Jaahas jaahas, kirjotellaas taas tänne päivitystä nyt kun taas ennättää. On tää kevät kiireistä aikaa
Tosiaan, etujarruihin tehtiin semmoinen ratkaisu, että pistettiinkin ihan uudet satulat sinne. Kiitokset vaan Nalleoluelle vinkistä. Eli satulat ostettu ukin tehtaalta -75, josta lähtien olleet hyllyssä. Eipä tosin ajan hammas näyttänyt kovin pahasti purreen vielä näihin:
Ei muuta kuin satulat paikalleen. Näähän oli molemmat apukuskin puolelle, eli kuskinpuoli täytyi ilmata satula ylösalaisin mutta sensuhteen ei ongelmia ollut. Aikalailla heittämällä nää paikalleen meni.
Torvelle ehdin tekemään uudet piuhoitukset, sekä kokeilemaan torven suoraan akunnavoista ja torvi tosiaan oli täysin mykkä. Purkutonnarista kaivoin jo uuden torven ja tein siihen kaapelin, mutta en ole vielä saanut autoon paikalleen.
Näiden toimien jälkeen saatiinkin auto siihen kuntoon, että sillä kehtasi muutaman kilometrin neitsytmatkan ajella melkein 14v tauon jälkeen. Auto kulkikin yllättävän kivasti, pikkasen alkoi misfireä tulemaan kun enempi antoi kaasua, mutta se hyväksytään kun tankissa on 14v vanhaa bensaa
myös seuraavan polven saabistit pääsivät autoon tutustumaan:
Nyt maanantaina vein Saabin toiveikkaana leimalle. Ensin sunnuntaina ajelin ja jarruttelin yms. autolla noin 10km matkan, jolloin jarrut hieman lämpenivät mutta auto toimi kyllä muuten hienosti. Tosin ilmeisesti startin solenoidi tms. alkaa olemaan tiensä päässä, koska etenkin kylmänä startatessa ei pyöritä ollenkaan vaan ainoastaan naksahdus kuuluu konehuoneesta. Aikansa kun avainta kääntelee niin käyntiin kyllä lähtee. lämpöisenä sitten starttaa yleensä hyvinkin herkästi.
Katsuri ei aivan täysiä pisteitä saanut, ei esim. löytänyt autosta pakkia millään ja pelkäsin jo että hajottaa koko askin kun runnoi pakkia sisään. Itse saan sen päälle kahdella sormella vetämällä ilman ylimääräistä tuskaa.
Pääsin ensimmäistä kertaa itse nyt kurkistamaan myös auton alle. Pohja näytti juuri niin hyvältä kuin kuvitella saattoi sen perusteella mitä vierestä olin päässyt auton alle vilkuilemaan:
Valitettasti kävi niin huono tuuri, että apukuskin puolen etujarru lukkiutui jarrutestin jälkeen senverran, että katsuri ei saanut pyörää käsin pyöritettyä kun etuakseli oli ylhäällä. Ensin ajattelin sen johtuvan siitä, että kehoituksista huolimatta oli vetänyt käsijarrun #täysiä kiinni, mutta ei riittänyt sen vapautus tällä kertaa :S
Muuten olisi auto mennytkin katsastuksesta läpi, huomautukset tulivat puutuvasta töötistä, hieman laahaavasta kuskinpuolen takajarrusta, puuttuvasta pakoputken tukikumista sekä toimimattomasta jarruvalosta.
Tukikumi on jo laitettu, töötin ratkaisen todennäköisesti niin että teen sille erillisen kytkimen jonka asennan todennäköisesti huomiovalojen kytkimen viereen rattiakselin varteen. Tuo alkuperäinen systeemi on senverran risa, että siitä en toimivaa saa enkä ole tähän hätään löytänyt vastaavaa osaa mistään.
Tuon jarruvalon laitoin katsastusaamuna palamaan, mutta ilmeisesti on aika huonolla kontaktilla. Josko menis putsaamalla & polttimon uusimisella. Kaikenkaikkiaan sain vaihtaa 4kpl polttimoita takavaloihin, senverran niitä oli palanut
Takajarrun olettaisin siitä helpottavan kun pääsee vähän enemmän ajamaan & jarruttelemaan, ainakin männät tuntuivat herkiltä & painuivat pohjaan asti.
Apukuskinpuoleinen etujarru sensijaan on hieman mysteeri. Katsastukseen mennessä kuskinpuoleinen etujarru oli lukkiutunut & etujarrut kuumentuneet, mutta tämä tuli kuntoon jarruja herkistelemällä. Nyt kuskinpuolen pyörä pyörii vapaasti kun poljinta ei paina. Sensijaan apukuskin puolella männät liikkuvat niin kuin uudessa satulassa olettaakin, mutta jotenkin eivät painu aivan pohjaan asti, ikään kuin lopussa olisi joku pykälä joka vaatii enemmän voimaa että mäntä painuu pohjaan asti.
Foorumilta saatujen vinkkien mukaan tulimme faijan kanssa siihen tulokseen, että olisiko etujarruletku ottanut itseensä koska epähuomiossa puristimme sen lukkopihdeillä ensin kiinni siten, että pihtien välissä ei ollut mitään pehmustetta kun vaihdoimme satulaa. Laitoin nyt motonetista takajarruletkut tilaukseen, jolla tämän pystyy poissulkemaan. Mikäli vika on letkussa, tilaan uudet ruotsista.
Pahoittelut massiivisesta päivityksestä, tällästä tää on kun ei millään meinaa ehtiä päivittelemään sitä mukaa kun tekee
Loppuun pari fotoa nykytilanteesta juuri ennen katsastusta: