Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Viggen"
Viestit: 696
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Shelliltä automaattipesu "vahauksella" ja ruostepaikkojen meikkaus niin sehän on nätti kuin sika pienenä :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

nuorempinykänen
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Motonetin motox vannepesulla saa muistaakseni ton bleedausefektin
9000 CD Turbo '88, OG900 5D '92, 9-3 JC Stage 3 '98, 99 Avo '75, 9000CS tbo '97

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3443
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Shellin autopesu on liian kallis. Parin kympin rälläkkämallin myllykoneella kun hiertää Autoglymin punasen, niin sillä saa jo ihan jees myyntifiksin. Plussana viä se, että tarvikkeet löytyy valmiiks eli taas säästy €€€ :D

^Äh, eli Motonetin litran purkki olis maksanu vähemmän mitä tuo Autoglymin puolen litran ja sillä olis saanu sen efektin :( Noh, pääasia et lika lähti.

Tänään päätin rykästä pidentyvien päivien kunniaksi mittaristovalot kuntoon. Nyt kun tuo mittariston irrotuskin tuli puheeksi. Kyselin jo Pakarilta Motonetin valikoimaa, että onko noita törkyhintasia lamppuja vai ei, kunnes oma lamppu välähti, että tosiaan nehän voi nyysiä tosta vanhasta mittaristosta... Nypein lähinnä varotosvaloja, jotka ei oo käytös kuin käynnistyksen yhteydes. Eli eivät ole paljoa palaneet täs reilun 400 tkm matkalla.

Kuva

Vanhoista moni olikin jo tummentunu.

Kuva

Tällä kertaa otin opiksi vanhoista virheistä, ja testasin valot ennen lopullista kasaamista :)

Kuva

Toimii! Sen tarkemmin en eritellyt ehjiä ja rikkinäisiä, vaan vaihdoin kaikki mittarien tausavalot kerralla. Periaattees ajovalojen merkkivalon olis kans voinu vaihtaa, kun sehän palaa täs aina. Toisaalta jos se palaa viimeisen kertansa ja sammuu lopullisesti, niin en sen takia mittaristoa ala aukasemaan... Ja tietty olis sen matkamittarin valonki voinu vaihtaa. Noh, meni jo.

Kojetaulua kasatessa vain yksi ruuvi tippui johonkin kojelaudan syövereihin. Olkoot siä, tulee vastaan jos on tullakseen. Pisti myös merkille, että turvavyön valo on palanut. Pistää ikävästi silmään, täytyy ottaa työn alle, mut kattelen nyt viä SID:n ja ACC:n valot jahka sen SIDin saan takasi.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 617
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

tsaarela kirjoitti:
To Maalis 19, 2020 12:40
Katselin Youtubesta tuota mittariston irtikäyttöä. Ilmeisesti ei onnistu ilman ratin ja viiksien irroitusta?

Ovatko T7 ja T5 mittaristot keskenään vaihtokelpoisia? Elektroniikkahan otetaan alkuperäisestä, mutta saako elektroniikan heivattua esim. T5 mittaristosta T7 mittaristoon?
Yli-innokas autonpurkaja otti ratin irti, kun ei se työnä ole iso ja on sitten tilaa touhuta ;).
T5:ssä on ilmeisesti ihan oikea ahtopainemittari, eikä ilmamassamittari, kuten t7:ssa. T7:ssa on -2001 polttimot ja 2002- kiinteät ledit, ja taitaa olla liittimetkin eri. Mittaristoja on aika montaa eri mallia, jotkut käy ristiin myös femman kanssa. Omaan -01 kolkkiin on -01 2.3t manuaalifemman mittaritaulu menossa. On sama, mutta turboviisarilla. Epc:stä noita tuli silloin vertailtua, missä on mihinkin sopiva.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3443
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu T5 on ahtopainemittarilla. Mut kysymys varmaan oli, et voiko sen T5:n sähköpuolen kytkeä T7:n viisariosioon. Kun jos se sähköpuoli heiluttaa viisaria, niin ei se tiä siä, oliko sen tarkotus alunperin olla ahto- vai joku muu mittari. Mut tuo oli uus tieto mullekki, et näis T7-vehkeiski on mittaristois eroa. Osu siit tuurilla oikein, ettei tullu väärää :D Mut mun tarjous on edelleen voimas, et jos joku haluaa purkaa mittaristot vierekkäin ja sovitella osia ristiin, niin siitä vaan. Oletan siis, et jos osat ylinpäätänsä sopii ristiin ja mittarit toimii, niin varmaan se ahtopainemittariki sit toimii... Tosin nypin loputki polttimot sit ittelle jemmaan, et niitä ei kannata himoita :)

Kävin nyt ajamas ekaa kertaa uusilla renkailla ja toimivilla mittaristovaloilla. Meni kyl ihan sukkasillaan. Vanhat koppurat nastat piti mekkalaa plus jyrrästi hiukan. Tunkioauto mikä tunkioauto, mut kyl se heti loi sellasen laadukkaan fiiliksen, kun mittaristoski palo kaikki valot. SID ja ACC sit viä hiois lopullisesti tän timantin. Ja jos malttais ostaa ehjän mukitelineen, kun sen rikkinäisen telineen jämät eivät oikein silmiä hivele...
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3443
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl tavara Toris liikkuu, vaikka korona pysäyttiki talouden rattaat. Vanteet meni, 60 e kiitos. Ostaja viä kysy, et mistä noita uusia vanteita saa, ihasteli siis 30 m päästä tästä kulmasta.

Kuva

Ilmeisen onnistunut pesutulos siis :lol:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1932
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Cona »

Projektit paisuu. Mutta Saabithan on (jo) harrasteautoja. Ei kait kukaan kuvittele, että 20 vuotta vanha auto menee vaan pelkällä "bensaa tankkiin" meiningillä?! :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3443
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei kukaan semmosia ajattele. Mut tää oli alunperin tarkotuksena pitää sellasena, et paaliin kun alkaa kyllästyttään viat ja vaivat. Mut nyt tää vähä paisuu, kun tästä saiki tämmösen pienen näpertelyprojektin ja ei malttais olla fiksaamatta miljoonaa pikkuvikaa, jotka kuuluu kilometrilukemaan :D

Siis ihan tosissani alotin tän kans sillä asenteella, että ajan nastarenkailla kesä talvet jne. Sitä helmeä OG-satkua odotellessa... Mut ihan jees tääki ruoska on ja teknisesti 9- :)

Negatiivisia ylläreitä tähän mennes ei ole tullut. Pyöränpultit nosti tattia ottas, mut siinä ei ole mitään yllätysmomenttia jos mun raapustuksia on lukenu. Käytännös aina menee hermot muiden toilailujen jäljiltä ja rengasliikkeis ei saa aina edes pyytämällä oikeaa momenttia. Ja kaks kertaa rengasliikkees (eri liikkeet) ammuttu väärille kierteille... Joku vastuuvapausmuotivillitys varmaan se, että ammutaan niin piukkaan et kierteet korkkaa ennen itsestään löystymistä. Esim tänään tein Inkkuun jarruremonttia ja jokanen mutteri aukes Ryobilla sekunnin-kahden hakkaamisella. Mut ne oliki mun kiristämät.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1932
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tarkoitin lähinnä, että helposti se hankintahinta tuplaantuu. :facepalm_man:

Mä ostin syssyllä - 06 Mondeon, 255tkm ajettuna. Tähän mennessä olen tehnyt perushuollon (tulpat, tulpanjohdot, öljyt moottoriin ja laatikkoon + raikkarin ja ilmansuodattimen vaihdot) ja tuulilasi meni uusiksi, kuskin ovesta poistin yhden kukan ja vedin värit ja lakat päälle. Rahaa on mennyt melkein 3000€, mutta mulla on saakelin ehjä ja varma voorti. Lähtee aina kuin palmun alta käyntiin ja ruostetta tai lommoja ei käytännössä ole ollenkaan, eikä syö öljyä. Just hain leiman ilman huomautuksia. Mut eihän tossa ole tjurboa, eli ei liiku, vaikka 145hv malli onkin.... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3443
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kaverilla on hyvä asenne käyttöautoihin, ja oon periaattees vähän kateellinen sille, että itse en pysty samaan. Parkkihalliskaan ei kuulemma auton pituuttaa tarvi hahmottaa, kun kyllä se auto betoniin on aina pysähtyny :lol:

Tän auton edellisellä omistajalla on ollu vissiin samaa periaattetta kilvistä päätellen. Finnittömät saapuivat Lielahteen ja kävin noukkimas ne tänään. Sen kummemmin asiaan valmistautumatta otin Leathermannin ovitaskusta. Ruuvit auki, kilvet tiskille, uudet kainaloon, ruuvit kiinni. Helppoa! Mut ei, takana oli muoviruuvit naks molemmat.

Kuva

Edes sit jokku totaalisen mädäntyneet ruuvit. Väkivallalla nyppäsin kilven pois...

Kuva

Sit vaan uudet ikkunalle ja toivomaan, ettei poliisit pidätä ja kysele ylimääräsiä. Mut luotto on kova, et selittelemällä selviäisin, etenki jos kilvet on vain kotimatkan tolleen...

Kuva

Kuva

Rupesin oikeen pohtimaan, et missä kohtaa katsastuskonttorit tekee tilin? Noi kilvet makso 13 €. Siitä ei montaa euroa voi jäädä konttorille, mutta homma sitoi työntekijän aikaa kolmesti: tilaus, kilvet säilöön ja tekstari mulle sekä viä noutaessa paperitöineen.

Auton katsastus maksaa 69 € miinus Traficomin maksut. Siihen menee aikaa mitä menee, se sitoo kaksi henkilöä ja sitä varte on iso kiinteistö laitteineen päivineen. Ja pääsääntösesti omat kokemukset on sellasia, et aika keskenään konttorilla kuin konttorilla saa Marie-keksejä syödä.

Sillainhan asia ei mulle mitään tee ja aina rutisen katsastuksen ryöstöhinnoista. Ja on monta muutaki alaa, jonka euroja en mitenkään ymmärrä, mutta niin vain niissäkin tulosta syntyy.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9656
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG-kolkeissa ja -femmoissa on säännönmukaisesti etukilvet rutussa. En tiedä onko se se puskurin muoto ja ulottuvuus mikä sen tekee.

Katsastuksesta ne Trafin maksut on joku 3 euroa. Tunnissa yksi ukkeli hoitaa 3-4 katsastusta. Kyllä siinä tuntiveloitus on ihan kohdillaan jos asiakkaita riittää. Hallin vuokra ja laitteistot ei ole sen kummallisempia kuin Ranen nyrkkipajassa, poislukien jarru- ja iskaritesteri.

10v sitten noi oli oikeita rahasampoja, mutta hintakilpailu ja asemien lisääntyminen (lue: käyttöasteen aleneminen) on syönyt ylituotot.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1932
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja Cona »

On totta, että muutamia vuosia sitten tuolla pärjäsi ihan hyvin ja tietyt monopoliyhtiöt teki kovaa tulosta, mutta ajat on muuttuneet.

Mulla on muutamia tuttuja ko. alalla yrittäjinä ja ovat viime aikoina kovasti pohtineet toiminnan mielekkyyttä, kun lainsäädännöllä harvennettiin katsastusvälejä tietyiltä osin. On aivan eri asia olla omassa kiinteistössä, kuin esim. PK-seudulla vuokrakiinteistössä. Pelkät vuokrakulut tuollaisesta vuokrakiinteistöstä voi olla esim. 3000-5000€ ALV 0% / kk

Aika harva (pien)yrittäjä voi tehdä 8-16 tai 9-17 päivää ja jäädä kotiin potemaan nuhaa / pitää pekkasia pois, kun tekee mieli lähteä pitkäksi viikonlopuksi mökille tms. Jos em. lisäksi touhusta jää huonommin käteen kuin palkkaduunista niin jokainen ymmärtää, että mielekkyys kärsii.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3443
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kaikkea sitä näkee. Etukilpi oli kiinni kipsilevypropuilla :o

Kuva

Sehän oli ihan hauska rane, kunnes tajusin, että en itse käytä niitä ja tavallinen ruuvihan ei sitten siihen isoon reikään mene, mikä jäi jäljelle kun sen propun ensin oli väkisin repinyt pois. Jäljelle jäi joko kilven asennus osittain mustan listan päälle tai sitten alemmas. Ekaa en halunnut ulkonäkösyistä (tämmösen raadon kans, tsiisus), joten asennus alemmas. Ja koska puskuri on melko pallo, niin sitä kilpeähän sitte piti hiukan vääntää, jotta on jokseenkin säädyllisessä asennossa.

Kuva

Keskivertosaabisti tietty täs kohtaa tilais klubikaupasta kilventaustan ja ruuvais sen, mutta tällä kertaa tuli finnittömät kilvet, niin ei auta kuin ajaa valmiiksi runnellun kilven kanssa.

Sain myös SIDin paikalleen. Coltti sen korjas. Nyt sitten pistää silmään rikkinäinen mukiteline. Ja on sitten hyvin hinnoteltu varuste ainakin eBayssä... Noh, pitää kattella koska tulis halpa ja hyvä vastaan. Periaattees vois ostaa pelkän rikkinäisen irrallisen telineenki, josta liimailla tohon pelkkä "peitelevy" feikiks. Ei toki toimi telineenä, mutta näyttäis vähän fiksummalta. Eli siis isot on murheet, jos tommosia pitää miettiä tän auton kanssa :lol:

Kuva

Tämmösen auton kans myös farkut alkavat tuntua turhilta. Menee muuten astianpesukone takakonttiin heittämällä!

Kuva

Ja luukkukin mahtuu kiinni.

Kuva

Ja hattuhyllylle on luonteva paikka tämmöses kuljetukses.

Kuva

Et ei turha auto ei :) Sillain hassu fiilis, että auto on ollut vajaa kuukauden käytössä eikä se vieläkään ole aiheuttanut harmaita hiuksia tai edes ostokrapulaa. Muutama jälkifiksaus (umpiot ja mittaristo) vähän on aiheuttanut hampaankiristystä tuhlailuna, mutta voin elää niiden kanssa. Mut ehkä se on sitten tämä, vaikka se liittyykin uudempaan kolkkiin:

Kuva
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9656
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toi kontti on kyllä mahtava. Itsekin kuskasin tiskarin og-kolkin paksissa Ikeasta kotiin, tosin ohjeessa luki että laitetta ei sopinut kaataa kyljelleen, joten se tuli pystyssä päin ja takaluukku ei mahtunut kokonaan kiinni. Ei muuten olisi kovin monessa farkussa kulkenut pystyssä millään ranetuksella, oli tsikari paketissaan sen verran korkea vehje. Mutta combicoupehan on monikäyttömalli, luukku auki on kontin vapaa korkeus Berlingon luokkaa, ja luukku irti auto on kuin avolava (kunnes siihen iskee Toppolan :mrgreen: ).

Kun vaihdoin oogeen ängeefarkkuun, niin parikin kaveria kommentoi että piti ilmeisesti vaihtaa isompikontilliseen kun oli perheenlisäystä tulossa. Koita siinä sitten kertoa asiasta tietämättömille että itse asiassa vanhemmassa viistoperässä on takapenkin takana paremmin tilaa kuin uudemmassa farkussa.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2689
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuo peräkontti on kyllä aivan loistava! Se tuli kyllä aikoinaan NG-Satkun kanssa todettua.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Vastaa Viestiin