99:n (-84) käyttökunnostus(tulihan se leima...)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

99:n (-84) käyttökunnostus(tulihan se leima...)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ajattelin laittaa hieman kertomusta tuosta saapikkaastani, jos jotain sattuu kiinnostamaan. Saatanpa myös ruveta omaksi ilokseni jatkossa kirjaamaan kuvienkin kanssa tarkemmin mitä tulee tehtyä. Voi sitten vanhempana hävetä itseään, ja saattehan tekin tästä ehkä jonkinlaista itsetunnon pöngitystä (ei sillä, että kukaan jaksaisi tätä kokonaan lukea)...

Taustaa:
Sain joskus muinoin (2000/2001?)sedältäni (silloin) "hyväkuntoisen" -84 99:n. Siinä vaiheessa
ei ollut minkäänlaista käytännön tietoja autoista, mitä nyt asennuksia katsellut ja mopojen yms. parissa leikitty...

-Ajettu n.430tkm, laitettiin seisontaan (eipä ollut edes korttia silloin)
-Vikoja mm. huono pakoputki, sisemmät vetonivelet/kupit, toinen ulompi vetari,
takapyörän laakerit(lievää sivuääntä), hajonneet penkit
-Rällätty "reikä päässä" jääradalla ja metsäteillä, ei kovin pahoja puu- tai penkkakosketuksia
-Ajeltu lukuisia "laittomia kilometrejä" katsastamattomalla autolla sivuteillä
-Korjattu putki, ulompi vetari ja käytetty leimalla 8/03, (ainoa vika käsijarrussa,
vaijeri jumissa), tällöin ajettu 442tkm
-Ajeltu 03 syksyllä reilusti, kone rupesi pitämään epämiellyttävää rällätystä (jakopää?)

--------2.kone--------
-Hommattu 15 eurolla varaosa 99, josta kone, laatikko ja takapyörän laakerit(toinen oli "uusi").
Tiedossa, ettei tuokaan kone mikään hyvä ole (390tkm), mutta voihan sitä ajankuluksi asennella...
-Ajettu talvella teillä ja jääradalla autoa säästelemättä, pakki lojahti lopullisesti
-Laitettu seisontaan joskus -04 alussa(piti mennä inttiin, ei ollut oikein rakenteluaikaa)
-Silloin tällöin ajettu "ettei pääse ruostumaan", löydetty koneenluovuttaja 900:nen(n.200tkm)

--------3.kone--------
-vaihdettu -89 900:n mylly kiinni, laatikko tuossa on huono, 2:n synkro rusahtelee
ja pakki pomppii satunnaisesti pois päältä, kunnon "kuminivel" siirtäjätangon ja
vaihdelaatikon väliin auttaisi varmaan paljon
-kampiakselin hihnapyörä sovitettu 99:stä, pelottava "rälläkkäsovitus"

---1/05 pääsin vihdoin "valtion palveluksesta" (tuli sitten käytyä kokonainen vuosi ja palv. paikkana oli PKarPr/SissiK, nyt pitäisi olla aikaa laitella...---
-Saatu kotiinkuljetettuna turbo-900, josta paljon hyödyllistä osaa
-Vaihdettu punaiset penkit ja lattiamatot, epätoivoinen 900:n keskikonsolin sovitus,
pohja käyty läpi, ei juurikaan ruostetta
-Hitsattu apukuskin puoleinen runkopalkki ja kuskin puolen takahelma
-Etujarrulevyt, apuk. puoleinen etupyörän laakeri ja raidentangonpää vaihdettu
-Osittain ed. seurauksena maalasin listojen alapuolet mustaksi
-Kuskinpuolen etummaisin listanpätkä "ruostunut irti" ja ruostekohta levinnyt,
tästä seurauksenä typerännäköinen paikkamaalaus...
-Hiottu/maalattu ja massattu muutama ruosteenalku pohjasta, ei läpireikiä
-Tapeltu perkuleen pierburgin säätöjen kanssa, nyt toimii siedettävästi (co-mittausta odotellessa)

13.4.2005
Mittari näyttää hieman vajaat 462tkm...
Eipä ole pidetty katsastuksen kanssa kiirettä, opiskelua ajatellen ei taida olla tämä
aika vuodesta paras katsastuksiin... Kuitenkin laitettava "kesäksi" ajoon
Hommattu ilmaiseksi varaosa-99, josta laitettu heti vilkun- ja takavalojen lasit,
hyväntuntuinen laatikko, mutta 472tkm mittarissa pelottaa. Aika näyttää...

14.5.2005
Piti laittaa ratin ympärille ne muovilärpäkkeet, että saa äänimerkin toimimaan ja tuli
sitten vaihdettua koko ohjaushommeli ratista lattianrajaan, entinen olikin kyllä hieman "väljä".
Revitty etupuskuri+maski irti, keulapellit hiottu ja maalia odottamassa. Tökin hieman
takakontin pohjaa, mutta odottelen kameraa ennen radikaaleja toimenpiteitä...Ei ole oikein
ollut aikaa/innostusta laitella. Kun nyt saisi sen kameran, niin saisi kuvailtua (ja loppuisi
tekosyyt vitkasteluun)...
Viimeistään keskiviikkona pitäisi tulla kamera käyttöön...
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ma Huhti 23, 2007 09:03. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Kuva
Sori, oli pakko päästä käytää tota, mut ois kiva nähdä kuinka hieno saabi on kysees.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

saabi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

En tiiä uskallanko laittaa... Kauneus on katsojan silmissä! :wink:
Kuten taisin aikaisemminkin mainita, kuvia odottettavissa viikon puolenvälin tienoilla, ellei ihmeitä tapahdu...
http://personal.inet.fi/koti/log/Img00003.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/IMG00005.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/IMG00030.jpg
Tuossa nyt aluksi muutama mitäänsanomaton kuva...
(Muutin nuo linkeiksi, niin ei mene puolta vuotta lataillessa...)
Viimeksi muokannut lordofgreed, Pe Huhti 22, 2005 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

lissee kuvia...

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Vieläkään en ole pahemmin edistynyt tuon auton kanssa. Tuossa kuvattuma pahimmat ruostekohdat mitä löysin...
http://personal.inet.fi/koti/log/kaari.jpg
Joskus tainnut napsahtaa vähän puuhun...
http://personal.inet.fi/koti/log/kontti.jpg
Kontin pohjakaan ei näytä kovin pahalta...
http://personal.inet.fi/koti/log/paikka.jpg
Tuo nurkka piti hitsata, yllättävän hankala kun on kaksi taitosta alas ja yksi kaareva tuonne oikealle päin. Samalla piti hitsata koko helma taitoksesta lähtien (edellisestä mig-hitsauksesta kulunut 8 vuotta, oli muuten aluksi tappelemista).
http://personal.inet.fi/koti/log/sisakuva.jpg
Punaiset ovipahvit hakusessa, samalla pitäisi uusia lattiamattojen etulokarien päälle tulevat palat (nuo matot otettu 4d satkusta, piti vähän leikellä...
http://personal.inet.fi/koti/log/sisayo.jpg
Tuosssa tuo satkun radiokonsoli paikallaan, ja on revitty nuo muovipuujäljitelmätarrahärdellit pois. Suotta itkette, ne kupli aika pahasti... Pappakahva tulee takaisin kunhan tulen eläkeikään!
Viimeksi muokannut lordofgreed, Pe Touko 27, 2005 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hienoa että jaksat ylläpitää noin paljon ajettua saabia. ja onhan hopea 2-ovinen 99 aina hieno!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

.

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itseasiassa tuo on tuommonen vaaleametallinhohtosininen... en tiedä oikeaa nimeä tuolle värille, mutta tuo väri pitäisi erottua tuosta yhdestä takaviistokuvasta parhaiten... Aika paskainenhan tuo vehje on noissa kuvissa, kun tuli testailtua hiekkateillä kurakelien aikaan.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

lucaf kirjoitti:hienoa että jaksat ylläpitää noin paljon ajettua saabia. ja onhan hopea 2-ovinen 99 aina hieno!
No eikös täällä aina ole ollut puhetta ,että Saabissa ei kilometrit meinaa mitään. :D :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: .

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lordofgreed kirjoitti:Itseasiassa tuo on tuommonen vaaleametallinhohtosininen... en tiedä oikeaa nimeä tuolle värille, mutta tuo väri pitäisi erottua tuosta yhdestä takaviistokuvasta parhaiten...
ahaa, katos, sitten se on varmaan samanvärinen kuin minun neliovinen kasinelonen. ymmärtääkseni värin nimi on platinansininen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

.

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Sain jopa auton keulaa edistymään hieman.
http://personal.inet.fi/koti/log/keula.jpg
Viimeksi muokannut lordofgreed, To Kesä 09, 2005 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

keula

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuommonen tuosta keulasta sitten tuli...
http://personal.inet.fi/koti/log/valmiskeula.jpg
Viimeksi muokannut lordofgreed, To Kesä 09, 2005 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

viimeinkin edistystä

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Lukuiten vastoinkäymisten jälkeen olen saanut taas autoa hieman etenemään... Taka-akseli on nyt vaihdettu ja kaikki tukivarret yms. hiottu ja maalattu... Enää puuttuu jarruputket takaa ja koeajolle...
Tuossa joitakin kuvia tapahtuneesta, perhana kun ei ollut kameraa koko ajan käytössä, enkä kehdannut sen takia viivyttää kasausta...!
http://personal.inet.fi/koti/log/akseli/index.html
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

siistiä jälkeä olet tehnyt! :D

jännän näkönen tuo pikku lommo tuossa keskellä konepeltiä.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

gls kirjoitti:siistiä jälkeä olet tehnyt! :D

jännän näkönen tuo pikku lommo tuossa keskellä konepeltiä.. :lol:
Tuo lommo on kieltämättä "tyylikäs", ilmeisesti peltiä avatessa tullut...?
Onhan tuolla "suora" konepelti, mutta erivärinen joten maalausta odotellessa...
Seuraavaksi keulan kimppuun, iskarit vaihtoon, pallonivelet on yhtä lukuunottamatta yli 8 vuotta vanhoja, joten kolinaa riittää...
On muuten mukava ajaa, kun keula lullahtelee miehekkäästi. Puskee tuossa hiekkatiellä 70km/h vauhdissa varmaan jokaiseen kurviin. Ennen tuota taka-akseliremonttia tultiin sentään tyylikästä luisua! :lol:
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eipä ole taaskaan oikein ollut aikaa laitella tuota saapasta, mutta sain sentään taas hieman etenemään...
Vaihtelin tuossa kuskin puolelle eteen molemmat pallonivelet ja raidetangonpään, iskari pitäisi vielä laittaa. Huomasin samalla tuon kaaren yläosan ja etuosan hieman ruostuneen, joten päätin vaihtaa/vahvistaa niitä samalla.


Kuva
Ja tuohan tapahtui saapin maasto-ominaisuuksia testatessa latu-uralla ja hiekkamontussa(tai oikeastaan sen reunalta alas...)
Kuva
Kuva
Samalla laitoin tuon kaaren yläosan tuon jousenkiinnikkeen kohdilta, ei se pahassa kunnossa ollut, mutta kerran alkuun päästiin...
Kuva
EDIT:
Tuo hemmetin sikafleksi/korikitti/tiivistyspaska = se valkoinen sonta mitä nyt onkaan, on ihan persiistä. Jokapaikasta sen alta on pelti ruosteessa. Ei tuo nyt niin paha ole kun ei yli 20 vuodessa tule vielä ruoste läpi, mutta inhottavaa nyhtää sitä irti, hioa ja maalata uusiksi. En tiedä onko kaikissa sama vika vai onko tuo meikäläisen 99 joku ihmekappale...
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ke Elo 02, 2006 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Laittelin tässä joutessani taas hieman tuota autonkuvatusta...
Ovet on onneksi vieläkin helkutin hyvässä kunnossa.
Kuva
Vähän pölyinen, mutta hitsaamaton ja ehjä...
Kuva
Kuskinpuoleisesta ovesta on hieman tuo vedenpoistoreikä laajentunut, mutta ei mikään paha...
Kuva
Kattoverhoilukaan ei vielä roiku, vähän pölyinen mutta enpä rupea sille mitään tekemään, c-pilarien toppaukset pitäisi verhoilla....
Kuva
Piti hieman ehostella tuota perääkin, kun oli aika irstaassa kunnossa...
Kuva
Vielä pitää vetää kunnollinen pintamaali tuohon luukkuun...
Vastaa Viestiin