Sivu 1/2

T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: La Maalis 21, 2020 17:28
Kirjoittaja Cona
Cabben moottori on on koko minulla olemassaolon ajan vienyt vähän öljyä. Tehoakin saisi olla vähän enemmän.

Omalla logiikalla mietin, että samalla kun vanhan koneen nyppää irti niin tilalle menisi vaivatta uusi.

Projektit etenee itsellä tasaisen verkkaisesti, mutta sen verran olen jo saanut aikaan, että hommasin - 94 tonnarista joitain vuosia sitten ajosta puretun 2.3-litraisen moottorin. Kone tuli mulle lavalla ja oli kieltämättä sen näköinen, että on seissyt joitain vuosia.

Olen nyt purkanut moottorista ylimääräisiä osia ja nostanut sen pukkiin jatkotoimenpiteitä varten. Ainakin venttiilikopan alla näytti hyvältä, nokat oli siistit, ei ylimääräisiä kulumia tai jälkiä. Öljyt oli mustaa tervaa.

Nyt olisi tietty järkevää vaihtaa "kaikki liikkuvat", mutta taidan tyytyä seuraaviin:

-öljypohjan ja sihdin putsaus
-Kannen suoristus ja venttiilien läppäys
-uudet tiivisteet
-kampuran laakereiden tarkastus ja tarpeen vaatiessa uusinta
-jakopään uusinta tarpeen vaatiessa
-uudet suuttimet EV14 tms.
-Mitsu 15T vanhasta tai 19T
-uusi tehokkaampi polttoainepumppu
-uusi vesipumppu ja apulaitteiden rullat ja trissat

Mitkähän osat otan tonnarista ja mitkä NG900?

-imusarja/pakosarja?
-moottorin tuet
-?!

Ajatuksia ja mielipiteitä?!?

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: La Maalis 21, 2020 17:36
Kirjoittaja vesa67
Tronnarin koneesta voit käyttää lohkon sisuksineen ja takapään levyn. Ng900 koneesta käytät jakopään kotelon, öljypohjan ja kaikki kanteen tulevat sekä apulaitteiden kannakkeet ja apulaitteet tietenkin. Projekti etenee aika turvallisesti kun laitat ne koneet vierekkäin ja vertaat miten saan ng900 kamat istutettua siihen tonnarin alakerran kylkeen.
Suosittelen perusteellista kasausta uusilla jakopään osilla, laakereilla ja männänrenkailla ja kaikki tiivisteet, öljynpaineanturi ja termmari. Ja kannelle täyskunnostus.

Softaksi löytyy säädettyä pohjaa tietyille EV14 suuttimille ja vaikka 19T koska sillä saa selvän eron edelliseen voimapakettiin.
Älä unohda välijäähyä, kytkintä ja pakopuolta.

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: La Maalis 21, 2020 17:53
Kirjoittaja Cona
Eli tonnarin kansi ei käy?! :roll: En jaksaisi alkaa kikkailemaan kansipahvien tms kanssa jos joutuu käyttämään 2.0l kantta, kun ymmärtääkseni eroaa jotenkin?! Eli täytynee hommata jostain ng900 2.3 kansi?

Eihän tossa enää iso vaiva olisi käyttää mäntiä irti ja rengastaa uusiksi, mutta olen laiska ja köyhä. :facepalm_man:

Vanhassa kokoonpanossa on siis 2.0 T5 Mitsulla, 2,5-tuumainen putki katilta taaksepäin, iso alumiini-cooler ja Viggenin kytkin. Parempaa Downpipeahan tuo huutaisi, mutta sellaisia ei edullisesti liiku käytettynä.

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: La Maalis 21, 2020 18:36
Kirjoittaja vesa67
Kansi käy jos otat huomioon kannen päädyssä olevan lämpöanturin kierteen.

Jos dp pysyy vakiona niin turha ahdinta suurentaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: La Maalis 21, 2020 18:36
Kirjoittaja tetammi
Sehä vasta sylettää ku vaihdat koneen ja edelleen vie öljyy :mrgreen:
Jossei akuuttii tarvet viel vaihtaa niin ehkä pinnistää vielä vesan ohjeiden verran..

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: La Maalis 21, 2020 19:47
Kirjoittaja Cona
Hyvä, että kommentteja ja ajatuksia herää, kun itse en ole koskaan näin isoa projektia toteuttanut.

Sulla on Teemu pointti tuossa ja laiskana en kyllä halua alkaa heti availemaan konetta uudelleen. :D

Yritän rakentaa koneen pukissa mahdollisimman valmiiksi, ettei tarvitse kuin vaihtaa tarpeelliset osat vanhasta koneesta, kun sen aika tulee.

Saahan sen ahtimen DP:eineen vaihdettua myöhemminkin, mutta kun softaan joutuu kuitenkin kajoamaan niin turha tehdä mitään välimallia 15T:llä ja vakiosuuttimilla, ehkä...

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: Su Maalis 22, 2020 12:15
Kirjoittaja Pakari
Kannattaa ne sylinterit mitata.. Tehokkaimmissa versioissa on havaittu kokemusperäisesti keskimmäisten sylintereiden kuluvan soikeaksi. Jos kannesta ei löydy öljynkulutukselle syytä, niin soikeista sylintereistä se löytyy. Kun kerta moottori on ns. pukissa, niin suosittelen lämpimästi mittaamaan perusteellisesti lohkon. Niin sylinterit, laakerilinjat ja kampuran.

Meinaan ite tuli oppirahat maksettua, eikä kovin halvaksi tullut.

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: Su Maalis 22, 2020 14:01
Kirjoittaja Cona
No näinhän se olis. Kait noita mittakelloja saa jostain lainaan, niin sais sylinterienkin osalta varmuuden.

Tässä on oikeastaan kaksi asiaa, mitkä pistää vähän vastaan tuota täyskunnostusta. Oma aika on rajallinen ja samaten käytössä oleva euromäärä. Toisaalta tuohon n. 3-4K€ koppaan ei kannata mitään Hipo-tekniikkaa asennella, kun kuitenkin 25 vuotta vanha laitos kyseessä ja ei ole ihan näyttelykunnossa, vaikka siisti onkin.

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: Su Maalis 22, 2020 15:00
Kirjoittaja JP_Vette
Cona kirjoitti:
Su Maalis 22, 2020 14:01
Toisaalta tuohon n. 3-4K€ koppaan ei kannata mitään Hipo-tekniikkaa asennella, kun kuitenkin 25 vuotta vanha laitos kyseessä ja ei ole ihan näyttelykunnossa, vaikka siisti onkin.
Itselle sen kuitenki teet. Jos et sitä ole myyntiä varte kunnostamas etkä myöskään myymäs lähivuosina, niin tee sellanen, ettei vituta. Turha sen kopan arvoa on laskeskella, kun sen kalliimmanki kopan arvo laskee kuitenki vuosi vuodelta.

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: Su Maalis 22, 2020 16:05
Kirjoittaja Mertmi
Jos moottori on pukissa, silloin kyllä kannattaa ne männänrenkaat ja kampiakselin laakerit vaihtaa. Pari T7- konetta olen laittanut uusilla renkailla ja kk-laakereilla. Katsoin vaan, että katkosvälys on oikein ja ilman hoonia uudet renkaat koneeseen. Varmasti joku taas sanoo, että niin ei voi tehdä, mutta sanokoon. Öljyn kulutus loppuu siihen ja hyvin molemmat ne toimi. Tuosta ekasta nyt en tiedä viimeisintä statusta, kun en ole pitkään aikaan nähnyt. 150-200tkm se on arviolta rullannut rempan jälkeen. Jälkempi on omassa ajossa ja hyvin pelaa. Taitaa olla jo 80tkm ajettu sen operaation jälkeen.

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: Ke Huhti 15, 2020 21:06
Kirjoittaja Cona
Jatketaan aihetta tyhmillä kysymyksillä.

Olen nyt purkanut moottorista pakosarjaa, vesiputkea, apulaitehihnan trissoja jne pois. Seuraavaksi imusarja jne.

Kannattaako tosta nyt seuraavaks repiä kansi irti ja mikä on oikea tyyli siihen? Nokkien jne. asennot on varmaan hyvä merkata johonkin? Jakopäätä en vielä aukonut, kun pitäis varmaan ottaa ensin kampuran hihnapyörä irti jne.

Tästäkin vois olla FAQ osiossa oma setti. :D

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: To Huhti 16, 2020 07:13
Kirjoittaja tetammi
Ei kai sillä välii ole jos kumminki purat kaiken.
No ainaki se hihnapyörä ekaks auki ku vielä kone voi pyörii.
Eikä siitä haittaa ole et kääntää jaon kohdilleen ja sitten rupee purkaa, pitää harjoitteluna kasausta varten jossei muuta.

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: La Syys 19, 2020 15:26
Kirjoittaja Cona
Kesällä ei ole projektimoottorille juurikaan tapahtunut. Apulaitteet ja muut ylimääräiset on riisuttu ja seuraavaksi alkaa itse koneen purkaminen.

Seuraavaksi tyhmiä kysymyksiä asiantuntijoille:

Mistä kannattaa hankkia ja minkä merkkiset osat?

- Eli moottorin kunnostuksessa tarvittavat laakerit ja tiivisteet
- jakopään osat

Mitä muuta kannattaa uusia, vesipumppu varmaan ainakin?!

Mitä työkaluja tarvii runkopukkien, mäntien jne purkamiseen?

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: Pe Loka 09, 2020 10:48
Kirjoittaja Cona
Jatketaan yksinpuhelua. Otin eilen öljypohjan auki ja kovin oli mustaa öljyämäistä mutaa pinnoilla. Sihti oli suht puhdas. Pieniä karstan paloja ja muutama minimaalinen silikonin pala, ei muuta. Tällä koneella ei varmasti ole viinalla ajettu ja hyvä niin. :D

Seuraavaksi varmaan jakopäätä auki jne.

Mikä on oikea työkalu noiden laakeripukkien irrottamiseen?!

Re: T5 2.3 rakentelua

Lähetetty: Pe Loka 09, 2020 11:25
Kirjoittaja Pakari
Cona kirjoitti:
La Syys 19, 2020 15:26
Mistä kannattaa hankkia ja minkä merkkiset osat?

- Eli moottorin kunnostuksessa tarvittavat laakerit ja tiivisteet
- jakopään osat

Mitä muuta kannattaa uusia, vesipumppu varmaan ainakin?!
Kevättalvella kasattuun moottoriin ostin:

Saabilta alkuperäisinä pakosarjan tiivisteen, kampuran takastefan, kannentiivisteen, uudet kansipultit, nokkapyörien uudet pultit, öljyn ohivirtaus venttiilin männän ja jousen, kampiakselin, kampuran laakereiden välilevyt ja uuden paisuntasäiliön.

Lisäksi ET Autotech toimitti uudet ohjautehostimen painelinjat ja ATE:n uuden jarrutehostimen.

ACL Race laakerit runkolinjaan sekä veiveille ja öljypumppu tulivat Maptunpartsilta.

Motonetistä ostin: Saab alkuperäisen jakopääsarjan, Saab alkuperäisen DI-kasetin, Saab alkuperäisen ilmamassamitarin, peltisen Elring imusarjantiivisteen, E.P.S öljynpaineanturin, SKF vesipumpun, Goetze:n männänrenkaat, Bosch lambda-anturin, ProParts pakosarjan pinnapultit, Bosch laturin jännitteensäätimen, Sachs kytkinpaketin ja FTE:n työsylinterin.. Tietysti myös tarvittavat suodattimet ja nesteet.

Kl Racingilta tuli uusi välijäähy. Tammerdiesel mittasi vähän ajetun moottorilohkon, oikaisi dekkitason ja hoonasi sylinterit. Kannelle tehtiin myös Tammerdieselissä kevyt oikaisu, painetesti ja imutesti.


Kannattaa suosia Saab alkuperäisiä tai alkuperäislaatuisia valmistajia.