Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieno peli ja tosi hyvässä kunnossakin. Älä vaan pilaa museoinnilla tuota! :) Siinä taitaa olla tyhjennysproppu peltitankin alaosassa kuten oli vm. 1973 99LE:ssäni? Olisi voinut olla syytä ottaa tankki alas ja puhdistella sitä vaikka muutaman viikon löpö-huljuttelulla tms?
Kyllä tuohon pitäisi saada alkuperäisenkaltaiset tupla-äänimerkkitöötit, eikös ihan sama tööttimekanismi ole vanhemmissa kajakeissakin, vai muistanko väärin? Muistaakseni jotain vanhaa 99:in tai 96:en äänimerkkiä joskus liuottelin toimintakuntoon, ja lähti pelaamaan, en kyllä muista kuinka sen tein ja millä aineella, kuitenkin se oli siis vain hapettunut jumiin, sähköisesti oli kunnossa. Joten älä ainakaan romukuormaan laita vanhoja äämimerkkejä, niissä on hieno saundi :)
Edit: siis tarkoitan museoinnilla pilaamisella sitä, että tuo yksilö on "survival", oleellinen osa auton historiasta menee aina pois jos 50 vuoden aikaiset jäljet pyyhitään pois, ja autosta tehdään tehdasuuden näköinen. Tuo on mielestäni ongelmana museoajoneuvokriteereissä, tuonkin auton pitäisi omasta mielestäni kelvata tuollaisenaan museoautoksi, tai siis pikemminkin historialliseksi ajoneuvoksi. Täytyisi erottaa kaksi eri luokkaa; museokuntoiset ajoneuvot, ja historialliset ajoneuvot.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Maalis 26, 2020 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Komia on auto.

^Eikös nykyään patinoitunutkin kelpaa ainakin osalle tarkastajista? Ei ymmärtääkseni ole samanlaista historiattomuusvaatimusta kuin menneinä aikoina.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Patinaa saa olla, mutta näkyvälle ruosteelle taitavat olla aika allergisia. Yleiskunnon pitäisi olla ehjä, eli esim. repeytynyt sisusta tai lommot kyljessä ei enää menisi patinan piikkiin.

Tämän ketjun auto voisi mennäkin pienellä hieronnalla läpi, mutta se selviää vain kysymällä tarkastajalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siinä se ajan patina ja historia sitten meneekin jossei saa olla sisustassa repeytymiä eikä pientä jälkeä siellä täällä.
Todella monta autoa on Suomessa pilattu noiden älyttömien museosäännösten vuoksi, eli että auton pitää olla about pakasta tullut ja tarkastetaan jotain lämmityslaitteen varoitustarrojen oikeaaa sijaintia jne.
Ihan samon kävi kait tälle kohteelle: https://www.nationalgeographic.com/news ... p-40-lost/
Päätyi kait kunnostettavaksi lentokelpoiseksi johonkin jenkkeihin, vaikka oikea ympäristö olisi ollut museo johon tuo oltaisin taltioitu "as it is".
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

https://tekniikanmaailma.fi/auton-museo ... katsastus/

Tuossa juttua kun TM Museokatsasti vanhan Opelin konservoituna. Tuo konservoituna läpi meneminen on vielä työläämpää kuin "normaali" museokatsastus.

Tyyliin: Autossa saa olla lommoja tai naarmuja, mutta niidenkin historia ja syntyperä pitäisi olla tiedossa
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Uskokaa pois että olen tätä museointiasiaa pyöritellyt päässäni. Niinkuin taisin tuola ekassa kirjoituksessa mainitakin, en tosiaan haluaisi tästä auton hienoa historiaa pyyhkiä pois ylimaalauksella. Valitettavasti auton dokumentit ovat vielä kuolinpesällä hyvässä tallessa, sekä kuolinpesän asianhoitajat tukevasti jumissa ulkomailla koronan takia :s

Yhdelle museotarkastajalle jo soittelinkin tästä aiheesta. Hänen näkemys oli se, että esim. Nuo jälkikäteen asennetut blaupunktit eivät haittaa, niinkuin ei keskikonsolin lisäosa mittareineenkaan. Sensijaan juuri tämän ruosteen osalta viesti oli ehdoton "näkyvää ruostetta ei saa olla". Katon huonosti pakkeloidulle paikalle, kuskinpuolen takakaaren ruostevauriolle sekä kuskin oven pinnalle on kyllä varmaan pakko jotakin maalaustoimia harjoittaa.

Ajattelin kiillottaa esim. Konepellin, jonka perusteella sitten ostan maalia jolla koitan ehostaa pahimpia paikkoja. Mutta jos ainoa vaihtoehto museoautoksi saamiseksi on ylimaalaus, menen ennemmin nykyisellä lookilla ehdottomasti.

Täytyykin pistää tuo 96:n torvi-asia korvan taakse. Tämä nappiratkaisu nyt oikeastaan on tulossa sen takia, että saisin auton leimaan & käyttöön, jolloin sitä olisi mm. Helpompi siirrellä kun ei tarvitse ihan niin paljoa jännittää poliisin vastaantuloa 😁
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kyllä pitäisi saada olla noita näkyviä ruosteita, nehän kuuluvat auton historiaan, miksi ne pitäisi siten poistaa ja maalata uusiksi osa autosta? Miksi historiallisen auton pitäisi olla ruosteeton, ja jos on jokin olematon pieni reikä jossain ei-oleellisessa kohdassa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Juuri näin olen itsekin asiaa pohtinut. Jos aina pitäis puolet autosta ylimaalata, ei siinä sitten enää auton historiaa näy sen jälkeen. Mätä on tietysti aina mätä, mutta mielestäni niinikää tällaisten yksilöiden kohdalla, vieläpä auton ollessa suomessa valmistettu suomessa, olisi kohtuullista saada auto säilytettyä nykyisessä ilmeessään merkkinä suomalaisen autoteollisuuden laadusta 🤷‍♂️
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Eipä kai sitä museoajoneuvostatusta kannata ylipäätään tavoitella, jos se ei vastaa omia tavoitteita.

Historiallisille ajoneuvoille (yli 40v) tulee nyt kahden vuoden katsastusväli pieneksi helpotukseksi. Veroja ja vakuutuksia voi keventää joustavasti pitämällä autoa seisonnassa enemmän tai vähemmän. Örkin ysiysi on aivan yhtä hieno ja historiallinen, vaikka sille ei olisikaan omaa ajoneuvoluokkaa ajoneuvolaissa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Oho, en ollutkaan tietoinen tuosta katsastusvälin pidennyksestä näille vanhemmille. Aikapaljon hyviä uudistuksia tuossa lakipaketissa tulossa kaikenkaikkiaan.

Pistin tähän nyt alkuun palo-ilkivalta-varkausvakuutuksen kun tuo tonnari on vielä menossa maalarille ennenkuin saan sen ajoon. Varmaan sitten aina talveksi katkaisee vakuutuksetkin kun pistää seisontaan samalla.

Tänään kävi pieni haaveri puusavotassa, jonka seurauksena nyt on toinen pikkurilli yhtä nivelväliä lyhyempi. Etuna tässä oli se, että samalla reissulla sai haettua uudet jarruletkut motonetistä ja kahden viikon talviloma vaihtui lennosta kolmen viikon sairaslomaan :D

Jos jarruvika selittyy tuolla letkunvaihdolla niin ensiviikolla voisi tuore leima olla mahdollinen. nyt taas mikään jarru ei ota kiinni ja auto rullaa hienosti kun kävin tallissa tönimässä sitä parin päivän seisonnan jälkeen.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Taas on vettä virrannut vanajassa jonninverran sitten viime päivityksen, mutta nyt ehti taas kirjoittelemaan.
Ensimmäisen katsastusyrityksen vikalistaa lähdettiin ratkomaan asia kerrallaan. Vikalista oli siis seuraava:
- Apukuskin etujarru jää jarrutuksen jälkeen lukkoon, aukeaa itsekseen pikkuhiljaa.
- kuskinpuolen takajarru laahaa hieman (katsuri sai kaksin käsin pyöritettyä). itse sain ihan yhdellä kädellä pyörimään, vaikka Narukäsi™ olenkin.
- Töötti ei toimi
- yksi pakoputken kannake puuttuu
- jarruvalot eivät toimineet
Ensiksi etujarrun kimppuun. Saatujen vinkkien perusteella aloitettiin jarruletkun uusimisella. Etuletkuja ei saanut suorilta oikein mistään näppärästi, joten vertailin hetken kuvia ja tilasin 2kpl takajarruletkuja kokeiluun. Uusista pystyi puhaltamaan läpi, vanhoista ei todellakaan :D
Varmaan letku ottanut itseensä kun puristettiin kasaan satulan vaihdon yhteydessä. Ulkoinen habitus on kyllä ihan ok, mutta ei sekään enää ihan priimaa ollut. Kuvassa näkyy hyvin myös etu- ja takajarruletkujen erot.

Kuva
Tuon uuden letkun sai kätevästi paikalleen kun pikkuisen kiersi satulan päätä ennen kuin ruuvasi kiinni, ei ole edes lähellä rengasta missään asennossa eikä myöskään taivu liian tiukalle mutkalle. Letkun vaihdon jälkeen jarrun painamisen jälkeen pyörä pyörii täysin vapaasti. Korjaukselle hintaa 11.90, en pidä pahana.
Takajarrua herkisteltiin ensin ajamalla eestaas & jarruttelemalla. Heti kun oli jarruttanut ja nosti auton ylös, pyöri takarengas yhdellä kädellä hieman rahinaa pitäen. Ajattelin sen riittävän katsastuksessa koska nyt luulisi katsurinkin saavan sitä yhdellä kädellä pyöriteltyä.
Pakoputkeen heitin femman kannatinkumin joka sinne sopi hienosti, ei muuta kun näillä uusintatarkastukseen ja parin korjauskehotuksen (töötti & jarruvalot) kanssa pois että pääsee liikuttamaan autoa ja parempaan talliin jossa laittaa loput kuntoon.

Noh, katsuri pyysi vartavasten katsomaan halliin takajarrua. Nyt pyöritti yhdellä kädellä ja sanoi että edelleen laahaa, ei voi hyväksyä. Koitin sanoa että auto on seissyt 13v eikä sillä kai oikein muuten passaisi ajella kuin katsastukseen ilman leimaa niin vaikea on herkistelläkään muuten kuin jarrun avaamalla jolloin toimii hyvin? Tähän vastaus oli että hän katsoo autot siinä kunnossa kun ne sillä hetkellä on.
Siihen loppui paikallisen katsastustoiminnan tukeminen, tästä eteenpäin käytän autoni kaupungissa katsastuksessa. Etujarrusta hylkäämisen ymmärrän täysin, mutta että hylky siitä jos pyörästä vapaasti pyöritettäessä kuuluu laahaava ääni? Kiitos.
Varasin viikon päähän uusinnan toiselle katsastusasemalle, joten oli aikaa laittaa myös muita vikoja kuntoon. Takajarru selätettiin niinikään jarruletkun vaihdolla, kun sellainen ylimääräisenä oli. Nyt 2/4 vaihdettu, loput 2kpl tilattu ja vaihdetaan kun saapuvat.
Foorumin ohjeiden perusteella aloin valo-asiaa selättämään maadoituspisteiden kautta. Nyt eivät toimineet jarru- eikä peruutusvalot, vaikka kaikki polttimot olivat uusia. Akun vieressä oleva maadoituspiste oli todella sennäköinen, että siitä ei ole virtaa 13 vuoteen läpi mennyt :D Kummasti alkoi valot ja lämpö- sekä bensamittari toimimaan kun vähän putsaili ja vaihtoi pultin uuteen 8)
Kuva
Kuva
Molemmat auton töötit ovat mykkiä, joten vika todennäköisesti on niissä. Kuitenkin tuo ratin mekanismi pitää uusia, enkä osaa nyt tähän hätään netistä löytänyt, joten otin varaosa-tonnarista töötin ja käytin 15min aikaa piuhojen vetämiseen ja kappas: nyt autossa on napista toimiva töötti Kuva
väliaikainen nappikin löysi paikkansa aika kivasti kabiinista:

Kuva
Sitten katsastukseen. Matkalla sinne tuli kylmiä väreitä, kun maantiellä nelonen yhtäkkiä alkoi hyppäämään pois päältä kun kaasun nosti. Tämän jälkeen kaasua painaessa ei vaihde mennyt päälle kuin todella rauhallisella kaasun painamisella. ™Mestarit KuvaKuva
olivat autossa ollessaan vetäneet vapaakytkimen päälle. Se pois päältä ja taas toimii. Auto katsurille, joka ajoi takapyörät rullille ja totesi ”ei nää mitään laahaa, mä haen paperit sulle”. Kiitos, vien autot jatkossakin tonne.
Kuva
Nyt on 99 katsastettu ilman huomautuksia, jesjesJES! Seuraavaksi kun on aikaa alkaa auton puunaaminen josta pyrin ottamaan dokumenttia vähän enemmän kuin tähänastisista remonteista, meinaa aina olla taistelua aikaa vastaan tämä auton laittaminen :D
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea leimasta!

Noi jarruletkut on seisseissä autoissa yllättävän yleinen jarrujen jumimisen aiheuttaja. Ne turpoaa sisältä umpeen vanhuuttaan, eli ei välttämättä edes tarvitse missään remontin vaiheessa olla puristettu kasaan, niin ovat ummessa. Jarrua polkemallahan siitä saa läpi nestettä mutta paluuvirtaus ei toimi. Itse kahden auton kohdalla törmännyt tähän ongelmaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Joo kyllä se on tässäkin juuri niin, myös takaletku oli sellainen että siitä ei läoi puhallella. Jarrupoljin on edelleen alkuun vähän jäykkä ja jarrutuntuma ei ole kovin lineaarinen. Veikkaan että tulee aivan hyvä kun saa loputkin letkut vaihdettua 👌
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tuossa aamupäivästä muksujen ulkoillessa ajattelin imuroida auton ja samalla ottaa penkinsuojukset pois. Oletuksena oli, että suojukset on laitettu penkkien päälle kauan sitten, mutta tuskin sentään uutena. Tai ainakaan en usko että tuollaista kuosia oli -71 kun auto käyttöön otettiin :D

Áuton kaikki sisustan matot ovat irti, oletettavasti varashälyttimen asennuksen jäljiltä. Senverran vilkaisin etupenkkien jalkatilan mattojen alle, että sielä on vastassa koskematon maalipinta, ei ruostetta missään.

Ensiksi riisuin kuskinpenkin, koska oletin sen olevan huonokuntoisin. Ei priima, selkänojan yläkulmassa jo vähän kulumaa mutta ehjä penkkihän sieltä paljastui:

Kuva


Homma sensijaan tyssäsi apukuskin selkänojaan. Näemmä aika on tehnyt tehtävänsä penkeille jo aiemman omistajan aikana ja uuden penkin sijaan on päädytty suojuksiin :roll:

Kuva


Ei muuta kun suojat takaisin istuimiin. Onkohan jollakin tietoa, missä kaikissa autoissa on ollut samanlaiset penkit kuin tässä? Tietäisi poistaa jos tulee vastaan. Toki uudelleenverhoilu on aina vaihtoehto, mutta aika näppärästi vaihtuisi vaikka koko penkkikin, tai pelkkä selkänoja.

Takapenkin suojaa en edes raottanut, mutta olettaisin sen olevan parhaimmassa kunnossa näistä.¨

Samalla kun paineilmapisteen vieressä olin, puhaltelin hapertuneet äänieriste-foamit pois konepellin bitumeista. Hyvin pöllysi kaikki irti :wink:

Kuva
Kuva

Jos lastenhoito natsaa tänään, ajattelin vielä vaihdella koneeseen & laatikkoon öljyt. Koneeseen olisi menossa https://www.teboil.fi/yhtio/tiedotearki ... -s-20w-50/ ja laatikkoon 3l https://www.motonet.fi/fi/tuote/593013/ ... -mineraali . Vielä voi antaa parempia ehdotuksia öljyille :D
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hienoo et sait ajoon. :mrgreen:

Mä laittaisin ehkä ihan 80w90 gl4 öljyy. Turhaa kai mopon öljyy laittaa. No omat kokemukset rajoittuu vähä tuoreempiin 99/900.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin