vm.2000 9-5 Aero automaatti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Lauantaina käytiin asentamassa 720cc suuttimet ja softa, sain open SIDin käyttöön ja sieltä olennaiset tiedot näkyville. Kaikki toimii ja sieltä kautta paljastui sitten EVAP alipainevuotokin kun ad85 arvo nousi tyhjäkäynnillä hiljalleen maksimiinsa, tulppasin evapin sitten samana iltana vielä.

Nyt on tankattu 50 litraa re85 tankkiin ja hyvin kulkee, vetoja ja menohaluja on kyllä ihan riittämiin. Tuntuu että nyt on otettu kaikki irti mitä tällä tekniikalla voi, koska manuaalivaihteisena tällä pannulla uskaltais ottaa enemmän paukkua mutta automaattivaihteisto ei vaan kestä enempää eikä sitä kannata rääkätä sietokykynsä rajoille turhaan, joten annetaan olla näin.

400 Nm käytössä koko matkan 2000-5800 rpm niin se on ihan hyvä vääntökäyrä, ahdot peruspaineilla 0.5 ja mankkuvenalla hyppää jonnekin 0.7-0.8 alueelle eikä oo ainakaan tässä lyhyessä ajassa piikkaillut pahemmin

Eli ellei vaihdelaatikoksi löydy muuta vaihtoehtoa niin tämä projekti alkaa olla tekniikan osalta "valmis"

Mitäköhän seuraavaks keksis...?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Meidän on tarkoitus tutkia tuota laatikon vahvistamista. Nyt on tallissa sekä 5-vaihteinen ja 4-vaihteinen purettuna. 5-vaihteinen on sama kuin Volvossaa on samaa laatikkoa ja siihen löytyy vahvempaa turbiinia. Samoin 4-vaihteista on ollut diesel Volvoissa, joista on otettu kiitettävä vääntölukemia.

Tarkoitus on tutkia pystyykö 5-vaihteisen turbiinia käyttämään nelivaihteisessa, jolloin vaihtoehdot kasvavat. Samoin tarkoitus on lisätä jokaiseen pakkaan vähintään yksi levy lisää, jolloin saa lisää pinta-alaa. Samoin ohjauspaineen säätöä pitää hieman tutkia, jos sitä saisi lisättyä. Eli lisää pinta-alaa ja painetta pakkoihin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

9000LPT kirjoitti:
Ma Joulu 07, 2020 21:01
Meidän on tarkoitus tutkia tuota laatikon vahvistamista. Nyt on tallissa sekä 5-vaihteinen ja 4-vaihteinen purettuna. 5-vaihteinen on sama kuin Volvossaa on samaa laatikkoa ja siihen löytyy vahvempaa turbiinia. Samoin 4-vaihteista on ollut diesel Volvoissa, joista on otettu kiitettävä vääntölukemia.

Tarkoitus on tutkia pystyykö 5-vaihteisen turbiinia käyttämään nelivaihteisessa, jolloin vaihtoehdot kasvavat. Samoin tarkoitus on lisätä jokaiseen pakkaan vähintään yksi levy lisää, jolloin saa lisää pinta-alaa. Samoin ohjauspaineen säätöä pitää hieman tutkia, jos sitä saisi lisättyä. Eli lisää pinta-alaa ja painetta pakkoihin.
Volvofoorumilta luin myös itse että joku oli purkanut AW50-42LE ja AW55-51SN laatikot ja sovittanut 5-vaihteisen momentinmuunninta 4-vaihteiseen, väitti että istuu kuin hanska muttei koskaan jatkanut tarinaa onnistuiko se homma loppuun.

Se olis kyllä uutta ja eksoottista jos tän 4-vaihteisen askin sais nostettua jonnekin 550 Nm väännöille järkevästi.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minuakin kiinnostaisi tuo erityisesti nelivaihteisen automaatin vahvistaminen tuonne yli 500nm väännöille.

Minulla on arkiajoautossa (OG-95 nelivaihteisella automaattilaatikolla) nyt noin 300hv ja 430Nm. Noilla tehoilla on ajettu nyt reilut 70tkm ja hyvin on kestänyt (kop kop). Itse laatikolla on ajettu yli 320tkm ja muuta ei ole tehty kuin öljyjä vaihdettu. Auto tuntuisi kaipaavan ainakin 100hv lisää mutta tuo laatikko pitäisi siis ensin saada vahvistettua kun vääntö nousee tuollaisella virityksellä varmaankin väkisinkin tuonne 500Nm seutuun. Vinkkejä konsteista ja tekijöistä otetaan vastaan.
Matti
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Pojan autoon olisi tosiaan tarkoitus kokeilla hieman vahvistettua laatikkoa. Hommattu pari nelivaihteista aihiota ja nyt jäi yli yksi viisipykäläinen yli 9-5 aerosta. Tavoite tosiaan tuolla 500nm ylityksessä.

Kyseessä 9-5 Aero-01 nelivaihteisessa laatikolla ja tonnarin lohkolla. Koneessa on mahdollisuuksia, mutta laatikon takia softaa rajoitettu.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Alkaa riittää taas tältä päivältä tämän auton kanssa touhuaminen...

Ei nosta ahtoja ja syytä en nyt saa selville, mutta tutkiessa hajotin samalla magneettiventtiilin kun irrotin c-letkua niin halkes koko paska.

Ahdot nousi vielä tuossa viikolla n. 0.5 paikkeille, hitaasti täydellä vedätyksellä. mReq jotain 1200 luokkaa, mAir 800-900 ja pinl ja pbef nousi yhdessä n. 1500 paikkeille

Nyt tänään ei nostanu enää kuin 0.3-0.2, mReq samaa tasoa ja mAir entistäkin vähemmän, samoin pinl ja pbef jotain 1200.

W-letku irrotettu mankkuvenalta jotta ahdot nousis väkisin, mutta ei nouse mihinkään. Paineilmalla suihkin sinne sisään niin hukkaportin kello ainakin paineella avaa sitä hyvin ja ripeillä liikkeillä, mutta jos se on jumittunut auki en sitä vielä ainakaan näe

Tästä on nyt paha sanoa taas yhtään mitään vielä, varmaan pakko irrottaa ahdin pois ja tutkia onko hukkiksen läppä jumittunut auki jostain syystä.

Uus mankkuvena joka tapauksessa pakko hankkia. Bypass tuntuu olevan ihan kunnossa

Olis n. tuhat kertaa helpompaa etsiä vikaa jos olis kunnon hukkaportti, mutta nää ahtimen sisäiset... ota niistä nyt sitten selvää
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja PM99 »

YlimysN kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 20:10
Alkaa riittää taas tältä päivältä tämän auton kanssa touhuaminen...

Ei nosta ahtoja ja syytä en nyt saa selville, mutta tutkiessa hajotin samalla magneettiventtiilin kun irrotin c-letkua niin halkes koko paska.

Ahdot nousi vielä tuossa viikolla n. 0.5 paikkeille, hitaasti täydellä vedätyksellä. mReq jotain 1200 luokkaa, mAir 800-900 ja pinl ja pbef nousi yhdessä n. 1500 paikkeille

Nyt tänään ei nostanu enää kuin 0.3-0.2, mReq samaa tasoa ja mAir entistäkin vähemmän, samoin pinl ja pbef jotain 1200.

W-letku irrotettu mankkuvenalta jotta ahdot nousis väkisin, mutta ei nouse mihinkään. Paineilmalla suihkin sinne sisään niin hukkaportin kello ainakin paineella avaa sitä hyvin ja ripeillä liikkeillä, mutta jos se on jumittunut auki en sitä vielä ainakaan näe

Tästä on nyt paha sanoa taas yhtään mitään vielä, varmaan pakko irrottaa ahdin pois ja tutkia onko hukkiksen läppä jumittunut auki jostain syystä.

