T8 special kunnostusta.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Tuossa muita projekteja puuhatessa mieleen pälähti hallin nurkassa pitkään seisseen 900sen kunnostaminen kesäkäyttöön.

Kuva

Auto on tosiaan aito ja soitinta lukuunottamatta alkuperäinen T8 special.

To do listalla olis:

-tankista PA pumpun hapantuneiden kumiosien uusiminen.
-kadonneen tyhjäkäynnin metsästys.
-peräkontin vaihto ehjään.
-kattoverhoilun uusinta.
-haljenneen kojelaudan korjaus.
-taka-akselin puhallus ja maalaus.
-vaihdelaatikon vuotavan päätytiivisteen vaihto.
-vasemman taka pitkittäistuen kiinnityksen ruostevaurioiden korjaus.

Auto nyki vajaalla tankilla ja ei käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä. Syy löytyi ainakin osittain tankin sisältä. Pumpusta imusihdille menevä kumisuppari oli muuttunut murusiksi tankin sisällä. Mistähän tällaisen saisi uuden, joka kestää etanolipolttoainetta? Jotuunee vaihtamaan suosiolla siivilän toisenlaiseen.

Pa suodattimen vaihdoin uuteen. Samalla katselin suotimen vieressä olevaa pumpulta tulevaa linjaa. Siinä on toinen suodattimen näköinen vahvassa ruosteessa oleva patruuna, jossa on alipaineletkun pätkä. Mikä pömpeli tämä mahtaa olla ja mistä saisi uuden/paremman?

Pitänee vielä rasvailla lisäilmalustia ja tutkia alipainelinjoja.

Tästä projektista koitan päivitellä aina kun vaan edistyn tallille autoa puuhaamaan. Kuviakin otan sitä mukaa kun muistan.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10692
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisikohan etsimäsi kumiosa tuo kuvan osa 19, alkuperäinen osanumero 9319955
https://www.jimellissaabparts.com/showA ... gory=19608

https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901

Marmoritiskiltä ilmeisesti saa edelleen uuden osan tuohon. Etanolinkestävyys jää itselle kokeiltavaksi.

Se toinen purkki lienee paineenvaraaja. Jos pintaruoste on ainoa ongelma, ei ehkä tarvitse vielä vaihtaa toiseen, puhdistus ja maalaus riittäisi?
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagepages/image17.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Juurikin tuo osa oli kyseessä. Pitänee käydä kyselemässä tiskiltä.

Todella vahva pintaruoste kyseessä. Pitää kokeilla jääkö tuosta mitään jäljelle soodalla puhaltaessa.

Paljon kiitoksia avusta!

nuorempinykänen
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Laitetaan rojekti ehottomasti seurantaan :D
OG900, 3x 9000 tbo, 99 Avo, OG 9-3 tbo

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Painevaraajaks / paineakuks voi kattoo myös muiden merkkien vastaavia, tuon ei kai oo tarkoitus kuin pitää bensalinja paineellisena ettei bensa höyrysty konehuoneen putkissa ja tuu ilmalukkoo suuttimeen.

Fuel Accumulator hakusanalla löytyy esim:

http://www.bosch-classic.com/en/interne ... icher.html


Alle kahden huntin uusi

https://m.topautoosat.fi/bosch-682159.html

Tuon listauksen mukaan sopii vähä vanhempiin satkuihi mutta ei kai niissä isoja eroja ollut.
Ei tainnu 15 vuotta sitten ketään tietää tarvikeversioista tai sitten ei noihin k-jetteihin viitsitty enää silloin sijoittaa reiluu tuhatta markkaa :lol:

Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Merkkiliikkeestä sanottiin eioota kun paineakkua kyselin. Imusihdin "tutin" sai onneksi tilattua.

Ero taitanee olla lähinnä se, että uudemmassa kuten tässäkin painevaraaja on ns "läpivirtaava" malli.
Mielellään pitäisin nuo alkuperäiset polyeteeniputket.

Tämä k-jetin kanssa puljaaminen onki ihan mielenkiintosta. Itse on tullut pelattua enempikin T5, Megasquirtin ja Maxxecun kanssa :P

Pitänee soodalla puhaltaa vähän tuota paineakkua ja katsoa mitä käy :roll:

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

EPC antaa -89 mallille tuon näköisen
Kuva
Numero 23 siis toi painevaraaja ja ainakin tuossa on vierekkäiset liitokset. Läpivirtaava on suodatin.
Se pieni letkun pätkä on vaan ilmaputki et kalvo pääsee liikkumaan.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

1988 mallissa muuten samannäköinen mutta suodatin konehuoneessa
Kuva

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jus on kaivanut tarkemmin tuosta paineakusta/varaajasta
viewtopic.php?p=743933#p743933

Systeemi näyttäis samalta myös 90-93 vuosmalleissa.

Uteip
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Ja jos ei painevaraajaa löydä heti niin, toimii se ilmankin. Itsellä ei K-jetin kanssa ole ja vielä ei ole ainakaan ilmalukkoa saanut aikaan. Kopkopkop... :roll: Antaa vaan pumpun pyöriä sen pienen hetken mitä rele pyörittää kun virrat laittaa päälle, ettei aivan salamana käännä startille.
Saab 90i -86, (Micra -99)

Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Ehjä ja siisti painevaraaja löytyikin sitten kaverin kokoelmista.

Tyhjäkäynti löytyi kun uusin Tankin sisälle pumpun imuletkun. Myös pahimmat rykimiset hävisivät.

Polttoainepumppu lienee tiensä päässä. Tämä nyt sinällään ei tullut yllätyksenä. Kys. pumpulla on ajettu se 392tkm ja imenyt varmasti välillä ilmaa ja välillä sitä kumimujua. Speedpartsilta olis uusi jo tulossa, tämän asennuksen yhteydessä olisi tankki tarkoitus purkaa pois ja puhdistaa.

Pumpun vajaatoiminta ilmeni siten, että virtaa joutuu käyttämään pois ja päälle vähintään 3 kertaa että pumppu saa paineen järjestelmään. Muuten auto vain hörähtää ja sammuu. Samoin myös 3 pykälällä reilummassa kiihdytyksessä tuntuu soppa loppuvan.

Ajossa huomasin suhinaa kuskin jalkatilasta. Eikun kättä kojetaulun sisään ja sieltähän paljastui syypääksi ylipaineventtiili. Uutta lienee mahdoton saada. Mietin että korvaisi tämän rajapaineventtiilillä? Toki jos joltain sattuu löytymään kyseinen osa ehjänä olisin kiinnostunut.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei mahda rajapainevena toimii, toihan katkoo bensapumpulta sähköt jos menee ylipaineelle.

Jos ite ajelee niin ei iso vahinko jos vaan ohittaa.

Hietalahti
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Autossani oli sama vika, suhisi kojelaudan alla.

Vaihdoin kyseisen osan (ylipainekytkin) siihen tulee 2 johtoa. Kun turbon ahtopaine nousee liikaa, se katkaisee bensansyötön ja suojaa moottoria.

Sieltä oli kalvo rikki ja sitä on mahdoton korjata. Löysin käytetyn osan, foorumin ostetaan palstan kautta.

Laitteessa on numerosarja, joka pitää täsmätä uuden kanssa.

Helppo homma.

Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Otin nyt tuon ylipaineventtiilin pois käytöstäja vaihdoin polttoainepumpun.

Kysellään nyt vielä, mitä tuon ahtopainemittarin pitäisi näyttää normaalisti.

Eli nyt ahtopainemittarin viisari piikkaa vähän punaisen puolelle kiihdytyksessä ja tipahtaa sitten keltaisen rajamaille ja pysyy siinä.

Nyt vetää kyllä todella puhtaasti eikä kakistele missään vaiheessa!

Hieno peli se on kyllä ajaa :) Itsellä aiemmin olleeseen facelift aero 9-5seen verrattuna todella paljon ketterämpi ja muutenkin hauskempi peli.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T8 special kunnostusta.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuulostaa ahdot vakiolta ja oikeilta.

Vastaa Viestiin