vm.2000 9-5 Aero automaatti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Eski kirjoitti:
Su Heinä 12, 2020 14:48
Kuvassa näkyy punaisen lohkon kyljessä tp-akselien palikat joihin niiden rattaat tulee kiinni. Lienee akselit lohkossa paikallaan. Ainoastaan GM900:n vaparilohkossa ei ole tp-akseleita.

Jos ne haluaa jättää pois kokonaan, niin niiden akselien kaikki aukot pitää tulpata umpeen jotta öljynpaineet pysyy koneessa. Joidenkin mielestä akselit poistettuna kone värisee ihan sairaasti ja jotkut eivät huomaa mitään eroa...

Eski
Juu itseasiassa netistä löytyi aika paljon aiheesta kun ehdin vähän googlettaa, ihan video ohjeet kuinka akselit tai vain ketju poistetaan ja mitä silti pitää jättää paikoilleen ja kuinka kiristimen öljykanava tulpataan yms. Akselit voi jättää noin vaikkei ketjua laittaisi paikoilleen ilmeisesti eikä ne sellaisinaan haittaa mitään

Pitää miettiä sen tasapainoketjun poisjättämistä. Jos ei oikeasti huomaa eroa niin tulee koneesta varmasti kierrosherkempi ja on yksi ketju vähemmän koneessa, joten etuna sen näen ainakin näin äkkiseltään
pvdriver
"Viggen"
Viestit: 625
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tasapainoketjun poistaminen antaa saman kuvan auton pidosta kuin talvirenkaista nastojen nyppiminen kesärenkaiden toivossa. Luultavasti silloin on kaikessa muussakin menty siitä mistä aita on matalin. Täysin järjetöntä jättää pois varsinkin tuossa vaiheessa kun moottori on vielä muttereina.
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

pvdriver kirjoitti:
Ma Heinä 13, 2020 06:44
Tasapainoketjun poistaminen antaa saman kuvan auton pidosta kuin talvirenkaista nastojen nyppiminen kesärenkaiden toivossa. Luultavasti silloin on kaikessa muussakin menty siitä mistä aita on matalin. Täysin järjetöntä jättää pois varsinkin tuossa vaiheessa kun moottori on vielä muttereina.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=3&t=157628

Tuolta kun lukee ei tule sellaista oloa että niiden poistaminen on fiksua, vaikka jotkut sitä suosittelevatkin mm. öljynpaineen vuoksi.

Sanovat että wössnerin männillä moottori ei tarvi enää tasapainoakseleita, mutta silti monet kuvailevat autoa mm. sanoilla "rough as hell" poiston jälkeen.

Tärinä on aina sen verran huono homma kaikkialla että pidän akselit käytössä ja toivon että millään kierrosalueella kone ei värise huomattavasti.
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Tilasin uudet männänrenkaat 90 mm koossa. Toimitusaika 3 viikkoa, saapui tänään. Sovitettiin paikoilleen, väljät.

Vanhoissa renkaissa stanssaus 90.5, kyllä voi tuntea itsensä välillä vähän hassuksi

No, lohko on hoonattu joka tapauksessa ja odotellaan vielä viikon verran oikean kokoisia männänrenkaita

Rosteriputkisto tilattu 2 kk sitten VP motorsportilta eikä maksun jälkeen olekaan kuulunut mitään, 7-14 vrk toimitusaika ei näköjään ole kovin realistinen

Edetään hitaasti mutta varmasti tämän kanssa...
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Kuva

Vihdoin

Kuva

Nyt on siis...
Wössner 90.5 ylikoon männät
TD04-19T #6 ahdin
720cc suuttimet
Walbro 255 lph bensapumppu
Kiertokanget tasapainotettu
Kampiakseli 190tkm ajetusta moottorista, kiilloittamaton
Uudet nokka-akselit
Kansi koneistettu
Kaikki uudet laakerit - runko/nokat/kiertokankien
Kaikki tiivisteet koneeseen uudet, kansipultit sunmuut, jakopään ketjut ja laahaimet uutta.
Lohko hoonattu

3' DP on saapunut Suomeen (vihdoin) ja asennushommiin päästään ens viikolla. Tämä projekti hieman venähti näiden männänrenkaiden vuoksi, mutta miksikäs se tuossa ajassa vielä olisi mennyt

Toinen aeron moottori jää tästä projektista yli tietysti, sille en ole vielä mitään suunnitellut. Kunnossa oleva laite, ahdin vain sökö
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

3'' DP saapui myös odottelun jälkeen

RM-motorsin jälki on mielestäni ihan hyvää. Onhan noita siistimpiäkin nähty, mutta on tässä rahalle vastinetta ehdottomasti. Pakattu oli myös hyvin, isossa pahvilaatikossa koko putki pehmusteiden ympäröimänä ja muovitettuna.

Kuva

Kuva

Ja tämmöinen kiva pikku lahjakin laitettu mukaan, voi sitten annostella vaikka re85:sta tai muita etanolipohjaisia aineita autolle ja kuskille

Kuva
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Eilen laitettiin männät ja alakerta paikoilleen

Kuva

Yläpään kasaus on vähän palapeliä kun kaikki tavarat on monessa laatikossa, mutta sieltä se rupeaa hahmottumaan.

Vastapainoakselit on molemmat ihan karstassa, ne vain puhdistetaan

Kuva

Moottorin kasauksessa on päätekijänä muu kuin allekirjoittanut, mutta työnnyn oppipoikana mukaan koska aihe kiinnostaa ja toisen moottorin jäätyä ylimääräiseksi on ihan mukava tuntea kone läpikotaisin jos sitä alkaa kunnostamaan. Itselläni ei ole tällaisia tietämyksiä moottorin kasauksesta mitä rakentelu vaatii, eikä tuotteiden mukana tule ohjeita joten kokeneemman mukana tehdessä oppii paljon
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Tänään lähti entinen moottori irti, alakautta tiputtivat pois. Kuvia ei nyt ole mitään mielenkiintoista jaettavaa, kuvia auton alta ja sensellaista kun letkuja ja putkia roikkuu joka suuntaan.
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Onko muuten mitään hyötyä laittaa prikkaa öljypumpun ylipaineventtiilin jousen alle? Shimmaukseksi joku myös kutsuu... Sais ehkä öljynpaineita vähän korkeemmalle, joskus noissa japanin koneissa tehty sitä virittäessä
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Vanha moottori irrotettuna apurungosta

Kuva

Uusi moottori valmisteilla samalla

Kuva

Konehuone tyhjää täynnä

Kuva
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Kuva

Kuva

Kuva
Mikki2
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Nättiä settiä. Keväällä tuli itsellä tehtyä samainen operaatio juurikin samanlaiseen kulkineeseen. Paketti nousi yläkautta, kun ei ole nosturia ja lohkoa ei tullut maalattua. :?
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Tänään nousi uusi moottori paikoilleen. (*fanfaarien sointia*)

Kuva

Öljypumpun ollessa kampiakselin päässä on siinä riski, että pumppu ei lähde vetämään kovin nopeasti. Sitä jouduttaakseen oli ajatuksena että pistetään ensistarttauksen ajaksi huohotuskanavat kiinni ja öljytikun reiästä syötetään paineilmaa kampikammioon jotta öljynpaine saataisiin nousemaan nopeammin.

Saa nähdä kuinka käy
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10903
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja jus »

Pullahtaa stefa ulos vaihteiston puolelta tai jotain muuta mahdollisimman työlästä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
YlimysN
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Onko ideaa millä varmistaa öljynpaineen nousun ensistarttauksella? Saako kanavaa esim. täytettyä jotenkin nurinkurin ennen käynnistystä?
Vastaa Viestiin