Lakot muutti suunnitelmia tällä viikolla siten, että pääsinkin testaamaan Töpselikärsän maantieominaisuuksia jo kertaalleen Turku-Helsinki/Vantaa-Turku -ajeluilla. Eli maanantaina piti lentämän Turusta Helsingin kautta Saksaan, mutta IAU:n tukilakko postilaisille perui kotimaanlennon, ja piti suunnata Mitsulla Helsinki-Vantaalle ja eilen piti sitten ajaa takaisin kotiin. Samalla tuli eka tilaisuus katsoa että paljonko tämä möhkö vie bensaa maantiellä kun sähkö loppuu. Tarinahan on sellainen, että lataushybridi on maantielä sähkön loputtua ymäristörikollinen ja bensaa menee lorisemalla.
Kävin maanantaina työpaikalta kohti lentokenttää lähtiessä tankkaamassa, ja sain lirutettua tankkiin 13 litraa. Edellinen tankkaus oli tehty auton hankinnan aikaan yli kuukausi aikaisemmin, ja mittarivirhe eliminoiden ajoa oli edellisestä tankkauksesta tullut 1083 km. Kulutus siis hyvinkin tarkkaan 1,2 litraa sadalle, joka oli myös sattumalta se lukema mitä ajotietokone kyseiselle periodille näytti. Toistaiseksi vaikuttaa siis tarkalta laskurilta.
Sähköä oli tuolla jaksolla kulunut mittausten mukaan 316 kwh, eli 29 kwh/100 km tuon bensankulutuksen päälle. Tämä sisältää kaikki auton esilämmitykset, joita on tullut tehtyä melko ahkerasti. Eikä pidä unohtaa sitä, että ajossakin auto käyttää usein sähköä kabiinin lämmittämiseen. Keskimäärin esilämmitys on aamuisin päällä 20-30 minuuttia, jona aikana se vie sähköä luokkaa 2-3 kwh. Mutta ei näitä nyt ole syytä oikaista pois kulutuslukemista, koska esim Saabilla kyseinen puuha hoidettiin Eberillä, joka sekin söi samaa energiaa kuin moottori. Sähköautossa vaan lämmityksen kulutus suhteessa ajamiseen on hirveän korkea, joten suhteellisesti se tuntuu vievän paljon. Todellisuudessa Saabin 5kw Eberi vie energiaa puolen tunnin esilämmityksellä melkein samat kuin Mitsun 6 kw sähkövastus, vain eri muodossa.
Kevät kertoo sitten miten paljon sähkökulutus putoaa, kun ei lämmitellä. Kesällä taas kylmästöinti alkaa syödä sähköä.
Tuo 1,2 litraa + 29 kwh per 100 km on kuitenkin nyt se todellinen melko pitkällä matkalla mitattu kulutus mun normaalissa arkiajoissa ja loppusyksyn olosuhteissa. Se tekee tämän hetken bensanhinnalla ja meidän kodin sähkönhinnalla melko tarkkaan 4,8 euroa per 100 km. Saabilla olis mennyt näillä ajoilla biodieseliä lähemmäs kymmenen litraa sadalla, eli sellainen kolminkertainen kustannus Mitsuun nähden.
Tankilta kun maanantaina lähdin kohti motaria, oli akkua jäljellä noin 20 km ajoihin. Sen jälkeen mentiin bensakoneella, ja kokeilin nyt ajellessa netistä lukemaani kikkaa, jossa aina bensalla maantietä ajaessa pidän auton charge-moodissa, jolloin akkuunkin varautuu energiaa. Bensaa kuluu vähän enemmän ajossa, mutta vastaavasti hetken ajon jälkeen voi rullailla sähköllä. 60 km matkalla sai aina 20 km rangea sähkölle, eli sopivasti Turusta lentokentälle ajaessa sai alun 20 km töpselisähkön lisäksi ajella kaksi vajaan 20 km:n sähköpätkää ennen kuin oli perillä.
Flyparkiin pysäköidessä kulutusmittari näytti 7,0 litraa sadalle bensaa ja akku oli käytännössä tyhjä. En nyt haukkuisi ihan hirveäksi bensasyöpöksi, kun kyse on isosta nelivedosta ja marssivauhti moottoritiellä oli kuitenkin rajoituksen mukainen 100 km/h, kehä III:lla sitten liikenteen mukaan 70-100 km/h. Paljonko joku bensa-farkku-Saab automaatilla vie satasen nopeuksissa käytännössä bensaa? Ei taida ihan seitsemällä mennä sekään?
Paluumatkalle lähdin kylmällä autolla akku tyhjänä ja taas charge-moodi päällä aina kun painettiin maantievauhtia bensalla. Syystä tai toisesta paluumatkalle mittari näytti 8,5 litraa sadalle, ja pidemmän ajan kulutusmittarin lukema nousi 7,7 litraan, eli tämä olisi bensankulutus edestakaiselle matkalle, jolla pituutta yhteensä reilu 350 km, toki tuossa on mukana 20 km töpselisähköllä, eli jos sen oikaisee pois, niin lukema olisi noin 8,2 litraa sadalle.
Tämä lukema täytyy käydä verifioimassa vielä tankkaamalla. Joka tapauksessa mennään maantiellä luokassa 12-13 oiroa per 100 km kustannuksella, dieselsaabilla olisi menty alle kymmenellä eurolla.
Viikonloppuna on sitten edessä suunnitellumpi vastaava reissu, eli Turku-Järvenpää-Turku ja perhe mukana. Pitää testata ajella ilman tuota charge-kikkailua ja katsoa asettuuko kulutus jotenkin eri tasolle. Tällä kertaa määränpäässä saattaa kyllä olla mahdollisuus lataukseen, jolla on pieni vaikutus koko matkan kulutukseen.
Aeromotorsilta tuli tänään paketti, jossa uudet etujarrupalat asennustarpeineen, pullo jarrunestettä ja kolme uutta pyyhkijänsulkaa. Tuolla
tuulilaskiketjussa on tullut raportoitua ärsyttävästä jäämäkerroksesta Mitsun tuulilasissa, ja tätä kerrosta olen koittanut erilaisin keinoin hävittää. Nyt menee uusiksi sulat, sitten pitää vielä koittaa muutamaa ainetta ennen kuin lähtee utelemaan ammattilaisilta putsauspalvelua. Tänäaamuna sateella pimeässä ajaessa tosin tuli todettua, että tilanne on jo parantunut kaikkien yrittämisien jälkeen, mutta edelleen paikoitellen lasin pinnassa on kalvo.
Brembon jarrupalat maksoi Aeromotorsilla 20,62 oiroa, että ei voi kalliiksi haukkua. Halvimmat olisi olleet alle kympin, mutta ei kehdannut jarruosissa ostaa kuraa. Championin sulat oli noin puoleen hintaan siitä mitä Motonetissä vastaavat tuotteet. Postikuluineen 53,68 euroa koko paketista ei ollut kovin paha, ja kun saan sulat kiinni ja palat vaihdettua, niin ei olekaan enää mitään nippeliä hankintalistalla autoon.
Nyt pidemmän maantieajon jälkeen täytyy kyllä kehua, että on tämä vain omaan tottumukseenin nähden hiljainen auto, myös maantiellä ja silloin kun bensakone käy. Ei tarvitse stereoita huudattaa satasen vauhdissa että saa kuulemastaan selvää. Olen kohtalaisen vannoutuneena nastamiehenä kääntymässä hiljalleen kitkojen ystäväksi, jotenkin ei haluaisi tätä hiljaisuutta mennä pilaamaan nastojen ropinalla. Pitää nyt kuitenkin katsoa vielä talven oikeat liukkaat ennen kuin kääntää takkiaan totaalisesti. Onneksi ei ole kiire uusia talvirenkaita, nämä kitkat menee pinnan puolesta ainakin tämän talven, ellei jopa seuraavankin.