Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Edessä olevaa jakopääremppaa unohtamatta! Mutta koska B207R niin heikoista venttiileistä ei tarvitse huolta kantaa... :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jakopää tehty 200 tkm kohdalla :!:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pakari kirjoitti:
To Kesä 25, 2020 20:48
Edessä olevaa jakopääremppaa unohtamatta! Mutta koska B207R niin heikoista venttiileistä ei tarvitse huolta kantaa... :mrgreen:
Väärin. Ainoastaan aidoissa biopowereissa ne paremmat imuventtiilit
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Pakari »

vesa67 kirjoitti:
To Kesä 25, 2020 21:06
Pakari kirjoitti:
To Kesä 25, 2020 20:48
Edessä olevaa jakopääremppaa unohtamatta! Mutta koska B207R niin heikoista venttiileistä ei tarvitse huolta kantaa... :mrgreen:
Väärin. Ainoastaan aidoissa biopowereissa ne paremmat imuventtiilit
Ai perhana... Ilmiannan viestini ylläpidolle sääntöjen vastaisesta väärän tiedon levittämisestä. Poistun takavasemmalle päivittämään tietojani. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Autokuume on paha juttu vanhalla järkevällä maksetulla autolla ajavalle. Monesti puheeksi tulee kahvipöydissä autoilu ja sen kulut. Oma argumenttini juuri näiden vanhojen puolesta on, että arvo on aina sen 500€ vähintään, kun käyttää katsastuksessa ja saa hyväksytyn. Sitten onkin sama ajaa ite, kun se autohan on juuri todettu riittävän toimivaksi. Omassa vaakakupissa on jo pitkään painanut Saabien puolesta hyvä tietolähde tekniikkajuttuihin (foorumi) ja Wis+EPC. Varsin simppeli tekniikka ja varsin kohtuulliset varaosien hinnat. Tehoista puhumattakaan. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turha varmaa mitää järkevää heittää ku ei ne ennenkää oo mitää vaikuttanu :mrgreen:

Koeajamas voin käydä.. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nii.

Mulla näitä muka-järkeviä käyttöautoja.

Rellu menee ens viikolla huoltoon. Samalla vaihdetaan toinen raidetangon pää. Kustannus lienee n. 250€ luokkaa. Tuulilasi pitää vaihtaa kuukauden sisällä ennen katsastusta. Omavastuu 150€. Keväällä vaihdoin etujarrulevyt ja - palat. 115€.

Mondeossa pitäis korjaa rämisevät imusarjan läpät. Uudet OE läpät on luokkaa 130€. Pari rengasta pitäis (vähintään) uusia. Kustannus lienee 50-200€ riippuen paljonko raaskii uhrata. Akku pitäis ostaa, kun otin Fordista Cabbeen. Kustannus 70-100€.

Eli puoleen vuoteen tonni näiden ns. järkevien käyttisten huoltoon. Ajoa tullut ehkä n. 5-8 tkm.. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Sulla on pieniä lapsia.

Sanotaanko vaikka näin et mua ei paljoa harmittaisi jos poikani olis tänään vetänyt polkupyörällä ~1000€ Saabin takapuskuriin. Jos nyt hypoteettisesti oletetaan että hän törmäsikin siihen rahoituksella ostettuun peltilootaan joka on pakko maalata oman mielenrauhan ja jälleenmyyntiarvon nimissä, saattaisi olla matkalla purkamaan tuntojani v-tutus topicciin :roll: :facepalm_man: :cry:

En ees tiedä meneekö kotivakuutuksesta. Naapurin autoon kolarointi menis mut kun oli vielä prkl oma...

Anyway siinä tonnin pommissa on paljon hyviä puolia :roll:

E: korjattu pari autocorrectia
Viimeksi muokannut McStadey, Pe Kesä 26, 2020 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Mikä tässä on ongelma? Muutama osuma lisää ja sinulla on tonnin pommi. :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meillä on autot säästyneet lasten taiteelliselta näkemykseltä yllättävän hyvin, mut just tänään mietin mitä ksikkea nuo on tuhonneet tai vahingoittaneet sen 5v aikana mitä muksuja on ollut. Eteisen tapetit repsottaa, lattiasta näkee hyvin mistä moporallin reitti kulkee, mun ipadissa on näyttö halki, lasten tabletissa tietenkin säröillä ja yksi tabletti on jo roskiksessa samasta syystä, lokakuussa ostin uuden 55" telkkarin, jonka ruutua oli kiva vähän leluilla rapsuttaa heti viikko oston jälkeen (tulee muuten nykyisiin muovipintaisiin näyttöihin skraadut tosi helposti), nojatuolissa on pysyvä kusen haju kun on vaippavieroitusta epäonnistuneesti harjoiteltu, keittiön kaapit kolhittu tuoleilla joita siirrellään aina kun halutaan kiivetä tasoille etsimään karkkia yläkaapeista jnpp.

En ala listata tähän nyt koiran aikaansaannoksia.

Näitä miettiessä totesin tänään että en suosittele kellekään alle kouluikäisiä lapsia omaavalle tai hankkintaa suunnittelevalle uutta autoa, uutta kotia, kodin remintointia, uutta telkkaria tai muutakaan kalliimpaa elektroniikkaa yms. Ne hankinnat kannattaa suosiolla jättää aikaan kun pennuilla on mitään järkeä kasvanut päähän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kiitos vertaistuesta :lol: Meillä on telkkari, pädi ja puhelimet kestäneet toistaiseksi. rahan meno lienee tässäkin melko lailla vakio aivan kuten vanhan Saabin ylläpidossa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

AZP kirjoitti:
Pe Kesä 26, 2020 22:17
Näitä miettiessä totesin tänään että en suosittele kellekään alle kouluikäisiä lapsia omaavalle tai hankkintaa suunnittelevalle uutta autoa, uutta kotia, kodin remintointia, uutta telkkaria tai muutakaan kalliimpaa elektroniikkaa yms. Ne hankinnat kannattaa suosiolla jättää aikaan kun pennuilla on mitään järkeä kasvanut päähän.
Femman puolinahkapenkeissä näkyy takana, että turvaistuimia on käytetty. Hyvät pysyvät kuopat jäi nahkaan ja ei varmaan lähde ikinä pois. Jos olisi kalliimpi auto, niin varmasti harmittaisi. Nyt lähinnä naurattaa. Ei käynyt pienessä mielessäkään moinen asia, kun kangaspenkkisestä autosta siirtyi tähän premium-luokkaan. :lol:

Minulla on muuten menossa kolkin ilmastoinnin entraus. Huomasin helteiden tullessa, että kylmää tulee heikosti. Erikoista asiassa on se, että välillä kylmää tulee likiman normaalisti ja välillä taas ihan kuumaa. Hihnapyöräpaketti on nyt irti autosta ja uusi laakeri pitää tänään käydä prässäämässä (ollut hyllyssä varmaan viisi vuotta valmiina). Melkoisen ruosteiseksi oli päässyt nuo kitkapinnat. Taisin tehdä mokan, kun ensimmäistä talvea viimetalven pidin econ-moodissa ilmastointia. Heti kostautui. Tähän saakka viimeiset kahdeksan vuotta on ollut aina automaatilla. Ei pitäisi alkaa pihtailemaan vaan antaa sen ACC:n hoitaa työnsä. :evil:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tetammi: Ei nyt viä mennä koeajolle asti. Helteetki on väistymäs, niin taas ilmastoimattomalla kolkilla pärjää jne :D

Cona: Tiedän tunteen. Alle tonnin autoon menny yli tonni jo laittoon :D Astra toki oli toinen ääripää ja lopulta se olikin siihen elämäntilanteeseen ainoa oikea ratkasu. Tosin vähän hotsittais tilata uus Corsa karvalakkina, mut vähän tylsä ratkasu se olis vaikkakin varmaan kaikista halvin...

McStadey: Tuo on hyvä pointti. Naapurin muksu ajo jo pyörällä kylkeen ja todettiin, et ei varmaan haittaa. Sanoin, et ei haittaa jos osu ruostekohtaan ja niitä samalla varisi maahan :lol: Ja tosiaan puskurit on kolhitut ja naarmuilla jo valmiiks jne...

AZP: Tiedän tunteen. Muuttamalla uuteen kämppään koirien ja lapsen (myöhemmin tuli toinenki) kanssa näkyy kyllä elämä aika hyvin. Monen oven karmit pitäis jo kitata jne... Sillon kun viä asuttiin vuokralla, oli koirat iso nounou vuokranantajille. Joku fiksu sano, et jos koirat kieltää niin pitäis sit lapsetki samalla. Autot ei haise sentään kuolemalta, kun maitopulloja ei annettu koskaan autos juotavaks. Yhden jobbausruoskan muistan, jossa "lapsilla oli ollu maitosotaa" ja se haisi niin totiselta, että teki pysyvän vaikutuksen mulle. Maitoa juodaan ruokapöydän äärellä, ei missään muualla :D

Mertmi: Kyl kolkki olis järkiratkasu, tiedän. Ja etenki kun toisen ketjun mukaan ilmastoinnin kompura maksais Autodocilla reilun satasen... Astran nahkapenkkiin jäi kans kahden istuimen painaumat. Aluks niitä voivottelin, mut pian kyl muistin et istuimet kulkee autois pidempään mitä kyseinen auto ja toisaalta harvoin ihastelen takapenkin istuinosaa. Käyttövehkeitä, vaikkakin ruma yksityiskohta.

Yleisesti teille kaikille: ette kyllä yhtään kannusta ostamaan XWD:tä käyttöautoks :roll: Siis mukavahan se on, että yhteisö ei kannusta ottamaan kulutusluottoa jne, mut kertokaa nyt edes joku kuinka hienoa se on talvella olla neliveto! Muistan minäki sen aamun, kun Nokialla alimman hoitoluokan kaduilla lässähti 10 cm polanne loskaks ja XC90 meni kaasu pohjas kävelyvauhtia. Ja avopuoliso kun oli synnärillä, niin kaikki TAYSsin parkkipaikat oli varattuna pl. matalat siirtoa odottavat lumikasat, jonka päälle XC:n sai nätisti parkkiin :D Toki tuskin se NG9-3 ilman X:ää siihen kiipeis, mut kuitenki.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja marvi »

Nokialaiseen katujenhoitoon tuskin tulee parannusta, muutakuin ilmastonmuutoksen kautta vrt. viime talvi. Sensijaan TAYSissa on nykyään parkkihalli, niin et tarvi enää senkään puolesta sitä nelikkoa 8)

Kolkkeja vaan "hyllyyn" valmiiksi keräilemään :saab:
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Krooniseen autokuumeeseen ei mikään auta, toisaalta haaveilu ja Nettiauton selaaminen ei maksa mitään. Sitäkin kun tarpeeksi tekee, alkaa kyllästyttää.

Samat ajatukset risteilee jatkuvasti mielessä, toisaalta tekisi mieli hankkia joku mitäänsanomaton liisari pihaan ja ajella sillä A:n ja B:n väliä, mutta todellisuudessa hankin pihan täyteen autoja, joiden takia on loputon lista hankittavaa ja syy pistäytyä Motonetissa ja Tokmannissa joka toinen päivä, puhumattakaan pakettien tilaamisesta ympäri maailmaa.

Oma viehätyksensä on "verkoston luomisessa", kun käyttää rengasliikkeiden, autokorjaamoiden, hitsareiden yms. palveluja sen lisäksi, että tekee perushommat ja vähän muutakin ihan itse. Puhumattakaan esimerkiksi tästä Saab-yhteisöstä, josta saa sekä vertaistukea, että myös ihan konkreettista apua, jos on tarvis.

Olisko elämä sitten kuitenkin liian lyhyt, että sitä tylsistyttäisi vielä autoilulla, jossa ei ole tunnetta tai pieniä twistejä matkan varrella ? JP_Vetten tavoin tuota nelivetokuviota pyörittelen mielessä, mutta toisaalta pärjäisin mainiosti tuollaisella tonnin Yariksella, jollainen tuosta työn alla olevasta hiljalleen muodostuu. Näppärä kuin mikä, pienet kulut, penkit alas ja koirat kyytiin tarvittaessa jne., eikä tarvitse tosiaan stressata ulkokuoresta, kun sitä on jo hivutettu vuosien varrella ihan tarpeeksi. Sillä menisi ensi talvi ihan mainiosti. Mutta jos kuitenkin se isokoneinen neliveto, Grand Cherokee, hmmm. Entten tentten ja sitä rataa. Niin tässä ketjussa kuin toisaalla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin