OG9-5 Aero ”Super”
Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 18:20
Tarina alkaa loppuvuodesta, kun minulle tarjottiin välikäden kautta ”ylimääräiseksi jäävää” karvalakki-femmaa vara-autoksi talven pakkasten jne varalta. En ihan täysillä innostunut asiasta, vaikka hetken harkitsinkin. Joulun aikaan kävimme morjestelemassa ja tallissa oli silloin yksi lievästä kolariyksilöstä parsittu femma, johon meidän entisen Toffen osia oli kierrätelty. Pihalla seisoi myös 9-5 Aero.
Aero on pelastettu Copartsilta ja tämä peltiseppä+Saab-taitoinen hahmo on sen parsinut viime vuoden keväällä/kesänä ajokuntoon. Vauriot olivat oikealla takana ja itse asiassa Toffesta on kierrätetty osaa tähänkin yksilöön ainakin takaluukun verran. Heitin puoliksi tosissani, että tarjoaa Aeroa minulle, jos siitä aikoo luopua. Ja sattumalta oli niin, että tämä Aero oli jäämässä ylimääräiseksi ja menossa kiertoon. Pari viikkoa myöhemmin puhelin soi ja autoa tarjottiin. Mietin asiaa hinnan kuultuani noin kolme sekuntia ja tehtiin kaupat.
Super tulee siitä, että takaluukun badgeksi on jostakin löytynyt 96/99(?) Superin kyltti. Olkoon siinä!
Noudin auton ja ajelin sillä pimeintä vesisadetalvea muutaman sata kilometriä todeten, että pientä puuhasteltavaa on, mutta auto on pääosin ok. Mittarissa noin 245tkm, moottori vaihdettu tehdasuuteen noin 130tkm kohdilla. Super päätyi puhtaana (kylmään) suojaan odottamaan kevättä ja valoa; käyttöautoa tästä ei tulisi, vaan harrastepainotteinen auto, joka toisaalta toimii varakulkineena, kun pitää saada enemmän tavaraa matkaan tai tulee tarve vetää peräkärryä.
Ajelin Superin suojasta pihalle ja se sai vapautuksen talvirenkaista viime viikonloppuna. Samalla tuli pintapuolisesti käytyä erilaisia puuhastelutarpeita läpi.
Talven varastopölyt ovat päällä kaikissa kuvissa. Tässä ennen:
Ja jälkeen:
Kuvat otettu siltä kuuluisalta paremmalta puolelta. Minulle auton myynyt henkilö rakensi tuosta itselleen käyttöautoa ja maalaushommat jäivät pienemmälle pieteetille, kyljen maalausjälki kertoo itsestään kuvana parhaiten:
Tämän olisin ainakin tulevana kesänä vielä yksinään sietänyt, mutta renkaita vaihtaessa perinteinen rapeus alkoi hirvittämään jo muoveja irrottamatta:
Tiedustelin hetken ”luottosepän” työtilannetta ja se oli kuulemma tällä hetkellä aika heikko. Eli olisi juuri hyvä aika viedä hänelle töitä! Työtilaus on tässä vaiheessa seuraava:
* Tilannekuvan muodostaminen: Auto ylös, renkaat pois, helmat ja lokarien sisämuovit pois.
* Pintaruosteet pois ja muiden vaurioiden korjaaminen. Ruostesuojausta.
* Oikean takakulman ja takaoven maalaus oikeaan sävyyn.
Ylimaalaus ei valitettavasti sillä pajalla onnistu, mutta korjataan tuo näkyvin. Paljon muutakin korjausmaalattavaa olisi, mutta mennään toistaiseksi tällä (jos nyt muovien alla on korjauskelpoinen työmaa )
Näiden hommien jälkeen teetän jollakin Saab-spesialistilla laajemman perushuollon: kaikki nesteet ja kaikki suodattimet. Ja ylipäätään tietävä läpikäynti. Pienenä nyanssina ratin etäisyysäädön korjaaminen; jostain syystä ratti ei säädy ulos/sisään ja vilkkuviiksi ei ole kohdallaan. Jarruissakin on puuhasteltavaa.
Hyvä se on, ja parempi siitä tulee!
Aero on pelastettu Copartsilta ja tämä peltiseppä+Saab-taitoinen hahmo on sen parsinut viime vuoden keväällä/kesänä ajokuntoon. Vauriot olivat oikealla takana ja itse asiassa Toffesta on kierrätetty osaa tähänkin yksilöön ainakin takaluukun verran. Heitin puoliksi tosissani, että tarjoaa Aeroa minulle, jos siitä aikoo luopua. Ja sattumalta oli niin, että tämä Aero oli jäämässä ylimääräiseksi ja menossa kiertoon. Pari viikkoa myöhemmin puhelin soi ja autoa tarjottiin. Mietin asiaa hinnan kuultuani noin kolme sekuntia ja tehtiin kaupat.
Super tulee siitä, että takaluukun badgeksi on jostakin löytynyt 96/99(?) Superin kyltti. Olkoon siinä!
Noudin auton ja ajelin sillä pimeintä vesisadetalvea muutaman sata kilometriä todeten, että pientä puuhasteltavaa on, mutta auto on pääosin ok. Mittarissa noin 245tkm, moottori vaihdettu tehdasuuteen noin 130tkm kohdilla. Super päätyi puhtaana (kylmään) suojaan odottamaan kevättä ja valoa; käyttöautoa tästä ei tulisi, vaan harrastepainotteinen auto, joka toisaalta toimii varakulkineena, kun pitää saada enemmän tavaraa matkaan tai tulee tarve vetää peräkärryä.
Ajelin Superin suojasta pihalle ja se sai vapautuksen talvirenkaista viime viikonloppuna. Samalla tuli pintapuolisesti käytyä erilaisia puuhastelutarpeita läpi.
Talven varastopölyt ovat päällä kaikissa kuvissa. Tässä ennen:
Ja jälkeen:
Kuvat otettu siltä kuuluisalta paremmalta puolelta. Minulle auton myynyt henkilö rakensi tuosta itselleen käyttöautoa ja maalaushommat jäivät pienemmälle pieteetille, kyljen maalausjälki kertoo itsestään kuvana parhaiten:
Tämän olisin ainakin tulevana kesänä vielä yksinään sietänyt, mutta renkaita vaihtaessa perinteinen rapeus alkoi hirvittämään jo muoveja irrottamatta:
Tiedustelin hetken ”luottosepän” työtilannetta ja se oli kuulemma tällä hetkellä aika heikko. Eli olisi juuri hyvä aika viedä hänelle töitä! Työtilaus on tässä vaiheessa seuraava:
* Tilannekuvan muodostaminen: Auto ylös, renkaat pois, helmat ja lokarien sisämuovit pois.
* Pintaruosteet pois ja muiden vaurioiden korjaaminen. Ruostesuojausta.
* Oikean takakulman ja takaoven maalaus oikeaan sävyyn.
Ylimaalaus ei valitettavasti sillä pajalla onnistu, mutta korjataan tuo näkyvin. Paljon muutakin korjausmaalattavaa olisi, mutta mennään toistaiseksi tällä (jos nyt muovien alla on korjauskelpoinen työmaa )
Näiden hommien jälkeen teetän jollakin Saab-spesialistilla laajemman perushuollon: kaikki nesteet ja kaikki suodattimet. Ja ylipäätään tietävä läpikäynti. Pienenä nyanssina ratin etäisyysäädön korjaaminen; jostain syystä ratti ei säädy ulos/sisään ja vilkkuviiksi ei ole kohdallaan. Jarruissakin on puuhasteltavaa.
Hyvä se on, ja parempi siitä tulee!