävää, kun autokin on 6-7 kertaa niin arvokas. Ja Saabissa ei ollut kaskossa samoja lisäturvia, joten vertailu ei ole ihan omenoita omenoihin.

En ole ennen nähnyt aiheelliseksi maksaa lasiturvasta, mutta tähän autoon taitaa lasi asennettuna maksaa luokkaa tonnin, vaikkei olisi edes adaptiivista vakkaria. Adaptiivisella varmaan hinta voi vielä nousta tuosta satasia, niin ehkä kannattaa muutama kymppi maksaa ekstraa siitä että saa vakuutuksen piikkiin uuden ikkunan kun kivi lentää.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei ole pahan hintainen vakuutus. Ehdottomasti lasiturva, muistaakseeni kallein Outlanderin lasi maksaa jotain puoltoista tonnia, halvempikin varmaan luokkaa tonnin. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kysyin Autoklinikalta mitä lasin vaihto maksaa, ja mainitsin lasiin liittyvät varusteet. Sieltä tuli vastaus, että 700 oiroa olisi lasinvaihdon hinta.

Eilen meni autoon alle kesärenkaat, mittarilukemalla 130875 km. Onpahan taas vähän ryhdikkäämmän näköinen 18" vanteilla 16" talvivanteiden ja lievästi alikokoisten renkaiden sijaan.

Kumhon kitkoilla tuli ajoa nyt noin 4300 km ja pinnasta lähti puolesta millistä milliin. Vielä jäi vähintään kuutisen milliä joka renkaaseen pintaa, joten kai nuo vielä ensi syksynä alle menee. Jos vaikka saataisiin ensi talvena oikeat talvikelit Turkuunkin, niin pääsisi vihdoin testaamaan onko noista mihinkään kun pitoa oikeasti tarvitaan. Nyt jäi todelliset talvikilsat niin olemattomaksi, että ei osaa kyllä vielä mitään varmaa sanoa.

Kesärenkaat tässä on kuusi vuotta vanhalla paistoleimalla olevat Toyo R37:t, eli mitä todennäköisimmin tehtaalla auton alle asennetut renkaat. Kyseinen rengasmalli kun on ollut Outlander PHEVin ensiasennusrengas ja paistoleima on joitain viikkoja ennen auton lähtöä tehtaalta. Tuolla rengaskeskustelussa kun on puitu renkaiden valmistusmaita, niin mulla on kyllä nyt aika puhtaan japanilainen auto: auto on japanilaisen autovalmistajan tuote, todennäköisesti täysin japanissa suunniteltu, japanissa kokoonpantu, varustettu japanilaisilla akuilla, ja alla japanilaisen rengasvalmistajan renkaat, joissa lukee Made in Japan. Jos olisin Japanilainen, niin voisin olla ylpeä isänmaallisuudestani :mrgreen:

Pintaa Toyoissa seitsemän milliä joka nurkassa, eli tuskin nämä on auton alla joka kesä olleet, vaan Sven on ajellut joko kitkoilla ympäri vuoden tai sillä on ollut toiset kesäpyörät käytössä. Eli kun suositus on että renkaiden kokonaisikä saisi olla max 10 vuotta ja käyttöikä max kuusi vuotta, niin uskoisin että ollaan vielä noiden rajojen alla, ja ajellaan näillä, ellei erityistä syytä renkaiden uusimiseen jostain ilmesty.

Reilun kuukauden takaisesta tankkauksesta on tullut ajoa vajaa 900 km a ajotietokone näyttää bensankulutukseksi 1,0 litraa. Watchdog näyttää vuoden 2020 kulutukseksi 0,8 litraa. Huhtikuun puolella polttomoottori ei ole käynnistynyt vielä kertaakaan.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tottunut siihen, että keväällä renkaat vaihtaessa auto hiljenee. Nyt oli kyllä päinvastoin, Toyot suhisee selvästi kovempaa kuin Kumhot, eron kuulee ihan pienilläkin nopeuksilla. Ei nyt sinänsä ihme kun korkeampiprofiilinen pehmeä rengas vaihtui matalampaan kovempaan kumiin. Edelliset 10 kevättä kun on vaihtanut pois nastarenkaat, niin kokemus on ollut toinen.

Sähköajossa rengasmelu vielä korostuu kun ei ole kauheasti muita ääniä tuulensuhinoiden lisäksi.

Ehkä Sven on todennut saman ja ajanut kitkoilla vuoden ympäri :mrgreen:

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei tarvitse edes rengaskokoa muuttaa, contin kitkojen vaihto pirellin kesäkumeihin nosti rengasmelun ihan uusiin lukemiin ja koko on sama molemmissa
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

repa
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja repa »

Vähän ohi aiheen, ja tämä on ainoastaan minun mielipiteeni, jos sallitaan. Minulla oli Mitsu Outlander, diesel, automaatti, navit ja nahat. Siis kaikki varusteet. Vuosimalli -12, ostin sen noin kolmevuotiaana, kilsat n.130 tkm. Ajettiin n. 50 tkm sillä, auto muuten ok mutta kun koko ajan oli jotain remonttia. Ennen takuun päättymistä, siis 150tkm. ilmeneni jäähdytysnesteen häviämistä. Sitä korjattiin lähes kolme viikkoa, kun pientä takapakkia tuli kannentiivisteen väärin asentamisesta jne. Sen jälkeen oli kaikenlaista pikkumurhetta erilaisten vikakoodien kanssa. Siihen asti kun vaihdoin merkkiä. Kyllä Mitsu taistelee Nissanin kanssa siitä kumpi on huonompi "japsi" auto.

Kiitos ja anteeksi.
#2260
og900T16Aero mr

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Töis RAV4:n alla on pyöriny Hakkapeliitta ysit ja odotin niinku kuuta nousevaa tätä kesärengaskautta. Et jos pystyis maantievauhdis edes keskusteleen matkustajan kans tai puhuun kunnolla puhelimes. Mut samaa jyrrästystä ne Dunlopin kesätassukki pitää, ei mitään eroa :lol: Sit taas pihas on toi 340 tkm tuupattu A Insignia Nexenin nastoilla, niin se menee ihan sukkasillaan...
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ajattelin huomenna urheilla kesärenkaat, mut en ookkaan ihan varma, kun kuuntelee teidän puheita kesärenkaiden melusta :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Vastaa Viestiin