Eilen oli yllättävän pitkä päivä, kun tuli kaksi autoa koeajettua ja myyjien kanssa neuvoteltua. No siinä samalla koeajojen lomassa tuli haettua ruokaostoksia, yksi kirjattu kirje ja hoidettua muutama käytännön asia.
Aamukympiksi Rinta-Joupille ja Skoda koeajoon:
Kyseessä aika perusvarusteltu 60 iV, eli juurikin sellainen joka olisi mun ostoslistalla jos Skodaan päätyisin.
Eihän tuo yllättänyt oikein mitenkään. Ääreisjärkevä, ulkoapäin tyylikäs, sisältä vähän konservatiivinen mutta ei pahaa sanottavaa. Infotainmentti toimi ihan ok, tosin auto oli ajossa vain tunnin ja piti kotonakin sitä käydä vilauttamassa, joten ei siinä ehtinyt kauheasti siihen tutustua. Fyysisiä näppäimiä ratissa ja kojetaulussa kuitenkin ihan ok, eli ihan pelkän kosketusnäytön varassa ei olla, mikä on vain hyvä. Ajoltaan Skoda oli jämäkkä ja ohjaukseltaan tarkka, suorituskyky tuntui vähintään riittävältä vaikka tuossa onkin ehdokkaista vähiten tehoa, vain 177 hv, joka ei paritonniseen autoon ole mitenkään paljon.
Tuossa takapenkki silloin kun kuskin penkki on mulle sopivasti asetettu:
Taas jaksoin ihmetellä miten tällaiselle 176 cm pätkälle se sopivin asento löytyy penkin etäisyyssäädön taimmaisesta asennosta. Sama tilanne ollut molemepien Saabien ja myös Töpselikärsän kanssa. Miten ne kaksimetriset noissa autoissa oikein istuu?
Tuosta kuin mittas takaselkänojasta kuskin penkin takapintaan niin persuksista polveen olis tilaa 74 senttiä. Koeistuin ja totesin mahtuvani mykavasti joten kai meidän muksutkin sinne mahtuu. Takapenkin leveys ovesta oveen kankun kohdalta n. 133 senttiä. Tästä on alkanut tulla aikaisempaa merkittävämpi lukema kun silloin tällöin on pitänyt jotakuta lasten isovanhemmista kuskata takapenkillä lasten istuimien välissä. Mitsussa onnistuu vain jos vanhemman lapsen pistää istuimen sijaan korokkeelle ja nuoremman istuimen irrottaa isofixeistä ja muuttaa siten irtonaiseksi turvavyöistuimeksi.
Konttihan tuossa on valtava nimen omaan korkeuden osalta (n. 60 cm verhoon). Verho on asennettu melko korkealle ja takaluukku on kohtalaisen pysty jolloin piiloon menevää käyttökelpoista tilaa on paljon. Pohjapinta on sen perus n. metri x n. metri. Suojaverhon toiminta on erinomaista kun sille on sivuilla kiskot ja kova takalipare on melko kapea eikä ole siis tiellä kun verho on auki:
(Ei tullu ite otettua kuvaa kontista, joten pihistin tuon TopGearin sivuilta)
Myyjän kanssa rupattelun jälkeen käsissä oli tarjous jossa perushinnan pälle ruksittu metalliväri ja sisustaan vähän fiinimmät pinnat. Hinta napsahti näillä pari sataa yli 50 t€:n mutta tämä saadaan kuulemma tingattua pois jotta saadaan tukimarkat taskuun. Irrotettava koukku jätettiin nyt tarjouksesta pois laskelmia sotkemasta, autossa on koukkuvalmius joten koukku tulisi sitten toimituksen jälkeen. Talvirenkaat skodaan 2790 euroa, joka on pari sataa vähemmän kuin Nissanin ja Hyundain tarjouksissa ollut hinta. 6v rahoitukseen todellinen vuosikorko 3,77 %. Toimitusaika-arvio siis reilu vuosi.
Myyjä testaili mun autokuumetta vielä kertomalla että heillä on vapautumassa muutaman kuukauden sisään hyvinkin pitkälti mun spekseillä 60 iV, jolla ajettu pari tonnia ja on tällä hetkellä jollain asiakkaalla sijaisautona sen aikaa kun hän odottaa uuden Enyaqinsa toimitusta. Sen saisi kuulemma n. 52 t€:lla joka ei sisällä talvirenkaita eikä autossa ole koukkua. Muutama lisävaruste perusmalliin verrattuna siinä kuulemma on. Hintaerosta (nettona n. 4 t€ tuki huomioiden) iso osa kuittautuisi sillä että hyvitys Mitsusta olisi tietenkin nyt syksyllä parempi kuin vuoden päähän annettu 15,5 k€:n tarjous. Toisaalta mulla olisi sitten reilu vuoden vanhempi Skoda alla, mikä näkyisi sitten joskus tulevaisuudessa sen arvossa. Olen sen verran jo asennoitunut näihin pitkiin toimitusaikoihin, että jäin vain pohtimaan.
Tässä välissä oli sopiva lounastauko, kun Hynkyn koeajo oli sovittu klo 12 Raision Autoverkkokauppaan. Lasagnet masussa sitten tasan 12.00 ovesta sisään ja kysyttyäni myyjää nimeltä kuulin että hän on syömässä, käypä odottamaan. Tuli vähän deja-vu koska viimeksi samassa liikkeessä asioidessani varatun koeajon parissa sain saman selityksen myyjän olemattomuudelle. En ole koskaan autokaupassa ollut töissä mutta omalla työpaikallani sovitun tapaamisen aikaan asiakkaan kuulema "se on syömässä, odota tuossa" ei kuulostaisi mitenkään kauhean hyvältä.
Siitä pyörin Relluja ja Pösöjä vilkuillen kymmenen minuuttia eikä myyjää näkynyt tulevan paikalle, niin joku toinen myyjä tuli kyselemään mikä tilanne. Nyt sainkin kuulla, että "Mikolle tuli yllättävä palaveri johon joutui lähtemään, mutta kyllähän me sulle tehdään koeajoon paperit niin pääset liikkeelle". No, tuon selityksen olen ohareille kuullut aiemminkin, eikä se nyt ole syöpöttelyä parempi selitys, mutta tokihan auttoi että nyt päästiin eteenpäin.
Alun perin myyjä oli ilmoittanut varanneensa auton 2,5 tunnin koeajolle, mutta nyt papereissa lukikin sitten 3h ja 20 min. Eipähän olisi kiire. Ja siitä Hynkky alle:
Nelivetoinen Premium, eli hieman jotain muuta kuin aikomani takavetoinen Style, mutta näinhän se usein esittelyautojen kanssa menee. Tehoista ei siis voi lausua mitään, kun koeajoautossa oli n. 100 hv enemmän kuin takavetoisessa, mutta eiköhän takavetoisen 229 hv riitä sekin.
Ensimmäinen ja ehkäpä ainoa ärsytyskohde löytyi heti alkuun, kun alkoi alaselässä tuntumaam kuin penkistä tulisi kulmää vettä. En ollut pissannut alleni kylmää pissaa, vaan ilmastoitu penkkihän se siellä muistutti itsestään. Hetken piti valikoita kaivella että löysin asetuksen josta sain sen pois. Ja tämä toistui joka kerta liikkeelle lähtiessä, eli siellä oli joku automaattiasetus perskylmästöinnille. Varmaan sen saa jotain valikoista säädettyä epäautomaattiseksi, mutta en sitä mahdollisuutta koeajon aikana löytänyt. Joka tapauksessa ehkä helteellä kiva, mutta eilen 20 astetta ja sadepäivä, jolloin ei kiva. Ainakin eilisessä ilmastossa tuntui että se viilennys kohdistuu nimen omaan vain tuonne alaselkään eikä oikein muualle, eli viileän tunne ei ole tasainen. No, mun perusmallissahan tuollaista kiusankappaletta ei olisi, ehkäpä tuo varuste on yksi niistä joita olen pohtinut että "vois olla kiva", mutta nyt en ainakaan enää pohdi.
Tunnelmahan Ioniqissa on sitten kaikkea muuta kuin konservatiivinen, ohjaamon asettelu on mietitty täysin boksin ulkopuolelta. Onko se sitten ergonimisesti parempi, en tiedä. Kyllästyykö siihen sitten pidemmällä ajalla, en tiedä. Säilyttääkö se pidemmällä aikavälillä kiehtovan futuristisuutensa vai muuttuuko camp-huumoriksi, en tiedä.
Ajotuntumaltaan Ioniq on Skodaa mukavuuspainotteisempi ja ohjaus on hieman ylitehostettu, jolloin se ei ole tuntumaltaan niin tarkka. Istuma-asennon osalta huomasin että voin säätää penkin melko alas ja taakse, jolloin ajoasento on melko perinteisen henkilöauton kaltainen. Tai sitten penkkiä reilusti ylös jolloin sitä pitää myös tuoda eteenpäin ja polvet koukistuu enemmän; tällöin asento muistuttaa enemmän katumaasturia tai jopa pakua. Ihan hyvää vaihtelua ja sopii selkävaivaiselle. Lisäksi takapenkille saa reilusti enemmän tilaa jos etupenkin säätää ylös ja edemmäs.
Ei sinänsä että sinne taakse kauheasti lisätilaa kaivattaisiin, nimittäin jalkatilat on valtavat. Vaikka kuskin penkki olisi säädetty edellä mainitun kaltaisesti "alas ja taakse" itselleni sopivasti, on takana polvitilaa 7 cm enemmän kuin Skodassa. Pitkä akseliväli näkyy. Tällöin siis takapenkki on taimmassa asennossaan, siinä on n. 20 cm säätövara nääs. Nyt ei tullut räpsäistyä kuvaa takapenkistä mutta tilaa on, ja se on siis käytettävissä penkkiä siirtämällä myös tavaratilan hyväksi jos tarve on. Penkin leveys ovesta oveen n. 138 cm eli siinäkin lisäsenttejä Skodaan verrattuna.
Ja se kontti on siis se mikä eniten tässä autossa mietityttää. Kas, kuva:
Tuo on noin metrin pitkä ja pyöräkoteloiden välistä 104 cm leveä eli hieman Skodaa enemmän. Kokonaisleveyttä onkin sitten reilusti enemmän kun nuo kotelot ei niin kovin isot ole. Korkeus verhoon alle 40 cm, mutta kuten kuvasta näkee, jos verhon korkeus olisi speksattu Skodan tapaan takapenkkien selkänojan ylätasolle, olisi verho luokkaa 10 cm korkeammalla. Lisäksi tuo verhon takalipare on valtava ja haittaa tilan lastaamista ja käyttöä. Itse luukku syö takapäästä tilaa jo aika alhaalta ja ikkuna taas tosi viistona syö yläpäästä tilavuutta jos haluaa pakata kontin kattoon asti. Mutta sitten sitä tilaa saa lisää siirtämällä takapenkkiä, pituutta jopa 20 cm. Eli Hynkyn valtavat ohjaamotilat on hyädynnettävissä melko hyvin tavaratilana. Luulisin että mun käytössä tuo verho heitettäisiin kuikkaan häiritsemästä ja tila riittää oikein mainiosti kun verho ei ole tiellä lipareineen.
Tavaratila tuli testattuakin kun hain Prisman noutopisteestä viikon ruuat. Seitsemän paffilaatikollista (pxlxk 48x33x26 cm) ostoksia ja niistä viisi meni kontin pohjalle, yksi näiden laatikoiden päälle ja yksi sitten taipui takapenkille. Olisi sekin sinne konttiin vielä muiden päälle mahtunut, mutta kun takapenkki oli tyhjä niin totesin että en ala väkisin tunkemaan.
Vein sitten 7-vuotiaan pojan pienelle kierrokselle Hynkyllä. Hän kiinnitti huomiota siniseen tunnelmavalaistukseen takaovessa ja harmiksi jouduin toteamaan että ei taida kuulua karvalakkivarustukseen joka meille tulisi. Sen sijaan Skodassa mukana tulisi suksiluukku (varuste jota Hyundai ei kai tunne laisinkaan), joten pojan valinta oli selkeä: Skoda. Ihan sen vuoksi että siinä voi kurkkia luukusta tavaratilaan ajon aikana
Itsekin olen Mitsun kanssa suksiluukkua aina välillä kaivannut, epäsäännöllisesti tulee kuitenkin jotain pitkää kuskailtua.
Vaimo ei kauheasti kommentoinut, kun ei autoista mitään välitä. Hynkkyä se haukkui edestä rumaksi ja että auto näyttää ilkeältä, olisi kulemma Autot-elokuvassa Jasu Juntin tallissa
Myyjä oli vapautunut lounaspalaveristaan kun palasin puoli kolmen aikaan Raisioon ja sitten alkoi armoton myyntipuhe. Tunnin verran siinä vaihdeltiin kuulumisia ja kokemuksia ja lupasi laittaa sähköpostiin päivitetyn tarjouksen josa Hynkyn 49 990 € perushintaan on leivottu alennus joka mahdollistaa helmiäisvärin valitsemisen autoon. Väri on sellainen joka hieman pidentää toimitusaikaa, ehkä voi toukokuussa 2023 saada auton mutta se voi olla optimistinen ajatus. EI mulla nyt niin väliä tuleeko auto huhti-, touko- vai kesäkuussa kunhan tulee.
Peruutusehdoista kyselin ja myyjä sanoi että tässä tilanteessa peruuttaminen onnistuu "näin" ja repäisi pöydältään yhden aaneolsen palasiksi. Peruutetuille autoille löytyy ostaja heti, joten ei huolta. Halusin sitten kuitenkin kuulla mitä pieni präntti sanoo eli miten toimitaan jos markkina on talvella aivan seis ja kukaan ei halua näitä tötteröitä ostaa, niin kuulemma siitä tulee jotain "kolmisen tonnia" peruutuskuluja sopimustekstin mukaan. Todellisen kaavan varmaan näen sitten ostopapereista jos jaksan lukea. Rahoitustarjous 1 % todellisella korolla vielä heinäkuun loppuun, talvirengaspaketti 3001 euroa ja koukku laitettaisiin 1100 eurolla luovutuksen jälkeen. Hynkky tarjoaa onneksi kolme veloituksetonta vaihtoehtoa sisustaan eli hieman pääsee autoa speksaamaan ilman lisähintaa.
Verkkokauppa ei antanut Rinta-Joupin tavalla sitovaa hintaa Mitsun hyvitykselle vaan katsotaan n. 3kk ennen uuden luouvutusta mikä sen vaihdokin arvo on. Ensi kesään laskettuna arvio olisi 15,5 k€ eli käytännössä ihan samaa tasoa kuin Joupilla ja mitä Autokeskus Nissaniin arpoi ei-sitovaksi arvioksi. Kai näiden markkina on niin vakiintunut ja Töpselikärsä on niin helppo hävitettävä, että eroja liikkeiden välillä ei synny. Sen sijaan kukaan ei tiedä mihin markkina liikkuu, eilen bongasin tällaisen Nettiautosta:
https://www.nettiauto.com/13016534
Tuo on 3 tkm vähemmän ajettu kuin mun auto nyt, käyttöönotettu 4kk aikaisemmin kuin mun auto, tuosta puuttuu adaptiivinen vakkari mutta muuten varustelultaan samanlainen kuin omani. Ostin auton Sakalta 2019 lokakuussa 126 tkm ajettuna ja maksoin 300 euroa _vähemmän_ kuin mitä Saka nyt pyytää tuosta nyt heinäkuussa 2022. Koita tässä markkinassa nyt hinnoitella käytettyjä autoja
Ei tuo eilinen koeajoppivä nyt päätöstä yhtään helpommaksi tehnyt. Skoda ei yllättänyt, mutta miellytti niin että se kelasi hieman kiinni takamatkaansa mun mielessä. Jotenkin sellainen olo että jos nyt laitettaisiin budjettiin sellanen 15 t€ lisää niin laittamalla Enyaqista nelivetoisen isoakkuisen kappaleen ja siihen tarvittavat varusteet niin siinä olisi silleen täydellinen auto että ei tulisi muutamaan vuoteen mitään tarvetta vaihtaa. Range riittäisi, etenemiskyky olisi kunnossa ja tehoa todellakin riittävästi, tilat vähintäänkin riittävät, vetomassakin mun tarpeisiin ihan ok 1200 kg (vs. Hyundain 1600 kg).
Tässä siis kun koko autonostoajatukset alkoi siitä mahdollisuudesta flipata auto, niin edelleen siihen tarkoitukseen hinnat alkaen -Hynkky lienee paras veto. Mutta kun tästä nyt kuitenkin tulee todennäköisesti jossain määrin pitoauto niin pitäiskö heti venyttää budjettia ja laittaa kunnon peli? Kun vain tietäisi jo nyt mikä on autokuumeen taso joskus kesällä 2024
Toisaalta eihän tässä olla vaimoa valitsemassa, eli auto hankitaan kuitenkin väliaikaiseksi kulkineeksi, olkoonkin että väliaikaisuus kestänee vuoden tai muutaman. Eli ehkä voi jättää tuon Skodan huippumallin sitten seuraavalle kierrokselle? Jos laittais perus-Hyundain nyt ja sitten vuoden-pari sitä pidettyään lataa käteiset tiskiin ja hankkii taas jotain hieman parempaa? Tuolloinhan on taas tarjontaakin enemmän jolloin autokuumeiselle riittäisi taas katseltavaa ja päätöksessä tuskailtavaa