Sivu 1/1

Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: Pe Helmi 28, 2020 19:52
Kirjoittaja Okko
Jokunen vuosi tullut klubiin kuuluttua ja foorumia seurattua, joten on aika laittaa tarinaa (tai sairauskertomusta) omista Saabeista. Saa kommentoida/kritisoida vapaasti :D

Muutama vuosi sitten tuli sairastuttua saabismiin silloisen työkaverin avustuksella. Hänellä oli seissyt pihassa pari vuotta konevikainen, mutta muuten siisti 9-5 vuosimallia 2000. Oli juuri saanut painit auton myyneen liikkeen kanssa päätökseen ja alkoi vitsillä kauppaamaan autoa minulle. Autohan on uitettu Saksasta, joten koriltaan on erittäin siisti, poislukien pienet nirhaumat puskureissa joka kulmissa. Varusteiltaan aika perus Saab, nahkasisustalla. Tekniikkana 2 litrainen bensakone, joka tuli rakennettua käytännössä uusiksi ja 4-vaihteinen automaatti. Aikaa myöden on autoa hieman päivitelty, on H&R -30mm jouset, Aeron helmat ja 18" orkkisvanteet. Tekniikkapuoli on aikalailla vakio, tietysti etanoli softa on laitettu ja Aeron 15T ahdin. Toimii toimiessaan päivittäisenä käyttöautona.

Kuva
Kuvassa helmat ei vielä asennettuna.

Jotta Saabismista saatiin sairaus, ostettiin isän kanssa kimpassa toiselta työkaverilta 1992 vuoden 900T16. Tälle autolle ei ole isompia muutoksia tehty, lähinnä perus siistimisiä/maalailua. Ainoa "näkyvä" muutos on madallusjouset ja on kyllä mainio peli mutkatiellä päästelyyn matalan painopisteen johdosta. Auto on muuten tehty Uudessakaupungissa, eli Made In Finland.

Kuva

Kuvissa näkyvä kolmas Saab on vm 2002 9-3, 2.0t + manuaali, joka vähemmän yllättäen tuli jälleen hankittua entiseltä työkaverilta pikkuvikaisena (jälleen eri työkaveri). Jubilee malli, eli helmasarja, puolinahat ja hiilikuitusomisteet kojelaudassa. Tälle ei ole tehty kuin pakolliset huollot/korjaukset ja toimii kakkoskäyttiksenä jos ensinmainittu on pajan puolella.

Kuva

Jotta sairaudesta saatiin parantumaton, tuli viime itsenäisyyspäivän tietämissä hankittua vielä yksi Saab. Varsinaisesti ei auton hankinta ollut mielessä tai ainakaan tällaisen (vakaa aikomus oli hankkia diesel Volvo työmatka-ajoon). Naapurikunnasta kävin ostamassa varaosia siskon autoon ja auton edellinen omistaja alkoi kauppaamaan koko autoa. Hetken siinä emmittyä/tutkittua/tingattua tuli kaupat sovittua. Auto on siis 9-5 farkku vm1999, 2.3 litraisella bensakoneella ja automaatilla. Mikä autosta tekee "erikoisen" on se, että auto on käynyt elinkaarensa alkupuolella kääntymässä Sveitsissä Hirsch:in pajalla ja perässä "komeilee" mallimerkintä Hirsch Troll 2.3E. Eli autoon on vaihdettu siellä ollessaan isompi Garrettin ahdin, ohjelmoitu, 3"putkisto, alusta ja kaksivärinen nahkasisusta. Auto on numeroitu yksilö #90. Potkua pitäisi olla 300hv, todellista lukemaa ei ole mitattu, mutta huomattavasti pirteämpi on kuin muut talouden Saabit. Tätä on nyt talvella tullut hierottua siistimpään kuntoon ja tarkoitus olisi tällä ajaa ensi kesäkausi (ja toivottavasti tulevatkin kesät). Pari kuvaa:

Kuva
Kuva
Kuva

Lisää kuvia löytyy https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Saab+9-5+'99+Troll/ ja muista https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Saab/

Koitan tulevaisuudessa latailla lisää kuvia autoista ja laitella tarinaa mitä tallissa milloinkin tapahtuu.
Farkkuun saa tarjota Aero/Vector sivuhelmoja (plussaa jos ovat värikoodiltaan 170).
:saab:

Re: Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: Pe Helmi 28, 2020 20:43
Kirjoittaja tetammi
Komia on laivue 8O

Noista varmaan riittää tarinaa tänne :mrgreen:

Re: Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: Pe Helmi 28, 2020 21:00
Kirjoittaja Okko
tetammi kirjoitti:
Pe Helmi 28, 2020 20:43
Komia on laivue 8O

Noista varmaan riittää tarinaa tänne :mrgreen:
Kiitos!
Tallin puolella saa aikaa kyllä kulumaan, eli ainakin sieltä riittää kerrottavaa :D Muutaman kerran kun on omia "ranetuksia" korjannut, on oppinut tekemään hommat kerralla kunnolla, ainakin omasta mielestä. Trollin kanssa on ollut mukava touhuta, kun tietää mitä on tekemässä.

Re: Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: La Helmi 29, 2020 08:47
Kirjoittaja 387
Tämä laitetaan seurantaan. Meillä 5 saabia

Re: Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: La Helmi 29, 2020 13:45
Kirjoittaja dimebak
Okko kirjoitti:
Pe Helmi 28, 2020 19:52
Jotta Saabismista saatiin sairaus, ostettiin isän kanssa kimpassa toiselta työkaverilta 1992 vuoden 900T16. Tälle autolle ei ole isompia muutoksia tehty, lähinnä perus siistimisiä/maalailua. Ainoa "näkyvä" muutos on madallusjouset ja on kyllä mainio peli mutkatiellä päästelyyn matalan painopisteen johdosta. Auto on muuten tehty Uudessakaupungissa, eli Made In Finland.
Joo, tuo auto on varsin tuttu, madalluksia myöten, olenhan sen entinen omistaja ja juurikin sen madalluksen siihen asennuttanut.

Siihen laitettiin aikoinaan turbon pyöräkulmat mutta se taisi olla caster-kulma mikä jäi säätämättä eli pysyi vakiokorkuisen alustan säädössä, kun yksi ylätukivarren muttereista oli sen verta lujassa ettei olisi lämmittämättä auennut. Pajalle varattu aikakin alkoi loppumaan ja olisi joutunut hieman purkamaan osia edestä kuskin puolelta ennen kuin olisivat pillillä päässeet lämmittämään joten olivat sitten laittaneet symmetriset säädöt. Ainoa mikä itseä hieman harmitti etten tajunnut ostaa niitä Sachsin st-mallin Super Touringeja siihen vaan laitoin Advantaget, hitaassa vauhdissa ainakin uutena tahtoivat pompottaa keulaa.

Mut mut, kiva nähdä, että ko. kinneri on edelleen voimissaan 8)

Re: Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 20:30
Kirjoittaja Okko
dimebak kirjoitti:
La Helmi 29, 2020 13:45
Joo, tuo auto on varsin tuttu, madalluksia myöten, olenhan sen entinen omistaja ja juurikin sen madalluksen siihen asennuttanut.

Siihen laitettiin aikoinaan turbon pyöräkulmat mutta se taisi olla caster-kulma mikä jäi säätämättä eli pysyi vakiokorkuisen alustan säädössä, kun yksi ylätukivarren muttereista oli sen verta lujassa ettei olisi lämmittämättä auennut. Pajalle varattu aikakin alkoi loppumaan ja olisi joutunut hieman purkamaan osia edestä kuskin puolelta ennen kuin olisivat pillillä päässeet lämmittämään joten olivat sitten laittaneet symmetriset säädöt. Ainoa mikä itseä hieman harmitti etten tajunnut ostaa niitä Sachsin st-mallin Super Touringeja siihen vaan laitoin Advantaget, hitaassa vauhdissa ainakin uutena tahtoivat pompottaa keulaa.

Mut mut, kiva nähdä, että ko. kinneri on edelleen voimissaan 8)
Kiitos, yritetään pitää auto kunnossa ja koitetaan ensi kesänä päästä taas tien päälle. Oli olevinaan niin paljon kiireitä viime kesänä, että jäi ajot ajamatta.

Viikonlopun ohjelmistossa oli öljynvaihto ja tulppien vaihto käyttisfemmaan ja siskon kolkin puhaltimen toimimattomuuden ihmettelyä. Farmariin viimeisen kahden viikon aikana "iltapuhteena" vaihdoin takaiskarit ja -jouset, uretaaniset etuhelat taka-akselille ja putsailin öljypohjan. Jarrunesteet vielä vaihtaa ja herkistellä jarrut muutenkin niin saa auton alas nosturilta, niin pääsee sisustaa ja ulkopuolta siistimään. Tavoitteena päästä tien päälle heti kun teiden suolaaminen loppuu tältä "talvelta".

Re: Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: Ma Maalis 02, 2020 10:59
Kirjoittaja anv
Voihan vitsi kun on komia parvi Saappeja. Kirsikkana päällä tuo OG900:n. Itse myin perjantaina ainoan saappini pojalleni ja ostin tilalle uuden "hönön" eli hyundain. Ei kait tuostakaan mitään pahaa ole sanottavana, muuta ku se EI OLE saappi prkl. Vielä minä joskus hommaan itelleni tuollaisen OG:n kun sulla on!

T. Antti ja viis ei-enää-mun saappia

Re: Okkon Saabit, 2x9-5, 9-3 ja 900

Lähetetty: Ti Huhti 14, 2020 19:45
Kirjoittaja Okko
Jotain edistystä saatu aikaiseksi. Farkusta maalailin etu- ja takapuskurien alahelmat, aeron sivuhelmat asennettu ja oikeasta takapyöränkaaresta putsattu ruosteet pois. Penkkejä olen koittanut puhdistaa vaihtelevalla menestyksellä, kuskin penkkiä lukuunottamatta olen kohtalaisen tyytyväinen lopputulokseen. Kesävanteet ruuvattu alle ja huuhtaistu hätäisesti, eilen otin auton ajoon. Kunnon pesu ja vahaussessiot luvassa kunhan kelit lämpenee.

Kuva

Sedania käytin tänään katsastuksessa ja muuten kaikki oli kunnossa, mutta vasemmalta takaa oli poikittaistukivarsien ulommat helat väljistyneet. Vaihdellaan kaikki neljä uusiin kunhan joutaa ja käydä jälkinäytöllä. Etukoiranluut uusin ennen katsastusta ja sillä sai etupään kolinat pois.

Kolkin pakittelin tänään nosturille ja siitä olisi tarkoitus siistiä takakaarien etureunat, niin voisi sitäkin tarjota leimalle ennen kesää. Koko kalusto kun on enemmän ja vähemmän harrasteautoja, niin ei vara-autoja voi kai liikaakaan olla käsillä? :mrgreen: