Aikaa kuluu, päiviin tulee lisää valoa ja Superiin tulee pikkuhiljaa kilometrejä. Nyt tuli 255tkm täyteen, eli aika maltillisilla kilsoilla vielä mennään. Moottorissa on vielä satakunta tuhatta vähemmän. Autoa on tankkailtu pari kertaa kuukaudessa, kuun vaihteessa tankki täyteen ysivitosta ja välitankkaus noin puoleen tankkiin etanolilla. Ihanan kallista on.
Muutamia ärsyttävyyksiä tässä talven mittaan on tullut myös, meinaa vaan nuo Saabinkin paikat olla jäässä. Hälyttimen sireeniä on huudateltu välillä ja välillä ovia ei saa lukkoon. Takapaksiin ilmestyi sunnuntaina vettä, mutta voi olla että se ehti sinne satamaan kun räntää tuli vaakatasossa kun ostoksia nostin sinne. Silti tuntui hämmentävän isolta määrältä.. Ärsyttävyydet ei helpota pienissä kroonisissa autokuumeissa, paljon on tullut pohdittua, että mikä olisi meidän perheelle paras toinen ja Konaa isompi auto, jos NYT tekisi kaupat. Muutaman vuoden päästä se olisi Enyaq-tyyppinen isompi sähkäri.
Pakkasten lauhtuessa on alkanut tulemaan myös paremmin lämpöä kabiiniin, harmi sinänsä ettei tuosta saa nokkaa oikein fiksusti peittoon ajoviimalta. Ilmastointi ei nyt kalibroitaessa antanut vikakoodiakaan, eli ilmeisesti jotain oli jäässä. Taakse ei silti lämmintä ilmaa tuntuisi puhaltavan, mutta toistaiseksi pärjätään tällä. Etumatkustajan jalkatilaan/etusuuttimista lämmintä kuitenkin tulee. Aika jännä homma kyllä, mutta ei näillä pakkasilla (tai loskassa) ole huvittanut möyriä
Nesteet kävin läpi ja vähän on hukkunut jäähdytysnestettä matkalle ja lisättiin. Öljynvaihdosta on viitisen tuhatta ja ehkä voisi ennaltaehkäisevästi laittaa öljyt vaihtoon, öljy on aika erikoisen tuntuista, mikä voi johtua siitä että kesällä tein öljynvaihdon RVS-käsittelyn jälkeen, jonka jälkeen laitoin RVS-ohjeen mukaan uudet RVS:t sisään.
Koska on ollut pientä epäilystä siitäkin, että myös tuo noin vuosi sitten vaihdettu DP (tai sen katti) olisi hieman tukkoinen, niin on tullut vilkuiltua pimeälle puolelle ja mietittyä 3" downpipeja kateilla, esim.
https://martelius.com/jt-saab-9-5-98-03-dowpipe-200cpsi. Nyt ei näköjään ole varastossa tarjolla, mutta ehkä voisi laittaa lottokupongin vetämään, josko tuollaisen saisi. Tuo on ilmeisesti turbon päästä bolt-on? Toki Simonsin catback tarvitsee adapterin eli
https://martelius.com/saab-9-5-downpipe-adapter. Samalla ehkä sitten tuoretta lambdaa kehiin ja ehkä tuo sitten pitää vielä Techittää yhdelle lambdalle. Näin ne hommat paisuu jo suunnittelupöydällä