OG9-5 Aero ”Super”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Joitakin aikoja on Superi ollut liikenteessä, mutta huomattavan paljon optimoidaan perheen ajoja sillä kustannuksella, että Saab seisoo parkissa ja Kona liikkuu. Talvirenkaat pääsi tuossa alle ja samalla oli hyvä huomata, että toinen pari kesärenkaita oli odotettavasti aivan loppu ja takana olleet paremmatkin renkaat sisäsyrjästä enemmän kuluneet. Tie vie siis ennen kesärengaskautta kulmien säätöön, samalla reissulla voisi laitattaa hieman jäykempää puslaa paikalleen.

Näiden kovempien pakkasten tullen latailin käynnistysakkua ja tämän aamun käynnistyskokemuksella oli ihan hyvä idea - ei meinannut pyörähtää ensin, mutta onneksi lähti esilämmitettynä helposti käyntiin! Tankissa tällä hetkellä 95e10, mittarissa oli -20. Jotenkin ajattelin, että Saabeissa ei talvella palella, muttamutta... onneksi puin pitkät kalsongit jalkaan aamulla. Jostain syystä ei oikein tuppaa kabiini lämpiämään (EDIT: moottorin lämpö sidistä vilkuiltuna n. 88, nokkaa ei peitelty). Sisään tulee kuumimmillaan lähinnä haaleaa ilmaa, kylmimmillään kylmää. Jotain siis tapahtuu, mutta se oikea lämmin jää pois. Kalibroin ACC:n ja pukkasi vikakoodin 21 pihalle, missä ei tunnu oikein olevan logiikkaa: "21 DC motor, air recirculation flap - open or short circuit B2410" (lähde). B2410 taas WIS:n mukaan oireilee seuraavasti:
  • The cabin mists up.
  • Bad air in cabin.
  • The perceived cabin temperature is too high compared to the set temperature.
Jos ymmärrän asioita oikein (tätä ei aina tapahdu), niin sisäkierron namiska kyllä toimii autossa ja ikkunat saa sen avulla mukavasti huuruun ja kabiinin ilmatilan huonolaatuiseksi. Lämpötilakin taisi vähän nousta. Toisaalta taas huomasin, että takapenkille ei puhalla edes haaleaa ilmaa, vaan ihan rehellisen kylmää. En osaa arvata, liittyykö mitenkään tähän vikakoodiin.. Vähän kun lisää testailin, niin säätämällä ACC:n lämpötilat moikkausmoodiin "HI", sisään tuleva ilma on hieman lämpimämpää. Mikäköhän nyt oikeasti on rikki ja mitäköhän tälle pystyisi tekemään kotona :roll:

Toinen pimeän/talviajan epämukavuustekijä on luokattomat lähivalot. Vissiin ballastit alkavat olemaan elinikänsä lopussa ja varmaan umpiotkaan eivät enää ole parhaimmillaan. Pitkillä näkee paremmin kuin hyvin, mutta lyhyillä joutuu pinnistelemään. Tässä ei auta Konan riittävät LED-valot referensseinä. On näillä pärjätty kuitenkin, ero pitkien ja lyhyiden välillä on kyllä vähän liian suuri.

Jotenkin alkaa taas korjailutarpeet kumuloitumaan ja kiinnostus vähenee samassa suhteessa. Ja silti hymyilyttää joka kerta, kun tämän pihalla näkee tai rattiin pääsee.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se lämmönsäätöläppä noista kai usein takkuilee
viewtopic.php?f=14&t=137505

Mitenhän tuon tekstin ny tulkitteis.. jos se kuuluis porvoosta niin superi ois viimeistään huome nettiautos :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja torque »

Sisään tulee kuumimmillaan lähinnä haaleaa ilmaa, kylmimmillään kylmää. Jotain siis tapahtuu, mutta se oikea lämmin jää pois. Kalibroin ACC:n ja pukkasi vikakoodin 21 pihalle, missä ei tunnu oikein olevan logiikkaa: "21 DC motor, air recirculation flap - open or short circuit B2410" (lähde). B2410 taas WIS:n mukaan oireilee seuraavasti:

The cabin mists up.

Bad air in cabin.

The perceived cabin temperature is too high compared to the set temperature.
Pyrkinyt tekemään kalibroinnin kun ulkolämpötila&auto plussan puolella.
Ei voi tietää miten anturi(t) osaa tulkata ja säätö kun kaikki paikat jäässä ym. Ja tietoa onko sisätilan lämpöhaistelija kunnossa, sellaistakin lukenut täältä.
Toinen mistä ollut paljon täällä juttua aiemmin, jokin säätövipu tai pyörä korkannut,
kojelaudan sisällä olevassa ohjauksessa.
Viimeksi muokannut torque, Su Joulu 12, 2021 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Kiitos! Ei välttämättä tule hyvää tulosta pakkasella, varsinkaan kovalla.. Eilen tein tuon iltapäivällä autohallissa, jossa oli auton mittarin mukaan -6 astetta. Täytyypä lämpöhaistelija-teemoja poimia foorumilta lukuun..

Taannoisessa kolkissa puski pahimmillaan vain kuumaa ilmaa sisään ja silloin tuli tuollainen säätövipu/pyörä tutuksi, oli luiskahtanut paikaltaan pois. Helppo korjaus, ikävä ryynääminen :D


^^ Ei tässä Porvoon malli sinänsä kaukana ole, olisi niin helppo liipaista Vuoden Corolla ajoon ja tällä hetkellä aika moni asia puhuu sen puolesta - toki sillä huolettomuudella on hintansa. Toki hintaa on vanhan ylläpitämiselläkin, kun korjauslista kasvaa.. Sitä en tosin usko, että tästä päädyn ainakaan ennen kevättä myynti-ilmoitusta tekemään, mutta toki olen avoin keskusteluille, jos joku foorumilla innostuu, onhan tässä niitä kuuluisia hyviäkin puolia kuten alle 150tkm ajettu B235R ja räyhäpuskurit! :mrgreen:

Onni on asuinpaikka maalla ja kuivia (kylmiä) tiloja säilytystä ja arvonnousua varten, sittenhän se olisi taas paluu täyteen harrastemoodiin.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos ois vaan anturivika niin pitäis kai täysillä pukata kuumaa?
Oisko vaan se läppä/moottori rikki.

Tuollase vuokrapelin kun laittaa niin kilsoja tietty pitäis kerätä et jotain tolkkuu, ei pääsis tylsyys iskee jos vuoden välein vaihtais :D

Ja ohan tuo superi ihan komia harrastepeli.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 11:34
Ja ohan tuo superi ihan komia harrastepeli.
Onhan se, mutta kyllähän avo- :saab: olisi vielä komeampi 8)

EDIT: Niin ja se ikuinen haave NG95:sta. Se elää.
Viimeksi muokannut lauriolio, To Joulu 09, 2021 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^^

No tuota, kyllähän tuollainen Aero voisi mennä, tämähän taitaa olla automaattivaihteistollakin. Vanteissakin olisi tuttu kyyti ja väri oikea. Valitettavasti vaihdossa ei ole tarjota allekirjoituksen avoa :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Todella outona pidän, että Porvoota käytetään vertauksena sille, että auto lähtee pihasta a.s.a.p. Todella outona :lol:

Turha varmaan hätiköidä, jos ja kun kerran säilytystilaa löytyy. Siirryt vaan harrastemoodiin :saab: in kanssa, kun kerran sydän autolle edelleen läikähtelee. Tuttu ja rakas, ei noita enää joka oksalla kyykistele.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

2.polvi kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 13:37
^^^

No tuota, kyllähän tuollainen Aero voisi mennä, tämähän taitaa olla automaattivaihteistollakin. Vanteissakin olisi tuttu kyyti ja väri oikea. Valitettavasti vaihdossa ei ole tarjota allekirjoituksen avoa :D
...^toisaalta pituutta kasvava perhe ja maaseutu voisi kaivata tilaa ja nelivetoa :!:

Jostain ihmeen syystä olen katsellut viime aikoina paljon bensiinikäyttöisiä VW Caddyja/Touraneita, tuntuisi jotenkin mukavan robusti arkikulkine ja tarvittaessa mahtuisi tavaraakin mukaan. Ei sillä, ettäkö Saabin kanssa olisi koskaan tila loppunut vielä kesken, ja suksiboksikin löytyy jos meinaa tiukkaa tehdä. 00-luvun Volkkareihin on hyvänä puolena kävely- ja näköetäisyydellä oleva Benecars, josta löytyy varaosat ja substanssiosaamista järkevään hintaan.

Ja vähän Berlingojakin on filtteröity Nettiautosta. Mistä lienee nämä päähänpistot.

Mutta kyllähän tuo Saabin varastoiminen on ihan varteenotettava vaihtoehto. Siihen on ehtinyt kuitenkin sen verran laittamaan harrastebudjettia kiinni, että järkevään myyntihintaan pääseminen voi olla hankalampaa kuin säilyttäminen.
Viimeksi muokannut lauriolio, Pe Joulu 10, 2021 07:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lauriolio kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 13:07
tetammi kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 11:34
Ja ohan tuo superi ihan komia harrastepeli.
Onhan se, mutta kyllähän avo- :saab: olisi vielä komeampi 8)
Sopivalla välirahalla vaihtuu kyllä :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja aero »

lauriolio kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 16:37
...toisaalta pituutta kasvava perhe ja maaseutu voisi kaivata tilaa ja nelivetoa :!:
...
VW Caddyja/Touraneita
...
Berlingojakin
Kuis hyvää mainituissa malleissa on kelivetotarjonta, kun se kuitenkin on mainittu mahdollisena kaipuuna? En siis tiedä, mutta epäilen että Berlingoon ei takavetareita rahallakaan saa, mutta volkkareihin voi saadakin.
lauriolio kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 16:37
Mutta kyllähän tuo Saabin varastoiminen on ihan varteenotettava vaihtoehto. Siihen on ehtinyt kuitenkin sen verran laittamaan harrastebudjettia kiinni, että järkevään myyntihintaan pääseminen voi olla hankalampaa kuin säilyttäminen.
Monenko kuukauden nettopalkan femmasta reaalilukemana saa vaihdossa nelivetoberlingoon? Siis rehellinen ero väliraha vs. suoran kaupan hinta? Voi lopulta olla, ettei tartte kovin montaa kuukautta töitä tehdä, että voi valita best of both worlds. Tästäkään en ole ihan varma, mutta tarkistaisin jos edes harkitsisin femmasta luopumista sijassasi - ainakin tietäisi, missä paperilla mennään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

aero kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 22:42
lauriolio kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 16:37
...toisaalta pituutta kasvava perhe ja maaseutu voisi kaivata tilaa ja nelivetoa :!:
...
VW Caddyja/Touraneita
...
Berlingojakin
Kuis hyvää mainituissa malleissa on kelivetotarjonta, kun se kuitenkin on mainittu mahdollisena kaipuuna? En siis tiedä, mutta epäilen että Berlingoon ei takavetareita rahallakaan saa, mutta volkkareihin voi saadakin.
Tuossa oli oikeastaan kolme erillistä asiaa, joista neliveto oli viittaus 2.polvi:n allekirjoitukseen, Berlingo eräisiin muihin hypetyksiin (joilla on ollut vaikutusta ajatteluun) ja sitten tuo Caddy-homma.

Oli paikallisessa liikkeessä yksi ”liian edullisen oloinen” 4motion-Caddy tarjolla ja siitä ehkä vähän innostuin tuosta mallista ja sen käytännönläheisyydestä. Taannoin oli lähipiirissä tuollainen lasiseinä-Caddy diesel-pakuna ja etuvetona, ja mahtuu hyvin roudattavaa musiikkimateriaalia tai polkupyörää mukaan, ja kulkeminen oli ihan riittävän mukavaa. Ja en tuota nelivetoa pidä blockerina, se on koettu ja todettu, että useammasta vetävästä pyörästä voi olla omissa ajoissa hyötyä, mutta pakollista se ei ole.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja AZP »

lauriolio kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 16:37
Ja vähän Berlingojakin on filtteröity Nettiautosta. Mistä lienee nämä päähänpistot.
Varo vaam, tosta se lähtee. Pian et muita Nettisutosts katselekaan. Puhun kokemuksesta :mrgreen:
aero kirjoitti:
To Joulu 09, 2021 22:42
Kuis hyvää mainituissa malleissa on kelivetotarjonta, kun se kuitenkin on mainittu mahdollisena kaipuuna? En siis tiedä, mutta epäilen että Berlingoon ei takavetareita rahallakaan saa, mutta volkkareihin voi saadakin.
Berlingosta löytyy Dangelin nelivedottama versio pakuhinnastosta, konseptina on esitelty myös tilaversio. Jos ei tilsversiota koskaan markkinoille tule, niin näppärä kaverihan askartelee pakuversiosta kirahvinkuljettimen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 08:21
Berlingosta löytyy Dangelin nelivedottama versio pakuhinnastosta, konseptina on esitelty myös tilaversio. Jos ei tilsversiota koskaan markkinoille tule, niin näppärä kaverihan askartelee pakuversiosta kirahvinkuljettimen :mrgreen:
Jep, tämmönen kyl näyttää ihanan härskiltä: https://www.nettiauto.com/peugeot/partner/12547004
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Takapenkkejä vaille valmis :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin