Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972
Lähetetty: Ke Kesä 10, 2020 13:48
Pari kuukautta sitten kovan 99-kuumeen jälkeen tuli hankituksi kyseinen kaunotar. Elikkäs Saab 99 1.85 koneella, vuosimallia 1972 ja museorekisteröity vuonna 2005. Juur tällasesta oon pienestä asti haaveillut eli eräänlainen tavoite tuli täytettyä.
Yleisilmeeltään varsin ryhdikäs auto. Tekniikkapuolella kuitenkin riittää tekemistä. Heti ostohetkellä haivaittiin pakoputki vuotavaksi, ja koneen käynti epätasaiseksi ja moottori pätki kiihdytyksissä. Mitään kirjaa tehdyistä huolloista taikka kuitteja ei tullut mukana.
Heti alkuun tuli vaihdettua:
-uusi pakoputkisto kokonaisuudessaan
-ilmansuodatin
-tulpat
-virranjakajan kansi, pyörijä, kärjet ja konkka
-tulpanjohdot ja puolanjohto
-moottoriöljyt ja suodatin (suodatinsysteemi aika kenkkumainen kun koostuu 11 osasta)
-vaihteistoöljyt
-jäähdytysneste
-venakopan tiiviste
-uudet bensaletkut vuotavien tilalle ja suodatin väliin
Näillä avuin ja kaasutinta hiukan säätämällä sain vanhan ysiysin kulkemaan vähän paremmin. Kaasutinta ei kyllä saanut ihan kohdilleen ja bensavuotojakin oli joten se on nyt purettuna ja odottelee täyttä korjaussarjaa.
300km ajelujen jälkeen tuli huomattua että öljynkulutus on todella suurta. Yks päivä ihmettelin huonoa käyntiä ja ajattelin tarkistaa tulpat, jotka olikin niin täynnä karstaa että olivat alkaneet sammuilla. Tulpat putsaamalla sain taas sitten käymään ihan hyvin. Öljynkulutus ehkä jopa 1l/100km, vähintään puolikas litra menee tuolla matkalla.
Öljyt menee siis mitä ilmeisemmin palotilaan tulppien perusteella eikä ainakaan niin isoja vuotoja ole että merkkais reviiriään. Ihme kyllä että peräpeilistä ei tule savua kun kulutus on noin kovaa.
Oon nyt jättänyt ajelut sikseen ennenkuin saan koneen kuntoon, vähän vaikuttais että jäähdytysnestettä vuotais kannen välistä, eli kansipahvikin voi olla menossa.
Ensimmäinen kysymys kuuluukin, kannattaisko nyt tehdä puristusmittaus onko männänrenkaissa väljyyttä vai johtuuko ennemminkin venttiilinvarsien tiivistyksestä tää ongelma? Ainakin kansiremontti edessä, jollei koko pahkan nosto nokalta ja täysi koneremontti. Tunteeko joku päteviä äijiä tekemään täyshaalauksen tällaseen "brittikoneeseen" vai täytyykö vaan kääriä omat hihat
Yleisilmeeltään varsin ryhdikäs auto. Tekniikkapuolella kuitenkin riittää tekemistä. Heti ostohetkellä haivaittiin pakoputki vuotavaksi, ja koneen käynti epätasaiseksi ja moottori pätki kiihdytyksissä. Mitään kirjaa tehdyistä huolloista taikka kuitteja ei tullut mukana.
Heti alkuun tuli vaihdettua:
-uusi pakoputkisto kokonaisuudessaan
-ilmansuodatin
-tulpat
-virranjakajan kansi, pyörijä, kärjet ja konkka
-tulpanjohdot ja puolanjohto
-moottoriöljyt ja suodatin (suodatinsysteemi aika kenkkumainen kun koostuu 11 osasta)
-vaihteistoöljyt
-jäähdytysneste
-venakopan tiiviste
-uudet bensaletkut vuotavien tilalle ja suodatin väliin
Näillä avuin ja kaasutinta hiukan säätämällä sain vanhan ysiysin kulkemaan vähän paremmin. Kaasutinta ei kyllä saanut ihan kohdilleen ja bensavuotojakin oli joten se on nyt purettuna ja odottelee täyttä korjaussarjaa.
300km ajelujen jälkeen tuli huomattua että öljynkulutus on todella suurta. Yks päivä ihmettelin huonoa käyntiä ja ajattelin tarkistaa tulpat, jotka olikin niin täynnä karstaa että olivat alkaneet sammuilla. Tulpat putsaamalla sain taas sitten käymään ihan hyvin. Öljynkulutus ehkä jopa 1l/100km, vähintään puolikas litra menee tuolla matkalla.
Öljyt menee siis mitä ilmeisemmin palotilaan tulppien perusteella eikä ainakaan niin isoja vuotoja ole että merkkais reviiriään. Ihme kyllä että peräpeilistä ei tule savua kun kulutus on noin kovaa.
Oon nyt jättänyt ajelut sikseen ennenkuin saan koneen kuntoon, vähän vaikuttais että jäähdytysnestettä vuotais kannen välistä, eli kansipahvikin voi olla menossa.
Ensimmäinen kysymys kuuluukin, kannattaisko nyt tehdä puristusmittaus onko männänrenkaissa väljyyttä vai johtuuko ennemminkin venttiilinvarsien tiivistyksestä tää ongelma? Ainakin kansiremontti edessä, jollei koko pahkan nosto nokalta ja täysi koneremontti. Tunteeko joku päteviä äijiä tekemään täyshaalauksen tällaseen "brittikoneeseen" vai täytyykö vaan kääriä omat hihat