T5 2.3 rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hitaasti hyvä tulee, näin ainakin haluan itselleni uskotella. :roll:

Otin kannen irti ja yleisilme oli ihan siisti. Kannentiiviste ei ollut vuotanut. Pakovenat oli luonnollisesti pahemmassa kunnossa ja yhdestä oli pinta lähtenyt reunasta.

Kansi menee koneistamolle aikanaan, mutta lohkon osalta mietin, että mitä toimenpiteitä vaatii. Hoonausjälkiä oli vielä näkyvissä. Parissa sylinterissä oli ohuet naarmut, jotka juuri ja juuri tuntui kynteen. Yläreunassa oli lievää pykälää.

Kannattaisko toi nyt porauttaa suosiolla ylikokoon vai kevyt hooni, uudet männänrenkaat ja nippuun?! :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sylintereiden pyöreys pitää ainakin varmistaa, ei olisi ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään josta on sylinterit soikeaksi menneet. Tuo poraaminen on toki yksi vaihtoehto. Eikös tuolla joku jo myynytkin ylikoon T5 mäntiä. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Cona kirjoitti:
Su Helmi 21, 2021 21:15
Hitaasti hyvä tulee, näin ainakin haluan itselleni uskotella. :roll:

Otin kannen irti ja yleisilme oli ihan siisti. Kannentiiviste ei ollut vuotanut. Pakovenat oli luonnollisesti pahemmassa kunnossa ja yhdestä oli pinta lähtenyt reunasta.

Kansi menee koneistamolle aikanaan, mutta lohkon osalta mietin, että mitä toimenpiteitä vaatii. Hoonausjälkiä oli vielä näkyvissä. Parissa sylinterissä oli ohuet naarmut, jotka juuri ja juuri tuntui kynteen. Yläreunassa oli lievää pykälää.

Kannattaisko toi nyt porauttaa suosiolla ylikokoon vai kevyt hooni, uudet männänrenkaat ja nippuun?! :mrgreen:
Moottorilla on ikää 27 vuotta, ilman muuta kandee käydä kaikki läpi ja tehdä kunnolla, vaikka et hi-po konetta rakentaisikaan

Ite tekisin näin. Purat lohkosta kaikki osat pois, tarkistat lohkon silmämääräisesti halkeamien varalta. Käyt läpi myös kaikki osat. Ilman muuta mittaat sylinterit ja kyllä se runkolinjakin olisi hyvä tarkistaa. Käy Vantaan moottorikoneistamolla juttelemassa, niin he kyllä tarkistaa, pesee ja mittaa tarvittavat. Ja heidän kautta saat tarvittaessa laakerit, venttiilit yms.
Kaikki pulttien kierteet olisi hyvä käydä läpi. Et halua sitä, että esim kannenpultti pyörähtää ympäri kasausvaiheessa.

Jos sylintereitten naarmut jää männän helman alapuolelle, niin se ei ole enää niin kriittinen.
Jos hoonaamalla menee niin säästät paljon, poraus maksaa ja tarviit ne ylikoon männät. Se porauksen tuoma iskutilavuus on aika minimaalinen ja ahdetussa ei niin olennainen. Vääntöä tulee kuitenkin jo alhaalta muutenkin. Ja mitä isommaksi porataan, sitä enemmän menetetään seinämävahvuudesta.

Kun saat kaikki osat eka tarkistettua, niin siitä on sitte hyvä jatkaa..
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Joo, näin se varmaan parasta tehdä ja antaa koneistamon kattoa lohkon ja kampuran kunnon. On niin helppoa purkailla nyt tässä vaiheessa ja niputtaa uusilla ja ehjillä osilla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hiljalleen olen purkaillut tuota moottoria ja tosiaan yhdessä sylinterissä pystysuunnassa ohuita naarmuja, samassa männässä juuri ja juuri huomattavat jäljet.

Onko tasapaino-akselien purkamisessa ja asentamisessa jotain ihmeellistä?

Tuli hommattua foorumin kautta Kinugawa 19T kopioahdin ja mietin, että josko sen kuitenkin aluksi heittäisi nykyisen B204 kaveriksi. Autossahan siis nykyään 15T + kiinacooleri ja tarkoitus asentaa 3" DP nykyisen 3" catbackin jatkeeksi.

Millaisetkohan suuttimet ja bensapumppu kannattais hankkia, jos ajatus olis myöhemmin ottaa tuosta B234 19T:llä potentiaali irti?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Cona kirjoitti:
To Huhti 01, 2021 10:07
Hiljalleen olen purkaillut tuota moottoria ja tosiaan yhdessä sylinterissä pystysuunnassa ohuita naarmuja, samassa männässä juuri ja juuri huomattavat jäljet.

Millaisetkohan suuttimet ja bensapumppu kannattais hankkia, jos ajatus olis myöhemmin ottaa tuosta B234 19T:llä potentiaali irti?!
Vaihtaisin lohkon, koska tässä vaiheessa "ei maksa mitään". Ja tilalle tuleva lohko kannattaa mitata huolella ennen kuin alkaa rakentaa. Ainakin sylinterien pyöreys/halkaisija, laakeripukkien pyöreys, ja runkolinjan suoruus.

Bensapumpuksi käy hyvin Walbro255 ja Bosch EV14 957cc. Noille suuttimille on tehty softaa viimeaikoina sen verran, että varmaan löytyy hyvä suutinmallinnus.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

No kaikkihan on suhteellista. Mä maksoin koko mosasta apulaitteineen muutaman satasen.

Toki, jos noita virheettömiä lohkoja lojuu nurkissa puoli-ilmaisena niin saa toki ehdottaa. Muussa tapauksessa koneistamo saa tsekata tilanteen.

Saako finjectorilta walbron ja suuttimet könttänä edullisesti vai kannattaako ottaa jostain muualta?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Finjektorilta tulivat ainakin mun Walbro ja suuttimet.

Tuleeko sulle vakiopuristuksilla oleva, vai nouseeko purkka?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täytyy lähestyä finjectoria ainakin noiden suuttimien osalta. Bensapumpun vaihto ei varmaankaan vaadi softamuutoksia mutta suuttimien vaihto nykyiseen komboon kyllä?!

En ole miettinyt ruttujen nostoa. Muutenkin ajatus oli vaan vaihtaa venajouset ja muuten vakio-osaa hyvin pitkälti.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Bensapumppu ei vaadi, mutta suuttimet vaativat kuten totesit. Ite jouduin vaihtamaan femmaan myös tulpat kylmempiin, kun seiskan tulpat eivät enää kestäneet 19T ahdinta ja kympin ruttuja. Keskimäärin 2-2,5tkm kesti seiskan tulpat ja nyt kasit(BCR8ES ja säädetty 1,0mm kärkiväliksi) paikoillaan pelaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Andre »

Eikä aina tarvitse olla tehokkaampikaan malli että sylinterit ovat soikeat. Työstän uutta moottoria B234i lohkoon, jossa keskimmäiset sylinterit yläpäästä 4 satkua soikeat niin että poikittaista 4 satkua ja pituus suunnassa jopa kutistunut satkun.

Eli kannattaa aina mitata, biltemasta löytyy sylinterimitta muutamalla kympillä
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eipä ole täälläkään tapahtunut juuri mitään. Kansi ja lohko odottavat koneistamolle vientiä. Kompura vaikutti olevan ok, vaikka laakeriliuskoissa olikin selkeästi kulumaa.

Ennen moottorinvaihtoa aloin visioimaan tuon nykyisen B204 tekniikan piristämistä.

Tällä hetkellä kokoonpano on siis vakio lukuunottamatta Mitsu 15T, iso alumiini intercooler, 3 tuumainen catback ja Viggenin kytkin

Hyllyssä odottelis asennusta:

Mitsu 19T Kinukawa
RST DP kisakatilla
EV14 712cc suuttimet

Onkos tässä yhtälössä järkeä jos hommais vielä kunnollisen bensapumpun (suosituksia)?


Iso alumiininen intercooler on autossa paikallaan
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja massse. »

Cona kirjoitti:
La Helmi 05, 2022 09:25
Eipä ole täälläkään tapahtunut juuri mitään. Kansi ja lohko odottavat koneistamolle vientiä. Kompura vaikutti olevan ok, vaikka laakeriliuskoissa olikin selkeästi kulumaa.

Ennen moottorinvaihtoa aloin visioimaan tuon nykyisen B204 tekniikan piristämistä.

Tällä hetkellä kokoonpano on siis vakio lukuunottamatta Mitsu 15T, iso alumiini intercooler, 3 tuumainen catback ja Viggenin kytkin

Hyllyssä odottelis asennusta:

Mitsu 19T Kinukawa
RST DP kisakatilla
EV14 712cc suuttimet

Onkos tässä yhtälössä järkeä jos hommais vielä kunnollisen bensapumpun (suosituksia)?


Iso alumiininen intercooler on autossa paikallaan
Itsellä ollut tuo AEM 310LPH e85 pumppu käytössä nyt 2017 asti eikä ongelmia. Pienillä muutoksilla istui ämpäriin.
Varmasti Walbro 255 myös riittävä ja maksaakin vain ~puolet AEM:sta :D (finjector)

Kunnon lemmarit & esim. Cohline (2190.0615) upotuksen kestävää letkua vaan kaveriksi. Gatesin "upotuksen kestävä" letku muuttui pehmeäksi lakumaiseksi materiaaliksi parissa kuukaudessa ja turposi & irtosi itsestään.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Joo, luulen että Walbro riittää tähän vaiheeseen, kun tuskin tuosta kokoonpanosta ollaan etanolilla ottamassa missään vaiheessa edes 350hp luokkaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin