Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Lähetetty: Pe Maalis 10, 2023 19:48
Lämmitysmukavuudesta täytyy kyllä sanoa se, että hieman on nyt ollut tällä viikolla tottumista sen kanssa, että Mussessa on todella tehokkaat penkin- ja ratinlämmittimet. Tämä johtaa tilanteeseen jossa autolla ulkoa pakkasaamuna lähtiessä auton sisäpinnat on lyhyehkon esilämmityksen jäljiltä vielä melko viileät mutta kun on hetken ajanut niin kankku ja kädet lämpiää jo aika hottiksina. Jotenkin en oo tottunut tällaisiin lämpötilaeroihin ja koen jotenkin epämiellyttävänä sen että jos käsi nojaa ovipahviin, niin se onkin viileä kun ei ole ehtinyt lyhyellä esilämmityksellä lämmetä, mutta kämmen on kuumalla ratilla. Samoin tuntuu että takareidet paistuu mutta etureidet on vielä viileät. Penkissä ei myöskään ole lämmityselementtejä istuinosan sivuttaistuissa, joten samaan aikaan kun alla alkaa olla kuuma, niin sivuilla on kylmää nahkaa.
Tämä on täysin suvjektiivinen kokemus ja voi myös johtua siitä että olen tottunut lähtemään tallista autolla jossa on paikat tasaisesti plussalla aamulla, nyt on ollut yöllä 15 asteen pakkasia, joten lämpötilaerot auton pintojen välillä yllä mainituissa tilanteissa on ihan reimoja.
Nyt on kuitenkin autotalli ylennetty hevostalliksi ja vahdinvaihto on tapahtunut. Siinä ne on muruset rinnakkain:
Mitsu lähdössä luovutukseen mittarilukemalla 151 892 km, Musse siirtymässä ekaa kertaa mun talliin ja siellä laitoinkin auton laturiin kun akku alkoi näyttää reilua 40 % varausta.
Mutsi oli luovuttanut mersun aamupäivällä ja kaipaili jo menopeliä iltapäiväksi, joten kiikutin Töpselikärsän hälle ja laitettiin varmenteella omistusvaihto valmiiksi. Hieman on perehdytettävää kahdelle vajaa seitenkymppiselle autoilijalle tuollaisessa nipponin nintendossa, mutta päästiin liikkeelle ja pääasiat tuli koulutettua. Kysymyksiä varmaan riittää vielä ja sen verran säälin etten vielä perehdyttänyt Mitsun mobiiliappiin tai PHEV Watchdog-sovellukseen, hoidetaan ne jossain välissä myöhemmin sitten.
Viimeiset näpyttelyt Mitsun exceliin ja nyt olis sitten tilinpäätöksen aika. Auto oli mulla lopulta kolme vuotta, viisi kuukautta ja yhdeksäntoista päivää, eli aika hyvin pyöristyy kolmeen ja puoleen vuoteen. Ainoa viaksi kutsuttava ongelma autoon sattui viime vuoden joulukuussa kun alkuperäinen, elikkäs yli 8-vuotias 12 voltin akku antautui pikkupakkasessa muutaman päivän seistyään. En mä tiedä voiko tuota edes viaksi kutsua, akku on kuluva osa ja se palveli kyllä pidempään ja paremmin kuin akkukauppiaskaan uskaltaisi hölmöläiselle lupailla. Vertailuna mun edellinen saappi oli mulla vajaa viisi vuotta ja ehdin uusia siihen sinä aikana akun kahteen otteeseen. Tämä on toki ymmärrettävää kun tietää minkälaiselle rasitukselle dieselsaabin käynnistusakku joutuu verrattuna lataushybridin akkuun.
Uskomattoman luotettava auto siis kaikenkaikkiaan, siitä ei voi antaa kuin täyden kympin.
Katsotaas ensin nuo lopulliset kulutuslukemat:
Ajalla 19.10.2019-10.3.2023
- matkaa 25 476 km
- sähköä 6202 kWh eli 584 €
- keskikulutus sähköä 24 kWh/100km
- bensaa 433 litraa (laskennallisesti täydestä täyteen, mutta luovutin auton tyhjemmällä tankilla kuin millä sen aikanaan ostin)
- bensaa tankkasin autoon omistusaikana 427 litraa ja nämä maksoi 761 euroa
- keskikulutus bensaa 1,7 litraa/100 km
Rahaa energiaan siis yhteensä 584+761 = 1345 euroa
Kulut per 100 km: 5,28 €/100 km
Polttoaineiden ja sähkön hinnat on tietty vaihdellut viime vuosina rajustikin. Tankkauksista laskettu keskimääräinen litrahinta on ollut 1,78 euroa, eli nykyisellä bensanhinnalla ajelut tulisi hieman kalliimmiksi. Sähkö meillä nyt on ollut halpaa koko tämän ajan, kokonaishinta siirtoineen ja veroineen on ollut kotona kalleimmillaan 10,2 senttiä/kWh ja tällä hetkellä se on halvimmillaan kun kWh maksaa alvialennuksen ajan reilu 8,9 senttiä/kWh.
Sitten ne muut kulut:
- Arvonalenema: 7599 € (auton ostin suoraan rahalla ja myin rahalla, eli ei tarvi spekuloida vaihdokkiarvoja yms.)
- Varustelu: 360 € (Vajaa 300 euroa meni koiraverkkoon ja kattotelineisiin aikanaan)
- Pikkufiksaukset, polttimot yms.: 21 €
- Vikojen korjaukset: 192 € (tää on se akku)
- Huollot: 1003 € (3x määräaikaishuolto merkkiliikkeessä, 1x ilmastointihuolto, itse vaihdettu etujaruupalat, vetopyörästöjen öljyt ja kerran raikkari)
- Käyttökulut: 258 € (katsastukset, pyyhkimensulat, pesut, pissapojat jne)
- vakuutukset: 2092 € (vastaavasti vakuutuskorvaukset 0 €)
- Ajoneuvo- ja käyttövoimaverot: 397 €
Noista kun ynnää niin saa 11 922 euroa, siihen päälle nuo energiat niin kokonaisuus on 13 267 euroa. Koko mainitulta ajalta tuo tekee sitten 3912 euroa per vuosi.
Arvonalenema oli siis reilu 11 % p.a. eli aika loistoluokkaa perinteiseen 15 % tasoon verrattuna.
Kyllähän tää nyt sitten päätyi silleen mitä ajattelinkin, eli vaihtaminen kolmen ja puolen tonnin loppuunajetusta Saabista yli 20 t€:n Mitsuun oli taloudellisesti järkevä veto. Saappi söi tasaisesti sen viisi tonnia vuodessa, eikä oikein ollut mitään mistä tinkiä jos halusi auton pitää suhteellisen siistinä ja ehjänä.
Kaikesta täällä esitetystä valittamisesta ja naureskelusta huolimatta Mitsusta jäi kyllä hyvä maku suuhun. Kulut pysyi aisoissa, auto oli huoleton, Watchdog-sovelluksella pääsi oikeasti sisään auton sielunelämään ja tekniikkaan, ominaisuudet oli aika nappiin mun tarpeisiin eli tilaa perheelle, sähkörange kattoi päivittäiset ajot ja varusteluhan tuossa oli oikeinkin kattava. Samalla tää oli mun eka normia korkeammalla maavaralla varustettu auto, ja kieltämättä vähän ihastuin siihen konseptiin, kun ei talvella tarvi väistellä Turun epäauratuilla teillä polanteita ja jääkokkareita.
Joo, Mitsu piippaa koko ajan jostain, ja infotainmentin logiikka välillä naurattaa välillä itkettää, mutta kun muistetaan että ekat Outlander PHEVit rullasi tehtaasta ulos kymmenen vuotta sitten, niin tuon auton voimalinja ja muu teknologia oli oikeasti aikanaan jotain todella edistyksellistä.
Mutta tän tarina tosiaan jatkuu nyt suvussa, eli tänne saattaa ilmestyä välillä pieniä päivityksiä siitä miten Töpselikärsä voi. Hauskaahan tässä on se että jos mutsin autonvaihtotahti pysyy ennallaan ja kärsämö pysyy koossa, niin saatte kuulla niitä terveisiä vielä vuonna 2038
Tämä on täysin suvjektiivinen kokemus ja voi myös johtua siitä että olen tottunut lähtemään tallista autolla jossa on paikat tasaisesti plussalla aamulla, nyt on ollut yöllä 15 asteen pakkasia, joten lämpötilaerot auton pintojen välillä yllä mainituissa tilanteissa on ihan reimoja.
Nyt on kuitenkin autotalli ylennetty hevostalliksi ja vahdinvaihto on tapahtunut. Siinä ne on muruset rinnakkain:
Mitsu lähdössä luovutukseen mittarilukemalla 151 892 km, Musse siirtymässä ekaa kertaa mun talliin ja siellä laitoinkin auton laturiin kun akku alkoi näyttää reilua 40 % varausta.
Mutsi oli luovuttanut mersun aamupäivällä ja kaipaili jo menopeliä iltapäiväksi, joten kiikutin Töpselikärsän hälle ja laitettiin varmenteella omistusvaihto valmiiksi. Hieman on perehdytettävää kahdelle vajaa seitenkymppiselle autoilijalle tuollaisessa nipponin nintendossa, mutta päästiin liikkeelle ja pääasiat tuli koulutettua. Kysymyksiä varmaan riittää vielä ja sen verran säälin etten vielä perehdyttänyt Mitsun mobiiliappiin tai PHEV Watchdog-sovellukseen, hoidetaan ne jossain välissä myöhemmin sitten.
Viimeiset näpyttelyt Mitsun exceliin ja nyt olis sitten tilinpäätöksen aika. Auto oli mulla lopulta kolme vuotta, viisi kuukautta ja yhdeksäntoista päivää, eli aika hyvin pyöristyy kolmeen ja puoleen vuoteen. Ainoa viaksi kutsuttava ongelma autoon sattui viime vuoden joulukuussa kun alkuperäinen, elikkäs yli 8-vuotias 12 voltin akku antautui pikkupakkasessa muutaman päivän seistyään. En mä tiedä voiko tuota edes viaksi kutsua, akku on kuluva osa ja se palveli kyllä pidempään ja paremmin kuin akkukauppiaskaan uskaltaisi hölmöläiselle lupailla. Vertailuna mun edellinen saappi oli mulla vajaa viisi vuotta ja ehdin uusia siihen sinä aikana akun kahteen otteeseen. Tämä on toki ymmärrettävää kun tietää minkälaiselle rasitukselle dieselsaabin käynnistusakku joutuu verrattuna lataushybridin akkuun.
Uskomattoman luotettava auto siis kaikenkaikkiaan, siitä ei voi antaa kuin täyden kympin.
Katsotaas ensin nuo lopulliset kulutuslukemat:
Ajalla 19.10.2019-10.3.2023
- matkaa 25 476 km
- sähköä 6202 kWh eli 584 €
- keskikulutus sähköä 24 kWh/100km
- bensaa 433 litraa (laskennallisesti täydestä täyteen, mutta luovutin auton tyhjemmällä tankilla kuin millä sen aikanaan ostin)
- bensaa tankkasin autoon omistusaikana 427 litraa ja nämä maksoi 761 euroa
- keskikulutus bensaa 1,7 litraa/100 km
Rahaa energiaan siis yhteensä 584+761 = 1345 euroa
Kulut per 100 km: 5,28 €/100 km
Polttoaineiden ja sähkön hinnat on tietty vaihdellut viime vuosina rajustikin. Tankkauksista laskettu keskimääräinen litrahinta on ollut 1,78 euroa, eli nykyisellä bensanhinnalla ajelut tulisi hieman kalliimmiksi. Sähkö meillä nyt on ollut halpaa koko tämän ajan, kokonaishinta siirtoineen ja veroineen on ollut kotona kalleimmillaan 10,2 senttiä/kWh ja tällä hetkellä se on halvimmillaan kun kWh maksaa alvialennuksen ajan reilu 8,9 senttiä/kWh.
