NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Cona »

En usko, että tämä ketään kiinnostaa, mutta kirjoittelempa tänne itsellekin muistiin. :lol:

Tämä modaus on ollut pitemmän aikaa suunnitteilla, mutta ensin kokeiltiin helpommat konstit olemassa olleen automaattikytkimen kanssa tuloksetta.

Hommahan menee suurelta osin samalla tavalla kuin NG900 vaijerikytkimen muunnos nestekytkimelle pois lukien laatikon pään muutokset. Sensonicin konversiolle löytyy viralliset ohjeet, mutta ne ovat muutossarjaa varten, joten soveltuvat vain tietyltä osin. Jos käsillä ei ole muutossarjaa niin homma onnistuu myös og9-3 purkuosia käyttämällä.


OG9-3:sesta tarvitaan:

-kytkinpoljin runkoineen
-jarrupoljin
-kytkinpääsylinteri
-Letku/putki pääsylinterin ja vaihdelaatikon väliin

Lisäksi tarvitaan letkua kytkinpääsylinterin ja jarrunestesäiliön väliin ja jonkinlainen liitos sensonicin ja og9-3 letku/putkiyhdistelmän välille.

Aluksi puretaan kuskin puolelta kojelaudan alamuovi ja lämmityskanavat pois.

Puretaan sensonicin leveä jarrupoljin ja jalkatilassa majaileva vaijerikytkinpolkimen runko pois. Ja OG9-3 jarrupoljin vanhan tilalle.

Tila on ahdas ja työasento vähintäänkin ikävä, joten itse otin suosiolla kuskinpenkin pois tieltä.

Jotta konehuoneen puolelta pääsee käsiksi poljinrungon pultteihin, pitää sulakerasia irrottaa ja nostaa sivuun.

Sensonicin virallisessa konvertointiohjeessa on sapluuna, jonka mukaan tehdään tulipeltiin reikä työsylinterille ja kytkinpolkimen rungon kiinnityspultille. Ensin tulipellin äänieristettä pitää kuitenkin nakertaa, jotta reiän saa tehtyä. Ainakin omassa tapauksessa ohjeen reikiä piti suurentaa vielä reilusti, jotta työsylinteri ja pohjinrunko mahtuivat paikalleen.

Sensonicissä on erilainen liitin putkessa laatikon päässä kuin og9-3 työsylinteriltä tulevassa putkessa. Vaihtoehtona on naittaa nämä keskenään molemmissa keskellä olevasta letkuosuudesta esim. hydrauliikkaliikkeessä tai tehdä jatko naaras-naaras jarruputkiliittimin väliin.

Virallinen ohje purattaa vaihteiston asento-anturin laatikon päältä pois, mutta tämä reikä pitäisi tukkia jollain. Em. anturin poistolla saa tilaa, sillä em. putken vetäminen on hankalaa johtuen ahtaasta tilasta.

Kun putkiongelma on ratkaistu tarvii tietty yhdistää kytkinpääsylinterin ja jarrunestesäiliöön nipat letkulla. Og9-3 letku on liian lyhyt.

Sensonicin laatikossa on ilmaruuvi laatikon päällä josta injektioruiskulla työntämällä saa kytkimen ilmattua.

Jotta kaikki asento-anturit ja muut saadaan ohitettua tarvii vielä hanskalokero purkaa ja irrottaa liitinkampa sensonicin ohjainlaitteelta. Virallisessa ohjeessa on kerrottu kuvin yhdistettävät johdot jotka ovat siis pinnit 9 ja 18 sekä 5 ja 26. Eli esimerkiksi sivuleikkureilla johdot poikki ja kolvaten yhteen niin kuin itse tein.

Kojelaudan päästä sensonicin sulake (nro 10) vielä irti ja homma on kasausta vailla valmis.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tässä konversiokitissä on vielä se hyvä puoli, että kytkin on sen jälkeen hydraulitoiminen myös vm. 1994-1997 NG900:ssa.
Alkuperäisissähän on vaijeritoiminen kytkin, ja vasta 1998 hydraulitoiminen.

Tuota konversioittiä ei taida enää olla myynnissä.
Entinen auto tuli konvertoitua aikanaan, kun Sensonicin kytkin ei oikein tykännyt stage 3:n väännöstä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mustelen, että hydraulitoiminen kytkin olisi tullut jo -96 mallin NG900:aan.

Onko tuo Sensonic oikeasti niin ryntäilevä, kuin James May antaa ymmärtää?

Moottori-lehdessä testasivat -73 mallista DS:ää, jossa oli automaattikytkin ja ihmettelivät, miksi se ei koskaan yleistynyt, kun toimi niin pehmeästi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tsaarela kirjoitti:
To Touko 28, 2020 08:03
Mustelen, että hydraulitoiminen kytkin olisi tullut jo -96 mallin NG900:aan.

Onko tuo Sensonic oikeasti niin ryntäilevä, kuin James May antaa ymmärtää?

Moottori-lehdessä testasivat -73 mallista DS:ää, jossa oli automaattikytkin ja ihmettelivät, miksi se ei koskaan yleistynyt, kun toimi niin pehmeästi.
On se kyllä aika"mielenkiintoinen" ajettava, muistan että oli haastavaa saada ng900-avosatku peruutettua taskuparkkiin kun oli jyrkähkössä alamäessä kyseinen suht ahdas väli johon sitten piti autoa kikkailla. Sellainen momentinmuunintyylinen ratkaisu se kytkin on, ja aika lailla yhtä epämääräistä sen automaattikytkimen toiminta ja kiinnitarraaminen on kuin momentinmuuntimen. Mutta joka tapauksessa parempi ja huomattavasti helpompi ajettava tuo Sensonic toki on kuin esim. ng-kolkin umpisurkea 6v-automaattilaatikko, joka on todella vaarallisen onnettomuusherkkä keksintö, ihme ettei Saab valmistanut siihen konversiokittiä manuaalilaatikoksi, kun ihan yhtä epäonnistunut kokeilu oli kuin Sensonic aikanaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Cona »

En täysin ymmärrä, miksi sensonicia pidettiin niin huonona keksintönä. Suorituskyvyllisesti toimivalla sensolla kepittää kyllä varmasti vastaavan manuaalin automaatista puhumattakaan, sillä vaihteita voi kiskoa nopeasti ylöspäin ja liikkeellelähtö onnistuu ripeästi. Robottivaihteisto ei pääse lähellekään millään osa-alueella.

Toki omat kokemukset on tuosta Mitsullisesta ja muutenkin piristetystä versioista.

Ryömintäähän tuossa ei ole joten jarrun kanssa joutuu mäkilähdöissä kikkailemaan, kässäri on toimiva apu.

Luotettavuus ja sen puute ajoi minut tähän projektiin. Jos vaihteita ei saa päälle tai pois hetkittäin ollenkaan niin ajo on tuskallista, jopa vaarallista.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jatketaas yksinpuhelua. :lol:

Viikko ajeltu tuolla manuaalikytkimellä ja huomioina;

Kytkin on aika raskas ja ottaa alhaalta. Ei helpoin ajettava ruuhkassa :saab: pitkillä välityksillä. Perimätiedon mukaan autossa on Viggenin kytkin, mutta en tiedä eroaako tuntuma esim. vastaavaan kolkin kytkimeen Viggenin hiluilla.

Lattiamatot ja kojelaudan alusmuovit vaatii säätöä. Matto on jotenkin pussilla ja hankaa kytkinjalkaan. Kojelaudan alamuovi taasen jää jumiin kytkinjalkaan.

Kuuluuko kojelaudan alamuovin olla jollain takareunasta kiinni? Jos ei niin täytyy laittaa jollain.

Muuten ollaan menty toistaiseksi ilman ongelmia. *kop kop 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Käyt ajamas vaijeriversioo jos viel tuntuu raskaalta niin sit on vikaa.. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Sensonicin modaus manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nojoo, vertailukohtana toi Turbo-Rellun kykä, meinaa mennä poljin tulipellistä läpi, kun hyppää rattiin :saab: jälkeen. :twisted:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin