OG9-5 Aero ”Super”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja aero »

lauriolio kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 07:38
Tuossa oli oikeastaan kolme erillistä asiaa, joista neliveto oli viittaus 2.polvi:n allekirjoitukseen
Ah, tääkin rivi piti lukea kahdesti että lopulta hoksasin :D. No, lauantai... Tai jotain, mää oon lomalla ni en jaksa ees päiviä seurata :D
lauriolio kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 07:38
Berlingo eräisiin muihin hypetyksiin (joilla on ollut vaikutusta ajatteluun) ja sitten tuo Caddy-homma.
Berlingo-juonne oli silti mullekin aika itsestäänselvyys. Caddy ei, mutta onhan se aika samaa kategoriaa tosiaa - ja kuten todettu, jos tykkää kelivedosta niin tarjonta lie parempaa. Kategorian käytännöllisyys on myös melko kiistatonta.
lauriolio kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 07:38
Ja en tuota nelivetoa pidä blockerina, se on koettu ja todettu, että useammasta vetävästä pyörästä voi olla omissa ajoissa hyötyä, mutta pakollista se ei ole.
Näinhän se useimmiten on, neliveto on useimmille ihmisille vahvasti mukavuusvaruste ja joidenkin mielestä hintansa arvoinen. Mullekin pääosin, jotkut harvat nuljukelit on semmosia, että pihasta pääsee oikesti helpommin matkaan kun joka pyörä vetää eikä jarruta. Mutta oli se eilenkin kiva, kun jotkut paikat oli aivan kaljamalla.
AZP kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 08:21
Berlingosta löytyy Dangelin nelivedottama versio pakuhinnastosta, konseptina on esitelty myös tilaversio. Jos ei tilsversiota koskaan markkinoille tule, niin näppärä kaverihan askartelee pakuversiosta kirahvinkuljettimen :mrgreen:
Kaikkea sitä oppii. Dangelille peukku, tiettävästi tekee jopa ihan pätevästi nuo nelivedotukset ranskanpakuihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse suhtaudu nelivetoon mukavuusvarusteena, johon tottuneena ei haluais vaihtaa pois. Toisaalta kyse on myös muiden ominaisuuksien yhdistelmästä: etuvetosaappi nastoilla on ihan ok, sellasillahan ajoin 10 vuotta ilman suurempia pito-ongelmia. Mutta jos seuraava kulkine on täyssähköauto, niin siihen tulee alle kitkat, koska sitä ropinaa ei muuten hiljaisessa autossa kestä kuunnella. Ja jos kyseinen kulkine on takavetoinen, kuten monet uudet täyssäköautot on, niin mua alkais epäilyttää pärjäänkö talvella mökille sen kanssa kitkarenkailla. Meillä on mökkitiellä pari aika jyrkkää mäkeä ja auraus on mitä on, yhdistettynä lounaisrannikon talviin, niin siellä pitää päästä välillä kurvia tekevää ylämäkeä ylös märällä peilijäällä.

Samoin meille kotipihaan on ylämäki, johon ei saa otettua vauhtia, ja etelärinteen vuoksi ajotie on useinkin talvella märällä peilijäällä. Mutta se on enemmänkin sitten omasta hiekotusaktiivisuudesta kiinni pääseekö sen ylös vai ei. Nasta-Saabin kanssa muutaman kerran tuohon olen juminut, Mitsu+kitkoilla toistaiseksi en.

Mutta sitten siihen perusteeseen miksi _ei_ ottaisi nelivetoa jos sellainen vain on tarjolla. Hinta. Ei paljoa muita perusteluja. Mutta noita käytettyjen autojen hinnankehitystä jonkin verran analysoituani olen tullut siihen tulokseen että neliveto pitää lisähintansa. Siis jos ostat uuden etuvetoauton 30 t€:lla niin sen arvo on viiden vuoden päästä n. 15 t€. Sama auto nelivetona maksaa 35 t€ ja sen arvo viiden vuoden päästä onkin 20 t€. Molemmilla arvonalenema 15 t€ per viisi vuotta, eli se etuvedon hintaetu onkin efektiivisesti nolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Paljon asiaa, yksi pieni bugi.
AZP kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 12:15
eli se etuvedon hintaetu onkin efektiivisesti viiden tonnin korkokulut/-tuotot.
There, I fixed that for ya.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Euribor on miinuksella, eli korkokulutkin on sitten tuottoja :mrgreen:

Tuo ei siis ollut bugi, vaan tietoinen toteamus. Jokainen rahoittaa autonsa miten haluaa ja sillä hinnalla millä pystyy, mutta mun laskelmissa tän hetken pääoman kustannus on henkilökohtaisessa taloudessani nolla prosenttia.

Autokaupan pätkällä se ei sitä tietenkään ole (paitsi jos saa nollakorkotarjouskampanjasta rahat), mutta itse en sellaisella autoa ostaisikaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja aero »

Siksi siinä oikeastaan on se -tuotto mukana. Jos sen nollakorkotililtä nollakustannuksilla otettua viittä tonnia hilloisi jossain vähän nousujohdanteisemmassa paikassa, se olisi viiden vuoden päästä enemmän kuin viisi tonnia, toisin kuin olessan kiinni autossa tai nollakorkotilillä. Okei, se ei välttämättä ole varsinaista korkotuottoa vaan arvonkasvua, mutta kuitenkin helposti erilainen kehityis kuin staattinen viisi tonnia.

Toki, jos sen hilloo kiinni johonkin laskujohdanteiseen, se on viiden vuoden päästä vähempi kuin viisi tonnia ja silloin se neliveto on ihan suoranaisesti parempi sijoitus :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sepä se. Nykyisessä korkoympäristössä pääomalle ei voi antaa kovin muuta geneeristä hintaa kuin nolla. EI ole oikein mitään minne rahat hillota siten että niiden nimellisarvo (saatikka reaaliarvo) karvaa varmasti. Eli pääomalle ei ole selkeää hintaa, vaan se riippuu aina siitä miten paljon riskiä on valmis ottamaan ja miten se riski toteutuu.

Asiaa voi lähestyä niinkin että jos siihen autoon saa sen nollakorkotarjouksen, josta joutuu toki maksamaan suolaista euromääräistä tilinhoitopalkkiota kuukausittain, niin sellaisessa diilissä se viiden tonnin lisärahoitus tuo lisäkuluja nolla euroa. Siinä tapauksessa pääoman hinta autorahoituksen ottajalle ei nollakorkotarjouksella ole nolla, mutta lisäpääoman ottamiselle on.

Ihan omasta reaalimaailmasta laskien meidän kotitalouksien lainojen todellinen keskikorko on lähempänä 0,0 % kuin 0,5 %. Ja jos nyt laskisi vaikka tuon 0,5 % pääomakustannuksen viiden tonnin lisäpanostukselle, se on 25 euroa vuodessa eli 125 euroa viidelle vuodelle. Koko arvonalenemalaskelman tarkkuudessa tuo on kohinaa, eli pääoman hinnan voi jättää huomioimatta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Ulkomittari näyttäessä nollaa tuomitaan tuo sisätilojen lämpiäminen mystiseksi on-off-ongelmaksi.

Nimittäin laitoin kalibroinnit tulille ja lämpötilansäätö oli morottelemassa (HI) ja kyllähän siellä kuuma tuli. Oisko sitten joku lämmönsäätöläppä ollut enemmän tai vähemmän jähmeessä.

Takatiloihin ei kyllä lämmintä puhalla, mutta ehkä sen kanssa pärjää. Harmillisesti sitä ei saa kokonaan kiinni, mutta täytyy kuunnella takapenkin raatia tarkalla korvalla. Ja kyllä talvipakkasilla kannattaa matkustajille pukea riittävästi vaatetta ainakin mukaan, koskaan tiedä minne auto voi jättää.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Femman lämmönsäätövyöhykkeethän on kahdessa osassa; kuskile omansa ja etumatkustaja+takapenkki omansa.

Niille on erikseen lämmönsäätöservot molemmin puolin keskuslämpöyksikköä ja niiden toiminta kyllä selviää kun poistaa hanskalokeron ja molemmin puolin potkumuovit ja näköesteet sekä kurkkii mikä osa toimii kun suuntauksia ja lämmönsäätöjä ajaa laidasta laitaan. Sitten korjaustoimenpiteet
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

vesa67 kirjoitti:
Su Joulu 12, 2021 11:44
Femman lämmönsäätövyöhykkeethän on kahdessa osassa; kuskile omansa ja etumatkustaja+takapenkki omansa.

Niille on erikseen lämmönsäätöservot molemmin puolin keskuslämpöyksikköä ja niiden toiminta kyllä selviää kun poistaa hanskalokeron ja molemmin puolin potkumuovit ja näköesteet sekä kurkkii mikä osa toimii kun suuntauksia ja lämmönsäätöjä ajaa laidasta laitaan. Sitten korjaustoimenpiteet
Kiitos Vesa! Eli oiskohan juurikin etumatkustelijan ja takapenkin yksikkö joikkelissa. Ei kai se auta ku mennä möyrimään 8)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Aikaa kuluu, päiviin tulee lisää valoa ja Superiin tulee pikkuhiljaa kilometrejä. Nyt tuli 255tkm täyteen, eli aika maltillisilla kilsoilla vielä mennään. Moottorissa on vielä satakunta tuhatta vähemmän. Autoa on tankkailtu pari kertaa kuukaudessa, kuun vaihteessa tankki täyteen ysivitosta ja välitankkaus noin puoleen tankkiin etanolilla. Ihanan kallista on.

Muutamia ärsyttävyyksiä tässä talven mittaan on tullut myös, meinaa vaan nuo Saabinkin paikat olla jäässä. Hälyttimen sireeniä on huudateltu välillä ja välillä ovia ei saa lukkoon. Takapaksiin ilmestyi sunnuntaina vettä, mutta voi olla että se ehti sinne satamaan kun räntää tuli vaakatasossa kun ostoksia nostin sinne. Silti tuntui hämmentävän isolta määrältä.. Ärsyttävyydet ei helpota pienissä kroonisissa autokuumeissa, paljon on tullut pohdittua, että mikä olisi meidän perheelle paras toinen ja Konaa isompi auto, jos NYT tekisi kaupat. Muutaman vuoden päästä se olisi Enyaq-tyyppinen isompi sähkäri.

Pakkasten lauhtuessa on alkanut tulemaan myös paremmin lämpöä kabiiniin, harmi sinänsä ettei tuosta saa nokkaa oikein fiksusti peittoon ajoviimalta. Ilmastointi ei nyt kalibroitaessa antanut vikakoodiakaan, eli ilmeisesti jotain oli jäässä. Taakse ei silti lämmintä ilmaa tuntuisi puhaltavan, mutta toistaiseksi pärjätään tällä. Etumatkustajan jalkatilaan/etusuuttimista lämmintä kuitenkin tulee. Aika jännä homma kyllä, mutta ei näillä pakkasilla (tai loskassa) ole huvittanut möyriä :D

Nesteet kävin läpi ja vähän on hukkunut jäähdytysnestettä matkalle ja lisättiin. Öljynvaihdosta on viitisen tuhatta ja ehkä voisi ennaltaehkäisevästi laittaa öljyt vaihtoon, öljy on aika erikoisen tuntuista, mikä voi johtua siitä että kesällä tein öljynvaihdon RVS-käsittelyn jälkeen, jonka jälkeen laitoin RVS-ohjeen mukaan uudet RVS:t sisään.

Koska on ollut pientä epäilystä siitäkin, että myös tuo noin vuosi sitten vaihdettu DP (tai sen katti) olisi hieman tukkoinen, niin on tullut vilkuiltua pimeälle puolelle ja mietittyä 3" downpipeja kateilla, esim. https://martelius.com/jt-saab-9-5-98-03-dowpipe-200cpsi. Nyt ei näköjään ole varastossa tarjolla, mutta ehkä voisi laittaa lottokupongin vetämään, josko tuollaisen saisi. Tuo on ilmeisesti turbon päästä bolt-on? Toki Simonsin catback tarvitsee adapterin eli https://martelius.com/saab-9-5-downpipe-adapter. Samalla ehkä sitten tuoretta lambdaa kehiin ja ehkä tuo sitten pitää vielä Techittää yhdelle lambdalle. Näin ne hommat paisuu jo suunnittelupöydällä :facepalm_man:
Viimeksi muokannut lauriolio, Ti Helmi 15, 2022 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrastekäyttiksenä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Aika hiljaista ollut.

Satunnaisesti huutava sireeni nimittäin hiljeni, kun poikkesin Huittisissa kanssasaabistin pihalla Techittelemässä ja otettiin häläri pois toiminnasta kokonaan. Ei ole tullut ikävä. ACC:sta löytyi vikakoodi yhden läpän osalta (tämäkin vielä korjaamatta), mutta muuten oli puhdasta. Samalla reissulla löytyi muka-edullista bensiiniä (1.849) ja sitä tankki täyteen. Tänään sitten poltellaan tankkia tyhjemmäksi, eli Superi on (ainakin) tämän päivän työmatkakulkineena.

Merkit viittaavat siihen, että ensi viikolla Superi pääsee pesulle ja sitten piharakennukseen odottamaan näpräilyä ja kesän ajeluja. Kesän ajelut tarkoittavat tosin myös ainakin kahden uuden kesä-linglongin hankintaa ja kun pyöriä pitäisi vielä sekoitella (huonohkokuntoisilta) vanteilta toisille (parempikuntoisille), niin täytynee vähän vilkaista millaista kesärengastarjontaa Torissa jne olisi. Taaai sitten käy joskus pyöräyttämässä alla oleville talvirenkaiden ympäröimille vanteille sopivat alennusrenkaat, jos vain tulee vastaan sopivat.

Tallissakin taitaa olla yhdet (ei omat) 16" Viking-vanteet ajokelvoilla kesäkumeilla, ehkä niilläkin voisi harrastaa, etteivät kokonaan happane.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Superi väistyi käyttöauton paikalta harrastetalliin, samalla väliaikainen liikenteestä poisto.

Kesää ja hupiajelua (ja parempia kotipihan pesukelejä) odotellessa 8)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super”

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Reilun kolme kuukautta sai Superi olla rauhassa odottelemassa kesää. Maanantaina (laina)kesärenkaat alle ja tänään palautus tieliikenteeseen ja normaalisti tuntuu kulkevan. Ihan en ole varma noiden Viking-vanteiden ulkonäöstä:

Kuva

Nyt edessä kausihuolto eli öljyt ja suodattimet ja yleinen siistiminen, jonka jälkeen Superi jatkaa uudelle omistajalleen. Uusi omistaja tosin löytyy lähisuvusta, joten saan seurata tarinaa sopivalta lähietäisyydeltä jatkossakin 8)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-5 Aero ”Super”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vanteet on komiat mutta ei ne femman alle sovi :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin