Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Pari kuukautta sitten kovan 99-kuumeen jälkeen tuli hankituksi kyseinen kaunotar. Elikkäs Saab 99 1.85 koneella, vuosimallia 1972 ja museorekisteröity vuonna 2005. Juur tällasesta oon pienestä asti haaveillut eli eräänlainen tavoite tuli täytettyä.

Yleisilmeeltään varsin ryhdikäs auto. Tekniikkapuolella kuitenkin riittää tekemistä. Heti ostohetkellä haivaittiin pakoputki vuotavaksi, ja koneen käynti epätasaiseksi ja moottori pätki kiihdytyksissä. Mitään kirjaa tehdyistä huolloista taikka kuitteja ei tullut mukana.

Heti alkuun tuli vaihdettua:

-uusi pakoputkisto kokonaisuudessaan
-ilmansuodatin
-tulpat
-virranjakajan kansi, pyörijä, kärjet ja konkka
-tulpanjohdot ja puolanjohto
-moottoriöljyt ja suodatin (suodatinsysteemi aika kenkkumainen kun koostuu 11 osasta)
-vaihteistoöljyt
-jäähdytysneste
-venakopan tiiviste
-uudet bensaletkut vuotavien tilalle ja suodatin väliin

Näillä avuin ja kaasutinta hiukan säätämällä sain vanhan ysiysin kulkemaan vähän paremmin. Kaasutinta ei kyllä saanut ihan kohdilleen ja bensavuotojakin oli joten se on nyt purettuna ja odottelee täyttä korjaussarjaa.

300km ajelujen jälkeen tuli huomattua että öljynkulutus on todella suurta. Yks päivä ihmettelin huonoa käyntiä ja ajattelin tarkistaa tulpat, jotka olikin niin täynnä karstaa että olivat alkaneet sammuilla. Tulpat putsaamalla sain taas sitten käymään ihan hyvin. Öljynkulutus ehkä jopa 1l/100km, vähintään puolikas litra menee tuolla matkalla.

Öljyt menee siis mitä ilmeisemmin palotilaan tulppien perusteella eikä ainakaan niin isoja vuotoja ole että merkkais reviiriään. Ihme kyllä että peräpeilistä ei tule savua kun kulutus on noin kovaa.

Oon nyt jättänyt ajelut sikseen ennenkuin saan koneen kuntoon, vähän vaikuttais että jäähdytysnestettä vuotais kannen välistä, eli kansipahvikin voi olla menossa.

Ensimmäinen kysymys kuuluukin, kannattaisko nyt tehdä puristusmittaus onko männänrenkaissa väljyyttä vai johtuuko ennemminkin venttiilinvarsien tiivistyksestä tää ongelma? Ainakin kansiremontti edessä, jollei koko pahkan nosto nokalta ja täysi koneremontti. Tunteeko joku päteviä äijiä tekemään täyshaalauksen tällaseen "brittikoneeseen" vai täytyykö vaan kääriä omat hihat :D
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Meidän -74 mallinen 99 tuolla samaisella 1.85 koneella vei loppuaikoina öljyä siihen malliin, että kun ajeltiin sukulaisiin Keuruulle eestaas, niin ei sellaisella pyöreät 500 km matkalla meinannut 4L kanisteri öljyä riittää... Kansipahvikin siihen vaihdettiin ainakin kerran, toki olihan se meillä melkein 9 vuotta. Mutta vaikuttaa, että sinulla on ihan oikean sarjan kone keulilla :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja mestari »

melkein suosittelen hihojen käärimistä itse :D
tosin jos kone on seissyt paljon niin auttaisiko forte käsittely pikeentyneet jölyrenkaat takaisin uomiinsa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Se kannen irrotus ei sitten välttämättä ole helppoa tuosta koneesta.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu scaniallakin miehet haki isoa rälläkkää hommaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

KN/Lieto kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2020 20:02
Se kannen irrotus ei sitten välttämättä ole helppoa tuosta koneesta.
Joo ilmeisesti ne vinot kansipultit katketessaan aiheuttaa aika paljon päänvaivaa, mutta ei siinä muuten taida mitään ihmeellistä olla?
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Eikö tuo vaikeus riitä? 😉
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Huolsin kaasuttimen ja sisälle tuli uusi suutin, säätöneula ja kohoventtiili. Uudet o-renkaat ja tiivisteet tietysti myös sekä läppäakselin stefat.

Ongelmana on vaan nyt se että moottoria ei tunnu saavan käymään tarpeeksi rikkaalla, ainakin jos kaasuttimen säädön tekee tehtaan ohjeiden mukaan. Eli perussäätö ja sen jälkeen niin paljon kireelle suutinta jotta käynti menee epätasaiseksi. Sen jälkeen vartti rikkaalle. No tämä onnistui ok mutta kun konetta ryntäyttää niin meinaa sammua vaikka kuinka rikkaalle kääntelis seosta.

Imuvuotoja ei löytynyt kun starttipilotilla koitettiin.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Mistä voisi johtua tyhjäkäynnin heiluminen useita satoja kierroksia about 800-1300rpm? Imuvuotoja on testailtu erinäisillä aineilla ja ei tunnu löytyvän. Sytytyspuolella kaikki uusittu paitsi puola ja etuvastus. Kaasutin juuri huollettu ja ei parantunut sillä ainakaan. Sytkänkin pitäis olla kohdillaan 10eykk.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tekeekö saman jos alipainekellon letkun tukkii?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Täytyypä koittaa tuota alipainekellon linjaa.

Itseasiassa yksi tiedostettu vika löytyy joka on huohotinventtiilin kalvo jossa on reikä. Koitin painaa sormella itse huohotinventtiilin huohotusreikään jottei tulis sitä kautta imuvuotoa, mutta ei vaikutusta. Voiko ite kampikammiotuuletus sekottaa seokset tyhjäkäynnillä noin pahasti. Se huohotinventtiilihän kai pitäis mennä kiinni tyhjäkäynnillä kun imusarjassa on kova alipaine? Nythän se ei tietysti mene kun kalvossa on reikä eli venttiilikara ei mene sinne reikään sisään. Uusi kalvo on tulos Ruotsista.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Ilmeisesti viallinen huohotinventtiili aiheuttaa aika kovaa seoksen heikennystä koska uudella kalvolla käynti parani huomattavasti.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Huohotinventtiilin kalvon rikkinäisyys näemmä aiheutti suuren osan öljynkulutuksestakin. Voi olla silti vähintäänkin kansiremppa edessä koska hiukan sieltäsun täältä vuotaa nesteitä. Bensapumpunkin tiiviste falskaa öljyä.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Kuis moni täällä on oikeasti ottanut tuollaisen 1.85 koneen kannen irti? Kovasti täällä pelotellaan sillä mutta mikä on porukan onnistumisprosentti kyseisen mörön kanssa?

Vielä ei ole nesteet sekaisin mutta vuotoa ulospäin ja aikasemman suuren öljynkulutuksen takia ei varmaan olis pahitteeks käyttää ylhäällä. Myöskin pakosarjan kiinnitysjengat on huonossa kunnossa ja pakosarja on lähinnä pyhällä hengellä kiinni. Ihme kyllä tiivis. Sais nekin kunnostettua samalla.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 99 1.85 CM4, vm. 1972

Viesti Kirjoittaja spade »

Moi,
Pari kertaa olen 1,85 kannen irroittanut ja nuo kansipultit on se haaste, sain ne irti lukitsemalla toisen mutterin pinnapultin päähän jolloin pinnapulttikin aukesi, mutta tiukalla olivat, muuten kaikki aika normaalia, en muista ketjunkiristimen toimintaa tarkkaan mutta avattiin pitkällä ruuvarilla. Venttiilikuppeja älä sotke keskenään ja niiden alla on säätöpalat joilla säädetään venttiilien välykset. Vesipumppu on sitten oma lukunsa.

t Pasi
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Vastaa Viestiin