Uus mankkuvena joka tapauksessa pakko hankkia. Bypass tuntuu olevan ihan kunnossa

Olis n. tuhat kertaa helpompaa etsiä vikaa jos olis kunnon hukkaportti, mutta nää ahtimen sisäiset... ota niistä nyt sitten selvää
Harmillista kyllä kohta taas :saab: toimii ja pelaa. Hukkaportti kannattaa kyllä tutkia, jos ei vielä.pienellä tsekkauksella muualta vikaa löydy :wink:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Ja niinhän se oli kuten arvelinkin, hukkaportti jumitti auki mutta nyt toimii taas oikein. Uus magneettiventtiili tuli Hartikaiselta

Katsastus oli tällä viikolla. Käsijarrun vaijeri uusittiin ja eteen koiranluut, samalla vaihdettiin 20w50 vr1 öljyt koneeseen kun tolla motilla on nyt ajettu sellanen 800 km. Taas on vuosi laillista aikaa lisää

Tänään ahertelin paine- ja imuputkistoa :wink:

Jonas Kakariaksen youtubekanavan innoittamana tilasin race.fi:stä säädettävän dumpin ja do88:lta suppari silikoniletkut + alumiiniputket että sain maffin siirettyä painepuolelle. Sitten hain paikallisesta putkifirmasta 85 mm peltiputkea 90 asteen kulman ja virittelin sen maffin tilalle K&N:n vapaavirtaussuodattimen kanssa.

Kuva

Cobran putkilähtöön tein tulpan jääkiekosta reikäporalla ja sorvasin siitä 2-tasoisen niin tiukaksi että se piti lyödä paikoilleen. Keskireiän tulppasin muovipultilla

Kuva

SIDin tiedoista tarkkailin sitten kovin kiinnostuneena mReq ja mAir arvoja koeajolla kuinka ne nyt toteutuu kun maffi on painepuolella ja ei kyllä mitään pahaa sanottavaa tästä setupista. Toimii kuin kello. Ahdot ei piikkaile eikä ajotietokone anna mitään vikakoodeja, ilmamäärät reagoi oikein ja adaptaatiot ei muutu yms mitenkään eri tavalla kuin edellisellä asetelmalla. Tietysti äänet konehuoneesta on nyt hyvin JDM tyyliset, joka aina hymyilyttää

HOW EVER: jos joku muu haluaa sitä stutututu ääntä, niin dumppi ei ole avain onneen vaan vapaavirtaussuodatin. Siitä kuuluu paljon enemmän suhinaa, pihinää ja kaikkea muuta hauskaa kuin itse dumpista ajaessa. Dumppihan aukeaa kunnolla vasta sitten kun turbo ahtaa ylipainetta ja imusarjaan tulee alipaine. Mutta jos haluaa vain hassuja ääniä, suosittelen irrottamaan vaan alkuperäisen imuputkiston ennen maffia ja kiinnittämään siihen suoraa vapaavirtaussuodattimen 84 mm kaulalla.

Seuraan nyt mielenkiinnolla hajoaako maffi kun se on siiretty painepuolelle ja K&N:n öljyttävä ilmansuodatin asennettu. Ei siitä ilmansuodattimesta öljyä paljoa tule ja vaikka tuliskin se ei voi mitään hajottaa, mutta huohotuskanavasta cobraan voi öljyä tullakin joka maffia voisi vahingoittaa. Sitä varten on hyllyssä tosin jo erillinen öljykeruusäiliö jos kone alkaa viritysasteen nousun myötä huohottaa enemmän ja asennan sen sitten jos todetaan tarpeelliseksi

Joulureissun voisi tällä autolla käydä heittämässä niin näkee kuinka toimii
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

tilasin race.fi:stä säädettävän dumpin
Ihan mielenkiinnosta, miltäs tuo dumppi kuulostaa? Joskus katellu tuota samaa laitosta :mrgreen:
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Rassyy kirjoitti:
Ti Joulu 22, 2020 18:48
tilasin race.fi:stä säädettävän dumpin
Ihan mielenkiinnosta, miltäs tuo dumppi kuulostaa? Joskus katellu tuota samaa laitosta :mrgreen:
No mulla on sama dumppi muissakin ahdetuissa autoissa, sillä sen otin kun on tuttu laite enkä tykkää liian korkeaäänisistä dumpeista niinku esim hks sqv tai tial. Säädöllä ei oikeasti mitään tee, se vaan on tosi yksinkertainen rakenteeltaan.

Voin kuvata vaikka videon tossa ens viikolla millanen ääni siitä lähtee ulospäin ja kabiiniin.

Mutta jos laitat dumpin on maffi pakko siirettää painepuolelle ja bypassin muut liitännät tukittava tai ohitettava, muuten ajotietokone sekoo ihan tyystin. Ja ite ohitin myös sen bypassin magneettiventtiilin ja otin alipaineen suoraa imusarjasta. Ja kuten sanoin, tässä tapauksessa vapaavirtaussuodattimesta tulee 90 % äänistä kun turbon vihellys ja sakkaus kuuluu sen kautta suoraa. Jos haluaa vain dumpin äänen pitää maffin tilalle laittaa muhvi ja käyttää alkuperäistä imuputkistoa ja ilmansuodatinta.
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Voin kuvata vaikka videon tossa ens viikolla millanen ääni siitä lähtee ulospäin ja kabiiniin.
Videoita ei koskaan voi olla liikaa :wink:
Mutta jos laitat dumpin on maffi pakko siirettää painepuolelle ja bypassin muut liitännät tukittava tai ohitettava, muuten ajotietokone sekoo ihan tyystin. Ja ite ohitin myös sen bypassin magneettiventtiilin ja otin alipaineen suoraa imusarjasta.
T5-kolkki on kyseessä joten eipä nuista tarvitse kauheesti huolehtia :lol: Onhan sentään bypassilta otettu isompi letku poies suhinoitten aikaan saamiseksi, mutta ihan mielenkiinnosta olen nuita muita dumppeja katsellut.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

YlimysN kirjoitti:
Ma Joulu 21, 2020 20:59
sain maffin siirettyä painepuolelle. Sitten hain paikallisesta putkifirmasta 85 mm peltiputkea 90 asteen kulman ja virittelin sen maffin tilalle K&N:n vapaavirtaussuodattimen kanssa.
Tair sid-infossa kertoo tämän virityksen onnistumisen tason. Vakioputsari ei tiettävästi ole rajoittava tekijä vielä 500hp teholuokassa. Olisin tyytynyt lähinnä raittiin ilman putkiston paranteluun mutta kukin teinipoika tavallaan.
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

pvdriver kirjoitti:
To Joulu 24, 2020 04:26
YlimysN kirjoitti:
Ma Joulu 21, 2020 20:59
sain maffin siirettyä painepuolelle. Sitten hain paikallisesta putkifirmasta 85 mm peltiputkea 90 asteen kulman ja virittelin sen maffin tilalle K&N:n vapaavirtaussuodattimen kanssa.
Tair sid-infossa kertoo tämän virityksen onnistumisen tason. Vakioputsari ei tiettävästi ole rajoittava tekijä vielä 500hp teholuokassa. Olisin tyytynyt lähinnä raittiin ilman putkiston paranteluun mutta kukin teinipoika tavallaan.
Noniin, tulihan se teinikommentti sieltä vihdoin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ilmamassa mittari ei ole kovin pitkäikäinen tuossa kohtaa. Turbo ja huohotus työntää kuitenkin aina pikkuisen öljyä. Jo öljyttävä vapaavirtaussuodin öljyää ilmamassa mittarin pilalle aika nopeasti.

Öljyisellä ilmamassamittarilla saa todennäköisesti kerätä männän palasia öljypohjasta 8O
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eihän T7 koneet huohota :lol:

Ei vaan, kannattaa oppia mitkä on ahtopainelukenat tuoreella terveellä immulla ja kun ne lähtee selittämättömästi nousuun niin tekee korjaavan toimenpiteen ennen konerikkoa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin