Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^^Haha kiitos! :)

^^Sentilleen sama vero. Tosin se on 343 €/a, Nettiautos on pyöristysvirhe...

^Kiitos huomautuksesta! Sit vaan metsästämään pikseleitä, viimeks tuli SIDistä SER-jätettä niis hommis :roll:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1749
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Toi on muuten aika totta mitä turisit tuolla aikaisemmin, "ankeista" vanhoista autoista. Heti jos on joku vähänkin siistimpi vanhus, hinta karkaa sellaiseksi, että tulee kuin vahingossa katsottua, mitä samalla rahalla saa tätä uudempaa tarjontaa. Ja saahan sitä, vaikka mitä. Että miksi maksaa viisi tonttua vanhasta nakuttaja-Mekkeristä, kun samalla rahalla saa toistakymmentä vuotta uudemman Jaguarin V8-koneella ja kaikilla herkuilla jne jne.

Järkevintä lienee tosiaan pitää käytetyn pääoman määrä mahdollisimman pienenä, koska rahasumman suurentuessa mieli alkaa harhailemaan kohti nykypäivää, vaikka olisi kuinka päättänyt ostaa vaikka millaisen dinosauruksen. En tiedä, ehkä oma mukavuudenhalu on sittenkin ajanut retroiluhalun edelle ? Kyllähän mä ovet mieluusti avaan kakella, kuin sitä avainta lukkoon sovittamalla ja sitä rataa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl sitte alkaa mukavat päivät tonnin ruoskilla ajaville, kun automaattivaihteiset keyless go -vehkeet tulee saataville :D Sen kaukosäätimenki saa vielä jälkikäteen asennettua pienellä työllä, mutta avaimen kaivaminen taskusta on kyllä jotain todella kivikautista. Mut itsellä retroiluhalu on siihen OG-satkuun, ei oikeen muuhun. Niis on tavallaan jotain fiilistä, sellanen autojen ykssarvinen mulle. Kahdesti olen yrittänyt ja molemmat ovat kariutuneet nopsaan. Tonnaria en jaksa haaveilla, kun kaks sellasta on käyttiksenä ollut. Tää OG9-3 oli tosiaan turvallinen pikaostos tarpeeseen.

Tänään tämäkin ruoska yllätti taas. Pohdein hetken, että millasen ranetuksen laittaisin, jotta saan tyttären istuimen kiinni. On siis mallia naama menosuuntaan, eli turvallisuuden kannalta ihan sama vaikka ei olisi kiinni, mutta kun tytär kiipeää tuolille, niin soisi sen olevan kiinni. Itseporautuvilla ruuveilla pohdein jotain metallikoukkuja, kun ei viittis hitsata tankin päällä. Mut hemmetti, tässähän on isofixit!

Kuva

Kaikis muis autois ne ovat olleet luukkujen takana tms, mutta tässä oli vain koukut istuinosan ja selkänojan välissä. Kunnon karvalakkimeininki :lol:

Ja sinnehän ne molemmat tuolit sitten menivät. Toinen yllätys tuli siitä, että istuinosa on niin löllä kamaa, että tuon toisen istuimen sai kiristettyä amis-asentoon. Muutenhan sillä ei ole väliä, mutta pidemmällä matkalla nukkuessa pää helposti retkahtaa alas. Astrassa penkki oli niin tukeva, että selkä oli melko pystyssä ja erinäisillä kikka kolmosilla sitte piti kiilata istuimen asentoa pitkillä matkoilla.

Kuva

Kuten vesa67 tuossa aikasemmin kirjotti, niin SID on vain sen SIDin kolon täytteenä. Ja halvalla kun mennään ja edellinen kaapelinvaihtoyritys ei tuottanut tulosta, niin tällä kertaa päätin koittaa kuulakärkikynää ja fylliä. Mitään ei menetä. Paskasta ei juurikaan paskempaa voi saada, joten aivan se ja sama. Ja lähtökohtahan oli huono...

Kuva

Vähän teippiä ja pyykkinarua.

Kuva

Niin paksu fylli, että ei tohtinut loppuun saakka ruuveja ruuvata...

Kuva

Ja hemmetti. Huonommaksi se muuttui :lol:

Kuva

Sit vaan SID-kaupoille. Toisaalta mihin sitä tarttee? Low coolant fluid -varoitukseen korkeintaan. Muuten ihan sama. Eli ei siitä montaa euroa viitsi maksaa. Se purkuauto taas houkuttelee. Mutta onneksi illan päätavoite toteutui: tein itse ja säästin.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Etenee etenee. SID on löytynyt (mutta vielä hakematta) ja kilsoja alkaa olla kohta 700 takana 8O No nyt on poikkeus, normaalisti en aja näin paljoa. Myyjän viinat loppu tankista ja pistin suosiolla ysikasia, jotta ei pätkäajon viinat sit tulvi öljykorkista ulos.

Ihan lupsakka peli tää on, toki puutteensa niinku odotinki. Suurin ongelma on nuo vuonna 2013 paistetut talvirenkaat, jotka ei kakkosvaihteella pidä edes kuivalla asfaltilla. Eli ne ei pidä asfaltilla, lumella, jäällä, soralla eikä varmaan oikeen sitte millään. Noh, All Seasonit tulossa tällä näkymää. Kelpaa sit körötellä vaikka ens talven yli.

Osan tuosta kilometrirohmuamisesta selittää tän päiväinen matka isän hallille. Pääsi ihmettelemään ostosta vähän tarkemmin, ei siltikään kovin kummoisesti. Lämppärin o-renkaita en nyt vaihtanut, kun haju on haihtunut. En tiä mikä on tarina, vai onko nyt ollu liian lämmintä kun nettitiedon mukaan ne vuotaa kunnolla vain pakkasella... No kesä on tulollaan, en siis hätäile. Mut raitisilmasuodattimesta myyjä varoitteli, et lienee vanha ja olihan se vanha. Tai ainaki täynnä mujua, tosin ton verran nyt tulee viikos jos auto on puun alla sopivaan aikaan vuodesta.

Kuva

Ja Motonetin halvin tarvike (M Filter) tilalle. Huomatkaa upouusi Lidlin rassauslamppu, vakiovaruste vanhojen autojen kans touhuaville ja sopii kolkin pelkääjän jalkatilan verkkoon jatkuvaan lataukseen :lol:

Kuva

Tuollekki tuli käyttöä taas.

Kuva

Vanha käyttis, ratapaskaikuisuusprojekti ja nyt osienluovuttaja. Ja osat edelleen tallella.

Kuva

Nyt on varapyörä kiinni! Ei enää koliset (niin pahasti) hidastetöyssyihin ajellessa.

Kuva

Ja positiivisia juttuja vaan täski ruoskas: koukku näyttää siltä, että sillä uskaltaa jopa vetää kärryä! Eli ei täysin mätä.

Kuva

Muuten olisin antanu sähkörasian olla kolhittuna vinos, mut siinä luki :saab: niin pakko oikasta. Enempää ei uskalla, ettei metalli mene poikki :D

Kuva

Kuva

Se, toimiiko sähköt, niin en hoksannu kokeilla. Ehkä joskus toiste, mutta niin juntti en ole, että vedän kärryä valojen toimiessa miten sattuu!

Konehuonetta tutkiessa myös toi repsottava tiiviste pisti silmään niin pahasti, et pakko sille jotain oli tehdä.

Kuva

Pop-niitithän tuohon sopi kuin nenä päähän ja saabistimaiselle, eli nuukalle, tyylille uskollisena laitoin vain joka toisesta reiästä kiinni. Pitää jättää seuraavallekki omistajalle rassattavaa.

Kuva

Intercooler on ihan vakiokamaa. Tosin tarkemmin katsottuna siinä on reikä, onko sitte lentäny läski ampiainen, naula, nasta, kivi, mökkitien oksa vai mikä, mutta rikki se on.

Kuva

Kuva

Päikkyyn ja takasin ajellessa tuo nyt tuskin on kovin vakavaa, mutta tykkään kyllä jos auto olis kunnossa. Eli korjaan pois, viis budjettiongelmista. Muutamalla kympillä noita näemmä myydään ebayssä, ellen sitten sorru Bilteman yleismalliseen.

Tuosta budjettiongelmasta... Tonnin autoa tästä ei kyllä saa enää millään. SIDin lopullisesti paskomalla paloi rahaa, nyt tuo IC, sitte rengastukselle on pakko tehdä jotain. Tällä hetkellä ajatuksissa on hankkia All Seasonit, kun femmalla silloin koin ne ihan hyviksi. Ja varmasti voittaa noi ikivanhat kovat koppurat.

Budjetin nosto tietty on aina yhtä masentavaa, mutta toisaalta jos se kannustaisi pitämään autoa hieman pidempään, niin se olisi pitkällä tähtäimellä parasta säästöä. Aika harvoin kun vaihtamalla tiliä tekee. En mikään OG9-3:n superfani ole, mutta tuonne mahtuu hyvin minä ja lapset. Mitäpä sitä muuta odottaakkaa autolta tässä elämäntilanteessa. Ja on tossa jotain hyvääkin K Astraan verrattuna: ACC. On meinaan GM mennyt taaksepäin sen kanssa. Tuo pelaa niin hyvin kuin voi vain kuvitella. K Astran on ihan järkyttävä kapistus jo näin puolen viikon vertailulla. Ja sama vika on Insigniaski.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19562
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

itseporautuvat ruuvit ois ollu ranempi ratkaisu


leuka rintaan ja kohti seuraavaa pettymistä- onneksi ei haise jäähdytineste :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mustaan femmaan taannoin vedin itseporautuvalla (lommon julkisivun puolelle samalla), mut nyt oli laatikos huomattavasti liian pitkiä. Siks pop-niitit.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5418
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kai noita coolereita myydään muutamalla kympillä täälläki, ainaki sä myit mulle :lol:

Tai sitten vähä kemiallist metallii jossei jaksa puskurin irrotukseen..

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kemiallinen metalli olis kieltämättä superhelppo toteuttaa vaikka tos taloyhtiön parkkipaikalla... En edes ajatellu tota, kiitos!
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5418
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ole hyvä. Saa sillä ainaki ensiavun.

Mä oon kyl pärjänny hyvin astran ilmastoinnin kanssa vaikka kelit on ollu aika haasteellisia, ainoo et oon asetuksista säätänyt puhaltimen voimakkuuden kovimmalle mut niin oon ng kolkistakin.

Ja osaa näemmä tiputtaa puhaltimen voimakkuuden automaattisesti jos on huurteenpoisto meneillään ja tulee puhelu.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis kyl Astran kans pärjäs, mut sitä sai räplätä vähän väliä milloin huurteisen ikkunan ja milloin väärän lämpötilan takia. Se puhallinnopeuden lasku puhelun aikana on pätevä, siitä oon samaa mieltä.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5418
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä oon siis ehkä kaks kertaa laittanut huurteenpoiston napista joista toine kerta oli kun muksut oli kauppareissun aikana hönkiny ikkunat umpeen, muuten menty autolla.
Lämpötilaa tosiaan joutuu välil säätää.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joko se on se korkea puhallinnopeus (ite käytin mölyn takia keskiasentoa) tai sit sitä on ylinpäätänsä kehitetty vuosien varrella...
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tän kans on selvää uutuudenviehätystä havaittavissa. Vai oliko tää se, kun avopuoliso käski hankkia harrastuksen? :lol:

ACC:n propelli tuli putsattua ja voideltua. Ei muuttunut äänettömäksi, mutta vähän pärinä helpotti.

Kuva

Kuva

Kävin Biltemas ja Motonetis. Totesin mutkien, jatkojen, silikonien, klemmarien ja kaiken HiPo-himmeleiden maksavan niin paljo, että Kiina-coolerin laitto paikalleen on ihan turhaa hommaa. Joko ehjä vakio tai sitten parilla sataa kokoalumiininen bolt-on. Jostain Itä-Euroopasta löyty, Google Translatella kattelin ja PayPalin nappi oli niin kai semmonenki sit kulkeutuis tarvittaes. Tai sit purkuauto, josta valmis upgrade siirtää...

Mut ostin sit ranepaikkaukseen tarvikkeita.

Kuva

Ja kun ei se kura lähteny pelkällä ponnepullon paineella, niin vanha hammasharja avuks.

Kuva

Täs kohtaa sit huomasin, et sehän on halki myös alta hiukan.

Kuva

Mut pihdeillä vähän tilaa...

Kuva

Sit tommonen jäteöljyn, maantiekuran, bräkleenin ja kemiallisen metallin sekoitus paikalleen :roll:

Kuva

Mietein ensin, et jos painelis lyttyyn pihdeillä ja sen sinetöittis, mut ajattelin, et paine sit painaa sitä takasi alkuperäseen muotoon. Nythän tuo on muodoltaan luja ja pelkästään tukein reiän. Kyllä se sitte hajoaa kun ei enää kestä. Ja kyl sen parin kiihdytyksen jälkeen sit huomaa, et ampuuko paikan irti vai oliko se halpa ja hyvä korjaus. Toisaalta kerääntyvä öljymömmö myös kertoo nopeasti, et onko toi tiivis (jos ei jaksa paineella ponnistaa).

Lopuks viä pistin uuden konepellin merkin ja mainosteippailin muutenkin. Vähän teki mieli lätkiä tarrat takakaarien ruosteiden päälle, mut tuon tapahtuman markkinointi on sen verran asialinjalla, että koin nuo a-pilarin paikat parhaiksi 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Ens viikolla on listalla uudet vanteet ja renkaat. 195/65 R15 Nokian Weatherproofit eli All Season -renkaat.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4326
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eihän se ahtopaine noin pienellä pinta-alalla tuota sen enempää voimaa kun hyttysen siipi. Ja vähintään tuo paikka hidastaa painevuotoa ja täten virhettä täydellisessä kokonaisuudessa kun taas näet Sidistä paljastavia lukuja.
Ja jos oikeesti jaksat irrottaa puskurin ic:n vaihtoa varten niin sellaisia kyllä löytyy jemmasta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3451
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl mä sen jaksan irrottaa, mut yritän pitää kokonaisuuden (eli ne pienet purot) hallusssa. Siin vaihees kun alan katteleen tähän nahkasisustaa jne, niin se muutaman kympin ic tulee kyseeseen. Ja samalla aukasulla tietty nakkaa sen vähän paremman sinne :)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Vastaa Viestiin