Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Siistiltähän se näyttää ja ne pienet ajan patinat ei tosiaan haittaa, kun voi katto auki ajella kohti auringonlaskua/-nousua.
Mä olen kyllä tykästynyt tähän korimalliin enemmän kuin uudempiin, siis ulkonäöllisesti.
Mikä toi vannemalli on? Sopii hyvin ja tuo sellaista touringhenkeä.
Mä olen kyllä tykästynyt tähän korimalliin enemmän kuin uudempiin, siis ulkonäöllisesti.
Mikä toi vannemalli on? Sopii hyvin ja tuo sellaista touringhenkeä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Itsekkin enemmän vanhemmasta pidän. Uudempi on toki tuoreempi ajoltaan mutta näissä näkyy vielä kotimainen autonrakennus- ja muotoilu. Ja penkit vielä kunnon nahkaa... Brock B33 mersun jaolla.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Kekkosen Saabista uudessa teema-Mobilistissa lähes sivun kokoinen kuva virka-ajoilta. Hyvä, läheltä otettu kuva. Kannattaa napata lehti talteen. Itse johtaja auton vieressä adjutantteineen.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Huomasin, olisin ostanut lehden jos kuvaa ei jostain käsittämättömästä syystä olisi käännetty pystysuunnassa ”peilikuvaksi” alkuperäisestä. Laitoin lehden toimitukseen palautetta asiasta.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Jaa täällähän on meikäläinenkin mainittu. Jospa sitä tulevan vuoden aikana päästään ihmettelemään 99:ää livenä.
Ja iso kiitos tätäkin kautta vuosia jatkuneesta avusta Saabien omistamisen liittyvissä kuvioissa!
Ja iso kiitos tätäkin kautta vuosia jatkuneesta avusta Saabien omistamisen liittyvissä kuvioissa!
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Hattu päästä tämän ketjun harrastajalle /-jille.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Päivitystä tähänkin vuoteen:
Syksy ja talvi mennyt pitkälti muiden harrastusten parissa, ohessa pieni kuvakokoelma aikaansaannoksista, vuoroin korjattu ja vuoroin rikottu. Joka kuvaa en ala selittämään ettei foorumi täyty asiattomasta muunmerkkisistä keskustelusta:
Tähänkin harrastukseen sain pitkän linjan saab-harrastajan höynäytettyä mukaan ja oikein innoissaan oli ensimmäisestä kisareissusta kartanlukijan paikalla, vaikka kaksitahtisella onkin itse tottunut ajamaan. Huikeeta hommaa, se pitkän kisapäivän tunnelma, talven pimenevä ilta, viimeiset erikoiskokeet lisävaloilla pimeässä ja se tunne läpiajetun kisan jälkeen huoltoparkkia ja kotimatkaa kohti suunnistaessa. Renkaatkin ajettiin suhteellisen loppuun nautiskellessa. Oli kaverille myös uusi juttu kun pikkukylien lapset kannustivat ja hurrasivat siirtymillä ohi ajaessa Mutta se tästä, lukijoiden mielenkiinnon mukaan enemmän tai vähemmän näistä muista harrasteista.
Ja asiaan, keväällä ysiysin katsastus vapun alla. Taas pari vuotta huoletonta ajoa, yhtä hyvin toimii kaikki kuin ennenkin. Kuvaa ei löytynyt muuta kuin tämä missä isännän kyyti, eli aiemmin jo mainittu femma jäänyt eteen:
Seuraavaksi avomalli liikennekäyttöön ja keväthuoltoon. Samoilla lämpimillä pieni mutta todella huomattava audiopäivitys:
Erittäin suositeltava upgrade og9-3:een. Alkuperäinen as3 -vahvistin keskikonsolin sivuun ja kaiuttimet etuoviin. Juuri puolta tuntia kauempaa noita ei asenna jos valmiit pistokkeet löytyy kuten tästä.
Ja jotta tasapaino säilyy muun merkkisten ropailusta huolimatta, ostin seuraavan og9-3 -näppihomman ja suoraan parsittavaksi:
Jatketaan harrastamista ja pidetään jäljellä olevat saabit liikenteessä, lisää ei tule! Hyvää alkavaa kesää lukijoille
Syksy ja talvi mennyt pitkälti muiden harrastusten parissa, ohessa pieni kuvakokoelma aikaansaannoksista, vuoroin korjattu ja vuoroin rikottu. Joka kuvaa en ala selittämään ettei foorumi täyty asiattomasta muunmerkkisistä keskustelusta:
Tähänkin harrastukseen sain pitkän linjan saab-harrastajan höynäytettyä mukaan ja oikein innoissaan oli ensimmäisestä kisareissusta kartanlukijan paikalla, vaikka kaksitahtisella onkin itse tottunut ajamaan. Huikeeta hommaa, se pitkän kisapäivän tunnelma, talven pimenevä ilta, viimeiset erikoiskokeet lisävaloilla pimeässä ja se tunne läpiajetun kisan jälkeen huoltoparkkia ja kotimatkaa kohti suunnistaessa. Renkaatkin ajettiin suhteellisen loppuun nautiskellessa. Oli kaverille myös uusi juttu kun pikkukylien lapset kannustivat ja hurrasivat siirtymillä ohi ajaessa Mutta se tästä, lukijoiden mielenkiinnon mukaan enemmän tai vähemmän näistä muista harrasteista.
Ja asiaan, keväällä ysiysin katsastus vapun alla. Taas pari vuotta huoletonta ajoa, yhtä hyvin toimii kaikki kuin ennenkin. Kuvaa ei löytynyt muuta kuin tämä missä isännän kyyti, eli aiemmin jo mainittu femma jäänyt eteen:
Seuraavaksi avomalli liikennekäyttöön ja keväthuoltoon. Samoilla lämpimillä pieni mutta todella huomattava audiopäivitys:
Erittäin suositeltava upgrade og9-3:een. Alkuperäinen as3 -vahvistin keskikonsolin sivuun ja kaiuttimet etuoviin. Juuri puolta tuntia kauempaa noita ei asenna jos valmiit pistokkeet löytyy kuten tästä.
Ja jotta tasapaino säilyy muun merkkisten ropailusta huolimatta, ostin seuraavan og9-3 -näppihomman ja suoraan parsittavaksi:
Jatketaan harrastamista ja pidetään jäljellä olevat saabit liikenteessä, lisää ei tule! Hyvää alkavaa kesää lukijoille
Viimeksi muokannut pvdriver, Ti Touko 18, 2021 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Kyllä on kivaste harrastekalustoo ja ihmeellisesti myös etenevät
Aika syvälle oli bemari sukeltanut
Aika syvälle oli bemari sukeltanut
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Antti on taitava poika ja todellinen lahja ja taitaja meille kaikille Kainuun Saabisteille! Olen äärettömän tyytyväinen nuoresta miehestä, jolla on taito hyppysissään sekä luontainen auttamisen halu! On ilo toimia Saabien kera hänen kanssaan, sekä jakaa kokemuksia meidän molempien aikalaistiedosta! Tsemppiä Antille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Risto järjesteli hienon vanhojen Saabien tapaamisen upeaan Manamansalon saareen toukokuun lopulla, ysiysillä käyty paikalla:
No, sillä reissulla sitten taustalla näkyvä paatti kiinnitti huomion, on kyllä pistänyt alennustila silmään jo aiemminkin kun paikalla käynyt. Lomakin alkoi painaa päälle joten hinnan säätö kohdalleen ja toimeen:
Kapine oli siis kolmisen vuotta seisonut samalla parkkipaikalla rapistumassa. Ehkä vielä ei ollut liian myöhäistä pelastaa. Nyt on kolme viikkoa venhon ostosta ja eilen päästiin koeajolle ja omalle satamapaikalle:
Tänään täytyy lähteä katsomaan onko se pysynyt pinnalla ja viemään korjattu takakuomu paikalleen. Toinen alumiinikehikon kaari piti tehdä uusi ja pari ompeletta korjata. Keittiön vedenoton hana oli haljennut pakkasessa enkä sitä ollut huomannut touhutessa. Onneksi sulun päältä, täytyy lukita kahva kesäksi kiinni, korjataan syksyllä kun otetaan ylös. Sisälle vielä viimeistelyjuttuja, uudet istuintyynyt, etusängyn patjat, verhot ja muuta pientä.
No, sillä reissulla sitten taustalla näkyvä paatti kiinnitti huomion, on kyllä pistänyt alennustila silmään jo aiemminkin kun paikalla käynyt. Lomakin alkoi painaa päälle joten hinnan säätö kohdalleen ja toimeen:
Kapine oli siis kolmisen vuotta seisonut samalla parkkipaikalla rapistumassa. Ehkä vielä ei ollut liian myöhäistä pelastaa. Nyt on kolme viikkoa venhon ostosta ja eilen päästiin koeajolle ja omalle satamapaikalle:
Tänään täytyy lähteä katsomaan onko se pysynyt pinnalla ja viemään korjattu takakuomu paikalleen. Toinen alumiinikehikon kaari piti tehdä uusi ja pari ompeletta korjata. Keittiön vedenoton hana oli haljennut pakkasessa enkä sitä ollut huomannut touhutessa. Onneksi sulun päältä, täytyy lukita kahva kesäksi kiinni, korjataan syksyllä kun otetaan ylös. Sisälle vielä viimeistelyjuttuja, uudet istuintyynyt, etusängyn patjat, verhot ja muuta pientä.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
No, sehän kävi nopeasti! Siitä tuli tosi hieno laiva Kainuun merelle! Nautiskele hienoista ilmoista ja keleistä, nyt näitä tuntuu riittävän?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Tätä lukiessa tulee ajatelleeksi että onkohan joillakin ihmisillä tunteja vuorokaudessa enemmän kuin se 24 ja kuuluuko viikkoon vuorokausia enemmän kuin 7. Toki itseltä on mailit mittarissa voineet viedä parhaimmat mehut, ja sohva vie liian usein voiton. Joka tapauksessa hienoa tekemisen meininkiä olipa kyse Saabeista, veneestä tai lumirännistä. Ja tosi syvällä oli bemari.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Juu, seuraava kesälomapätkä alkaa heinäkuun 36. päivä, eiköhän siihen mennessä saa sisustan tehtyä ja toisen akun rakenneltua jääkaapille ja lisälaitteille et pääsee vaikka yön yli reissuun. Tärkeintä että se nyt on rannassa ja ajokunnossa niin kerkeää iltaisinkin käydä opettelemassa.
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Heinäkuun 36. päivä? Onhan se helppo touhuta jos elää eri ulottuvuudessa . Hienoa työtä kuitenkin
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.
Hyvää alkanutta vuotta foorumilaisille.
Päivitellään vähän highlighteja vaikka sitten omaa myöhempää muistelua varten:
Menneen kesän parhaat (loma)muistot olivat vesille liittyviä. Pikkuhiljaa tuli sisusta rakennettua itselle kelpaavaan kuosiin, jolloin päästiin yönyliretkeilyäkin lähisaarissa harrastamaan. Kaikki puu- ja kangasmateriaali on uutta, kuskinpenkkiä toistaiseksi lukuunottamatta. Ruoristakin sai kunnostettua suht siistin. Liesilämmitin korjattu, kaksoisakkujärjestelmän asennus, laturin laakerointi ynnämuuta:
"Remonttipakusta" on apua tässäkin:
Syksyn lähestyessä oli aika fiksata traileria tekemällä uudet sivutuet helpottamaan talvisäilöön nostoa. Ratkaisu toimi hienosti ja lotja sattui kerralla traileriin juuri kuten pitääkin. Säätö toteutettu 9-3 / 9-5 -saksitunkeilla. Pesun jälkeen sataman säilytysalueelle parkkiin ja vaihteiston irroitus korjattavaksi. Peruutusvaihde oli käytännössä olematon koko kesän, kytkinpakka oli kulunut loppuun (oli kuulema vasta "remontoitu"). Todennäköisesti vene on joskus lopettanut liikkumisen eteenpäin jonka jälkeen pakat on vaihdettu päikseen huonompi peruutusvaihteeksi. Lisäksi välitys oli kulunut pilalle aiheuttaen karkean sivuäänen voimansiirtoon. Sain ostettua syksyllä toisen saman tyyppisen (vähemmän viallisen) vaihteiston josta sain tarvittavat ehjät osat omaan. Kasaus uusilla laakereilla ja tiivisteillä entisiin kuoriin ja odottelemaan asennusta keväällä:
Koska T5 -koneisesta Saabia ei vielä koskaan ollut tullut omistettua, kyseinen aukko sivistyksessä tuli paikattua myös syksyllä. Kolmella sylinterillä tuputtaen ja jäähdytysneste lentäen kannentiivistettä vaihtamaan heti alkuun:
Kun tekniikka oli todettu tiivisteen vaihdon jälkeen toimivaksi, törkyinen ja repaleinen haaleanharmaa lattiamatto oli kimmokkeena sisustan kohennukseen mustilla "aero-osilla":
Sitten oli ohjelmassa talouden tid:n fiksausta. Vaihdoin taannoin tähän moottorin jakopäävaurion seurauksena. Sen jälkeen olivat vielä tehot hukassa mihin syy pestyä ja uusilla pyörreläpillä kunnostettua imusarjaa vaihtaessa paljastui:
Otin koneen sen kummempia tutkimatta kolariautosta ja muovinpalat imukanavissa näyttää välijäähdyttimen letkulähdön kappaleilta. No, nyt toimii kuten kuuluukin ja imusarjaläpät tiiviit ja herkät.
Koska ng9-3 ja tid on mainio yhdistelmä ajaa, minkä naisväkikin on huomannut, oli ostettava sellainen itsellekkin kun tuolla valkealla pääsee niin harvoin itse ajamaan. Myyntipuheet kuulosti taas niin houkuttelevalta että kauppa-akti syntyi. Muutama viikko meni kyytiä odotellessa ennenkun auto saatiin pirkanmaalta kainuuseen:
Auto oli lopulta alle tunnissa liikennöitävässä kunnossa. Kuva kertoo syyn kuvattuihin oireisiin. Halogen-valot näissä on kyllä aika kamalat, joten näpräsin ledit niiden tilalle paksusta rautalangasta "sangat" väännellen. Koodauksen muutos poistaa palaneen polttimon valvonnan käytöstä. Lopputulos ei ole xsenonien veroinen mutta parannus kuitenkin entiseen:
Jotain muuta pikkujuttua tässä on vielä tehtävänä mut niistä ehkä lisää myöhemmin.
Päivitellään vähän highlighteja vaikka sitten omaa myöhempää muistelua varten:
Menneen kesän parhaat (loma)muistot olivat vesille liittyviä. Pikkuhiljaa tuli sisusta rakennettua itselle kelpaavaan kuosiin, jolloin päästiin yönyliretkeilyäkin lähisaarissa harrastamaan. Kaikki puu- ja kangasmateriaali on uutta, kuskinpenkkiä toistaiseksi lukuunottamatta. Ruoristakin sai kunnostettua suht siistin. Liesilämmitin korjattu, kaksoisakkujärjestelmän asennus, laturin laakerointi ynnämuuta:
"Remonttipakusta" on apua tässäkin:
Syksyn lähestyessä oli aika fiksata traileria tekemällä uudet sivutuet helpottamaan talvisäilöön nostoa. Ratkaisu toimi hienosti ja lotja sattui kerralla traileriin juuri kuten pitääkin. Säätö toteutettu 9-3 / 9-5 -saksitunkeilla. Pesun jälkeen sataman säilytysalueelle parkkiin ja vaihteiston irroitus korjattavaksi. Peruutusvaihde oli käytännössä olematon koko kesän, kytkinpakka oli kulunut loppuun (oli kuulema vasta "remontoitu"). Todennäköisesti vene on joskus lopettanut liikkumisen eteenpäin jonka jälkeen pakat on vaihdettu päikseen huonompi peruutusvaihteeksi. Lisäksi välitys oli kulunut pilalle aiheuttaen karkean sivuäänen voimansiirtoon. Sain ostettua syksyllä toisen saman tyyppisen (vähemmän viallisen) vaihteiston josta sain tarvittavat ehjät osat omaan. Kasaus uusilla laakereilla ja tiivisteillä entisiin kuoriin ja odottelemaan asennusta keväällä:
Koska T5 -koneisesta Saabia ei vielä koskaan ollut tullut omistettua, kyseinen aukko sivistyksessä tuli paikattua myös syksyllä. Kolmella sylinterillä tuputtaen ja jäähdytysneste lentäen kannentiivistettä vaihtamaan heti alkuun:
Kun tekniikka oli todettu tiivisteen vaihdon jälkeen toimivaksi, törkyinen ja repaleinen haaleanharmaa lattiamatto oli kimmokkeena sisustan kohennukseen mustilla "aero-osilla":
Sitten oli ohjelmassa talouden tid:n fiksausta. Vaihdoin taannoin tähän moottorin jakopäävaurion seurauksena. Sen jälkeen olivat vielä tehot hukassa mihin syy pestyä ja uusilla pyörreläpillä kunnostettua imusarjaa vaihtaessa paljastui:
Otin koneen sen kummempia tutkimatta kolariautosta ja muovinpalat imukanavissa näyttää välijäähdyttimen letkulähdön kappaleilta. No, nyt toimii kuten kuuluukin ja imusarjaläpät tiiviit ja herkät.
Koska ng9-3 ja tid on mainio yhdistelmä ajaa, minkä naisväkikin on huomannut, oli ostettava sellainen itsellekkin kun tuolla valkealla pääsee niin harvoin itse ajamaan. Myyntipuheet kuulosti taas niin houkuttelevalta että kauppa-akti syntyi. Muutama viikko meni kyytiä odotellessa ennenkun auto saatiin pirkanmaalta kainuuseen:
Auto oli lopulta alle tunnissa liikennöitävässä kunnossa. Kuva kertoo syyn kuvattuihin oireisiin. Halogen-valot näissä on kyllä aika kamalat, joten näpräsin ledit niiden tilalle paksusta rautalangasta "sangat" väännellen. Koodauksen muutos poistaa palaneen polttimon valvonnan käytöstä. Lopputulos ei ole xsenonien veroinen mutta parannus kuitenkin entiseen:
Jotain muuta pikkujuttua tässä on vielä tehtävänä mut niistä ehkä lisää myöhemmin.