Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2020 16:27
Noniin, vihdoin oli aikaa aloitella projektikertomusta, pahoittelut että kesti.
Eräänä päivänä tuttava pisti viestiä, että heille oli tarjottu erästä Saabia, jota he eivät kuitenkaan voineet ottaa. Seuraavaksi oli kysytty, tuntisivatko he jotakuta jota auto voisi kiinnostaa. Siinä kohtaa sain viestiä aiheesta.
Olen salaa itse haaveillut vanhemmasta Saabista, joka palvelisi kesäauton virkaa ja joka olisi ajossa ainoastaan kauniina kesäpäivinä ja joka omaisi vahvaa nostalgista vibaa. Jos olisi etukäteen pitänyt valita, olisi valinta kohdistunut 99-mallisarjan ensimmäisiin versioihin kromisilla puskureilla & siroilla muodoilla. Ainoa asia, joka tässä ajatuksessa on ollut jarruna, on oma osaamiseni auton koritöiden tekemisessä. Senverran on autoja tullut ropailtua että tekniikkapuolen perustyöt onnistuvat, jonka lisäksi isäni on koulutukseltaan autonasentaja. Optimitilanne olisikin, että isäni kanssa löytäisimme auton jonka voisimme yhdessä hankkia & kunnostaa jälleen loistoonsa.
Sain yhteystiedot, josta autosta voisin lisää infoa tiedustella. Puhelimeen vastasi vanhempi herrasmies, joka vastasi auton myynnistä. Hän kertoi, että kyseessä on hänen isänsä auto, joka on seissyt rivitalon katoksessa ainakin kymmenen vuotta. Auto on ollut ensimmäisellä omistajallaan uudesta aina vuoteen 2013, jolloin auton omistus on siirtynyt kuolinpesän haltuun. Auton omistaja on pitänyt autosta hyvää huolta, mutta nyt auto on saatava pois katoksesta.
Työkaveri sattui asumaan auton lähettyvillä, joten sovittiin, että hän käy ottamassa autosta parit kuvat jonka perusteella teen asiassa päätöksiä eteenpäin. Sain autosta muutaman video sekä lisäksi muutaman kuvan:
Jo kuvien perusteella oli selvää, että nyt olisi kyseessä aikalailla ylläkuvatun unelman kaltainen auto: Ensimmäisen korimallin 99, jonka kori näyttää muutamaa pintaruostetta lukuunottamatta kovalta. Autosta myös selvästi näki jo kuvista, että siitä on todella pidetty hyvää huolta:
Auto tosiaan ollut ajossa viimeksi vuonna 2006, jonka jälkeen on tuohon katokseen jäänyt seisomaan. Sitä oli kertaalleen siirretty työntämällä muutama vuosi sitten katoksen maalauksen johdosta, mutta kone on viimeksi pyörinyt 13v sitten. Kun siihen lisäsi tuon kuivuneen öljylammikon, alkoi vähän jännittää että kuinkakohan jumissa kone on :s
Traileri lainaan ja autoa katsomaan. Keli oli mitä mainioin; ensin tuli lunta 5cm joka sitten suli loskaksi, menomatkalla oli 40km/h paikoitellen liikaa kun 20cm leveämmällä raidevälillä oleva traileri oli eri mieltä mutkaan taittumisesta. Motari olikin sitten jo ajettavassa kunnossa.
Perille päästyämme ensin kokeiltiin, saisimmeko auton pois katoksesta työntämällä. Ilmaa renkaisiin ja pari kertaa kun oviaukosta koitettiin nykäistä naksahtivat jarrut auki ja auto tuli työntämällä pois katoksesta. Ei muuta kun vinssillä auto trailerille:
Auto talliin, jossa päästiin tyhjentämään takaluukkua ja tarkastelemaan autoa tarkemmin. Tarkkasilmäiset huomaa, että alkuperäiset kromipeilit on vaihdettu jossainkohtaa muovisiin uudemmanmallisiin. Onneksi mukana tuli laatikollinen varaosia autoon, sisältäen mm. ovien tiivisteitä, tulpanjohtoja sekä originaalit käyttämättömät sivupeilit. Näin ollen ymmärrykseni mukaan autosta ei puutu yhtäkään osaa, jota siinä ei alun perin olisi ollut, pl. tietenkin vaihdetut kuluvat osat.
Muutama räpsy autosta tämänhetkisessä majapaikassaan. Kuvat erittäin huonoja & kiireessä otettu, koitan ehtiä lähipäivinä kuvaamaan vähän paremmin kun olisi valoisampi keli.
Nyt on ehditty tekemään seuraavaa: jokaiseen pyttyyn ruiskutettiin lamppuöljyä jonka annettiin vaikuttaa parin päivän ajan. Tämä varotoimenpiteenä pitkän seisonta-ajan, öljyn vähyyden sekä moottorille ominaisen seisonnassa jumiutumisen takia.
Viime sunnuntaina lyötiin autoon akku kiinni, polttoaineletku irti linjasta ja pulloon jossa bensaa ja pyörittämään konetta. Kone pyöri kuin ei olisi jumissa ollutkaan, sekä jokainen tulppa kastui kyllä mutta kipinää ei saatu aikaiseksi. Tämän jälkeen virranjakajan kansi pois, jolloin tuli vastaan näkymä josta en ymmärtänyt mitään
No ok, tuosta on jo otettu pyörijä(?) pois päältä. Tuolta alapuolelta rapsuteltiin pyörijän kärjet puhtaiksi, olivat hapettuneet. Tai siis faija rapsutteli, itse olin mukana oppipoikana. Tämän jälkeen uudet sytytystulpat paikalleen ja uutta yritystä käymään:
Its alive!! Kone käy oikein siististi kun vaihdettiin vielä yks pari ristiinmenneitä tulpanjohtoja takaisin oikein ;D sisälle puhaltaa jopa lämmintä, vaikka lämpöputket kabiiniin ovat täynnä reikiä hapertumisen johdosta. Kytkin toimii oikein hyvin, samoin laatikko tuntui tuossa autonmittaa edestakaisin mentäessä vaihtavan ilman mitään ylimääräistä. Jarrut eivät vähemmän yllättäen palaudu kunnolla ja ne menevätkin seuraavaksi työn alle.
Askelmerkit auton suhteen ovat seuraavat: Jarrujen kunnostus, jonka jälkeen siirto montulle jossa bensatankin tyhjennys, koska bensatankki lienee järkevää tyhjentää pohjapropun kautta jotta 13v seisomisen aikana kertynyt moska saadaan pois tankista. Sitten voikin varovasti lähteä koittamaan autoa leimalle, jonka jälkeen alkaa pintojen ehostaminen. Museorekisteröinti on se lopullinen tavoite tämän auton kanssa, mutta huomioiden auton historia en millään haluaisi esim. ylimaalata autoa kokonaan muesorekisteröinnin kustannuksella. Ennemmin pidän auton sitten normaalissa rekisterissä sen historian esillä pitäen. Se on kuitenkin varmaa, että niin kauan kun itse voin asiaan vaikuttaa, ei tämä auto näe enää kuin aurinkoisia kesäpäiviä
Sellaista tähän asti. Koitan muistaa ottaa kuvia aiheesta & päivitellä tänne auton kuulumisia. Monta asiaa tässä on vielä tehtävänä, ennen kuin ollaan ensin leimalla ja sitten museotarkastuksessa.
Eräänä päivänä tuttava pisti viestiä, että heille oli tarjottu erästä Saabia, jota he eivät kuitenkaan voineet ottaa. Seuraavaksi oli kysytty, tuntisivatko he jotakuta jota auto voisi kiinnostaa. Siinä kohtaa sain viestiä aiheesta.
Olen salaa itse haaveillut vanhemmasta Saabista, joka palvelisi kesäauton virkaa ja joka olisi ajossa ainoastaan kauniina kesäpäivinä ja joka omaisi vahvaa nostalgista vibaa. Jos olisi etukäteen pitänyt valita, olisi valinta kohdistunut 99-mallisarjan ensimmäisiin versioihin kromisilla puskureilla & siroilla muodoilla. Ainoa asia, joka tässä ajatuksessa on ollut jarruna, on oma osaamiseni auton koritöiden tekemisessä. Senverran on autoja tullut ropailtua että tekniikkapuolen perustyöt onnistuvat, jonka lisäksi isäni on koulutukseltaan autonasentaja. Optimitilanne olisikin, että isäni kanssa löytäisimme auton jonka voisimme yhdessä hankkia & kunnostaa jälleen loistoonsa.
Sain yhteystiedot, josta autosta voisin lisää infoa tiedustella. Puhelimeen vastasi vanhempi herrasmies, joka vastasi auton myynnistä. Hän kertoi, että kyseessä on hänen isänsä auto, joka on seissyt rivitalon katoksessa ainakin kymmenen vuotta. Auto on ollut ensimmäisellä omistajallaan uudesta aina vuoteen 2013, jolloin auton omistus on siirtynyt kuolinpesän haltuun. Auton omistaja on pitänyt autosta hyvää huolta, mutta nyt auto on saatava pois katoksesta.
Työkaveri sattui asumaan auton lähettyvillä, joten sovittiin, että hän käy ottamassa autosta parit kuvat jonka perusteella teen asiassa päätöksiä eteenpäin. Sain autosta muutaman video sekä lisäksi muutaman kuvan:
Jo kuvien perusteella oli selvää, että nyt olisi kyseessä aikalailla ylläkuvatun unelman kaltainen auto: Ensimmäisen korimallin 99, jonka kori näyttää muutamaa pintaruostetta lukuunottamatta kovalta. Autosta myös selvästi näki jo kuvista, että siitä on todella pidetty hyvää huolta:
Auto tosiaan ollut ajossa viimeksi vuonna 2006, jonka jälkeen on tuohon katokseen jäänyt seisomaan. Sitä oli kertaalleen siirretty työntämällä muutama vuosi sitten katoksen maalauksen johdosta, mutta kone on viimeksi pyörinyt 13v sitten. Kun siihen lisäsi tuon kuivuneen öljylammikon, alkoi vähän jännittää että kuinkakohan jumissa kone on :s
Traileri lainaan ja autoa katsomaan. Keli oli mitä mainioin; ensin tuli lunta 5cm joka sitten suli loskaksi, menomatkalla oli 40km/h paikoitellen liikaa kun 20cm leveämmällä raidevälillä oleva traileri oli eri mieltä mutkaan taittumisesta. Motari olikin sitten jo ajettavassa kunnossa.
Perille päästyämme ensin kokeiltiin, saisimmeko auton pois katoksesta työntämällä. Ilmaa renkaisiin ja pari kertaa kun oviaukosta koitettiin nykäistä naksahtivat jarrut auki ja auto tuli työntämällä pois katoksesta. Ei muuta kun vinssillä auto trailerille:
Auto talliin, jossa päästiin tyhjentämään takaluukkua ja tarkastelemaan autoa tarkemmin. Tarkkasilmäiset huomaa, että alkuperäiset kromipeilit on vaihdettu jossainkohtaa muovisiin uudemmanmallisiin. Onneksi mukana tuli laatikollinen varaosia autoon, sisältäen mm. ovien tiivisteitä, tulpanjohtoja sekä originaalit käyttämättömät sivupeilit. Näin ollen ymmärrykseni mukaan autosta ei puutu yhtäkään osaa, jota siinä ei alun perin olisi ollut, pl. tietenkin vaihdetut kuluvat osat.
Muutama räpsy autosta tämänhetkisessä majapaikassaan. Kuvat erittäin huonoja & kiireessä otettu, koitan ehtiä lähipäivinä kuvaamaan vähän paremmin kun olisi valoisampi keli.
Nyt on ehditty tekemään seuraavaa: jokaiseen pyttyyn ruiskutettiin lamppuöljyä jonka annettiin vaikuttaa parin päivän ajan. Tämä varotoimenpiteenä pitkän seisonta-ajan, öljyn vähyyden sekä moottorille ominaisen seisonnassa jumiutumisen takia.
Viime sunnuntaina lyötiin autoon akku kiinni, polttoaineletku irti linjasta ja pulloon jossa bensaa ja pyörittämään konetta. Kone pyöri kuin ei olisi jumissa ollutkaan, sekä jokainen tulppa kastui kyllä mutta kipinää ei saatu aikaiseksi. Tämän jälkeen virranjakajan kansi pois, jolloin tuli vastaan näkymä josta en ymmärtänyt mitään
No ok, tuosta on jo otettu pyörijä(?) pois päältä. Tuolta alapuolelta rapsuteltiin pyörijän kärjet puhtaiksi, olivat hapettuneet. Tai siis faija rapsutteli, itse olin mukana oppipoikana. Tämän jälkeen uudet sytytystulpat paikalleen ja uutta yritystä käymään:
Its alive!! Kone käy oikein siististi kun vaihdettiin vielä yks pari ristiinmenneitä tulpanjohtoja takaisin oikein ;D sisälle puhaltaa jopa lämmintä, vaikka lämpöputket kabiiniin ovat täynnä reikiä hapertumisen johdosta. Kytkin toimii oikein hyvin, samoin laatikko tuntui tuossa autonmittaa edestakaisin mentäessä vaihtavan ilman mitään ylimääräistä. Jarrut eivät vähemmän yllättäen palaudu kunnolla ja ne menevätkin seuraavaksi työn alle.
Askelmerkit auton suhteen ovat seuraavat: Jarrujen kunnostus, jonka jälkeen siirto montulle jossa bensatankin tyhjennys, koska bensatankki lienee järkevää tyhjentää pohjapropun kautta jotta 13v seisomisen aikana kertynyt moska saadaan pois tankista. Sitten voikin varovasti lähteä koittamaan autoa leimalle, jonka jälkeen alkaa pintojen ehostaminen. Museorekisteröinti on se lopullinen tavoite tämän auton kanssa, mutta huomioiden auton historia en millään haluaisi esim. ylimaalata autoa kokonaan muesorekisteröinnin kustannuksella. Ennemmin pidän auton sitten normaalissa rekisterissä sen historian esillä pitäen. Se on kuitenkin varmaa, että niin kauan kun itse voin asiaan vaikuttaa, ei tämä auto näe enää kuin aurinkoisia kesäpäiviä
Sellaista tähän asti. Koitan muistaa ottaa kuvia aiheesta & päivitellä tänne auton kuulumisia. Monta asiaa tässä on vielä tehtävänä, ennen kuin ollaan ensin leimalla ja sitten museotarkastuksessa.