Sivu 1/2

Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2020 13:48
Kirjoittaja Ruiskusaapas
Pari kuukautta sitten kovan 99-kuumeen jälkeen tuli hankituksi kyseinen kaunotar. Elikkäs Saab 99 1.85 koneella, vuosimallia 1972 ja museorekisteröity vuonna 2005. Juur tällasesta oon pienestä asti haaveillut eli eräänlainen tavoite tuli täytettyä.

Yleisilmeeltään varsin ryhdikäs auto. Tekniikkapuolella kuitenkin riittää tekemistä. Heti ostohetkellä haivaittiin pakoputki vuotavaksi, ja koneen käynti epätasaiseksi ja moottori pätki kiihdytyksissä. Mitään kirjaa tehdyistä huolloista taikka kuitteja ei tullut mukana.

Heti alkuun tuli vaihdettua:

-uusi pakoputkisto kokonaisuudessaan
-ilmansuodatin
-tulpat
-virranjakajan kansi, pyörijä, kärjet ja konkka
-tulpanjohdot ja puolanjohto
-moottoriöljyt ja suodatin (suodatinsysteemi aika kenkkumainen kun koostuu 11 osasta)
-vaihteistoöljyt
-jäähdytysneste
-venakopan tiiviste
-uudet bensaletkut vuotavien tilalle ja suodatin väliin

Näillä avuin ja kaasutinta hiukan säätämällä sain vanhan ysiysin kulkemaan vähän paremmin. Kaasutinta ei kyllä saanut ihan kohdilleen ja bensavuotojakin oli joten se on nyt purettuna ja odottelee täyttä korjaussarjaa.

300km ajelujen jälkeen tuli huomattua että öljynkulutus on todella suurta. Yks päivä ihmettelin huonoa käyntiä ja ajattelin tarkistaa tulpat, jotka olikin niin täynnä karstaa että olivat alkaneet sammuilla. Tulpat putsaamalla sain taas sitten käymään ihan hyvin. Öljynkulutus ehkä jopa 1l/100km, vähintään puolikas litra menee tuolla matkalla.

Öljyt menee siis mitä ilmeisemmin palotilaan tulppien perusteella eikä ainakaan niin isoja vuotoja ole että merkkais reviiriään. Ihme kyllä että peräpeilistä ei tule savua kun kulutus on noin kovaa.

Oon nyt jättänyt ajelut sikseen ennenkuin saan koneen kuntoon, vähän vaikuttais että jäähdytysnestettä vuotais kannen välistä, eli kansipahvikin voi olla menossa.

Ensimmäinen kysymys kuuluukin, kannattaisko nyt tehdä puristusmittaus onko männänrenkaissa väljyyttä vai johtuuko ennemminkin venttiilinvarsien tiivistyksestä tää ongelma? Ainakin kansiremontti edessä, jollei koko pahkan nosto nokalta ja täysi koneremontti. Tunteeko joku päteviä äijiä tekemään täyshaalauksen tällaseen "brittikoneeseen" vai täytyykö vaan kääriä omat hihat :D

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2020 19:08
Kirjoittaja IC1970
^Meidän -74 mallinen 99 tuolla samaisella 1.85 koneella vei loppuaikoina öljyä siihen malliin, että kun ajeltiin sukulaisiin Keuruulle eestaas, niin ei sellaisella pyöreät 500 km matkalla meinannut 4L kanisteri öljyä riittää... Kansipahvikin siihen vaihdettiin ainakin kerran, toki olihan se meillä melkein 9 vuotta. Mutta vaikuttaa, että sinulla on ihan oikean sarjan kone keulilla :D

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2020 19:16
Kirjoittaja mestari
melkein suosittelen hihojen käärimistä itse :D
tosin jos kone on seissyt paljon niin auttaisiko forte käsittely pikeentyneet jölyrenkaat takaisin uomiinsa

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2020 20:02
Kirjoittaja KN/Lieto
Se kannen irrotus ei sitten välttämättä ole helppoa tuosta koneesta.

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2020 20:38
Kirjoittaja mestari
juu scaniallakin miehet haki isoa rälläkkää hommaan

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: To Kesä 11, 2020 06:15
Kirjoittaja Ruiskusaapas
KN/Lieto kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2020 20:02
Se kannen irrotus ei sitten välttämättä ole helppoa tuosta koneesta.
Joo ilmeisesti ne vinot kansipultit katketessaan aiheuttaa aika paljon päänvaivaa, mutta ei siinä muuten taida mitään ihmeellistä olla?

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: To Kesä 11, 2020 19:10
Kirjoittaja KN/Lieto
Eikö tuo vaikeus riitä? 😉

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ke Kesä 24, 2020 14:30
Kirjoittaja Ruiskusaapas
Huolsin kaasuttimen ja sisälle tuli uusi suutin, säätöneula ja kohoventtiili. Uudet o-renkaat ja tiivisteet tietysti myös sekä läppäakselin stefat.

Ongelmana on vaan nyt se että moottoria ei tunnu saavan käymään tarpeeksi rikkaalla, ainakin jos kaasuttimen säädön tekee tehtaan ohjeiden mukaan. Eli perussäätö ja sen jälkeen niin paljon kireelle suutinta jotta käynti menee epätasaiseksi. Sen jälkeen vartti rikkaalle. No tämä onnistui ok mutta kun konetta ryntäyttää niin meinaa sammua vaikka kuinka rikkaalle kääntelis seosta.

Imuvuotoja ei löytynyt kun starttipilotilla koitettiin.

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2020 07:35
Kirjoittaja Ruiskusaapas
Mistä voisi johtua tyhjäkäynnin heiluminen useita satoja kierroksia about 800-1300rpm? Imuvuotoja on testailtu erinäisillä aineilla ja ei tunnu löytyvän. Sytytyspuolella kaikki uusittu paitsi puola ja etuvastus. Kaasutin juuri huollettu ja ei parantunut sillä ainakaan. Sytkänkin pitäis olla kohdillaan 10eykk.

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2020 08:00
Kirjoittaja tetammi
Tekeekö saman jos alipainekellon letkun tukkii?

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2020 08:09
Kirjoittaja Ruiskusaapas
Täytyypä koittaa tuota alipainekellon linjaa.

Itseasiassa yksi tiedostettu vika löytyy joka on huohotinventtiilin kalvo jossa on reikä. Koitin painaa sormella itse huohotinventtiilin huohotusreikään jottei tulis sitä kautta imuvuotoa, mutta ei vaikutusta. Voiko ite kampikammiotuuletus sekottaa seokset tyhjäkäynnillä noin pahasti. Se huohotinventtiilihän kai pitäis mennä kiinni tyhjäkäynnillä kun imusarjassa on kova alipaine? Nythän se ei tietysti mene kun kalvossa on reikä eli venttiilikara ei mene sinne reikään sisään. Uusi kalvo on tulos Ruotsista.

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Pe Heinä 24, 2020 20:01
Kirjoittaja Ruiskusaapas
Ilmeisesti viallinen huohotinventtiili aiheuttaa aika kovaa seoksen heikennystä koska uudella kalvolla käynti parani huomattavasti.

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ma Syys 07, 2020 19:10
Kirjoittaja Ruiskusaapas
Huohotinventtiilin kalvon rikkinäisyys näemmä aiheutti suuren osan öljynkulutuksestakin. Voi olla silti vähintäänkin kansiremppa edessä koska hiukan sieltäsun täältä vuotaa nesteitä. Bensapumpunkin tiiviste falskaa öljyä.

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ma Loka 19, 2020 15:52
Kirjoittaja Ruiskusaapas
Kuis moni täällä on oikeasti ottanut tuollaisen 1.85 koneen kannen irti? Kovasti täällä pelotellaan sillä mutta mikä on porukan onnistumisprosentti kyseisen mörön kanssa?

Vielä ei ole nesteet sekaisin mutta vuotoa ulospäin ja aikasemman suuren öljynkulutuksen takia ei varmaan olis pahitteeks käyttää ylhäällä. Myöskin pakosarjan kiinnitysjengat on huonossa kunnossa ja pakosarja on lähinnä pyhällä hengellä kiinni. Ihme kyllä tiivis. Sais nekin kunnostettua samalla.

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Lähetetty: Ti Loka 20, 2020 09:18
Kirjoittaja spade
Moi,
Pari kertaa olen 1,85 kannen irroittanut ja nuo kansipultit on se haaste, sain ne irti lukitsemalla toisen mutterin pinnapultin päähän jolloin pinnapulttikin aukesi, mutta tiukalla olivat, muuten kaikki aika normaalia, en muista ketjunkiristimen toimintaa tarkkaan mutta avattiin pitkällä ruuvarilla. Venttiilikuppeja älä sotke keskenään ja niiden alla on säätöpalat joilla säädetään venttiilien välykset. Vesipumppu on sitten oma lukunsa.

t Pasi