Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
LT9000
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Terve kaikille!

Tarkoitukseni on aloittaa "projektiblogin" kirjoittaminen omasta 9000:ta. (Postauksen saa poistaa, jos se koetaan aiheettomaksi) Itse olen vielä suht nuori saabisti ja autoilija ylipäätään. Heti B-kortin suoritettuani ensimmäiseksi autoksi valikoitui Saab 9000 CS. No tämän jälkeen onkin ollut noita tonnareita muutamia enkä ole päässyt eroon niistä. Saabismi ja ensimmäinen Saabbikin tuntui alkuun hieman arveluttavalta valinnalta, koska kotiväki on lähes aina ajanut olympiarenkaisilla. Itse niiden parissa kasvaneena merkkivaihdos arvelutti ja tuntui kuin olisi palanut ajassa taaksepäin. No eipähän se minua harmittanut, vaikka vanhemmat siitä hieman naljailivatkin. 9000 oli siis se ensimmäinen kosketus Saab-merkkiin ja ikään kuin ”uuteen maailmaan”, josta olin innoissani!
Ensiautolla aikaa kului ja huolettomia kilometrejä kertyi n. 30tkm, ja sitten päätin haluavani toisen vastaavanlaisen. Erääksi syyksi osoittautui autojen lisätarve, sillä perheessä kortillisten määrä kasvoi. Onneksi tätä nykyä vanhempanikin ymmärsivät Saabismin hienouden jo hieman paremmin. Suhtautuminen kyseiseen merkkiin oli vaihtunut positiivisemmaksi, koska oma autoni oli toiminut niin hyvin ja ylipäätään Saabien hinnat olivat suht alhaiset. Toiseksi asiaksi osoittautui oma innostukseni auton itse huoltamiseen ja huoltokuluihin. Tärkeää oli myös ongelmien esiintyessä avunsaanti, joka oli lähes välitöntä. Kiitos taas Saabistien yhteisöllisyyden, jota itse arvostan suuresti! Harmi vain, että vanhempani edelleen ajavat noilla olympiarenkaisilla. Itselläni käytössä ollut tonttu siirtyi sitten siskolleni stage 1 + ahtimen päivityksen myötä ja itse siirryin etsimään tätä mainitsemaani uutta tonnaria. Tämän siskolleni siirtyneen CS:n kanssa ehdin viettää noin kaksi vuotta ja samalla omasta mielenkiinnosta päätin tutustua Saab-merkkiin entisestään ja historiakin tuli tutummaksi. Kiitos siitä kuuluu teille ja itse "sairauden tartuttajalle", joka aikoinaan ajoi todella hyvässä kunnossa olevalla Sveitsin tuonti 9000 Aerolla. Kyseinen pirssi onkin oikeastaan koko inspiraation lähde Saabeihin ja etenkin tähän projektiin! Tiedä sitten kiittääkkö vai harmistella.
Itse projektiauto löytyikin sitten monen sattuman kautta Turun seudulta vuonna 2018 helmikuussa. Tosissaan kyseinen auto on edelleen 9000, koska vaihtaa en osaa. 9000 on se Saab-malli, joka tuntuu itselleni parhaimmalta valinnalta. Vaikkakin uudemmat ovat myös hyviä ja tekniikka parempaa ym. Myös uudempia Saabeja ajanut eli kokemusta löytyy myös niistä. Mikä lie syynä tähän, että 9000 on se mieleisin?
Projektiautossa on mielestäni se paras mahdollinen tonnarin väri, joka on (mieliteet ovat jokaisella omat) imola red, värikoodi 240. Auton vuosimalli 1998 ja CS Sport kyseessä eli Aeron helmat ja CSE:n varusteet löytyvät valmiiksi. Elikkä takaspoikkaa, takalasin pyyhintä ym. Auto löytyessään oli aika törkyinen ja hieman kaltoin kohdeltu eli ei tietoakaan pesuista tai imuroinnista. Tekniikka siitä huolimatta pelasi vallan mainiosti. No iloa ei kuitenkaan kestänyt valitettavasti kolme kuukautta pitempään, kunnes kytkin sanoi itsensä irti. Oma epäilys painelaakerissa tai pääsylkässä, koska kytkinpoljin jää pohjaa eikä palaudu. Kytkin ei myöskään irrota täysin eivätkä vaihteet mene silmään, vaikka poljinta painaa. Kyseinen ajokerta päättyi onneksi kotipihaan betonille ja katokseen. Onneksi näin, koska auto jäi seisomaan ja itse kuski aloitti pitkään kestäneen tuumailutuokion mitä autolle tehdään. Päätöksiä syntyi ja ne myös kariutuivat ja sama juna jatkoi matkaa, kunnes opiskelu vei taas ajallisen voiton syksyn tullessa. Toisekseen rakentelu katoksessa ei ihan vedä vertoja tallitiloihin, joita ei valitettavasti ole. Budjetti opiskelijan pussissa oli kolmas seikka, joka verotti projektin käynnistämistä.

Vihdoin itse projektin kimppuun päästiin 2019 keväällä, kun lähes vuosi oli suunniteltu, pähkäilty, summailtu, ynnäilty ja ennen kaikkea kerätty sitä pääomaa tulevaa varten. Se miten ja missä vaiheessa autoa lähdettäisiin rakentamaan, oli edelleen hieman epävarmaa, kunnes lähipiirin avustuksella pääsin vauhtiin. Kun taas ystäväni toimi vaihteenvaihtajana liikkeelle lähdössä! Rakennus vaiheet muovautuivat oikeastaan kaverin avunannon mukaan, jotka siis seuraavat:
1. Tonnarin akustiikan parannus ja poppivehkeiden päivitys
2. Alustan uusiminen tarpeen mukaan ja putsailu. Jouset, iskarit, puslat jne.
3. Moottori ja sen tekniikka, jotta auto liikenteeseen
4. Ylimaalaus
Itse urakka aloitettiin huhtikuussa auton ”riisumisella” eli kaikki sisuskalut hytistä pihalle, koska äänieristy sitä edellytti. Alkoi akustiikan ja äänieristyksen parantamisen maksimointi. Tämän suunnitteluun meni aikaa ja tietoa etsittiin monista lähteistä ja eri kohteista. Vastauksiakin onneksi kuitenkin löytyi ja loppuen lopuksi paljon. Erilaisia ratkaisujakin ja toteutuksia oli paljon, mutta itse päädyin mukailemaan (https://standartplast.com/) sedan-mallin ohjeita. (linkkejä ja vaihtoehtoja kyseiseen kyhäämiseen voidaan jakaa tarvittaessa) Sisustan tyhjentämisen jälkeen ennen eristämisen aloitusta päätin, kuitenkin tehdä ruostekartoituksen koko autolle. Tonnari yllätti onneksi positiivisesti. Ruostekorjauksia ei näillä näkymin tarvitse tehdä pitkään aikaan. Takaluukku ainoana miinuksena se on uusittava! (Saa tarjota ruosteetonta). No itse eristäminen oli mukavaa leikkaa-liimaa-palapeliä, mutta huolella tehdessä aikaa vievää. Tämä taisi viedä itseltäni noin viikonpäivät, kun työtä tehdessä heräsi aina uusia ideoita auton päivittämiseen. Vielä kuitenkin pientä tekemistä vailla. Nämä asiat lisätään/lisätty autoon ajan, kelien, tilojen salliessa:
1. Automaattisesti himmenevä taustapeili
2. Rattiin radion napit (hankittu)
3. Uudelleen verhoilua (tehty)
4. Uudet istuimet ja ovipahvit (Recaron lepakot) (hankittu)
5. Peruutuskamera ja multimedia soitin (hankittu)
6. Kaiuttimet ja subbari (hankittu)
Kaiutinjärjestelmän päivittämisessä on huomioitu hyvin soiva auto, ei niinkään järjetön luukutus. Toki sekin on mahdollista tarvittaessa valikoituneella kalustolla, mutta ei itse tarkoitus. Tätä vartenkin etsittiin tietoa ja tuumailtiin monia eri vaihtoehtoja. Kiitos kuuluu ammattilaisille, joiden avulla pääsin mielestäni parhaaseen lopputulokseen. Kaiuttimet valittiin siis hyödyntämällä vain auton omia kaiutinpaikkoja, vahvistimen ja elementin asennusta lukuun ottamatta. Kalustona toimii:
1. Pioneer AVH-X7800BT
2. Alpine SPR-60C
3. Alpine SPR-50C
4. Alpine X-A90V
5. Alpine R-W12D2
Projekti on valitettavasti jäänyt taas hieman taka-alalle, koska koulu ja sääolosuhteet näin syksyn tullen rajoittavat rakentelua. Ulkosalla työstetään, vaikka auto katoksessa onkin. Alustan osiksi valikoituivat:
1. Bilsteinin B6 (hankittu)
2. H&R 40mm (hankittu)
3. PowerFlexit kaikkialle mihin mahdollista (hankittu)
4. Jarrut iso? (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)

Tietenkin itse päätavoitteeksi voidaan kai laittaa auton liikenteeseen saanti, joka nyt edellyttäisi auton moottorin, kytkimen ja vaihteiston toimimista yhdessä. Itse olen asettanut tähänkin tavoitteen ja jos, joku luku pitäisi heittää ilmoille niin tavoitellaan vaikka sitä 400 hevosta tehoja. Tähänkin on jo valikoitunut lähes kaikki osat, joita ovat:
1. 2.0t pannu, josta alakerta uusittu ja tasapainokepit poistettu (hankittu)
2. 2.0t kansi, joka kunnostettu ja jäykemmät venttiilijouset vaihdettu (hankittu)
3. Nokkapyörät ja nokat pysyvät vakiona, (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
4. Vaihteisto pitkävälitykselliseksi (hankittu)
5. Tasauspyörästölukko
6. Kytkin Sachs 600NM kestolla (hankittu)
7. Ammattilaisen toimesta teetetty pakosarja (hankittu)
8. Päivittynyt diskopottu ahtimeksi eli Garrett GT28RS
9. 3” RST-ränni (hankittu)
10. Välijäähy mallia Maptun
11. RXP PA-pumppu E85
12. 3-bar mappi
13. T5-mankku => T7:ksi päivitys
14. Öljyjäähy hitusen isommaksi (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
15. Ilmaputket päivittyvät ja tietysti alipaineletkut (hankittu) ym. tarpeellinen

Löpinää varmaan jo liiaksi, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Itseäni auttaa selkeyttämään vaiheita ja projektin kulkua. Auto on tosissaan vasta äänieristetty ja ruostekartoitettu. Seuraavaksi jatkoa luvassa äänivehkeiden parissa. Kuvia yritän ympätä mukaan, jos suinkin saan! Kommentteja saa heittää ja jatkoa heti luvassa, kun projekti etenee. Osia ja tarpeellisia materiaaleja voi minulle mainostaa, jos jollakulla on jotain myytävää tai pois annettavaa mitä blogiin on listattuna!
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1889
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mielenkiintoinen projekti ja mukavaa, että nuoremmatkin rakentelee. :saab:

Kuvat olis toki kivoja, joten toivottavasti saat niitä matkan varrella lisättyä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

LT9000
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Projektiautosta kuva noutopäivänä 16.2.2018
https://photos.app.goo.gl/i422UqPxjnCnF7XXA

Osviittaa auton likaisuudesta 16.2.2018
https://photos.app.goo.gl/8RvFJxq8BjCsqyfE9

Ilmastoinnin puhdistusta ja polttimoiden vaihtoa ym 13.4.2018
https://photos.app.goo.gl/fvBr5oHnJdEDh6B97

Maalipinnan kiillottelua toukokuun lopulla 2018
https://photos.app.goo.gl/8FqNSCFUFu85ku7p9
https://photos.app.goo.gl/yfU2AtUCnud5kQKc7
https://photos.app.goo.gl/3DKbned7GVEe2fHH8
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9519
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aktiivisen kuuloista harrastamista, hienoa! Kuvia tosiaan reilusti mukaan jos vain ehtii napsimaan ja postaamaan.
LT9000 kirjoitti:
Ti Joulu 03, 2019 23:09
Mikä lie syynä tähän, että 9000 on se mieleisin?
Ehkä jos on äidinmaidossa imenyt neljää rinkulaa, niin ysi ja kolme rinkulaa tuntuu sopivammalta kuin muut Saabit :mrgreen:

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Faija ajeli joskus tuonkorisella ja punaisella , rek. UFO-jotakin. Sopi hyvin 3. jarruvaloon :D
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

LT9000
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Tervehdys taas,

Tuota en tullutkaan ajatelleeksi (AZP). Voisi hyvinkin olla mahdollista. :D
Viimeksi muokannut LT9000, La Joulu 07, 2019 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

LT9000
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Projektin edistymisestä ja jo suoritettujen toimenpiteiden taltiointeja.

Aeron jakkarat olivat odottaneet toimenpiteitä jo riittävän kauan. (lähes puolivuotta) Kunnes päätin vihdoin pestä ne huolella rasvasaippualla elokuussa 2018. Pesun ja kuivauksen jälkeen vähintäänkin riittävä rasvaus nahkarasvalla, jonka jäljestä kertaalleen pyyhintä. Onneksi nämä kuivat penkit muuttuivat jälleen lähes uuden veroisiksi! 8)
https://photos.app.goo.gl/PCyxrwXxtvWPasj36
https://photos.app.goo.gl/AgtUMWmnr4hKenTi7
https://photos.app.goo.gl/B4eHEeqXrXcGrYQE8

Itse virallinen projektin käynnistys elokuun puolivälissä 2019.
Auton sisusta tyhjäksi:
https://photos.app.goo.gl/3qG3Udm9JCsjUuvbA
https://photos.app.goo.gl/dNqNe9rakVyuj2hx7
https://photos.app.goo.gl/MVBv3XRZQqzLbMoG6
https://photos.app.goo.gl/acF73fvUYWfaQGN69
Tyhjä:
https://photos.app.goo.gl/XzvAPdCWXqV9uC217
Kattokin pois ja vanhat äänieristeet:
https://photos.app.goo.gl/y8FrUPffR4FaMVQM7
Äänieristäminen käyntiin (levytys) STP Black Goldilla, sakset tela ja hiustenkuivaaja apuna: 8)
https://photos.app.goo.gl/FiBFDVYNGPhsniHN7
Elokuun loppussa kattoon vielä toinen kerros äänieristettä. Kerätyn tiedon ja suositusten pohjalta. Tällä kertaa materiaali STP Splen:
https://photos.app.goo.gl/9N7GVStS61nAQYjX9
Sen jälkeen lattian kimppuun Goldilla:
https://photos.app.goo.gl/RRUoVUngVrny6ptK7
https://photos.app.goo.gl/DPW6JfS8YxQzbZ3U8
https://photos.app.goo.gl/Z21rrrHyGkg745uu6
Kattoverhoilukin päätettiin repiä:
https://photos.app.goo.gl/CwtxLeZc7ZUdXVL67

Syyskuun alussa päätettiin verhoilla katto, koska se oli niin epäsiistin näköinen. Kangasta sattui riittämään myös A- ja C-pilarien koristepaneeleihin, joten nekin saivat uuden pinnan. Tämä olikin ihan uusi kokemus ja ensimmäistä kertaa ikinä. Itse tehtiin, joten jälki sen mukainen. Täytyy kyllä olla tyytyväinen! :D
Katto:
https://photos.app.goo.gl/qhkMCpzF9DU8x9CJ7
A- ja C-pilarien koristepaneelit:
https://photos.app.goo.gl/kR2ofaDYi51e6gRSA
Syyskuun puoliväliin päästyä levytys oli edennyt toiseen kerrokseen lattiassa. Jälleen Splen käytössä kerätyn tiedon ja ohjeistuksen mukaan tehdessä.
Lattia:
https://photos.app.goo.gl/8c4GuzgHLr7FkF317
https://photos.app.goo.gl/WQUZYfCyQRuWPFnp7
https://photos.app.goo.gl/tFRigrKY8oEA5wya7
Katto paikalleen:
https://photos.app.goo.gl/VrMDg4fQZ25HHyzK7
Pitihän ne lattiamatotkin pestä! Jospa kerran 20 vuoteen auto saa kauttaaltaan puhtaat pinnat:
https://photos.app.goo.gl/M8dwpkGtRZua3YSi9
https://photos.app.goo.gl/bqA2nymWNYxKur1n7
https://photos.app.goo.gl/zVvspBQGJmddBbr1A
Syyskuun loppu olikin jo käsillä, kun asenneltiin viimein lattiamatot paikalleen. Samaan syssyyn ajattelin vielä laittaa katosta kuvaa ja kuskinpenkin mallailusta.
Lattian asennus:
https://photos.app.goo.gl/zK3DCFm91s17vqvt8
https://photos.app.goo.gl/mk2AjhkxYhSpqKhb7
Katosta kuva:
https://photos.app.goo.gl/DKdqyrq4KqxN1VPR9
Penkin istutus, mutta ennen sitä pestiin se vielä kertaalleen ja rasvattiin:
https://photos.app.goo.gl/zkzDxRYoxVp2e16w9

Lokakuun pyllähtäessä käyntii ja kelien viilentyessä eristäminen oli vielä kesken. :? Sitä kyllä jatkettiin ystäväksi hioutuneen hiustenkuivaajan avulla, mutta valitettavasti eristeiden liimapinta alkoi hitusen jo kovettua alle +10 asteen. Iltojen nopea pimeneminenkin hidasti hieman urakointia. Onneksi pääsin kuitenkin pisteeseen, jota tavoittelin! :D Eli konttikin saatiin eristettyä takaluukkua lukuunottamatta. Se on syytä vaihtaa ruosteettomaan. Kontista kuvia ja se mitä takapenkeistä näkyy. Nekin siis kertaalleen vielä pesty ja rasvattu ennen paikalleen asennusta.
Kontti näyttää nyt:
https://photos.app.goo.gl/5YQiySoscCWmtbG49
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

LT9000
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Rokkiksen päivittelyä!

Valitettavasti ei itse auton vihkiminen takaisin tielle ei ole edistynyt juuri ollenkaan. Vuosikin on jo vaihtunut ja hommat seisoo! :evil: No sille ei minkään voi, että muutakin täytyy tehdä, kuten opiskelun jatkaminen. Itselläni on luvassa aika tiukka kevät opintojen kanssa ja vielä töihin jos suinkin teorian vastapainoksi.

Mutta mitä itse projektiin tulee niin osia on taas keräilty tässä talven aikana. Viimeisimmät uutuudet löytyy tuosta:
B6 sportit
https://photos.app.goo.gl/GBYaYEGYTpshudJX8
Pioneerin flipmankka
https://photos.app.goo.gl/p7hbutqCUYySRndeA
Postin ollessa lakossa meinasi meikäläisen paketit jäädä saamatta, mutta jollain onnenkantamoisella ne kuitenkin saapuivat perille. Aikaa siihen kuitenkin meni! 8O

Mitä itse rakentamiseen tulee niin veikkaan, että kyllä kelien puolesta taas pääsisi pian töhöttää. Eli ulkohommat jatkuisivst (katoksessa). Tuossa valon määräkin jokseenkin taas lisääntynyt. Toive olisi vain, että kuivaisi kelit hieman niin pääsisin puhalluttamaan rungon osat ja pulveroimaan, jonka jälkeen urtsipuslaa kiinni ja uudet jouset, iskarit jne.

Tästä on hyvä jatkaa kevättä kohti ja toivon mukaan jatkoa olisi seuraavaksi itse projektikohteen kimpussa. :lol:
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

Vastaa Viestiin