NG900 vm.96 2.0t coupe
Lähetetty: Ma Kesä 01, 2020 02:31
Ikinä en olisi uskonut että saabbia tulen omistamaan, mutta toisin pääsi käymään
Autotalli näytti tyhjältä ja Kaverilla sattui pihalla lojumaan suhteellisen hyvässä kunnossa oleva ng900. Hetken pähkäilyn jälkeen päätin hakea saabin parempaan talteen.
Ehjää peliähän ei oltu ostamassa. 1 vaihde oli häviksissä syyksi epäiltiin vaihteiston linjastoa. Varmaksi ei voinut vielä sanoa kun ei auton alle vielä päässyt. Putki oli poikki, kuskin ikkuna ei toiminut, apukuskin ovi ei auennut, auto savutti rikkinäisen turbon takia ja toisen puolen takavalo ei palanut. Muitakin vikoja varmasti oli mutta ei nyt satu mieleen
Autosta oli kilvet otettu poliisin toimesta 2019? alkuvuonna. Syynä savutus (väljä turbo), Pakoputki oli dp:n jälkeen poikki ja renkaat sakoilla.
Auto saatiin kotipihaan jossa se pestiin huolellisesti ja ihmeteltiin että mitä tuli taas ostettua Projekti aloitettiin rikkinäisen turbon vaihdolla, auton alkuperäinen ahdin oli jo parhaat päivänsä nähnyt (Pakopuolen laakerit mäsänä). Tilalle vaihdettiin auton mukana tullut kopio gt2871. Joka ei ollutkaan ihan bolt on homma. Ilmastoinnin kompura ja kiinike saivat lähteä, jotta saatiin ahdin mahtumaan paikoilleen. Siinä samassa ilmastoinnin kenno ja putket otettiin irti turhina. Ahtoletkut laitettiin uusiksi, koska vanhoissa putkissa oli viiltoja ja halkeamia. Siinä samassa tuli päätettyä että polttoaineeksi vaihdetaan e85 ja eikun tutkimaan polttoaine linjaston kuntoa, joka muuten paljastui aivan kauheaksi. Auton alla kulkevat letkut menivät taivutuksesta poikki. Eikun ikh:lta hakemaan etanolin kestävää teräspunos letkua tilalle. Polttoaine linjaston tutkimisen yhteydessä tuli huomattua että tankin kiinike pannat olivat ruostuneet melkeenpä puhki. Hetken pähkäillyn ja muutaman asennusjuoman jälkeen päätettiin että vanhatankki saa lähteä. Turvatankki siis hankinta listalle ja 2 tankin ulkopuolista pumppua releen kautta tilalle. Tankin irroituksen jälkeen sisustan kimppuun. penkit irti, verhoilu irti ja etupenkkien äänieriste levyt pois lattiasta (irroitus pikkasen v mäistä puuhaa muuten) . Kojelauta, ovipahvit ja kaikki muu mikä lähti irti sai lähteä pois tieltä. Kuskin jalkatilasta löytyikin 1 reikä ja vänkerin puolelta 2 onneksi pieniä. Puikolla hitsailin paikat reikien päälle ja korikittiä päälle tasotteeksi. Sain samalla idean maalata auton sisäpuolelta valkoiseksi. Siitä en tiedä mistä idea oikein lähti, mutta ihan siisti tuli fxa:n 13e ruiskulla
https://aijaa.com/sknxFc
Maalina käytin paikallisesta rautakaupasta saatavaa iskun kestävää metalli maalia, jonka väriksi valikoitui valkoinen. "Lattiat" tuli maalattua ruosteen estomaalilla mustaksi, joiden päälle tulee bitumimatot vähän ääntä vaimentamaan.
Seuraavana hommana oli jarrut. Irroitin takarenkaat ja paikat olivat todella ruosteessa. Jarrusatulat ja levyt irti, satulat soodapuhallukseen ja levyistä ruosteet, jarrupölyt yms liat teräsharjalla ja hiekkapaperilla irti. Jonka jälkeen maalit päälle.
https://aijaa.com/aHzlZj
Tässä vaiheessa tilanne oli lähtenyt jo karkaamaan käsistä ja auton peruskunnostus lähti "hieman" käsistä. Ostin toveri saabistilta hx35,pakosarjan ja 1200cc suuttimet. Pitäisi saapua tulevalla viikolla. Polttoaine pumput vielä mietinnässä. Ehdotuksia? molemmat pumput eivät tule normaalissa ajossa olemaan käytössä. (tuplapumput vielä mietinässä). yhdelläkin selviäisi, mutta eikö aina kaksin ole parempi?
Näillä suunnitelmilla oli parempi alkaa päivittämään alustaan uretaani puslia ja taka-akselin irroitinkin tässä viikonloppuna. Puslat olivat kuluneet ja olisivat muutenkin olleet vaihtokunnossa. Taka-akseli oli muutenkin aika rapeassa kunnossa. Painepesurilla suurimmat ruosteet ja liat pois. pesun jälkeen ruosteet hiottiin suurimilta osin pois. Täydellisyyteen ei tässä projektissa pyritä, joten en alkanut millintarkasti puhdistamaan akselia. Puhdistetun akselin päälle laitettiin ruosteen estomaalit pensselillä päälle, ja spray massalla kuivuneen maalin päälle, Saa nähdä kauanko kestävät suomen kelejä
Muutama kuva operaatiosta https://aijaa.com/TrHIBm
Ekaa kertaa kirjottelen mihinkään foorumille ja toivon ettei pikkuset kirjotus virheet haittaa lukemista Päivitän sitä mukaa kun uutta juttua tulee.
Autotalli näytti tyhjältä ja Kaverilla sattui pihalla lojumaan suhteellisen hyvässä kunnossa oleva ng900. Hetken pähkäilyn jälkeen päätin hakea saabin parempaan talteen.
Ehjää peliähän ei oltu ostamassa. 1 vaihde oli häviksissä syyksi epäiltiin vaihteiston linjastoa. Varmaksi ei voinut vielä sanoa kun ei auton alle vielä päässyt. Putki oli poikki, kuskin ikkuna ei toiminut, apukuskin ovi ei auennut, auto savutti rikkinäisen turbon takia ja toisen puolen takavalo ei palanut. Muitakin vikoja varmasti oli mutta ei nyt satu mieleen
Autosta oli kilvet otettu poliisin toimesta 2019? alkuvuonna. Syynä savutus (väljä turbo), Pakoputki oli dp:n jälkeen poikki ja renkaat sakoilla.
Auto saatiin kotipihaan jossa se pestiin huolellisesti ja ihmeteltiin että mitä tuli taas ostettua Projekti aloitettiin rikkinäisen turbon vaihdolla, auton alkuperäinen ahdin oli jo parhaat päivänsä nähnyt (Pakopuolen laakerit mäsänä). Tilalle vaihdettiin auton mukana tullut kopio gt2871. Joka ei ollutkaan ihan bolt on homma. Ilmastoinnin kompura ja kiinike saivat lähteä, jotta saatiin ahdin mahtumaan paikoilleen. Siinä samassa ilmastoinnin kenno ja putket otettiin irti turhina. Ahtoletkut laitettiin uusiksi, koska vanhoissa putkissa oli viiltoja ja halkeamia. Siinä samassa tuli päätettyä että polttoaineeksi vaihdetaan e85 ja eikun tutkimaan polttoaine linjaston kuntoa, joka muuten paljastui aivan kauheaksi. Auton alla kulkevat letkut menivät taivutuksesta poikki. Eikun ikh:lta hakemaan etanolin kestävää teräspunos letkua tilalle. Polttoaine linjaston tutkimisen yhteydessä tuli huomattua että tankin kiinike pannat olivat ruostuneet melkeenpä puhki. Hetken pähkäillyn ja muutaman asennusjuoman jälkeen päätettiin että vanhatankki saa lähteä. Turvatankki siis hankinta listalle ja 2 tankin ulkopuolista pumppua releen kautta tilalle. Tankin irroituksen jälkeen sisustan kimppuun. penkit irti, verhoilu irti ja etupenkkien äänieriste levyt pois lattiasta (irroitus pikkasen v mäistä puuhaa muuten) . Kojelauta, ovipahvit ja kaikki muu mikä lähti irti sai lähteä pois tieltä. Kuskin jalkatilasta löytyikin 1 reikä ja vänkerin puolelta 2 onneksi pieniä. Puikolla hitsailin paikat reikien päälle ja korikittiä päälle tasotteeksi. Sain samalla idean maalata auton sisäpuolelta valkoiseksi. Siitä en tiedä mistä idea oikein lähti, mutta ihan siisti tuli fxa:n 13e ruiskulla
https://aijaa.com/sknxFc
Maalina käytin paikallisesta rautakaupasta saatavaa iskun kestävää metalli maalia, jonka väriksi valikoitui valkoinen. "Lattiat" tuli maalattua ruosteen estomaalilla mustaksi, joiden päälle tulee bitumimatot vähän ääntä vaimentamaan.
Seuraavana hommana oli jarrut. Irroitin takarenkaat ja paikat olivat todella ruosteessa. Jarrusatulat ja levyt irti, satulat soodapuhallukseen ja levyistä ruosteet, jarrupölyt yms liat teräsharjalla ja hiekkapaperilla irti. Jonka jälkeen maalit päälle.
https://aijaa.com/aHzlZj
Tässä vaiheessa tilanne oli lähtenyt jo karkaamaan käsistä ja auton peruskunnostus lähti "hieman" käsistä. Ostin toveri saabistilta hx35,pakosarjan ja 1200cc suuttimet. Pitäisi saapua tulevalla viikolla. Polttoaine pumput vielä mietinnässä. Ehdotuksia? molemmat pumput eivät tule normaalissa ajossa olemaan käytössä. (tuplapumput vielä mietinässä). yhdelläkin selviäisi, mutta eikö aina kaksin ole parempi?
Näillä suunnitelmilla oli parempi alkaa päivittämään alustaan uretaani puslia ja taka-akselin irroitinkin tässä viikonloppuna. Puslat olivat kuluneet ja olisivat muutenkin olleet vaihtokunnossa. Taka-akseli oli muutenkin aika rapeassa kunnossa. Painepesurilla suurimmat ruosteet ja liat pois. pesun jälkeen ruosteet hiottiin suurimilta osin pois. Täydellisyyteen ei tässä projektissa pyritä, joten en alkanut millintarkasti puhdistamaan akselia. Puhdistetun akselin päälle laitettiin ruosteen estomaalit pensselillä päälle, ja spray massalla kuivuneen maalin päälle, Saa nähdä kauanko kestävät suomen kelejä
Muutama kuva operaatiosta https://aijaa.com/TrHIBm
Ekaa kertaa kirjottelen mihinkään foorumille ja toivon ettei pikkuset kirjotus virheet haittaa lukemista Päivitän sitä mukaa kun uutta juttua tulee.