Köröttelin Mitsulla tänään asioilla ja kun oli luppoaikaa niin ajattelin mennä katsomaan ja koeajamaan matkan varrella olevaan Jii Rintajouppiin tällasta:
https://www.nettiauto.com/12653699
Sinänsä itselle outo valinta, että en ole oikein koskaan välittänyt Audeista, poislukien ehkä Ur-Quattro tai sitä vanhemmat klassikot, jotka nyt yleensäkin koskettaa merkkiin ja malliin katsomatta.
Mutta siis 2000-luvun Audit on olleet mun silmään muotoilultaan liian tylsiä ja mallit keskenään samannäköisiä. Lisäksi merkkiä on mun mielikuvissa vaivannut ylikokoon poratun volkkarin leima, eli aina ajatellut että miksi maksaisin Audin hinnan A4:stä kun samalla rahalla saa isomman ja paremmin varustellun Passatin. Eikä noi vaggineiden moottori- ja vaihteisto-ongelmat nyt ole tehneet kovin houkuttelevia Passateista sen enempää kuin Volkkareistakaan.
Ja vielä se että joskus 10v sitten tuntui että Audi oli sellainen porvariskoda, että jokaisen PK-yrityksen toimarilla oli farkku-A6 ja jokaisella myyntipäälliköllä ja lääke-edustajalla A4. Minä se ajoin Saabilla ja olin tosi yksilöllinen
Eikä toi nyt silleen tuulesta temmattu ajatus ollut, että jos mietin mun pomoja työpaikoilla vuosina 2006-2010 niin niillä kyllä tosiaan oli ne A6 farkut ja lisäksi Audit löytyi muutamalta muultakin työkaverilta. Yhden A6:n matkassa tuli reissattua jonkunkin verran ympäri Lounais-Suomea edelisessä työpaikassa ja toisen kanssa kierreltiin Viroa työasioissa vuonna 2010. Kyydissä on siis tullut oltua, mutta en muista että olisin ajanut Audia muutoin kuin joskus vajaa 20v sitten kaverin mutsin A3:sta Helsingistä Turkuun, kun kaveri oli sen verran kovassa kankkusessa että laittoi mut kuskiksi
Jotenkin siis ei ole koskaan tullut edes puolivakavasti katsottua Audeja, ne vaan ei ole herättäneet ihmeempiä tunteita ja hinta-ominaisuus-suhdekaan ei ole houkutellut niiden pariin. Mutta nyt jostain silmään osui tuo e-tron. Itseni lisäksi muille Audien nimipolitiikasta sekaisin oleville infona että tämä siis on nimeltään vain e-tron, kun taas monesta muusta Audin mallista (ainakin A3, Q2, Q4, Q5) on olemassa myös e-tron -lisänimen omaava versio (joista loogisesti osa on täyssähköjä ja osa töpselihybridejä), ja lisäksi on e-tron GT, jolla ei tietenkään ole mitään tekemistä tämän e-tronin kanssa, vaan kyse on Porsche Taycanin sukuisesta matalasta autosta.
E-tronissa huomiota Nettiautossa kiinnitti siis se, että noita pienempiakkuisia e-tron 50 quattroja saa vuoden-pari käytettynä melkein samaan hintaan kuin mitä maksaa nelivetoinen ja varusteltu Enyaq, ID.4, Ioniq 5, EV6, Mustang Mach-e ym. vastaavat ei-preemiummerkkien mallit uutena. Ja kun tässä on puolivakavasti alkanut harkita uuden tuollaisen sähköauton hankintaa, niin miksei oikaisi vuoden jonon ohi ja ottaisi käytettyä jonka saa heti. Lisäksi tuossa Audissa on ehkä vähän persoonaa muotoillussa, vaikka onhan tuo edelleen samasta saippualaatikkomuotista kuin Audin kaikki mukamaasturit on olleet viimeiset 15 vuotta. Joka tapauksessa tutustumisen arvoinen asia, kun noita Rintajoupilla näytti kaksi kappaletta tarjolla olevan.
Niinpä lähistöllä liikkuessani ja kun oli tunti liika-aikaa, astuin autokauppaan Audi mielessä ja hetken päästä kurvailin koeajolle tällä:
https://www.nettiauto.com/12594237
Ei mennyt automyyjällä ihan putkeen, eikä kyllä mullakaan. Meinaan kaupassa tosiaan oli kaksi e-tronia, joista toiseen joku häiskä sovitteli turvaistuinta pihalla kun ajoin parkkikselle. Menin sisään, silmäilin ympärilleni, tutkailin yhtä Audia luullen sitä ensin etsimäkseni e-troniksi kunnes huomasin että se olikin Q4 e-tron. Miten niin Audit on kaikki samannäköisiä?
Marssin sitten myyjän pakeille, kun heitä ei näyttänyt muuten kiinnostavan kaupassa 65 tonnin Audin ovia paiskova tyyppi.
Kerroin etsiväni kahta e-tronia ja että mahtoiko toinen olla jo myyty, kun se pihasta just lähti, mutta kuulemma meni koeajolle. Lähdettiin sitten etsimään sitä toista, kierrettiin koko piha ja melkein koko halli, mutta todettiin lopuksi että yksi 65 tonnin Audi on hukassa. Kukaan muu myyjäkään ei tiennyt auton sijaintia (kaikki kyllä sanoivat että heillä sellainen pitäisi olla), eikä avaimia ei löytynyt kaapista. Mainitsin että Polestar voisi myös olla kiinnostava ja heillä on kai sellainenkin, niin myyjä haki sitten sen avaimet ja tehtiin koeajolaput. Siinä kun saatiin laput valmiiksi niin myyjä huomasi että tuolla hallin nurkassahan se e-troni näköjään pölyttyykin. Totesin että meen nyt tän vale-Volvon kanssa ajelulle ja tutustutaan Audiin myöhemmin.
Polestar siis sinänsä ihan kiinnosti myöskin, mutta Audia mä sinne menin katsomaan. Kävin parinkymmenen kilsan lenkin ja totesin että Volestar on just niin hyvä kuin hintaluokka, malli-ikä ja sukuviat voi antaa odottaa: erittäin hyvä. Korkeampaan autoon tottuneelle tuntui että siellä istui kuin poterossa ja ikkunat on kuin ampumaluukkuja, mutta se voi toisaalta olla ihan kivaa vaihtelua. Maavaraahan tuossa on reilusti ja nelivetona ihan ok ominaisuudet Turunkin talveen. Stereoista en saanut ääntä kuulumaan, mutta se lienee omaa osaamattomuutta. Eihän noita nykyautojen telkkareita osaa käyttää ellei ole opiskelut lyhyttä oppimäärää niiden käyttöliittymästä. Volanappulan siis kyllä löysin ja ruudussa palkki liikkui sen mukaan, mutta ämyrit pysyi hiljaa.
Paikalta lähtiessaä Polle oli vähän kuin Mitsu, eli alkuun ei niskat nitkahda, vaan lehmä nousee makuulta. Kaasussa itse asiassa pieni viive ennen kuin auto edes liikahtaa, se tuntui oudolta. Mutta kehätien rampille kärry lähti just niinkuin sähköauton pitääkin, eli kuin Nato-ohjus. Erityisen imponeeraavaa oli kiihdytys 90 km/h nopeudesta tallaa painaessa. Siinä on turha yrittää millään V8-jenkillä tai turbosaabilla pysyä perässä, kun pelkän kick-downin tai manuaalin sekoittamisen viemässä ajassa Polestar on imaissut jo puolet varttimailista eroa.
Ei tuo silti jostain syystä omistamisen himoa päässyt sytyttämään kovin voimakkaasti. Ehkä se on tuo skandinaavinen hieman tylsän oloinen sisusta.
Auton palautettuani mulla ei ollut enää aikaa lähteä ajelemaan Audia, mutta kävin sen kurkkaamassa. Ja kyllä siinä ohjaamossa oli jotenkin heti arvokkaampi fiilis, johtuen ehkä kaikesta nonsensestä mitä siihen kojelautaan ja muuhun kuskin ympäristöön on ympätty. Kajareistakin tuli ääntä heti kun painoi auton käyntiin, eli jonkinlainen tervetulofanfaari sen lisäksi että näytöt heräsi henkiin (fanfaari varmasti alkaa ärsyttää alle viikon omistamisen jälkeen
)
Tää oli heti paljon hienomman näköinen näkymä kuin ruotsalaisessa:
Pollen mittaristoa nyt ei tullut kuvattua, mutta siinä kartta näytti samalta kuin ties missä non-premiumissa, eli viivoja tummalla pohjalla. Mutta toki liikenteessä selkeys on a-ok ja tuo Audin toteutus on taas sitä tingeltangelia, jolla myydään autoja showroomissa, mutta saattaa käytössä lähinnä ärsyttää.
Audissa kyllä oli sellaista perinteisen auton tuntua, eli nappulat ja kojelauta siellä missä ne on tottunut näkemään. Polestarissa selvästi ajateltu vähän laatikon ulkopuolelta ja peesattu mm. Teslaa. Vähän sama kuin jos vertaa ei-premiumeista Ioniq femmaa ja Enyaqia, niin Skoda on sellanen että tietää olevansa autossa, mutta Huyndaissa voi erehtyä paikasta ja luulla päätyneensä avaruusalukseen. Makuasioita, ja vasta pidemmässä käytössä vasta sitten tietää kumpi on parempi jos kumpikaan.
Sinänsä tää nyt oli tällaista unelmointia, en ole koskaan ennen noin kalliita autoja käynyt koeajamassa, vaikkakin viime elokuun Ioniq 5 nousee jo lähelle, vaikka olikin vain takaveto. Mutta hiljalleen ihan mielenkiinnosta voi näitä vaihtoehtoja käydä tsekkaamassa ja punnitsemassa, että tietää vähän mitä on tarjolla ja mistä tykkää ja mistä ei. Ioniqista jäi viimeksi ihan jopa omistamisen himo, Polestarista ei oikein. En osaa eritellä syytä. Audi jäi nyt vielä oikeasti kokeilematta, mutta katotaan josko joku päivä olis taas aikaa ja autokaupassa myyjä joka löytää myytävän tuotteen kaupastaan.
Mitsusta en vaihtotarjousta ottanut, kun kerroin rehellisesti että tässä ollaan vasta koeajolla. Vakavampaan kauppakeskusteluun ei varmaan päädytäkään ennen kuin autotalli on saatu valmiiksi ja muutama muu projekti elämässä saatu päätökseen. Ellei iske joku vastustamaton kuume päälle, tosin tällä hetkellä kaikenlaista kuumeilua rajoittaa kivasti yksi itärajan takainen urpo toilailuineen.