Sitten ne muut kulut:
- Arvonalenema: 7599 € (auton ostin suoraan rahalla ja myin rahalla, eli ei tarvi spekuloida vaihdokkiarvoja yms.)
- Varustelu: 360 € (Vajaa 300 euroa meni koiraverkkoon ja kattotelineisiin aikanaan)
- Pikkufiksaukset, polttimot yms.: 21 €
- Vikojen korjaukset: 192 € (tää on se akku)
- Huollot: 1003 € (3x määräaikaishuolto merkkiliikkeessä, 1x ilmastointihuolto, itse vaihdettu etujaruupalat, vetopyörästöjen öljyt ja kerran raikkari)
- Käyttökulut: 258 € (katsastukset, pyyhkimensulat, pesut, pissapojat jne)
- vakuutukset: 2092 € (vastaavasti vakuutuskorvaukset 0 €)
- Ajoneuvo- ja käyttövoimaverot: 397 €
Noista kun ynnää niin saa 11 922 euroa, siihen päälle nuo energiat niin kokonaisuus on 13 267 euroa. Koko mainitulta ajalta tuo tekee sitten 3912 euroa per vuosi.
Arvonalenema oli siis reilu 11 % p.a. eli aika loistoluokkaa perinteiseen 15 % tasoon verrattuna.
Kyllähän tää nyt sitten päätyi silleen mitä ajattelinkin, eli vaihtaminen kolmen ja puolen tonnin loppuunajetusta Saabista yli 20 t€:n Mitsuun oli taloudellisesti järkevä veto. Saappi söi tasaisesti sen viisi tonnia vuodessa, eikä oikein ollut mitään mistä tinkiä jos halusi auton pitää suhteellisen siistinä ja ehjänä.
Kaikesta täällä esitetystä valittamisesta ja naureskelusta huolimatta Mitsusta jäi kyllä hyvä maku suuhun. Kulut pysyi aisoissa, auto oli huoleton, Watchdog-sovelluksella pääsi oikeasti sisään auton sielunelämään ja tekniikkaan, ominaisuudet oli aika nappiin mun tarpeisiin eli tilaa perheelle, sähkörange kattoi päivittäiset ajot ja varusteluhan tuossa oli oikeinkin kattava. Samalla tää oli mun eka normia korkeammalla maavaralla varustettu auto, ja kieltämättä vähän ihastuin siihen konseptiin, kun ei talvella tarvi väistellä Turun epäauratuilla teillä polanteita ja jääkokkareita.
Joo, Mitsu piippaa koko ajan jostain, ja infotainmentin logiikka välillä naurattaa välillä itkettää, mutta kun muistetaan että ekat Outlander PHEVit rullasi tehtaasta ulos kymmenen vuotta sitten, niin tuon auton voimalinja ja muu teknologia oli oikeasti aikanaan jotain todella edistyksellistä.
Mutta tän tarina tosiaan jatkuu nyt suvussa, eli tänne saattaa ilmestyä välillä pieniä päivityksiä siitä miten Töpselikärsä voi. Hauskaahan tässä on se että jos mutsin autonvaihtotahti pysyy ennallaan ja kärsämö pysyy koossa, niin saatte kuulla niitä terveisiä vielä vuonna 2038