Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Lähetetty: La Helmi 29, 2020 14:00
Lähes kaikista omistetuista yksilöistä löytyi kuva tietokoneiden ja puhelinten kätköistä. Siksipä muutama kuvatus näytille siitä mitä on tullut tehtyä ja harrastettua. Kuvien laadulla tuskin juhlitaan, lähinnä kännykkäräpsyjä remonttien tiimellyksestä.
Tarinoida voi enemmänkin ajan kanssa, nyt flunssaa parannellessa kotisohvalla on aikaa näppäillä hieman muisteluita talteen.
9-5 2.3t -98
Nimimerkki "booster":in entisen femman hain savolaiselta jobbarilta kytkinvikaisena. Autoon oli vaihdettu aeron kytkin hieman aiemmin ja oletuksena oli työsylinterin antautuneen. Ilman kytkintä parisataa kilometriä kotiin. (On kyllä joskus pitänyt kiinnostaa ) Mutta näin ensimmäinen oma Saab kotona. Jälkeenpäin voi miettiä kannattiko, ainakin uusia tuttavia ja ystäviä on harrastuksen kautta saanut lukemattoman määrän.
Lähemmin tarkasteltuna työsylinteri ei päästänyt nesteitä ulos vaan työsylinteriin liittyvä metallinen paineputki. Kytkinremontin yhteydessä siis väännelty rikki. Muovisen huoltoluukun kautta modatulla kiintoavaimella onnistui putken vaihto ja auto näin näppärästi ajokunnossa. Autossa oli Flexifuel eli Biopower-softa, Ferritan 2,5" rosteriputkisto, Speedpartsin rosterikobraa yms. siihenaikaan hienoa. Jakopääremonttikin oli joskus jo tehty.
Koki loppunsa kylkikolarissa risteysalueella. Käytetty varaosiksi useisiin jälkimmäisiin autoihin, alakerta erääseen farkkufemmaan kunnostettuna, kansi meni punaiseen viirufemmaan.
9-5 2.3t -08
Tästä onkin jo tarinaa foorumilla, etsin linkin jos muistan TÄHÄN
9-5 2.3t -01
Matkalaisten siistikorinen ja hyvin varusteltu farkku kohtuullisilla 200tkm ajokilometreillä oli sytyttänyt Motor Kaputt -merkkivalon Kajaanin kohdilla. Ehta italian tuonti, ruosteeton kori, suhtellisen vähän käytönjälkiäkään, nahkasisusta yms. Penkinlämmittimet puuttuivat, lampaankarva pelastaa...
9-5 2.0tA -04
Uudemman mallin huohotuksella olevan -04 femman moottorin tekninen käyttöikä oli tullut täyteen Oulussa 180tkm ajettuna. Nämä olivat vielä siihen aikaan kalliita autoja (vuosi ehkä 2013 tai 2014). Ilmoituksen lukemisen jälkeen soitto nyt jo edesmenneelle paikalliselle hinauspalvelu- ja autoalan monitoimiyrittäjälle. "Oon just oulussa käymässä hinurilla, mikä se osoite oli?". Pikainen kaupanteko puhelimitse ja auto hinurin kyydillä oulusta kotiin samaksi illaksi. Karvalakkimalli mut kohtuu kilsoilla ja ruosteeton.
9-5 2.0t -00
Vakuutusyhtiöltä ostettu edullisemman pään femma, kuitenkin kohtuullisen hyvä kori, juuri tehty kytkinremontti ja muuta pientä plussaa. Pääsyy ostoon että listan ylimmäisestä hopeasta femmasta oli juuri tähän tarvittavat osat jääneet varastoon. Harmittavasti ennenkuin kuljetus ehti auton hakemaan, kolhivat tästä vänkärin etuovenkin AVK:n pihalla pyöräkoneella. Sopiva hinnan alennus kuitenkin neuvoteltiin. Osuma oli tullut myös eturenkaaseen, iskunvaimentaja ja olka-akseli vääntyneet. Tämän yksilön kohdalla tuli tutustuttua nimimerkkiin massse., Lieksasta löytyi sopiva hyväkuntoinen vänkärin etuovi ja vihreiden paksurunkoisten suuttimien tilalle punaiset 2.3t:n suuttimet. Biopoweroitu heti korjauksen jälkeen ja ajettu perheen käytössä noin 70tkm ilman ylimääräisiä ongelmia.
900i 5d -90 tai -91
Erään kesän harrastusauto, lähistöltä haettu satku. Leima loppumassa, pari ruostepaikkaa, penkki lattiasta irti, kattoverhoilu mennyttä yms. satkunvikaa. Muutamien iltojen fiksauksella leimattu peli. Hyvin toimiva K-jet ruisku, yllättävän pienellä polttoaineenkulutuksella kulki. Rikkinäisten osien vaihtoa ehjiin, kuten oviverhoilut (kiitokset nimimerkille Jorppe), katto- ja c-pilariverhoukset kunnostettu (nimimerkki ristos), puskurien listat ehjiin jne. Uusi koti Kokkolan suunnilla.
9-5 2.0tA -00
Tämä vaati T7-perushuoltoa, turbon vaihto, öljynpaineiden palautusta yms. Lappeenrannan suunnalla vaikuttaa edelleen.
99 GL -84
Kainuulaiselta syrjäkylältä ladosta pelastettu 99. Talon isännän kuoltua jäänyt samoille sijoille seisomaan. Lohkolämmitin oli otettu vain pois seinästä, kylälle oli kuulema lähdössä käymään ennen maallisen taivalluksen päättymistä. Hakureissusta ei sinällään jäänyt jälkipolville kerrottavaa, vieläkin harmittaa ystävällisen perikunnan pihanurmikon puolesta mikä tuli tuhottua upottamalla sprintteri ladon ovelle... Naapurista onneksi järjestyi traktori. Hitsausta suhteellisen vähän, säästynyt myös auringon haalistavalta vaikutukselta sisustassa. Kattoverhoilu jopa kuosissaan.
Kuljettajan penkin selkänojan verhoilu oli reunasta hankautunut puhki, sen tilalle purkuautosta löydetty siistikuntoinen vänkärin penkin verhous. Jotain pisteosia myös vaihdettu ehjiin, muistaakseni sivupeilit ja etupuskuri ainakin? 12 vuoden latosäilytyksen linnunpaskat pesty ja pinnat myllytetty. Myös 99:n nopeusmittarin korjaus tuli opeteltua tän kohdalla. Jarrujen kanssa muistaakseni riitti huolellinen herkistely, ehkä joku jarruletku oli hapertunut vaihtokuntoon. Pitkän seisonnan jälkeen käynnistyi heti uutta bensaa ja virtaa saatuaan. Tiputtavan polttoainepumpun tiivisteet turposivat takaisin tiiviiksi ennenkuin kerkesin tekemään asialle sen suurempia. Erään kesäajan katseidenkääntäjä, yllättävän paljon keskustelua sai aikaan parkkipaikoilla. Tyyliin sopimattomat aluvanteet teetetty vielä loppukesäksi. Tästä jäi mieleen näiden kaasarisaabien herkkyys jälkikäyntiin kesähelteellä. Joskus tuntui että auton saa sitoa riimulla pihakoivuun ettei se karkaa, saattoi kymmenenkin sekunttia hörähdellä vielä sammutuksen jälkeen.
9-3 2.0t -01
Nimimerkin "moilanen88" (myös harrastuksen kautta päässyt tutustumaan, kiitos siitä ) kautta kulkeutui aiemmin koviakin kokenut kolkki. Teknisesti alkoi olla laidassa, turbo savutti, muistaakseni jotain muutakin pikkuvikoja? Takakyljessä taannoisen ulosajon jäljiltä sanomista, siksi kuvittelin ettei näillä kilometreillä ja tolla korilla suurta kiinnostusta saavuta. Pidetään sitten hauskaa: tilaukseen uusi 19t -kokoinen ahdin, suuttimet löytyi muistaakseni foorumin kautta, 670cc Deka. 3" putkitarpeita hain varaosaliikkeestä ja yhden illan saavutuksena DP, toisena iltana loppu osa (2,5" takajalkatilan kohdalta taaksepäin). Pirteähän siitä tuli, ja ei pikku lommot ja naarmut enää haitanneet. Kytkin kesti koeajoa päivän. Tilalle Viggenin osat. Lukemat saattoi olla lopulta suurinpiirtein 280hp/400mm. Muistaakseni pyynnit oli 1150-1180mg tuntumassa. Taisin kokeilla nostaa vääntöpyyntöä likelle 450nm mut siinävaiheessa alkoi nostamaan ahtopainetta aika jyrkästi. Tuntui turvallisemmalta pysyä 400nm pinnassa. Avaamaton 340t ajettu T7 moottori, tottakai alakerranlaakerit vaihdettu varmuudeksi.
9-5 Aero -00
Klubilaiselta reissulla antautunut vanha mutta kohtuullisesti ajettu Aero haettu kunnostettavaksi. Alla mm. kuva myynti-ilmoituksesta. Moottorinvaihto ja etelän autolle tyypillisesti alustan fiksausta. Kolme ovea ja peräkontinluukku piti vaihtaa ruosteettomiin, kaarien alapäissä normi ruosteet, varapyöräkotelossa vähän hitsattavaakin. Talvi tuli ajettua itse, mm. ilmastoidut sähköpenkit muistilla, parkkitutka, jne.
9-3 2.0tA Jubilee -02
Vakuutusyhtiöltä huonojen kuvien perusteella ostettu ulosajettu kolkki. Ulosajon syy todennäköisesti ollut jarrujen häviäminen. Huono pito huokui autosta. Kuvista käy ilmi takajarrujen kunto, mäntä oli niin ulkona palan loputtua kokonaan että jarrunesteet ja näin paineet vuotivat ulos. Ensin jarrut kuntoon, vaurioituneiden osien vaihto, perus huolto ja katsastus. Nimimerkki "Coltti" toimitti aikoinaan oikean värisen etulokasuojan ja jotain pikkuosia. Tuulilasiin oli joku tai jokin osunut rytäkässä, sekin tuli uusittua. Itärajan takaa hinta lasilla muistaakseni 140e. Alkuperäinen soitin oli tuhottu aux-asennuksen myötä. Joku oli mennyt pieleen ja käyttösavu karannut. Sisältä todella siisti puolinahkapenkeillä, päältäkin fiksauksen jälkeen ihan ookoo ikäisekseen. Positiivisena asiana alle 50tkm sitten tehty täydellinen jakopääremontti, siis nättikäyntinen moottori ja hyvin toimiva automaattivaihteisto. Soittimen vaihdossa tuli opittua, että heräte kannattaa vetää valokatkaisijalta, jolloin radio toimii siihen asti kun avaimen vetää virtalukosta ulos ts. lukkopesä hyppää ylös. Pinniä en enää muista.
9-5 Aero -02
Klubilaisen pitkäaikainen käyttöauto kulkeutui talvisen vahingon jälkeen vakuutusyhtiön kautta tänne. Vaihtoa vaati kattopelti, tuuli- ja takalasit sekä sisustan osia. Kesän verran toimi käyttöautona. Kori oli hyvässä kunnossa, olihan auto suurimman osan iästään Rovaniemellä majaillut.
Tässä kohdassa harrastus alkoi inhottavasti toistamaan itseään. Tarvittiin jotain erilaista.
9-3 Cabrio 2.0t Jubilee -02
Keskieuroopassa perinteiseen tyyliin joka nurkkaan tuupittu, mut muuten suht asiallinen Jubilee-cabbe tuli vaihtokaupassa syystarjouksessa edelliseen Aeroon. Tullessa auton kunto oli jälleen varsin huolettomasti pidetty: Puskurit naarmuilla, maalipinnassa ei vallan pahoja mutta jälkiä kuitenkin. Pellit suhteellisen suorat, merkittäviä lommoja ei ole, ovella pukittuja pikkujälkiä lukuunottamatta. Kuskin ikkuna väärin säädetty ja jää auki, moottorinvikavalo paloi, moottorin tukikumit riekaleina ja moottori irti jne. Lämmityslaitekkaan ei toiminut. Kuitenkin suht siisti Jubilee sisusta, eli penkit ”turbo”-teksteillä, sekä nahkaiset ovi- ja sivuverhoilut plyysisten sijaan. Itse tykkään myös henkilökohtaisesti enempi näiden viimeisten vuosien ”tuoreemman tuntuisesta” korinvärisestä tuulilasin kehyksestä, se mattamusta on jotenkin turhan raskaan oloinen... Okei, punaiseen tai keltaiseen autoon mustalla katolla tuo kivasti kontrastia, mut näihin tylsempiin väreihin tää on parempi. Ihan ensin luonnollisesti perusjutut kuntoon, eli öljypohja avaten. Yllättävän puhdasta löytyi tämän ikäiseksi ja 170tkm ajetuksi T7 -moottoriksi. No, olihan tää suoraan ranskan auringon alta tullut, joten kylmäkäynnistykset ja talvinen pätkäajo ei ole ollut rasittamassa. Hyväkuntoisen oloinen moottori jokatapauksessa. Huohotinjutut toki samalla kuntoon ja massamittari vaihtoon. Samalla edellisestä Aerosta jääneet renkaat alle.
Ensimmäisen talviseisonnan aikaan hankin paremmat puskurit naarmuisten tilalle ja oikean takavalon jonkun NG-satkusta vaihtaman tilalle. Puskurin lipat kunnostin autossa olleista. Keväällä huollon yhdeydessä jousien vaihto, katon pesu ja käsittely (Starbrite) ja sivulasin ja katonreunan säätöä. Lopputulos kuitenkin onnistunut, ikkunan yläreuna menee tiivisteen alle kuten kuuluu. Sähköantenninkin korjasin mutta poistin käytöstä ulkonäkösyistä. Korvattu sähköisellä vahvistimella varustetulla sisäantennilla. Alkuperäisen lisävaruste takaspoilerinkin asensin keväällä. Tuulisuoja luonnollisesti piti ostaa jälkikäteen. Paljon pisteosia vaihdettu ehjiin, kuskin oven lista oli poikki, peilinkuoret naarmuilla, kojetaulun hiilikuitupaneeli auringon pilaama, samoin nahkaratti ja vaihdekepin nuppi. Merkit tottakai uusiin, cabben takamerkki oli välillä oreolta jo loppu, lopulta sain tilattua.
Tässä viimekesältä suht siistiin käyttökuosiin fiksattuna. Masssen kanssa käytiin mm. Lieksan kokoontumisessa.
9-3 2.0t -02
Kytkinvikaisena naapurikunnasta. Kohtuu kilsat, muistaakseni alle 250tkm? Korissa käytön ja iän jälkiä. Seuraavana iltana looda lattialle, vanha tuttu kytkinlevyn sirpalehan sieltä löytyi kuten osasi arvatakkin. Omasta varastosta vähänajetut koneenvaihdosta jääneet kytkinosat paikalleen ja kovaa ajoa. Jousto-osan uusinta, perusjutut kuntoon, öljypohja auki, alipaineletkut, toimimattomat varusteet jne jne. Softa sisään, viinaa tankkiin. Helppoa ja nopeaa.
900 2d -88
Oli taas aika vanhemman Saabin entisöinnin... Tuttavapariskunnan pitkäaikainen kakkosauto oli jäänyt seisomaan virtalukon jumituttua. Kilometrin hinaus kotipihaan kytkin pohjassa helmikuun pakkasessa. Kuolevan virtalukon lopettaminen muutamalla harkitulla tampin iskulla ja ajamalla auto hallin lämpöön. Vanhuksen ilme koheni huomattavasti jo maskin maalauksella. Tästä innostuneena kattoverhoilu ulos korjaukseen ja kromiehosteiden vaihto puskureihin ja ikkunoihin. Kevään koettassa kiillotus maalipinnalle, alkuperäiset kapselit paikalleen kesärenkaiden myötä, kattoverhoilun kasaus, joidenkin pisteosien vaihtoa, mm. mittariston kehys taisi olla huono ja vaihtua ehjään. Halkeilleiden takavalojen tilalle myös ehjät. Ennen katsastusta piti yksi ruostekohta korjata oikeasta takapyöränkotelosta, ja vaihtaa lopultakin ehjä virtalukko, itseasiassa koko vaihdekepin jalka pakkilukkoineen, talvenhan olin jo käyttänyt autoa tasapäämeisselillä. Vaikuttaa ilmeisesti nykyään Kuopion suunnalla nuorella harrastajalla.
9-5 2.3tA -03
Tän huusin valkeakoskelaisen autoliikkeen huutokaupasta. Automaattivaihteistovikaa. Vajaassa parissa viikossa järjestyi kyytikin kapineelle ja pian auto oli pajan pihassa. Koeajoin pihalla sen verran et vikatilassa tuntui olevan laatikko kokoajan, täydellä paineella paukkoi vaihteita. Laatikko alas ja omasta varastosta ehjä tilalle. Samalla perushuolto vaikka hyväkuntoinen yksilö onkin, öljypohja auki, räpelletyn huohotuspöntön tilalle oikeat vermeet, vaihteistonjäähdyttimen huolellinen huuhtelu ja putkien alkavien ruosteiden poisto. 2016 sveitsistä tuotu tämä ja näkyy kyllä kunnossa kun suomi- tai ruotsiautoihin vertaa, esim. noita laatikon putkia olen ruosteen takia vaihtanut 5-vuotta uudempiinkin useita. Huoltokirjan mukaan 10tkm ajettu mitsun turbo näytti siltä että kirja vois pitää paikkaansa. Abs-tunnistinkehä piti vaihtaa samalla kun vetarit olivat lattialla, sen hoksasin jo lyhyellä koeajulla että jurnutti abs-pumppu omiaan. Mm. sadetunnistin ja As3 varusteina. Parkkitutkat kuntoon, vetokoukun asennus ja jäi perheen omaan käyttöön aiemmin mainitun hopean farkun tilalle.
T7 alkoi olla tuttua, olin jo jonkunaikaa etsinyt T8 -harjoituskappaletta että pääsisi tutustumaan niihin lähemmin.
9-3 1.8tA -03
Tän myynti-ilmoitus oli niin vakuuttava, että heti tuntui auton olevan minua varten. Kohtuullisen matkan päästäkin kun löytyi oli auto huudettava itselle. Maksoihan se muistaakseni ehkä kokonaiset 260e... Ajattelin sen välttävän opetteluun. Kärryyn ajaessa totesin autosta kuuluvan ihan sama ääni kun pikkupoikana moposta kun tulppa hyppäsi huonon kierteen takia irti. No, lavalle ja kotia ihmettelemään. Pikku pettymys oli auton vihreä väri... Kuvissa se näytti ihan mustalta. Positiivisena asiana automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi ja bensiinilisälämmitin. Toimiva jopa. Ja vikahan oli se mitä jo aiemmin arvelin. Korissa toki jotain käytönjälkiä mutta ihmeekseen ruostetta ei yhtään, ei edes maalin irtoamista lokasuojista. Korjausholkki tulpan kierteeseen ja ehjä puola purkuautosta tilalle. Katsastettuhan tämä olikin joten koeajoon sai ottaa heti. Ng:n tyyppivikoihin pääsi heti perehtymään ovien lukkolaitteiden ja ikkunannostimien osalta. Takaoveen uusi nostin purkuautosta, koska noihin ei vaijereita tuntunut saavan erikseen. Vieläkin pakkasilla temppuilee vänkärin oven keskuslukko. Muuten varusteiden osalta kunnossa. Kampiakselin stefa oli sotkenut hihnan öljyyn, helppo homma vaihtaa. Näiden jälkeen ajettu 10tkm omassa käytössä ilman mitään ongelmia. Vaihteisto toimii hienosti, ja ajoltaan hyvä. Linear-penkit eivät vain ole kaksiset istua pidemmän päälle. Paisuntasäiliö vuoti saumasta, se vaihdettu uuteen alkuperäiseen.
[url=https://img.aijaa.com/b/00756/14803979.jpg]
Tässäpä alkuun, jos on kiinnostusta niin tarinoidaan eteenpäin.
Tarinoida voi enemmänkin ajan kanssa, nyt flunssaa parannellessa kotisohvalla on aikaa näppäillä hieman muisteluita talteen.
9-5 2.3t -98
Nimimerkki "booster":in entisen femman hain savolaiselta jobbarilta kytkinvikaisena. Autoon oli vaihdettu aeron kytkin hieman aiemmin ja oletuksena oli työsylinterin antautuneen. Ilman kytkintä parisataa kilometriä kotiin. (On kyllä joskus pitänyt kiinnostaa ) Mutta näin ensimmäinen oma Saab kotona. Jälkeenpäin voi miettiä kannattiko, ainakin uusia tuttavia ja ystäviä on harrastuksen kautta saanut lukemattoman määrän.
Lähemmin tarkasteltuna työsylinteri ei päästänyt nesteitä ulos vaan työsylinteriin liittyvä metallinen paineputki. Kytkinremontin yhteydessä siis väännelty rikki. Muovisen huoltoluukun kautta modatulla kiintoavaimella onnistui putken vaihto ja auto näin näppärästi ajokunnossa. Autossa oli Flexifuel eli Biopower-softa, Ferritan 2,5" rosteriputkisto, Speedpartsin rosterikobraa yms. siihenaikaan hienoa. Jakopääremonttikin oli joskus jo tehty.
Koki loppunsa kylkikolarissa risteysalueella. Käytetty varaosiksi useisiin jälkimmäisiin autoihin, alakerta erääseen farkkufemmaan kunnostettuna, kansi meni punaiseen viirufemmaan.
9-5 2.3t -08
Tästä onkin jo tarinaa foorumilla, etsin linkin jos muistan TÄHÄN
9-5 2.3t -01
Matkalaisten siistikorinen ja hyvin varusteltu farkku kohtuullisilla 200tkm ajokilometreillä oli sytyttänyt Motor Kaputt -merkkivalon Kajaanin kohdilla. Ehta italian tuonti, ruosteeton kori, suhtellisen vähän käytönjälkiäkään, nahkasisusta yms. Penkinlämmittimet puuttuivat, lampaankarva pelastaa...
9-5 2.0tA -04
Uudemman mallin huohotuksella olevan -04 femman moottorin tekninen käyttöikä oli tullut täyteen Oulussa 180tkm ajettuna. Nämä olivat vielä siihen aikaan kalliita autoja (vuosi ehkä 2013 tai 2014). Ilmoituksen lukemisen jälkeen soitto nyt jo edesmenneelle paikalliselle hinauspalvelu- ja autoalan monitoimiyrittäjälle. "Oon just oulussa käymässä hinurilla, mikä se osoite oli?". Pikainen kaupanteko puhelimitse ja auto hinurin kyydillä oulusta kotiin samaksi illaksi. Karvalakkimalli mut kohtuu kilsoilla ja ruosteeton.
9-5 2.0t -00
Vakuutusyhtiöltä ostettu edullisemman pään femma, kuitenkin kohtuullisen hyvä kori, juuri tehty kytkinremontti ja muuta pientä plussaa. Pääsyy ostoon että listan ylimmäisestä hopeasta femmasta oli juuri tähän tarvittavat osat jääneet varastoon. Harmittavasti ennenkuin kuljetus ehti auton hakemaan, kolhivat tästä vänkärin etuovenkin AVK:n pihalla pyöräkoneella. Sopiva hinnan alennus kuitenkin neuvoteltiin. Osuma oli tullut myös eturenkaaseen, iskunvaimentaja ja olka-akseli vääntyneet. Tämän yksilön kohdalla tuli tutustuttua nimimerkkiin massse., Lieksasta löytyi sopiva hyväkuntoinen vänkärin etuovi ja vihreiden paksurunkoisten suuttimien tilalle punaiset 2.3t:n suuttimet. Biopoweroitu heti korjauksen jälkeen ja ajettu perheen käytössä noin 70tkm ilman ylimääräisiä ongelmia.
900i 5d -90 tai -91
Erään kesän harrastusauto, lähistöltä haettu satku. Leima loppumassa, pari ruostepaikkaa, penkki lattiasta irti, kattoverhoilu mennyttä yms. satkunvikaa. Muutamien iltojen fiksauksella leimattu peli. Hyvin toimiva K-jet ruisku, yllättävän pienellä polttoaineenkulutuksella kulki. Rikkinäisten osien vaihtoa ehjiin, kuten oviverhoilut (kiitokset nimimerkille Jorppe), katto- ja c-pilariverhoukset kunnostettu (nimimerkki ristos), puskurien listat ehjiin jne. Uusi koti Kokkolan suunnilla.
9-5 2.0tA -00
Tämä vaati T7-perushuoltoa, turbon vaihto, öljynpaineiden palautusta yms. Lappeenrannan suunnalla vaikuttaa edelleen.
99 GL -84
Kainuulaiselta syrjäkylältä ladosta pelastettu 99. Talon isännän kuoltua jäänyt samoille sijoille seisomaan. Lohkolämmitin oli otettu vain pois seinästä, kylälle oli kuulema lähdössä käymään ennen maallisen taivalluksen päättymistä. Hakureissusta ei sinällään jäänyt jälkipolville kerrottavaa, vieläkin harmittaa ystävällisen perikunnan pihanurmikon puolesta mikä tuli tuhottua upottamalla sprintteri ladon ovelle... Naapurista onneksi järjestyi traktori. Hitsausta suhteellisen vähän, säästynyt myös auringon haalistavalta vaikutukselta sisustassa. Kattoverhoilu jopa kuosissaan.
Kuljettajan penkin selkänojan verhoilu oli reunasta hankautunut puhki, sen tilalle purkuautosta löydetty siistikuntoinen vänkärin penkin verhous. Jotain pisteosia myös vaihdettu ehjiin, muistaakseni sivupeilit ja etupuskuri ainakin? 12 vuoden latosäilytyksen linnunpaskat pesty ja pinnat myllytetty. Myös 99:n nopeusmittarin korjaus tuli opeteltua tän kohdalla. Jarrujen kanssa muistaakseni riitti huolellinen herkistely, ehkä joku jarruletku oli hapertunut vaihtokuntoon. Pitkän seisonnan jälkeen käynnistyi heti uutta bensaa ja virtaa saatuaan. Tiputtavan polttoainepumpun tiivisteet turposivat takaisin tiiviiksi ennenkuin kerkesin tekemään asialle sen suurempia. Erään kesäajan katseidenkääntäjä, yllättävän paljon keskustelua sai aikaan parkkipaikoilla. Tyyliin sopimattomat aluvanteet teetetty vielä loppukesäksi. Tästä jäi mieleen näiden kaasarisaabien herkkyys jälkikäyntiin kesähelteellä. Joskus tuntui että auton saa sitoa riimulla pihakoivuun ettei se karkaa, saattoi kymmenenkin sekunttia hörähdellä vielä sammutuksen jälkeen.
9-3 2.0t -01
Nimimerkin "moilanen88" (myös harrastuksen kautta päässyt tutustumaan, kiitos siitä ) kautta kulkeutui aiemmin koviakin kokenut kolkki. Teknisesti alkoi olla laidassa, turbo savutti, muistaakseni jotain muutakin pikkuvikoja? Takakyljessä taannoisen ulosajon jäljiltä sanomista, siksi kuvittelin ettei näillä kilometreillä ja tolla korilla suurta kiinnostusta saavuta. Pidetään sitten hauskaa: tilaukseen uusi 19t -kokoinen ahdin, suuttimet löytyi muistaakseni foorumin kautta, 670cc Deka. 3" putkitarpeita hain varaosaliikkeestä ja yhden illan saavutuksena DP, toisena iltana loppu osa (2,5" takajalkatilan kohdalta taaksepäin). Pirteähän siitä tuli, ja ei pikku lommot ja naarmut enää haitanneet. Kytkin kesti koeajoa päivän. Tilalle Viggenin osat. Lukemat saattoi olla lopulta suurinpiirtein 280hp/400mm. Muistaakseni pyynnit oli 1150-1180mg tuntumassa. Taisin kokeilla nostaa vääntöpyyntöä likelle 450nm mut siinävaiheessa alkoi nostamaan ahtopainetta aika jyrkästi. Tuntui turvallisemmalta pysyä 400nm pinnassa. Avaamaton 340t ajettu T7 moottori, tottakai alakerranlaakerit vaihdettu varmuudeksi.
9-5 Aero -00
Klubilaiselta reissulla antautunut vanha mutta kohtuullisesti ajettu Aero haettu kunnostettavaksi. Alla mm. kuva myynti-ilmoituksesta. Moottorinvaihto ja etelän autolle tyypillisesti alustan fiksausta. Kolme ovea ja peräkontinluukku piti vaihtaa ruosteettomiin, kaarien alapäissä normi ruosteet, varapyöräkotelossa vähän hitsattavaakin. Talvi tuli ajettua itse, mm. ilmastoidut sähköpenkit muistilla, parkkitutka, jne.
9-3 2.0tA Jubilee -02
Vakuutusyhtiöltä huonojen kuvien perusteella ostettu ulosajettu kolkki. Ulosajon syy todennäköisesti ollut jarrujen häviäminen. Huono pito huokui autosta. Kuvista käy ilmi takajarrujen kunto, mäntä oli niin ulkona palan loputtua kokonaan että jarrunesteet ja näin paineet vuotivat ulos. Ensin jarrut kuntoon, vaurioituneiden osien vaihto, perus huolto ja katsastus. Nimimerkki "Coltti" toimitti aikoinaan oikean värisen etulokasuojan ja jotain pikkuosia. Tuulilasiin oli joku tai jokin osunut rytäkässä, sekin tuli uusittua. Itärajan takaa hinta lasilla muistaakseni 140e. Alkuperäinen soitin oli tuhottu aux-asennuksen myötä. Joku oli mennyt pieleen ja käyttösavu karannut. Sisältä todella siisti puolinahkapenkeillä, päältäkin fiksauksen jälkeen ihan ookoo ikäisekseen. Positiivisena asiana alle 50tkm sitten tehty täydellinen jakopääremontti, siis nättikäyntinen moottori ja hyvin toimiva automaattivaihteisto. Soittimen vaihdossa tuli opittua, että heräte kannattaa vetää valokatkaisijalta, jolloin radio toimii siihen asti kun avaimen vetää virtalukosta ulos ts. lukkopesä hyppää ylös. Pinniä en enää muista.
9-5 Aero -02
Klubilaisen pitkäaikainen käyttöauto kulkeutui talvisen vahingon jälkeen vakuutusyhtiön kautta tänne. Vaihtoa vaati kattopelti, tuuli- ja takalasit sekä sisustan osia. Kesän verran toimi käyttöautona. Kori oli hyvässä kunnossa, olihan auto suurimman osan iästään Rovaniemellä majaillut.
Tässä kohdassa harrastus alkoi inhottavasti toistamaan itseään. Tarvittiin jotain erilaista.
9-3 Cabrio 2.0t Jubilee -02
Keskieuroopassa perinteiseen tyyliin joka nurkkaan tuupittu, mut muuten suht asiallinen Jubilee-cabbe tuli vaihtokaupassa syystarjouksessa edelliseen Aeroon. Tullessa auton kunto oli jälleen varsin huolettomasti pidetty: Puskurit naarmuilla, maalipinnassa ei vallan pahoja mutta jälkiä kuitenkin. Pellit suhteellisen suorat, merkittäviä lommoja ei ole, ovella pukittuja pikkujälkiä lukuunottamatta. Kuskin ikkuna väärin säädetty ja jää auki, moottorinvikavalo paloi, moottorin tukikumit riekaleina ja moottori irti jne. Lämmityslaitekkaan ei toiminut. Kuitenkin suht siisti Jubilee sisusta, eli penkit ”turbo”-teksteillä, sekä nahkaiset ovi- ja sivuverhoilut plyysisten sijaan. Itse tykkään myös henkilökohtaisesti enempi näiden viimeisten vuosien ”tuoreemman tuntuisesta” korinvärisestä tuulilasin kehyksestä, se mattamusta on jotenkin turhan raskaan oloinen... Okei, punaiseen tai keltaiseen autoon mustalla katolla tuo kivasti kontrastia, mut näihin tylsempiin väreihin tää on parempi. Ihan ensin luonnollisesti perusjutut kuntoon, eli öljypohja avaten. Yllättävän puhdasta löytyi tämän ikäiseksi ja 170tkm ajetuksi T7 -moottoriksi. No, olihan tää suoraan ranskan auringon alta tullut, joten kylmäkäynnistykset ja talvinen pätkäajo ei ole ollut rasittamassa. Hyväkuntoisen oloinen moottori jokatapauksessa. Huohotinjutut toki samalla kuntoon ja massamittari vaihtoon. Samalla edellisestä Aerosta jääneet renkaat alle.
Ensimmäisen talviseisonnan aikaan hankin paremmat puskurit naarmuisten tilalle ja oikean takavalon jonkun NG-satkusta vaihtaman tilalle. Puskurin lipat kunnostin autossa olleista. Keväällä huollon yhdeydessä jousien vaihto, katon pesu ja käsittely (Starbrite) ja sivulasin ja katonreunan säätöä. Lopputulos kuitenkin onnistunut, ikkunan yläreuna menee tiivisteen alle kuten kuuluu. Sähköantenninkin korjasin mutta poistin käytöstä ulkonäkösyistä. Korvattu sähköisellä vahvistimella varustetulla sisäantennilla. Alkuperäisen lisävaruste takaspoilerinkin asensin keväällä. Tuulisuoja luonnollisesti piti ostaa jälkikäteen. Paljon pisteosia vaihdettu ehjiin, kuskin oven lista oli poikki, peilinkuoret naarmuilla, kojetaulun hiilikuitupaneeli auringon pilaama, samoin nahkaratti ja vaihdekepin nuppi. Merkit tottakai uusiin, cabben takamerkki oli välillä oreolta jo loppu, lopulta sain tilattua.
Tässä viimekesältä suht siistiin käyttökuosiin fiksattuna. Masssen kanssa käytiin mm. Lieksan kokoontumisessa.
9-3 2.0t -02
Kytkinvikaisena naapurikunnasta. Kohtuu kilsat, muistaakseni alle 250tkm? Korissa käytön ja iän jälkiä. Seuraavana iltana looda lattialle, vanha tuttu kytkinlevyn sirpalehan sieltä löytyi kuten osasi arvatakkin. Omasta varastosta vähänajetut koneenvaihdosta jääneet kytkinosat paikalleen ja kovaa ajoa. Jousto-osan uusinta, perusjutut kuntoon, öljypohja auki, alipaineletkut, toimimattomat varusteet jne jne. Softa sisään, viinaa tankkiin. Helppoa ja nopeaa.
900 2d -88
Oli taas aika vanhemman Saabin entisöinnin... Tuttavapariskunnan pitkäaikainen kakkosauto oli jäänyt seisomaan virtalukon jumituttua. Kilometrin hinaus kotipihaan kytkin pohjassa helmikuun pakkasessa. Kuolevan virtalukon lopettaminen muutamalla harkitulla tampin iskulla ja ajamalla auto hallin lämpöön. Vanhuksen ilme koheni huomattavasti jo maskin maalauksella. Tästä innostuneena kattoverhoilu ulos korjaukseen ja kromiehosteiden vaihto puskureihin ja ikkunoihin. Kevään koettassa kiillotus maalipinnalle, alkuperäiset kapselit paikalleen kesärenkaiden myötä, kattoverhoilun kasaus, joidenkin pisteosien vaihtoa, mm. mittariston kehys taisi olla huono ja vaihtua ehjään. Halkeilleiden takavalojen tilalle myös ehjät. Ennen katsastusta piti yksi ruostekohta korjata oikeasta takapyöränkotelosta, ja vaihtaa lopultakin ehjä virtalukko, itseasiassa koko vaihdekepin jalka pakkilukkoineen, talvenhan olin jo käyttänyt autoa tasapäämeisselillä. Vaikuttaa ilmeisesti nykyään Kuopion suunnalla nuorella harrastajalla.
9-5 2.3tA -03
Tän huusin valkeakoskelaisen autoliikkeen huutokaupasta. Automaattivaihteistovikaa. Vajaassa parissa viikossa järjestyi kyytikin kapineelle ja pian auto oli pajan pihassa. Koeajoin pihalla sen verran et vikatilassa tuntui olevan laatikko kokoajan, täydellä paineella paukkoi vaihteita. Laatikko alas ja omasta varastosta ehjä tilalle. Samalla perushuolto vaikka hyväkuntoinen yksilö onkin, öljypohja auki, räpelletyn huohotuspöntön tilalle oikeat vermeet, vaihteistonjäähdyttimen huolellinen huuhtelu ja putkien alkavien ruosteiden poisto. 2016 sveitsistä tuotu tämä ja näkyy kyllä kunnossa kun suomi- tai ruotsiautoihin vertaa, esim. noita laatikon putkia olen ruosteen takia vaihtanut 5-vuotta uudempiinkin useita. Huoltokirjan mukaan 10tkm ajettu mitsun turbo näytti siltä että kirja vois pitää paikkaansa. Abs-tunnistinkehä piti vaihtaa samalla kun vetarit olivat lattialla, sen hoksasin jo lyhyellä koeajulla että jurnutti abs-pumppu omiaan. Mm. sadetunnistin ja As3 varusteina. Parkkitutkat kuntoon, vetokoukun asennus ja jäi perheen omaan käyttöön aiemmin mainitun hopean farkun tilalle.
T7 alkoi olla tuttua, olin jo jonkunaikaa etsinyt T8 -harjoituskappaletta että pääsisi tutustumaan niihin lähemmin.
9-3 1.8tA -03
Tän myynti-ilmoitus oli niin vakuuttava, että heti tuntui auton olevan minua varten. Kohtuullisen matkan päästäkin kun löytyi oli auto huudettava itselle. Maksoihan se muistaakseni ehkä kokonaiset 260e... Ajattelin sen välttävän opetteluun. Kärryyn ajaessa totesin autosta kuuluvan ihan sama ääni kun pikkupoikana moposta kun tulppa hyppäsi huonon kierteen takia irti. No, lavalle ja kotia ihmettelemään. Pikku pettymys oli auton vihreä väri... Kuvissa se näytti ihan mustalta. Positiivisena asiana automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi ja bensiinilisälämmitin. Toimiva jopa. Ja vikahan oli se mitä jo aiemmin arvelin. Korissa toki jotain käytönjälkiä mutta ihmeekseen ruostetta ei yhtään, ei edes maalin irtoamista lokasuojista. Korjausholkki tulpan kierteeseen ja ehjä puola purkuautosta tilalle. Katsastettuhan tämä olikin joten koeajoon sai ottaa heti. Ng:n tyyppivikoihin pääsi heti perehtymään ovien lukkolaitteiden ja ikkunannostimien osalta. Takaoveen uusi nostin purkuautosta, koska noihin ei vaijereita tuntunut saavan erikseen. Vieläkin pakkasilla temppuilee vänkärin oven keskuslukko. Muuten varusteiden osalta kunnossa. Kampiakselin stefa oli sotkenut hihnan öljyyn, helppo homma vaihtaa. Näiden jälkeen ajettu 10tkm omassa käytössä ilman mitään ongelmia. Vaihteisto toimii hienosti, ja ajoltaan hyvä. Linear-penkit eivät vain ole kaksiset istua pidemmän päälle. Paisuntasäiliö vuoti saumasta, se vaihdettu uuteen alkuperäiseen.
[url=https://img.aijaa.com/b/00756/14803979.jpg]
Tässäpä alkuun, jos on kiinnostusta niin tarinoidaan eteenpäin.