Saab 9000 CS ”Projektiblogi”
Lähetetty: Ti Joulu 03, 2019 23:09
Terve kaikille!
Tarkoitukseni on aloittaa "projektiblogin" kirjoittaminen omasta 9000:ta. (Postauksen saa poistaa, jos se koetaan aiheettomaksi) Itse olen vielä suht nuori saabisti ja autoilija ylipäätään. Heti B-kortin suoritettuani ensimmäiseksi autoksi valikoitui Saab 9000 CS. No tämän jälkeen onkin ollut noita tonnareita muutamia enkä ole päässyt eroon niistä. Saabismi ja ensimmäinen Saabbikin tuntui alkuun hieman arveluttavalta valinnalta, koska kotiväki on lähes aina ajanut olympiarenkaisilla. Itse niiden parissa kasvaneena merkkivaihdos arvelutti ja tuntui kuin olisi palanut ajassa taaksepäin. No eipähän se minua harmittanut, vaikka vanhemmat siitä hieman naljailivatkin. 9000 oli siis se ensimmäinen kosketus Saab-merkkiin ja ikään kuin ”uuteen maailmaan”, josta olin innoissani!
Ensiautolla aikaa kului ja huolettomia kilometrejä kertyi n. 30tkm, ja sitten päätin haluavani toisen vastaavanlaisen. Erääksi syyksi osoittautui autojen lisätarve, sillä perheessä kortillisten määrä kasvoi. Onneksi tätä nykyä vanhempanikin ymmärsivät Saabismin hienouden jo hieman paremmin. Suhtautuminen kyseiseen merkkiin oli vaihtunut positiivisemmaksi, koska oma autoni oli toiminut niin hyvin ja ylipäätään Saabien hinnat olivat suht alhaiset. Toiseksi asiaksi osoittautui oma innostukseni auton itse huoltamiseen ja huoltokuluihin. Tärkeää oli myös ongelmien esiintyessä avunsaanti, joka oli lähes välitöntä. Kiitos taas Saabistien yhteisöllisyyden, jota itse arvostan suuresti! Harmi vain, että vanhempani edelleen ajavat noilla olympiarenkaisilla. Itselläni käytössä ollut tonttu siirtyi sitten siskolleni stage 1 + ahtimen päivityksen myötä ja itse siirryin etsimään tätä mainitsemaani uutta tonnaria. Tämän siskolleni siirtyneen CS:n kanssa ehdin viettää noin kaksi vuotta ja samalla omasta mielenkiinnosta päätin tutustua Saab-merkkiin entisestään ja historiakin tuli tutummaksi. Kiitos siitä kuuluu teille ja itse "sairauden tartuttajalle", joka aikoinaan ajoi todella hyvässä kunnossa olevalla Sveitsin tuonti 9000 Aerolla. Kyseinen pirssi onkin oikeastaan koko inspiraation lähde Saabeihin ja etenkin tähän projektiin! Tiedä sitten kiittääkkö vai harmistella.
Itse projektiauto löytyikin sitten monen sattuman kautta Turun seudulta vuonna 2018 helmikuussa. Tosissaan kyseinen auto on edelleen 9000, koska vaihtaa en osaa. 9000 on se Saab-malli, joka tuntuu itselleni parhaimmalta valinnalta. Vaikkakin uudemmat ovat myös hyviä ja tekniikka parempaa ym. Myös uudempia Saabeja ajanut eli kokemusta löytyy myös niistä. Mikä lie syynä tähän, että 9000 on se mieleisin?
Projektiautossa on mielestäni se paras mahdollinen tonnarin väri, joka on (mieliteet ovat jokaisella omat) imola red, värikoodi 240. Auton vuosimalli 1998 ja CS Sport kyseessä eli Aeron helmat ja CSE:n varusteet löytyvät valmiiksi. Elikkä takaspoikkaa, takalasin pyyhintä ym. Auto löytyessään oli aika törkyinen ja hieman kaltoin kohdeltu eli ei tietoakaan pesuista tai imuroinnista. Tekniikka siitä huolimatta pelasi vallan mainiosti. No iloa ei kuitenkaan kestänyt valitettavasti kolme kuukautta pitempään, kunnes kytkin sanoi itsensä irti. Oma epäilys painelaakerissa tai pääsylkässä, koska kytkinpoljin jää pohjaa eikä palaudu. Kytkin ei myöskään irrota täysin eivätkä vaihteet mene silmään, vaikka poljinta painaa. Kyseinen ajokerta päättyi onneksi kotipihaan betonille ja katokseen. Onneksi näin, koska auto jäi seisomaan ja itse kuski aloitti pitkään kestäneen tuumailutuokion mitä autolle tehdään. Päätöksiä syntyi ja ne myös kariutuivat ja sama juna jatkoi matkaa, kunnes opiskelu vei taas ajallisen voiton syksyn tullessa. Toisekseen rakentelu katoksessa ei ihan vedä vertoja tallitiloihin, joita ei valitettavasti ole. Budjetti opiskelijan pussissa oli kolmas seikka, joka verotti projektin käynnistämistä.
Vihdoin itse projektin kimppuun päästiin 2019 keväällä, kun lähes vuosi oli suunniteltu, pähkäilty, summailtu, ynnäilty ja ennen kaikkea kerätty sitä pääomaa tulevaa varten. Se miten ja missä vaiheessa autoa lähdettäisiin rakentamaan, oli edelleen hieman epävarmaa, kunnes lähipiirin avustuksella pääsin vauhtiin. Kun taas ystäväni toimi vaihteenvaihtajana liikkeelle lähdössä! Rakennus vaiheet muovautuivat oikeastaan kaverin avunannon mukaan, jotka siis seuraavat:
1. Tonnarin akustiikan parannus ja poppivehkeiden päivitys
2. Alustan uusiminen tarpeen mukaan ja putsailu. Jouset, iskarit, puslat jne.
3. Moottori ja sen tekniikka, jotta auto liikenteeseen
4. Ylimaalaus
Itse urakka aloitettiin huhtikuussa auton ”riisumisella” eli kaikki sisuskalut hytistä pihalle, koska äänieristy sitä edellytti. Alkoi akustiikan ja äänieristyksen parantamisen maksimointi. Tämän suunnitteluun meni aikaa ja tietoa etsittiin monista lähteistä ja eri kohteista. Vastauksiakin onneksi kuitenkin löytyi ja loppuen lopuksi paljon. Erilaisia ratkaisujakin ja toteutuksia oli paljon, mutta itse päädyin mukailemaan (https://standartplast.com/) sedan-mallin ohjeita. (linkkejä ja vaihtoehtoja kyseiseen kyhäämiseen voidaan jakaa tarvittaessa) Sisustan tyhjentämisen jälkeen ennen eristämisen aloitusta päätin, kuitenkin tehdä ruostekartoituksen koko autolle. Tonnari yllätti onneksi positiivisesti. Ruostekorjauksia ei näillä näkymin tarvitse tehdä pitkään aikaan. Takaluukku ainoana miinuksena ja se on uusittava! (Saa tarjota ruosteetonta). No itse eristäminen oli mukavaa leikkaa-liimaa-palapeliä, mutta huolella tehdessä aikaa vievää. Tämä taisi viedä itseltäni noin viikonpäivät, kun työtä tehdessä heräsi aina uusia ideoita auton päivittämiseen. Vielä kuitenkin pientä tekemistä vailla. Nämä asiat lisätään/lisätty autoon ajan, kelien, tilojen salliessa:
1. Automaattisesti himmenevä taustapeili
2. Rattiin radion säätö napit
3. Uudelleen verhoilua
4. Uudet istuimet ja ovipahvit (Recaron lepakot)
5. Peruutuskamera ja multimedia soitin
6. Kaiuttimet ja subbari
Kaiutinjärjestelmän päivittämisessä on huomioitu hyvin soiva auto, ei niinkään järjetön luukutus. Toki sekin on mahdollista tarvittaessa valikoituneella kalustolla, mutta ei itse tarkoitus. Tätä vartenkin etsittiin tietoa ja tuumailtiin monia eri vaihtoehtoja. Kiitos kuuluu ammattilaisille, joiden avulla pääsin mielestäni parhaaseen lopputulokseen. Kaiuttimet valittiin siis hyödyntämällä vain auton omia kaiutinpaikkoja, vahvistimen ja elementin asennusta lukuun ottamatta. Kalustona toimii:
1. Pioneer AVH-X7800BT
2. Alpine SPR-60C
3. Alpine SPR-50C
4. Alpine X-A90V
5. Alpine R-W12D2
Projekti on valitettavasti jäänyt taas hieman taka-alalle, koska koulu ja sääolosuhteet näin syksyn tullen rajoittavat rakentelua. Ulkosalla työstetään, vaikka auto katoksessa onkin. Alustan osiksi valikoituivat:
1. Bilsteinin B6
2. H&R 40mm
3. PowerFlexit kaikkialle mihin mahdollista
4. Jarrut iso? (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
Tietenkin itse päätavoitteeksi voidaan kai laittaa auton liikenteeseen saanti, joka nyt edellyttäisi auton moottorin, kytkimen ja vaihteiston toimimista yhdessä. Itse olen asettanut tähänkin tavoitteen ja jos, joku luku pitäisi heittää ilmoille niin tavoitellaan vaikka sitä 400 hevosta tehoja. Tähänkin on jo valikoitunut lähes kaikki osat, joita ovat:
1. 2.0t pannu, josta alakerta uusittu
2. 2.0t kansi, joka kunnostettu ja jäykemmät venttiilijouset
3. Nokkapyörät ja nokat pysyvät vakiona, (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
4. Vaihteisto pitkävälitykselliseksi
5. Tasauspyörästölukko
6. Kytkin Sachs SRE
7. Ammattilaisen toimesta teetetty pakosarja
8. Ahdin
9. 3” RST-ränni
10. Välijäähy mallia Maptun
11. RXP PA-pumppu E85
12. 3-bar mappi
13. T5-mankku => T7:ksi päivitys
14. Öljyjäähy hitusen isommaksi (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
15. Ilmaputket päivittyvät ja tietysti alipaineletkut ym. tarpeellinen
Löpinää varmaan jo liiaksi, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Itseäni auttaa selkeyttämään vaiheita ja projektin kulkua. Auto on tosissaan vasta äänieristetty ja ruostekartoitettu. Seuraavaksi jatkoa luvassa äänivehkeiden parissa. Kuvia yritän ympätä mukaan, jos suinkin saan! Kommentteja saa heittää ja jatkoa heti luvassa, kun projekti etenee. Osia ja tarpeellisia materiaaleja voi minulle mainostaa, jos jollakulla on jotain myytävää tai pois annettavaa mitä blogiin on listattuna!
Tarkoitukseni on aloittaa "projektiblogin" kirjoittaminen omasta 9000:ta. (Postauksen saa poistaa, jos se koetaan aiheettomaksi) Itse olen vielä suht nuori saabisti ja autoilija ylipäätään. Heti B-kortin suoritettuani ensimmäiseksi autoksi valikoitui Saab 9000 CS. No tämän jälkeen onkin ollut noita tonnareita muutamia enkä ole päässyt eroon niistä. Saabismi ja ensimmäinen Saabbikin tuntui alkuun hieman arveluttavalta valinnalta, koska kotiväki on lähes aina ajanut olympiarenkaisilla. Itse niiden parissa kasvaneena merkkivaihdos arvelutti ja tuntui kuin olisi palanut ajassa taaksepäin. No eipähän se minua harmittanut, vaikka vanhemmat siitä hieman naljailivatkin. 9000 oli siis se ensimmäinen kosketus Saab-merkkiin ja ikään kuin ”uuteen maailmaan”, josta olin innoissani!
Ensiautolla aikaa kului ja huolettomia kilometrejä kertyi n. 30tkm, ja sitten päätin haluavani toisen vastaavanlaisen. Erääksi syyksi osoittautui autojen lisätarve, sillä perheessä kortillisten määrä kasvoi. Onneksi tätä nykyä vanhempanikin ymmärsivät Saabismin hienouden jo hieman paremmin. Suhtautuminen kyseiseen merkkiin oli vaihtunut positiivisemmaksi, koska oma autoni oli toiminut niin hyvin ja ylipäätään Saabien hinnat olivat suht alhaiset. Toiseksi asiaksi osoittautui oma innostukseni auton itse huoltamiseen ja huoltokuluihin. Tärkeää oli myös ongelmien esiintyessä avunsaanti, joka oli lähes välitöntä. Kiitos taas Saabistien yhteisöllisyyden, jota itse arvostan suuresti! Harmi vain, että vanhempani edelleen ajavat noilla olympiarenkaisilla. Itselläni käytössä ollut tonttu siirtyi sitten siskolleni stage 1 + ahtimen päivityksen myötä ja itse siirryin etsimään tätä mainitsemaani uutta tonnaria. Tämän siskolleni siirtyneen CS:n kanssa ehdin viettää noin kaksi vuotta ja samalla omasta mielenkiinnosta päätin tutustua Saab-merkkiin entisestään ja historiakin tuli tutummaksi. Kiitos siitä kuuluu teille ja itse "sairauden tartuttajalle", joka aikoinaan ajoi todella hyvässä kunnossa olevalla Sveitsin tuonti 9000 Aerolla. Kyseinen pirssi onkin oikeastaan koko inspiraation lähde Saabeihin ja etenkin tähän projektiin! Tiedä sitten kiittääkkö vai harmistella.
Itse projektiauto löytyikin sitten monen sattuman kautta Turun seudulta vuonna 2018 helmikuussa. Tosissaan kyseinen auto on edelleen 9000, koska vaihtaa en osaa. 9000 on se Saab-malli, joka tuntuu itselleni parhaimmalta valinnalta. Vaikkakin uudemmat ovat myös hyviä ja tekniikka parempaa ym. Myös uudempia Saabeja ajanut eli kokemusta löytyy myös niistä. Mikä lie syynä tähän, että 9000 on se mieleisin?
Projektiautossa on mielestäni se paras mahdollinen tonnarin väri, joka on (mieliteet ovat jokaisella omat) imola red, värikoodi 240. Auton vuosimalli 1998 ja CS Sport kyseessä eli Aeron helmat ja CSE:n varusteet löytyvät valmiiksi. Elikkä takaspoikkaa, takalasin pyyhintä ym. Auto löytyessään oli aika törkyinen ja hieman kaltoin kohdeltu eli ei tietoakaan pesuista tai imuroinnista. Tekniikka siitä huolimatta pelasi vallan mainiosti. No iloa ei kuitenkaan kestänyt valitettavasti kolme kuukautta pitempään, kunnes kytkin sanoi itsensä irti. Oma epäilys painelaakerissa tai pääsylkässä, koska kytkinpoljin jää pohjaa eikä palaudu. Kytkin ei myöskään irrota täysin eivätkä vaihteet mene silmään, vaikka poljinta painaa. Kyseinen ajokerta päättyi onneksi kotipihaan betonille ja katokseen. Onneksi näin, koska auto jäi seisomaan ja itse kuski aloitti pitkään kestäneen tuumailutuokion mitä autolle tehdään. Päätöksiä syntyi ja ne myös kariutuivat ja sama juna jatkoi matkaa, kunnes opiskelu vei taas ajallisen voiton syksyn tullessa. Toisekseen rakentelu katoksessa ei ihan vedä vertoja tallitiloihin, joita ei valitettavasti ole. Budjetti opiskelijan pussissa oli kolmas seikka, joka verotti projektin käynnistämistä.
Vihdoin itse projektin kimppuun päästiin 2019 keväällä, kun lähes vuosi oli suunniteltu, pähkäilty, summailtu, ynnäilty ja ennen kaikkea kerätty sitä pääomaa tulevaa varten. Se miten ja missä vaiheessa autoa lähdettäisiin rakentamaan, oli edelleen hieman epävarmaa, kunnes lähipiirin avustuksella pääsin vauhtiin. Kun taas ystäväni toimi vaihteenvaihtajana liikkeelle lähdössä! Rakennus vaiheet muovautuivat oikeastaan kaverin avunannon mukaan, jotka siis seuraavat:
1. Tonnarin akustiikan parannus ja poppivehkeiden päivitys
2. Alustan uusiminen tarpeen mukaan ja putsailu. Jouset, iskarit, puslat jne.
3. Moottori ja sen tekniikka, jotta auto liikenteeseen
4. Ylimaalaus
Itse urakka aloitettiin huhtikuussa auton ”riisumisella” eli kaikki sisuskalut hytistä pihalle, koska äänieristy sitä edellytti. Alkoi akustiikan ja äänieristyksen parantamisen maksimointi. Tämän suunnitteluun meni aikaa ja tietoa etsittiin monista lähteistä ja eri kohteista. Vastauksiakin onneksi kuitenkin löytyi ja loppuen lopuksi paljon. Erilaisia ratkaisujakin ja toteutuksia oli paljon, mutta itse päädyin mukailemaan (https://standartplast.com/) sedan-mallin ohjeita. (linkkejä ja vaihtoehtoja kyseiseen kyhäämiseen voidaan jakaa tarvittaessa) Sisustan tyhjentämisen jälkeen ennen eristämisen aloitusta päätin, kuitenkin tehdä ruostekartoituksen koko autolle. Tonnari yllätti onneksi positiivisesti. Ruostekorjauksia ei näillä näkymin tarvitse tehdä pitkään aikaan. Takaluukku ainoana miinuksena ja se on uusittava! (Saa tarjota ruosteetonta). No itse eristäminen oli mukavaa leikkaa-liimaa-palapeliä, mutta huolella tehdessä aikaa vievää. Tämä taisi viedä itseltäni noin viikonpäivät, kun työtä tehdessä heräsi aina uusia ideoita auton päivittämiseen. Vielä kuitenkin pientä tekemistä vailla. Nämä asiat lisätään/lisätty autoon ajan, kelien, tilojen salliessa:
1. Automaattisesti himmenevä taustapeili
2. Rattiin radion säätö napit
3. Uudelleen verhoilua
4. Uudet istuimet ja ovipahvit (Recaron lepakot)
5. Peruutuskamera ja multimedia soitin
6. Kaiuttimet ja subbari
Kaiutinjärjestelmän päivittämisessä on huomioitu hyvin soiva auto, ei niinkään järjetön luukutus. Toki sekin on mahdollista tarvittaessa valikoituneella kalustolla, mutta ei itse tarkoitus. Tätä vartenkin etsittiin tietoa ja tuumailtiin monia eri vaihtoehtoja. Kiitos kuuluu ammattilaisille, joiden avulla pääsin mielestäni parhaaseen lopputulokseen. Kaiuttimet valittiin siis hyödyntämällä vain auton omia kaiutinpaikkoja, vahvistimen ja elementin asennusta lukuun ottamatta. Kalustona toimii:
1. Pioneer AVH-X7800BT
2. Alpine SPR-60C
3. Alpine SPR-50C
4. Alpine X-A90V
5. Alpine R-W12D2
Projekti on valitettavasti jäänyt taas hieman taka-alalle, koska koulu ja sääolosuhteet näin syksyn tullen rajoittavat rakentelua. Ulkosalla työstetään, vaikka auto katoksessa onkin. Alustan osiksi valikoituivat:
1. Bilsteinin B6
2. H&R 40mm
3. PowerFlexit kaikkialle mihin mahdollista
4. Jarrut iso? (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
Tietenkin itse päätavoitteeksi voidaan kai laittaa auton liikenteeseen saanti, joka nyt edellyttäisi auton moottorin, kytkimen ja vaihteiston toimimista yhdessä. Itse olen asettanut tähänkin tavoitteen ja jos, joku luku pitäisi heittää ilmoille niin tavoitellaan vaikka sitä 400 hevosta tehoja. Tähänkin on jo valikoitunut lähes kaikki osat, joita ovat:
1. 2.0t pannu, josta alakerta uusittu
2. 2.0t kansi, joka kunnostettu ja jäykemmät venttiilijouset
3. Nokkapyörät ja nokat pysyvät vakiona, (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
4. Vaihteisto pitkävälitykselliseksi
5. Tasauspyörästölukko
6. Kytkin Sachs SRE
7. Ammattilaisen toimesta teetetty pakosarja
8. Ahdin
9. 3” RST-ränni
10. Välijäähy mallia Maptun
11. RXP PA-pumppu E85
12. 3-bar mappi
13. T5-mankku => T7:ksi päivitys
14. Öljyjäähy hitusen isommaksi (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
15. Ilmaputket päivittyvät ja tietysti alipaineletkut ym. tarpeellinen
Löpinää varmaan jo liiaksi, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Itseäni auttaa selkeyttämään vaiheita ja projektin kulkua. Auto on tosissaan vasta äänieristetty ja ruostekartoitettu. Seuraavaksi jatkoa luvassa äänivehkeiden parissa. Kuvia yritän ympätä mukaan, jos suinkin saan! Kommentteja saa heittää ja jatkoa heti luvassa, kun projekti etenee. Osia ja tarpeellisia materiaaleja voi minulle mainostaa, jos jollakulla on jotain myytävää tai pois annettavaa mitä blogiin on listattuna!