99:n (-84) käyttökunnostus(tulihan se leima...)
Lähetetty: Su Huhti 17, 2005 20:58
Ajattelin laittaa hieman kertomusta tuosta saapikkaastani, jos jotain sattuu kiinnostamaan. Saatanpa myös ruveta omaksi ilokseni jatkossa kirjaamaan kuvienkin kanssa tarkemmin mitä tulee tehtyä. Voi sitten vanhempana hävetä itseään, ja saattehan tekin tästä ehkä jonkinlaista itsetunnon pöngitystä (ei sillä, että kukaan jaksaisi tätä kokonaan lukea)...
Taustaa:
Sain joskus muinoin (2000/2001?)sedältäni (silloin) "hyväkuntoisen" -84 99:n. Siinä vaiheessa
ei ollut minkäänlaista käytännön tietoja autoista, mitä nyt asennuksia katsellut ja mopojen yms. parissa leikitty...
-Ajettu n.430tkm, laitettiin seisontaan (eipä ollut edes korttia silloin)
-Vikoja mm. huono pakoputki, sisemmät vetonivelet/kupit, toinen ulompi vetari,
takapyörän laakerit(lievää sivuääntä), hajonneet penkit
-Rällätty "reikä päässä" jääradalla ja metsäteillä, ei kovin pahoja puu- tai penkkakosketuksia
-Ajeltu lukuisia "laittomia kilometrejä" katsastamattomalla autolla sivuteillä
-Korjattu putki, ulompi vetari ja käytetty leimalla 8/03, (ainoa vika käsijarrussa,
vaijeri jumissa), tällöin ajettu 442tkm
-Ajeltu 03 syksyllä reilusti, kone rupesi pitämään epämiellyttävää rällätystä (jakopää?)
--------2.kone--------
-Hommattu 15 eurolla varaosa 99, josta kone, laatikko ja takapyörän laakerit(toinen oli "uusi").
Tiedossa, ettei tuokaan kone mikään hyvä ole (390tkm), mutta voihan sitä ajankuluksi asennella...
-Ajettu talvella teillä ja jääradalla autoa säästelemättä, pakki lojahti lopullisesti
-Laitettu seisontaan joskus -04 alussa(piti mennä inttiin, ei ollut oikein rakenteluaikaa)
-Silloin tällöin ajettu "ettei pääse ruostumaan", löydetty koneenluovuttaja 900:nen(n.200tkm)
--------3.kone--------
-vaihdettu -89 900:n mylly kiinni, laatikko tuossa on huono, 2:n synkro rusahtelee
ja pakki pomppii satunnaisesti pois päältä, kunnon "kuminivel" siirtäjätangon ja
vaihdelaatikon väliin auttaisi varmaan paljon
-kampiakselin hihnapyörä sovitettu 99:stä, pelottava "rälläkkäsovitus"
---1/05 pääsin vihdoin "valtion palveluksesta" (tuli sitten käytyä kokonainen vuosi ja palv. paikkana oli PKarPr/SissiK, nyt pitäisi olla aikaa laitella...---
-Saatu kotiinkuljetettuna turbo-900, josta paljon hyödyllistä osaa
-Vaihdettu punaiset penkit ja lattiamatot, epätoivoinen 900:n keskikonsolin sovitus,
pohja käyty läpi, ei juurikaan ruostetta
-Hitsattu apukuskin puoleinen runkopalkki ja kuskin puolen takahelma
-Etujarrulevyt, apuk. puoleinen etupyörän laakeri ja raidentangonpää vaihdettu
-Osittain ed. seurauksena maalasin listojen alapuolet mustaksi
-Kuskinpuolen etummaisin listanpätkä "ruostunut irti" ja ruostekohta levinnyt,
tästä seurauksenä typerännäköinen paikkamaalaus...
-Hiottu/maalattu ja massattu muutama ruosteenalku pohjasta, ei läpireikiä
-Tapeltu perkuleen pierburgin säätöjen kanssa, nyt toimii siedettävästi (co-mittausta odotellessa)
13.4.2005
Mittari näyttää hieman vajaat 462tkm...
Eipä ole pidetty katsastuksen kanssa kiirettä, opiskelua ajatellen ei taida olla tämä
aika vuodesta paras katsastuksiin... Kuitenkin laitettava "kesäksi" ajoon
Hommattu ilmaiseksi varaosa-99, josta laitettu heti vilkun- ja takavalojen lasit,
hyväntuntuinen laatikko, mutta 472tkm mittarissa pelottaa. Aika näyttää...
14.5.2005
Piti laittaa ratin ympärille ne muovilärpäkkeet, että saa äänimerkin toimimaan ja tuli
sitten vaihdettua koko ohjaushommeli ratista lattianrajaan, entinen olikin kyllä hieman "väljä".
Revitty etupuskuri+maski irti, keulapellit hiottu ja maalia odottamassa. Tökin hieman
takakontin pohjaa, mutta odottelen kameraa ennen radikaaleja toimenpiteitä...Ei ole oikein
ollut aikaa/innostusta laitella. Kun nyt saisi sen kameran, niin saisi kuvailtua (ja loppuisi
tekosyyt vitkasteluun)...
Viimeistään keskiviikkona pitäisi tulla kamera käyttöön...
Taustaa:
Sain joskus muinoin (2000/2001?)sedältäni (silloin) "hyväkuntoisen" -84 99:n. Siinä vaiheessa
ei ollut minkäänlaista käytännön tietoja autoista, mitä nyt asennuksia katsellut ja mopojen yms. parissa leikitty...
-Ajettu n.430tkm, laitettiin seisontaan (eipä ollut edes korttia silloin)
-Vikoja mm. huono pakoputki, sisemmät vetonivelet/kupit, toinen ulompi vetari,
takapyörän laakerit(lievää sivuääntä), hajonneet penkit
-Rällätty "reikä päässä" jääradalla ja metsäteillä, ei kovin pahoja puu- tai penkkakosketuksia
-Ajeltu lukuisia "laittomia kilometrejä" katsastamattomalla autolla sivuteillä
-Korjattu putki, ulompi vetari ja käytetty leimalla 8/03, (ainoa vika käsijarrussa,
vaijeri jumissa), tällöin ajettu 442tkm
-Ajeltu 03 syksyllä reilusti, kone rupesi pitämään epämiellyttävää rällätystä (jakopää?)
--------2.kone--------
-Hommattu 15 eurolla varaosa 99, josta kone, laatikko ja takapyörän laakerit(toinen oli "uusi").
Tiedossa, ettei tuokaan kone mikään hyvä ole (390tkm), mutta voihan sitä ajankuluksi asennella...
-Ajettu talvella teillä ja jääradalla autoa säästelemättä, pakki lojahti lopullisesti
-Laitettu seisontaan joskus -04 alussa(piti mennä inttiin, ei ollut oikein rakenteluaikaa)
-Silloin tällöin ajettu "ettei pääse ruostumaan", löydetty koneenluovuttaja 900:nen(n.200tkm)
--------3.kone--------
-vaihdettu -89 900:n mylly kiinni, laatikko tuossa on huono, 2:n synkro rusahtelee
ja pakki pomppii satunnaisesti pois päältä, kunnon "kuminivel" siirtäjätangon ja
vaihdelaatikon väliin auttaisi varmaan paljon
-kampiakselin hihnapyörä sovitettu 99:stä, pelottava "rälläkkäsovitus"
---1/05 pääsin vihdoin "valtion palveluksesta" (tuli sitten käytyä kokonainen vuosi ja palv. paikkana oli PKarPr/SissiK, nyt pitäisi olla aikaa laitella...---
-Saatu kotiinkuljetettuna turbo-900, josta paljon hyödyllistä osaa
-Vaihdettu punaiset penkit ja lattiamatot, epätoivoinen 900:n keskikonsolin sovitus,
pohja käyty läpi, ei juurikaan ruostetta
-Hitsattu apukuskin puoleinen runkopalkki ja kuskin puolen takahelma
-Etujarrulevyt, apuk. puoleinen etupyörän laakeri ja raidentangonpää vaihdettu
-Osittain ed. seurauksena maalasin listojen alapuolet mustaksi
-Kuskinpuolen etummaisin listanpätkä "ruostunut irti" ja ruostekohta levinnyt,
tästä seurauksenä typerännäköinen paikkamaalaus...
-Hiottu/maalattu ja massattu muutama ruosteenalku pohjasta, ei läpireikiä
-Tapeltu perkuleen pierburgin säätöjen kanssa, nyt toimii siedettävästi (co-mittausta odotellessa)
13.4.2005
Mittari näyttää hieman vajaat 462tkm...
Eipä ole pidetty katsastuksen kanssa kiirettä, opiskelua ajatellen ei taida olla tämä
aika vuodesta paras katsastuksiin... Kuitenkin laitettava "kesäksi" ajoon
Hommattu ilmaiseksi varaosa-99, josta laitettu heti vilkun- ja takavalojen lasit,
hyväntuntuinen laatikko, mutta 472tkm mittarissa pelottaa. Aika näyttää...
14.5.2005
Piti laittaa ratin ympärille ne muovilärpäkkeet, että saa äänimerkin toimimaan ja tuli
sitten vaihdettua koko ohjaushommeli ratista lattianrajaan, entinen olikin kyllä hieman "väljä".
Revitty etupuskuri+maski irti, keulapellit hiottu ja maalia odottamassa. Tökin hieman
takakontin pohjaa, mutta odottelen kameraa ennen radikaaleja toimenpiteitä...Ei ole oikein
ollut aikaa/innostusta laitella. Kun nyt saisi sen kameran, niin saisi kuvailtua (ja loppuisi
tekosyyt vitkasteluun)...
Viimeistään keskiviikkona pitäisi tulla kamera käyttöön...