NG900 vm.96 2.0t coupe

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Kaurila
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 31, 2020 23:14

NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Kaurila »

Ikinä en olisi uskonut että saabbia tulen omistamaan, mutta toisin pääsi käymään :D
Autotalli näytti tyhjältä ja Kaverilla sattui pihalla lojumaan suhteellisen hyvässä kunnossa oleva ng900. Hetken pähkäilyn jälkeen päätin hakea saabin parempaan talteen.
Ehjää peliähän ei oltu ostamassa. 1 vaihde oli häviksissä syyksi epäiltiin vaihteiston linjastoa. Varmaksi ei voinut vielä sanoa kun ei auton alle vielä päässyt. Putki oli poikki, kuskin ikkuna ei toiminut, apukuskin ovi ei auennut, auto savutti rikkinäisen turbon takia ja toisen puolen takavalo ei palanut. Muitakin vikoja varmasti oli mutta ei nyt satu mieleen :roll:
Autosta oli kilvet otettu poliisin toimesta 2019? alkuvuonna. Syynä savutus (väljä turbo), Pakoputki oli dp:n jälkeen poikki ja renkaat sakoilla.

Auto saatiin kotipihaan jossa se pestiin huolellisesti ja ihmeteltiin että mitä tuli taas ostettua 8O Projekti aloitettiin rikkinäisen turbon vaihdolla, auton alkuperäinen ahdin oli jo parhaat päivänsä nähnyt (Pakopuolen laakerit mäsänä). Tilalle vaihdettiin auton mukana tullut kopio gt2871. Joka ei ollutkaan ihan bolt on homma. Ilmastoinnin kompura ja kiinike saivat lähteä, jotta saatiin ahdin mahtumaan paikoilleen. Siinä samassa ilmastoinnin kenno ja putket otettiin irti turhina. Ahtoletkut laitettiin uusiksi, koska vanhoissa putkissa oli viiltoja ja halkeamia. Siinä samassa tuli päätettyä että polttoaineeksi vaihdetaan e85 ja eikun tutkimaan polttoaine linjaston kuntoa, joka muuten paljastui aivan kauheaksi. Auton alla kulkevat letkut menivät taivutuksesta poikki. Eikun ikh:lta hakemaan etanolin kestävää teräspunos letkua tilalle. Polttoaine linjaston tutkimisen yhteydessä tuli huomattua että tankin kiinike pannat olivat ruostuneet melkeenpä puhki. Hetken pähkäillyn ja muutaman asennusjuoman jälkeen päätettiin että vanhatankki saa lähteä. Turvatankki siis hankinta listalle ja 2 tankin ulkopuolista pumppua releen kautta tilalle. Tankin irroituksen jälkeen sisustan kimppuun. penkit irti, verhoilu irti ja etupenkkien äänieriste levyt pois lattiasta (irroitus pikkasen v mäistä puuhaa muuten) . Kojelauta, ovipahvit ja kaikki muu mikä lähti irti sai lähteä pois tieltä. Kuskin jalkatilasta löytyikin 1 reikä ja vänkerin puolelta 2 onneksi pieniä. Puikolla hitsailin paikat reikien päälle ja korikittiä päälle tasotteeksi. Sain samalla idean maalata auton sisäpuolelta valkoiseksi. Siitä en tiedä mistä idea oikein lähti, mutta ihan siisti tuli fxa:n 13e ruiskulla :lol:
https://aijaa.com/sknxFc


Maalina käytin paikallisesta rautakaupasta saatavaa iskun kestävää metalli maalia, jonka väriksi valikoitui valkoinen. "Lattiat" tuli maalattua ruosteen estomaalilla mustaksi, joiden päälle tulee bitumimatot vähän ääntä vaimentamaan.

Seuraavana hommana oli jarrut. Irroitin takarenkaat ja paikat olivat todella ruosteessa. Jarrusatulat ja levyt irti, satulat soodapuhallukseen ja levyistä ruosteet, jarrupölyt yms liat teräsharjalla ja hiekkapaperilla irti. Jonka jälkeen maalit päälle.
https://aijaa.com/aHzlZj


Tässä vaiheessa tilanne oli lähtenyt jo karkaamaan käsistä ja auton peruskunnostus lähti "hieman" käsistä. Ostin toveri saabistilta hx35,pakosarjan ja 1200cc suuttimet. Pitäisi saapua tulevalla viikolla. Polttoaine pumput vielä mietinnässä. Ehdotuksia? molemmat pumput eivät tule normaalissa ajossa olemaan käytössä. (tuplapumput vielä mietinässä). yhdelläkin selviäisi, mutta eikö aina kaksin ole parempi? :lol:

Näillä suunnitelmilla oli parempi alkaa päivittämään alustaan uretaani puslia ja taka-akselin irroitinkin tässä viikonloppuna. Puslat olivat kuluneet ja olisivat muutenkin olleet vaihtokunnossa. Taka-akseli oli muutenkin aika rapeassa kunnossa. Painepesurilla suurimmat ruosteet ja liat pois. pesun jälkeen ruosteet hiottiin suurimilta osin pois. Täydellisyyteen ei tässä projektissa pyritä, joten en alkanut millintarkasti puhdistamaan akselia. Puhdistetun akselin päälle laitettiin ruosteen estomaalit pensselillä päälle, ja spray massalla kuivuneen maalin päälle, Saa nähdä kauanko kestävät suomen kelejä :roll:
Muutama kuva operaatiosta https://aijaa.com/TrHIBm

Ekaa kertaa kirjottelen mihinkään foorumille ja toivon ettei pikkuset kirjotus virheet haittaa lukemista :oops: Päivitän sitä mukaa kun uutta juttua tulee.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ennakkoluulotonta meininkii, hyvä niin.
Oliks takajousien kiinnityspaikka korin puolelta vahva?

Vakiotankkiin saa kyllä bensapumppuja jotka riittää melko pitkälle..
Vai saako turvatankin laittaa hyttitilaan ku ei oo "erillistä" konttii.

Mites tekniikka, tasapainoketjun rattaat on monesti sileenä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Kaurila
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 31, 2020 23:14

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Kaurila »

Korissa oli yllättävän vähän ruosteisia kohtia. Jousien yläpäät hyvässä kunnossa ja varapyöräkotelokin yllättävän hyvännäköinen. Turvatankin saa ymmärtääkseni laittaa eristetynä hyttiin. Elikkäs turvatankki upotetaan laatikkoon joka toimii "konttina". Tämä pitää vielä varmistaa katsastusmieheltä.
Moottorin kunnosta ei ihmeempiä tietoja. Kuulemma joskus rempattu :roll: Kytkin oli viggeniin vaihdettu 2tkm? sitten, ei varmaan tule kestämään mutta ajetaan se ekaksi rikki. Puristus paineet mitattiin ja näyttivät kaikki about samaa, ei satu kyllä nyt mieleen mitä luvut oli :lol:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Eski »

tetammi kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 11:24
Mites tekniikka, tasapainoketjun rattaat on monesti sileenä.
Sileät rattaat ja venyneet ketjut on uudempien B2x5-koneiden ominaisuus, ei näiden parempien B204:sten :twisted:
Minullakin on nyt koneprojekti vireillä omaan og-kolkkiin ja siinäkään ei ollut nuo rattaat kuluneet 350K ajettuna...
Lykkyä vaan Kaurilan saappi-rojektille :D

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tulossa siis upee, nopee, kupee.

Hyvä, että joku muukin rakentelee vielä näitä 90-luvun pelejä ja nimenomaan ennakkoluulottomasti. 8)

Kyllähän noi romut voimaa kestää, kunhan ovat vaan kunnossa ja budjetilla saa roimia parannuksia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Kaurila
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 31, 2020 23:14

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Kaurila »

Viikoilla ei ihmeitä kerkee tekemään, kun pitää köyhänä poikana töissäkin käyä. Mutta tuon garretin kopion sain myytyä pois nurkista ihan hyvään hintaa tänään. Huomenna töitten jälkeen hakemaan peltiä jotka sitten muotoillaan ovi "pahveiksi". Pakosatsin,holsetin ja suuttimien pitäs saapua tässä alkuviikosta ja mahdollisesti perjantaina pääsis sovittelemaan kohilleen :twisted:
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eski kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 15:10
tetammi kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 11:24
Mites tekniikka, tasapainoketjun rattaat on monesti sileenä.
Sileät rattaat ja venyneet ketjut on uudempien B2x5-koneiden ominaisuus, ei näiden parempien B204:sten :twisted:
Minullakin on nyt koneprojekti vireillä omaan og-kolkkiin ja siinäkään ei ollut nuo rattaat kuluneet 350K ajettuna...
Lykkyä vaan Kaurilan saappi-rojektille :D

Eski
Kahdesta B2X4:stä olen ottanut tasapainoketjun pois kilinän takia.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja aero »

Eski kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 15:10
Sileät rattaat ja venyneet ketjut on uudempien B2x5-koneiden ominaisuus, ei näiden parempien B204:sten :twisted:
Kyllä siliävät tp-ketjun rattaat implementoitiin 90-luvun alkupuolella ensimmäisenä B234:een.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kyllähän se tp-hässäkkä voi porsia B2x4:stakin, mutta yleisempää se on ollut uudemmissa B2x5 koneissa. Omat tuoreet kokemukset ovat purettu 350K ajettu B204, jossa rattaat täysin kunnossa (kuva löytyy rykiprojektin ketjusta) ja rykin 375K ajetussa B204:ssa ei ainakaan ketju kilise yhtään :twisted:

Eski
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja aero »

Se yleisyys väheni kummasti kun ilmeisesti materiaalivalintaa rukattiin aika piankin ensimmäisen mokan jälkeen. Käytännössä kaikista alkupään B234:sta oli rattaat sileänä jossain 200tkm tienoossa. B204 on minun tietääkseni alusta asti paremmilla rattailla.

Vaan ei kuulu tähän rojektiin nää puheet, niin jatketaan offtopicia muualla jos jatketaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Kaurila
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 31, 2020 23:14

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Kaurila »

Kerrankin jotain positiivistä sanottavaa matkahuollosta. Osat lähti eilen helsingistä ja olivat tänään jyväskylässä :) Paketissa oli Pakosarja,Suuttimet 1200cc, poksi suuttimille (ei muistu nimeä mieleen) :lol: ,Holsetin hx35 14 pakopesällä, hukkis ja downpipe.
Muutama kuva https://aijaa.com/rRf0Lk

Myös laatikon "veltoisuuteen" löytyi syy joka oli aikalailla jo oletettavissa :roll: "Linjastoa keskittämässä" olevassa kannakkeessa on muoviholkki, joka oli mennyt halki ja holkista oli puolet hävinnyt :? Ostin purku saabista linjaston olikohan muistaakseni 93? no kummiskin linjaston joka oli muokattavissa sopimaan ng900. Modaus on suhteellisen helppoa.
1. Vanha linjasto irti
2.Linjaston kannakkeen poikkisahaus.
Kannake suhteellisen ahtaassa paikassa, mutta auton alta sahattavissa pienellä rautasahalla tai puukkosahalla jos tarpeeksi itseensä luottaa :lol: Kannake on alumiiniä joten suhteellisen pehmeä sahata poikki.
3. Lohkosta yksi pultti pois jonka tilalle holkki jossa kierteet toisessa päässä johon saa uuden linjaston kiinni.
sekavat ohjeet mutta kai noista jotain selvää saa
Kuva vanhasta linjastosta
https://aijaa.com/1kpWGX

Olihan uusia osia pakko sovitella paikoilleen.
Ensiksi ohjastehostimen pumppu irti. vanhapakosarja irti ja uusi tilalle. seuraavaksi holsettia asettelemaan paikoilleen. Hyvinhän se sinne upposi 8) Yksi ongelmakin tuli vastaan. Hukkaportti ottaa imu putkeen kiinni ja putki muutenkin vakiona aika pieni :roll: Saako näihin isompaa imuputkea suoraan, vai "saako" metritavarasta itse tehdä :?: Suuttimien vaihdosta ei sen ihmeellisempää sanottavaa ole :lol: Suutinpukki irti vanhat pois tieltä ja uudet tilalle :D
Kuvat näistä https://aijaa.com/gfIO8q
Ovipeltien haku viivästyi hieman ja palaan asiaan, kun saan ne haettua.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika ahtaalta alkaa näyttää tuon ahtimen kanssa... Meinasitkos saada tuon virityksen katsastettua vakiona tuollaisenaan? On meinaan vähän kesymmälläkin ahtivirillä (TD04) ollut joka vuosi melkoinen ihmettely konttorilla ahtimesta yms. vaikka oma ryki onkin muutoskatsatettu Aeron tehoille... GM900 ei tosin ollut Aeroa, joten tehokkain vertailuversio lienee 185hv turbo. Muutenhan tuokin vehje vastaa tuota 185hv turboa alustaltaan ja jarruiltaan, mutta niistä tarvitaan muutoskatsastukseen dokumentti ja tehoista dynolappu, joka saa olla max 185hv +20% = 222hv :twisted:

Eski
Kaurila
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 31, 2020 23:14

Re: NG900 vm.96 2.0t coupe

Viesti Kirjoittaja Kaurila »

Eski kirjoitti:
Ke Kesä 03, 2020 07:06
Aika ahtaalta alkaa näyttää tuon ahtimen kanssa... Meinasitkos saada tuon virityksen katsastettua vakiona tuollaisenaan? On meinaan vähän kesymmälläkin ahtivirillä (TD04) ollut joka vuosi melkoinen ihmettely konttorilla ahtimesta yms. vaikka oma ryki onkin muutoskatsatettu Aeron tehoille... GM900 ei tosin ollut Aeroa, joten tehokkain vertailuversio lienee 185hv turbo. Muutenhan tuokin vehje vastaa tuota 185hv turboa alustaltaan ja jarruiltaan, mutta niistä tarvitaan muutoskatsastukseen dokumentti ja tehoista dynolappu, joka saa olla max 185hv +20% = 222hv :twisted:

Eski
Joo tuo 222hv on tiedossa ja katotaan saahaanko laput tuohon vai mites tehrään. Penkki aika varattu alustavasti enskuun puoleen väliin.
Vastaa Viestiin