Moottorinohjaukselta tai bensapumpulta sulake irti ja startilla pyörittää kunnes öp-valo sammuu ja vaikka vielä hetken pidempäänkin, että varmasti on öljy joka paikassa pinnoilla.
vm.2000 9-5 Aero automaatti
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Niin mietin kans että voishan sitä näinkin tehdä, ihan vaikka tulpat nyppäsee pois ja pyörittää vaan niin jos se lähtis nousemaan.
RM-motorsin 3-tuuman downpipe ei olis paljo paremmin paikalleen sopia. Like a glove
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Helpoin ottaa sulakerasialta se bensapumpun sulake.
Siistin näköistä jälkeä. Meinaatko dynossa vierailla, kun tekniikka todettu toimivaksi?
Siistin näköistä jälkeä. Meinaatko dynossa vierailla, kun tekniikka todettu toimivaksi?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Tuskin ainakaan heti, teholukemat osataan määrittää niin tarkasti osilla ja ohjelmalla. Raudat on suunnilleen samaa tasoa kuin esim. Maptun stage 5 mutta tältä odotellaan jotain 350-375 hp tehoaluetta. Voihan sitä käydä penkissä vaikka ens keväänä tai kesällä sitten
Kone on nyt kasattu aeron vakiosuuttimilla, se laitetaan toimintakuntoiseksi näin ja 720cc suuttimet vaihdetaan samalla kerralla kun ohjelma ajetaan sisään. Ohjelma on JC performancelta, asennuksen hoitaa Iisalmen Powermedia (Tobbana)
Eli nyt jahka saadaan auto ajokuntoon sitä ajetaan sisään vielä melko rauhassa ja katsotaan että kaikki toimii oikein. Sitten allekirjoittanut onkin jonkin aikaa puolustusvoimien leivissä kertausharjoitusten merkeissä ja kun Vekarajärven kasarmilta palaillaan kotiin mennään Iisalmeen ohjelmointiin
Sitten alkaakin tulla jo katsastuksen aika tälle kiesille
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Eikös tuossa aleta liikkumaan 500 Nm vääntölukemissa? Kuinka innoissaan laatikko on tuosta?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Nelivaihteiselle kannattaa kyllä sitä keskialueen vääntöä hillitä. 350hp on kova tavoite 19t#6 pakopesän takia ja jos lisäksi vielä vakiopakosarja. Mutta kyllä se paljon reippaampi tulee vetämään kuin vakiomitsulla.
720cc riittää 365 hp saakka etanolilla vakio polttoainepaineella eli hyvä valinta.
720cc riittää 365 hp saakka etanolilla vakio polttoainepaineella eli hyvä valinta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Lainaan törkeästi ketjua. Mutta jos tavoite olis itsellä kanssa luokkaa 350hp niin mikä olis optimaalinen ahdin jos pysytään Mitsussa ja vakiopakosarjassa?!
Itsellä erona toki, että T5:sen kanssa puuhataan....
Itsellä erona toki, että T5:sen kanssa puuhataan....
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Mä ajoin noin 130 tkm m00 autom. Aerolla, jossa maksimiväännöt oli jotain 420 Nm. Mulla ei ollut mitään ongelmia lootan kanssa, se toimi loistavasti vaikka kokonaiskilsat alkoi lähestyä 500 tkm:ia. Joskus ahdot piikkaili yli 1,2 barin. Nämä on tietysti yksilöitä ja riippuu miten huolletaan ja millainen kaasujalka on kuskilla.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Niin onko sitä kukaan koskaan testannut mitä tuo 4v Aisin oikeasti kestää? 400nm on ilmeisesti se suositeltu vääntöraja mutta mitähän loota tuumaa jos sinne lyödään vaikka 450nm? Softaajan vastuullehan tämä ei jää vaan käyttäjän . T. 450tkm 4v Aisinin omistaja.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Äsken käynnistyi ekan kerran uudella moottorilla. Henkisesti valmistauduin pitkään starttaus sessioon ja ihmettelyyn, mutta siinä pidettiin vaan bensapumpun johtoja irti sen aikaa että startilla pyöritettiin konetta. Alle 5 sekuntia niin oli öljynpaineet. Bensapumpun johdot kiinni, annettiin sen kiertää 4-5 kertaa vaan virrat päällä. Sitten avaimesta käyntiin ja se lähti samantein.
Ei mitään kilinää, kalinaa tai kolkatuksia, tyhjäkäyntikin ihan tasanen. Vaihteiston öljytasot täyteltiin, ohjaustehostin, ilmastointi ja koneöljyt sunmuut täytettiin. Se on sillä selvä, nyt talvirenkaat alle, ajelua ja parin viikon päästä ohjelmointiin
Niin ja se Walbron 255lph bensapumppu äherrettiin paikoilleen tänään. Vähän letkuja piti päivittää ja sitä ämpäriä muokata, mutta ei mitään ihmeellistä
Ei mitään kilinää, kalinaa tai kolkatuksia, tyhjäkäyntikin ihan tasanen. Vaihteiston öljytasot täyteltiin, ohjaustehostin, ilmastointi ja koneöljyt sunmuut täytettiin. Se on sillä selvä, nyt talvirenkaat alle, ajelua ja parin viikon päästä ohjelmointiin
Niin ja se Walbron 255lph bensapumppu äherrettiin paikoilleen tänään. Vähän letkuja piti päivittää ja sitä ämpäriä muokata, mutta ei mitään ihmeellistä
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Tässä vielä kuvia bensapumpun vaihto-operaatiosta
Bensatankista otettiin ämpäri pois bensapumpun vaihtoa varten
Vasemmalla walbro GSS342, oikealla vanha pumppu, walbro 5CA606
Tätä osaa piti hieman kairata että pumpun yläpää sopii paikalleen
Uusi pumppu menossa vanhojen osien sisään, tätä suodatinpatruunaakin piti hieman suostutella että uusi pumppu mahtui sisään. Imuaukko on pumpun pohjassa niinkuin entisessäkin oli
Yks noista keltasista nipukoista katkesi touhutessa, se korjattiin. Samalla piti uusia noita ämpärin letkuja 8x14 mm re85 kestäviin kuten kuvasta näkee kun vanhan pumpun ja uuden pumpun painepäät oli eri kokoset.
Kysymys. Kuuluuko tuohon öljyntäyttökorkin alle putkeen tuollainen ilmaruuvi vai onko joku edellisen omistajan viritelmä? Tämä osa on vanhasta moottorista ja sitä yhteistuumin ihmeteltiin että mikä helvetti se muka on olevinaan? Laitettiin vaan letkun pätkä siihen nyt tukoksi kun ajateltiin että ei se voi kuulua asiaan.
Tänään tuli jo 40 km ajettua autolla ja hyvin toimii kaikki.
Bensatankista otettiin ämpäri pois bensapumpun vaihtoa varten
Vasemmalla walbro GSS342, oikealla vanha pumppu, walbro 5CA606
Tätä osaa piti hieman kairata että pumpun yläpää sopii paikalleen
Uusi pumppu menossa vanhojen osien sisään, tätä suodatinpatruunaakin piti hieman suostutella että uusi pumppu mahtui sisään. Imuaukko on pumpun pohjassa niinkuin entisessäkin oli
Yks noista keltasista nipukoista katkesi touhutessa, se korjattiin. Samalla piti uusia noita ämpärin letkuja 8x14 mm re85 kestäviin kuten kuvasta näkee kun vanhan pumpun ja uuden pumpun painepäät oli eri kokoset.
Kysymys. Kuuluuko tuohon öljyntäyttökorkin alle putkeen tuollainen ilmaruuvi vai onko joku edellisen omistajan viritelmä? Tämä osa on vanhasta moottorista ja sitä yhteistuumin ihmeteltiin että mikä helvetti se muka on olevinaan? Laitettiin vaan letkun pätkä siihen nyt tukoksi kun ajateltiin että ei se voi kuulua asiaan.
Tänään tuli jo 40 km ajettua autolla ja hyvin toimii kaikki.
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Jaa, mitäköhän sen suhteen nyt sitten tekis...
Ahtopainemittari pitäis asentaa perinteiseen tyyliin ja peruspaineet säätää 0.5 bar, tyylikkäästi A-pilariin
Samoin meinasin että vetäisin joko Gtechnicin crystal serumin + EXO pintaan viikonloppuna tai sitten Nanolexin Si3D MAXin, molempia löytyy varastosta.
Ahtopainemittari pitäis asentaa perinteiseen tyyliin ja peruspaineet säätää 0.5 bar, tyylikkäästi A-pilariin
Samoin meinasin että vetäisin joko Gtechnicin crystal serumin + EXO pintaan viikonloppuna tai sitten Nanolexin Si3D MAXin, molempia löytyy varastosta.
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Kyselin konehuoltofirmasta tämän vaihdelaatikon vahvistamisesta ihan mielenkiinnosta lajiin ja sieltä kerrottiin, että tämän laatikon ongelmapuoli on momentinmuuntimen lukkokytkimessä, joka ei kestä kuin sen noin 400 Nm. Vaihdelaatikko itsessään kestäisi enemmän ja sitä pystyisi vahvistamaankin, mutta koska sinne ei sovi isompi muunnin eikä nykyistä kytkintä voi vahvistaa niin itse vaihteiston vahvistaminen on turhaa.
Mielenkiintoista
Eilen laittelin ahtopainemittarin paikalleen, kytkin jopa valot niinkin sivistyneesti että himmenee muun mittariston mukana. Peruspaineet näyttäisi nyt olevan aikalailla 0.5 bar, ehkä 0.46-0.5 riippuen mittarin neulan tarkkuudesta, näistä AG:n mittareista ei saa selvää niin tarkasti että voisi ihan täsmällisesti sanoa. T-haara suoraa imusarjalta sisään jalkatilan läpiviennistä kojetaulun takaa ja sulake boksia kohti, siitä verhoilun takaa A-pilarin alle ja koteloon
Mielenkiintoista
Eilen laittelin ahtopainemittarin paikalleen, kytkin jopa valot niinkin sivistyneesti että himmenee muun mittariston mukana. Peruspaineet näyttäisi nyt olevan aikalailla 0.5 bar, ehkä 0.46-0.5 riippuen mittarin neulan tarkkuudesta, näistä AG:n mittareista ei saa selvää niin tarkasti että voisi ihan täsmällisesti sanoa. T-haara suoraa imusarjalta sisään jalkatilan läpiviennistä kojetaulun takaa ja sulake boksia kohti, siitä verhoilun takaa A-pilarin alle ja koteloon