Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Siistiltähän se näyttää ja ne pienet ajan patinat ei tosiaan haittaa, kun voi katto auki ajella kohti auringonlaskua/-nousua. 8)

Mä olen kyllä tykästynyt tähän korimalliin enemmän kuin uudempiin, siis ulkonäöllisesti.

Mikä toi vannemalli on? Sopii hyvin ja tuo sellaista touringhenkeä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Itsekkin enemmän vanhemmasta pidän. Uudempi on toki tuoreempi ajoltaan mutta näissä näkyy vielä kotimainen autonrakennus- ja muotoilu. Ja penkit vielä kunnon nahkaa... Brock B33 mersun jaolla.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kekkosen Saabista uudessa teema-Mobilistissa lähes sivun kokoinen kuva virka-ajoilta. Hyvä, läheltä otettu kuva. Kannattaa napata lehti talteen. Itse johtaja auton vieressä adjutantteineen.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Huomasin, olisin ostanut lehden jos kuvaa ei jostain käsittämättömästä syystä olisi käännetty pystysuunnassa ”peilikuvaksi” alkuperäisestä. Laitoin lehden toimitukseen palautetta asiasta.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Jaa täällähän on meikäläinenkin mainittu. Jospa sitä tulevan vuoden aikana päästään ihmettelemään 99:ää livenä.

Ja iso kiitos tätäkin kautta vuosia jatkuneesta avusta Saabien omistamisen liittyvissä kuvioissa! :mrgreen:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja mttm »

Hattu päästä tämän ketjun harrastajalle /-jille. :saab:
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Päivitystä tähänkin vuoteen:

Syksy ja talvi mennyt pitkälti muiden harrastusten parissa, ohessa pieni kuvakokoelma aikaansaannoksista, vuoroin korjattu ja vuoroin rikottu. Joka kuvaa en ala selittämään ettei foorumi täyty asiattomasta muunmerkkisistä keskustelusta:

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tähänkin harrastukseen sain pitkän linjan saab-harrastajan höynäytettyä mukaan ja oikein innoissaan oli ensimmäisestä kisareissusta kartanlukijan paikalla, vaikka kaksitahtisella onkin itse tottunut ajamaan. Huikeeta hommaa, se pitkän kisapäivän tunnelma, talven pimenevä ilta, viimeiset erikoiskokeet lisävaloilla pimeässä ja se tunne läpiajetun kisan jälkeen huoltoparkkia ja kotimatkaa kohti suunnistaessa. Renkaatkin ajettiin suhteellisen loppuun nautiskellessa. Oli kaverille myös uusi juttu kun pikkukylien lapset kannustivat ja hurrasivat siirtymillä ohi ajaessa 😎 Mutta se tästä, lukijoiden mielenkiinnon mukaan enemmän tai vähemmän näistä muista harrasteista.



Ja asiaan, keväällä ysiysin katsastus vapun alla. Taas pari vuotta huoletonta ajoa, yhtä hyvin toimii kaikki kuin ennenkin. Kuvaa ei löytynyt muuta kuin tämä missä isännän kyyti, eli aiemmin jo mainittu femma jäänyt eteen:

Kuva



Seuraavaksi avomalli liikennekäyttöön ja keväthuoltoon. Samoilla lämpimillä pieni mutta todella huomattava audiopäivitys:

Kuva Kuva

Erittäin suositeltava upgrade og9-3:een. Alkuperäinen as3 -vahvistin keskikonsolin sivuun ja kaiuttimet etuoviin. Juuri puolta tuntia kauempaa noita ei asenna jos valmiit pistokkeet löytyy kuten tästä.



Ja jotta tasapaino säilyy muun merkkisten ropailusta huolimatta, ostin seuraavan og9-3 -näppihomman ja suoraan parsittavaksi:

Kuva Kuva


Jatketaan harrastamista ja pidetään jäljellä olevat saabit liikenteessä, lisää ei tule! Hyvää alkavaa kesää lukijoille 😎

Kuva
Viimeksi muokannut pvdriver, Ti Touko 18, 2021 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä on kivaste harrastekalustoo ja ihmeellisesti myös etenevät 8O
Aika syvälle oli bemari sukeltanut :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja ristos »

Antti on taitava poika ja todellinen lahja ja taitaja meille kaikille Kainuun Saabisteille! Olen äärettömän tyytyväinen nuoresta miehestä, jolla on taito hyppysissään sekä luontainen auttamisen halu! On ilo toimia Saabien kera hänen kanssaan, sekä jakaa kokemuksia meidän molempien aikalaistiedosta! :D Tsemppiä Antille! :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Risto järjesteli hienon vanhojen Saabien tapaamisen upeaan Manamansalon saareen toukokuun lopulla, ysiysillä käyty paikalla:

Kuva

Kuva


No, sillä reissulla sitten taustalla näkyvä paatti kiinnitti huomion, on kyllä pistänyt alennustila silmään jo aiemminkin kun paikalla käynyt. Lomakin alkoi painaa päälle joten hinnan säätö kohdalleen ja toimeen:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva

Kapine oli siis kolmisen vuotta seisonut samalla parkkipaikalla rapistumassa. Ehkä vielä ei ollut liian myöhäistä pelastaa. Nyt on kolme viikkoa venhon ostosta ja eilen päästiin koeajolle ja omalle satamapaikalle:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tänään täytyy lähteä katsomaan onko se pysynyt pinnalla ja viemään korjattu takakuomu paikalleen. Toinen alumiinikehikon kaari piti tehdä uusi ja pari ompeletta korjata. Keittiön vedenoton hana oli haljennut pakkasessa enkä sitä ollut huomannut touhutessa. Onneksi sulun päältä, täytyy lukita kahva kesäksi kiinni, korjataan syksyllä kun otetaan ylös. Sisälle vielä viimeistelyjuttuja, uudet istuintyynyt, etusängyn patjat, verhot ja muuta pientä.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, sehän kävi nopeasti! :D Siitä tuli tosi hieno laiva Kainuun merelle! Nautiskele hienoista ilmoista ja keleistä, nyt näitä tuntuu riittävän?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
AaOo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 14:24

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja AaOo »

Tätä lukiessa tulee ajatelleeksi että onkohan joillakin ihmisillä tunteja vuorokaudessa enemmän kuin se 24 ja kuuluuko viikkoon vuorokausia enemmän kuin 7. Toki itseltä on mailit mittarissa voineet viedä parhaimmat mehut, ja sohva vie liian usein voiton. Joka tapauksessa hienoa tekemisen meininkiä olipa kyse Saabeista, veneestä tai lumirännistä. Ja tosi syvällä oli bemari.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Juu, seuraava kesälomapätkä alkaa heinäkuun 36. päivä, eiköhän siihen mennessä saa sisustan tehtyä ja toisen akun rakenneltua jääkaapille ja lisälaitteille et pääsee vaikka yön yli reissuun. Tärkeintä että se nyt on rannassa ja ajokunnossa niin kerkeää iltaisinkin käydä opettelemassa.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Heinäkuun 36. päivä? Onhan se helppo touhuta jos elää eri ulottuvuudessa :mrgreen: . Hienoa työtä kuitenkin :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Hyvää alkanutta vuotta foorumilaisille.

Päivitellään vähän highlighteja vaikka sitten omaa myöhempää muistelua varten:


Menneen kesän parhaat (loma)muistot olivat vesille liittyviä. Pikkuhiljaa tuli sisusta rakennettua itselle kelpaavaan kuosiin, jolloin päästiin yönyliretkeilyäkin lähisaarissa harrastamaan. Kaikki puu- ja kangasmateriaali on uutta, kuskinpenkkiä toistaiseksi lukuunottamatta. Ruoristakin sai kunnostettua suht siistin. Liesilämmitin korjattu, kaksoisakkujärjestelmän asennus, laturin laakerointi ynnämuuta:

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

"Remonttipakusta" on apua tässäkin:

Kuva

Syksyn lähestyessä oli aika fiksata traileria tekemällä uudet sivutuet helpottamaan talvisäilöön nostoa. Ratkaisu toimi hienosti ja lotja sattui kerralla traileriin juuri kuten pitääkin. Säätö toteutettu 9-3 / 9-5 -saksitunkeilla. Pesun jälkeen sataman säilytysalueelle parkkiin ja vaihteiston irroitus korjattavaksi. Peruutusvaihde oli käytännössä olematon koko kesän, kytkinpakka oli kulunut loppuun (oli kuulema vasta "remontoitu"). Todennäköisesti vene on joskus lopettanut liikkumisen eteenpäin jonka jälkeen pakat on vaihdettu päikseen huonompi peruutusvaihteeksi. Lisäksi välitys oli kulunut pilalle aiheuttaen karkean sivuäänen voimansiirtoon. Sain ostettua syksyllä toisen saman tyyppisen (vähemmän viallisen) vaihteiston josta sain tarvittavat ehjät osat omaan. Kasaus uusilla laakereilla ja tiivisteillä entisiin kuoriin ja odottelemaan asennusta keväällä:

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva


Koska T5 -koneisesta Saabia ei vielä koskaan ollut tullut omistettua, kyseinen aukko sivistyksessä tuli paikattua myös syksyllä. Kolmella sylinterillä tuputtaen ja jäähdytysneste lentäen kannentiivistettä vaihtamaan heti alkuun:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kun tekniikka oli todettu tiivisteen vaihdon jälkeen toimivaksi, törkyinen ja repaleinen haaleanharmaa lattiamatto oli kimmokkeena sisustan kohennukseen mustilla "aero-osilla":

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva


Sitten oli ohjelmassa talouden tid:n fiksausta. Vaihdoin taannoin tähän moottorin jakopäävaurion seurauksena. Sen jälkeen olivat vielä tehot hukassa mihin syy pestyä ja uusilla pyörreläpillä kunnostettua imusarjaa vaihtaessa paljastui:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Otin koneen sen kummempia tutkimatta kolariautosta ja muovinpalat imukanavissa näyttää välijäähdyttimen letkulähdön kappaleilta. No, nyt toimii kuten kuuluukin ja imusarjaläpät tiiviit ja herkät.


Koska ng9-3 ja tid on mainio yhdistelmä ajaa, minkä naisväkikin on huomannut, oli ostettava sellainen itsellekkin kun tuolla valkealla pääsee niin harvoin itse ajamaan. Myyntipuheet kuulosti taas niin houkuttelevalta että kauppa-akti syntyi. Muutama viikko meni kyytiä odotellessa ennenkun auto saatiin pirkanmaalta kainuuseen:

Kuva

Auto oli lopulta alle tunnissa liikennöitävässä kunnossa. Kuva kertoo syyn kuvattuihin oireisiin. Halogen-valot näissä on kyllä aika kamalat, joten näpräsin ledit niiden tilalle paksusta rautalangasta "sangat" väännellen. Koodauksen muutos poistaa palaneen polttimon valvonnan käytöstä. Lopputulos ei ole xsenonien veroinen mutta parannus kuitenkin entiseen:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Jotain muuta pikkujuttua tässä on vielä tehtävänä mut niistä ehkä lisää myöhemmin.
Vastaa Viestiin