Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Lähetetty: To Marras 28, 2019 17:14
Ei noissa isoa eroa oo otsapinta-alassa. Kolkki varmaan voittaa ilmanvastuksessa pinta-alan avulla.
Suomen Saab-klubi ry
https://foorumi.saabclub.fi/
Ei tuota syklitystä kannatakaan käyttää kuin maantiellä ajellessa. Siellä ei tule moottorijarrutuksia juurikaan paitsi tietenkin jos ajelee ruuhkassa, ja sinänsä se charge-tilan käyttäminen ei vähennä jarrutusten regeneraatiota muutenkaan. Aina tuo ottaa talteen energiaa rullatessa ja jarrutellessa. Sen syklityksen pointti on juuri se, että kone toimii tasaisessa maantieajossa usein sen verran pienellä kuormalla, että hyötysuhde paranee kun koneelle iskee lisää kuormaa latauksesta. Ajatus on ollut että lisäkulutus latauksesta jää näin pieneksi suhteessa siihen, että syklityksellä voi ajaa 25 % puhtaasti sähköllä. Sähköajon aikana syntyy kokonaisjärjestelmästä myös vähemmän hukkalämpöä, joka on harakoille menevää energiaa.aero kirjoitti: ↑To Marras 28, 2019 15:59Jos täyden lataus vs sähköajo -syklityksen sijaan autosta löytyy järkevä automagia ja akku ~puolillaan, voi kulutus päästä vielä alemmaksi. Auto pääsee tuolloin regeneroimaan moottorijarrutuksissa ja hyödyntämään sähköä silloin, kun bensakoneen hyötysuhde on heikko - tai jopa nostamaan sitä hyötysuhdetta käyttämällä latausta niin, että kuormitus nousee paremman hyötysuhteen alueelle. Pakotetulla on-off -henkisellä syklillä voi optimointi yllättäen kärsiä.
Pohjanmaalla joo noin, muuallakin kun on tasaista baanaa. Me paatuneet dinosauruksenpolttajat katkomme syöttöä myös ihan vaan alamäissä, eikä pelkästään hidastaessa.
Höh, puuttuu siis sellainen trueoptimize-moodi. "Puolillaan" on siis toki venyvä käsite, mutta ~puoleen (olkoon sitten vaihteluväli 20-80 tai 30-70%, kuitenkin niin ettei ajeta väkisin tyhjäksi eikä täydeksi, vaan pidetään vähän varaa) akkuun tähdätessä on - tai siis olisi - helposti suuntaansa tarpeeksi varaa, että voi alamäet regeneroida, kevyen kuorman hetket vetää sähköllä ja kuormittavammat hetket kiskoa bensalla, samalla mahdollisesti ladaten. Ei toikaan tietty nelostien pohjanmaa-osuudella mitään voita, mutta vaihtelevammassa maastossa voisi olla hyvinkin toimivaa avtomagiaa.AZP kirjoitti: ↑To Marras 28, 2019 21:49Akkuhan ei ajossa pysy puolillaan, vaan auto käyttää sähköt ensin pois ja sen jälkeen mennään hybridinä siten että akkuun lataillaan ajossa pieniä määriä sähköä joka käytetään melko pian pois. Akku siis pysyy lähes tyhjänä. Akkuun saa puolikkaan varauksen ajamalla charge-tilassa tai save-tilassa, jossa siis autoa käsketään säästämään sähköä myöhempää ajoa varten, esimerkiksi jos ollaan maantiepätkän jälkeen ajamassa kaupungissa, jossa sähkö on voimanlähteenä yliveto. Tällöin jää kuitenkin maantiellä käyttämättä sähköä silloinkin kun se olisi mahdollisesti fiksua.
Ald näkyy tarjoavan Mitsua 399€/kk 36kk sopparilla , mutta kun kilsat nostaa 20tkm vuodessa ja jättää kytkyvakuutuksen pois niin hinta onkin jo 494€...AZP kirjoitti: ↑Ke Marras 27, 2019 12:13Kuulostaa uskomattomalta, jos olisi kyse yksityisleasingista ilman käsirahaa. Auto maksaa varusteltuna kuitenkin lähemmäs 50 t€, joten kyllä noiden kk-maksujen pitäisi pyöriä jossain hyvin yli 500 euron, jotta hommassa olisi järkeä. Rahoituskampanjoitahan toki löytyy, joilla saadaan kk-maksu näyttämään houkuttelevalta, mutta niissä on mukana sitten kohtalainen käsiraha ja viimeinen eräkin voi olla melko suolainen.
Ykkösmotarilla ei tuntunut olevan sellaista alamäkeä, jossa tällä autolla satasen nopeudessa olisi ollut mitään regeneroitavaa. Katselin noita energiavirtausmittareita ajossa ja kyllä siinä näytti aina olevan päällä virtaus autosta pyöriin eikä pyöristä akkuun. Sen verran tässä möhkössä ilmanvastusta kuitenkin. Kahdeksassakympissä tai oikeassa vuoristossa voi olla jo eri asia.aero kirjoitti: ↑La Marras 30, 2019 00:55Pohjanmaalla joo noin, muuallakin kun on tasaista baanaa. Me paatuneet dinosauruksenpolttajat katkomme syöttöä myös ihan vaan alamäissä, eikä pelkästään hidastaessa.
...
Höh, puuttuu siis sellainen trueoptimize-moodi. "Puolillaan" on siis toki venyvä käsite, mutta ~puoleen (olkoon sitten vaihteluväli 20-80 tai 30-70%, kuitenkin niin ettei ajeta väkisin tyhjäksi eikä täydeksi, vaan pidetään vähän varaa) akkuun tähdätessä on - tai siis olisi - helposti suuntaansa tarpeeksi varaa, että voi alamäet regeneroida, kevyen kuorman hetket vetää sähköllä ja kuormittavammat hetket kiskoa bensalla, samalla mahdollisesti ladaten. Ei toikaan tietty nelostien pohjanmaa-osuudella mitään voita, mutta vaihtelevammassa maastossa voisi olla hyvinkin toimivaa avtomagiaa.
Aika hyvä diili autosta, jonka hinta on 44 t€ hinnastossa. Jos perusvarustelu ja ajokilsat riittää, niin eikun nimeä paperiin. Vastaa noin 12,5 %:n arvonalenemaa vuosittain. Ei paljon tuon alle kyllä arvonalenemassa omistamalla pääse, vaikka vähän ajaisikin. Mielenkiintoista että pidentämällä kautta neljään vuoteen kk-maksu nouseeCona kirjoitti: ↑La Marras 30, 2019 09:55Ald näkyy tarjoavan Mitsua 399€/kk 36kk sopparilla , mutta kun kilsat nostaa 20tkm vuodessa ja jättää kytkyvakuutuksen pois niin hinta onkin jo 494€...
https://yksityisleasing.fi/auto/mitsubi ... te-4wd-5p/
Ei tuo sähköhybridiautoilu nyt niin halpaa ole, jollain pienellä dieselillä pääsee helposti samoihin kustannuksiin ja kuitenkin käyttö on helpompaa ja mukavampaa, ei tarvitse leikkiä latausjohtojen kanssa, seurailla näyttöjä ja yrittää pihistellä kylmässä autossa vältellen polttomoottorin käynnistymistä ym. Mahtaisi ketuttaa kun yrittää ajaa pelkkää sähköä käyttäen ja 10 metriä ennen perille pääsyä auto päättää käynnistää polttomoottorin Okei, onhan tuo "maasturi" tietysti isompi auto ja sitä myötä kulutus nousee verrattuna johonkin pikkukippoon.AZP kirjoitti: ↑To Marras 28, 2019 12:41
Tuo 1,2 litraa + 29 kwh per 100 km on kuitenkin nyt se todellinen melko pitkällä matkalla mitattu kulutus mun normaalissa arkiajoissa ja loppusyksyn olosuhteissa. Se tekee tämän hetken bensanhinnalla ja meidän kodin sähkönhinnalla melko tarkkaan 4,8 euroa per 100 km. Saabilla olis mennyt näillä ajoilla biodieseliä lähemmäs kymmenen litraa sadalla, eli sellainen kolminkertainen kustannus Mitsuun nähden.
Bemareista en tiedä, enkä tiedä miten kylmällä tämä alkaa konetta väkisin tuota varten käynnistelemään. Pitkäikäisyyshän on toki käyttäjästä kiinni, eli jos kone ei ole käynnistynyt vielä kertaakaan, niin ei kannata polkea. Samahan pätee ihan polttomoottoriautoon, eli älä polje jos kone ei ole lämmin. Mitsussa on joka tapauksessa huomioitu se, että puhtaasti lataustarpeeseen ei konetta aleta heti huudattaa, vaan käynnistyksissä on huomioitu kylmän koneen vaatimukset. Toi kone lämpeeä muuten tosi nopeasti, muutamassa minuutissa jäähdytysnesteen lämpötila nousee nollasta yli 50 asteen, joten kauaa se ei jääkylmänä ole.AZP kirjoitti: ↑La Marras 23, 2019 10:38...käytännössä moottori käynnistyy ajossa kolmesta syystä: 1) tehontarpeesta, 2) sisätilojen lämmitystarpeesta tai 3) pakkasilla lämmittääkseen moottoriöljyä varautuakseen siihen että yllättäen iskee tarve numero 1 (JP_Vettehän kyseli pakkashuudatuksesta aiemmin, siinä vastausta).
Diesel-pikkukiponkin vuosiverot on vähintään 300 euroa enemmän kuin Outlanderin. Se on mun kilsoilla 3 euroa per 100 km kustannusta ihan vain auton omistamisesta. Jotta päästäisiin samoihin kustannuksiin veroissa ja polttoaineissa kuin yllä laskettu 4,8 euroa/100 km (huom: tämä oli ekan reilun 1000 km:n kustannus, ei välttämättä todellinen kustannus pidemmällä ajalla), niin se dieselkippo saisi siis viedä sitä dieseliä 1,8 euron edestä satasella, eli pyöreät 1,3 litraa. Lisäksi pitäisi maksaa auton esilämmitys erikseen sähkölaskussa, joten todellisuudessa vertailukulutuksen pitäisi olla vielä pienempi. Ei taida onnistua edes vaikka kaikki ajo olisi neljääkymppiä alamäkeen. Eikä varsinkaan mun ajossa, joka on muutaman kilsan kaupunkipätkittelyä.