Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja aero »

No joo, tarttee yhtä jarrukilpee vähän restauroida kanssa, mutta se nyt ei mahoton rasti lie sekään. Tuonsuuntasta tulosta tietty sopi odottaakin, ihan hyvässä peruskunnossahan tämä tosiaan on - eikä esim. pohjaa skipattu epämääräisellä katseella vaan kyllä siellä ihan koputtelua tapahtui.

Meilläpäin tuttu katsuri ei tarkoita sitä että tarkastuksessa oiottaisiin vaan sitä, että inssi tietää että en maksa ajoluvasta vaan siitä että auto tarkastetaan ja haluan tietää nekin viat mitä en ole itse huomannut. Silleen saa paljo paremmin vastinetta rahoille, vaikkei tuo ihan halvin konttori olekaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Autot ei tykkää kun niillä ei ajeta, Jarrutehot on aina ollu joka leimalla erilaiset joskin riittävät :oops:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja aero »

Dodi, eilen tuli jarruosia ja tänään sitten vihdoin tunkkasin auton ilmaan. Koska sisäinen kokemusasiantuntijani niin suositteli, niin tunkkasin koko auton pukeille, nykäisin kaikki pyörät irti ja ruiskuttelin irroitusöljyä muhimaan about kaikkiin näkyviin ruuveihin.

Pakkohan se on myöntää, että ei tämmönen jarrulevy ihan sillai kaikista kaunein lajinsa edustaja ole:
Kuva

Vasemmalla takana toinen satulan kiinnnityspulteista napsahti poikki ja tynkä jäi kierteisiin. Tarttee huomenna hitsilöidä siihen jotain kaveria jatkoksi että saa kaivettua pois. Onneksi (heh) saapuneet takapalat myös vaikuttaisi olevan väärät, joten ei niitä takajarruja kuitenkaan kasaan saa.

Edessä olikin paloja pitävät tapit ihan tuhannen jumissa, mutta siitäkin selvisi kun ne ensin pilkkoi, sitten porasi jäljelle jääneeseen tynkään 4mm kolon ja antoi tuurnalla vauhtia. Sieltä löytyikin sitten vasemmalta puolen tälläistä kivaa:
Kuva

Ihan ei välttis olisi jarruttelu riittänyt tilannetta korjaamaan :D. Jätin etusatuloiden kiinnityspulteille irroitusöljyä muhimaan ja jätin auton yöksi nukkumaan. Ei jaksa huhkia yötä myöten, kun joka tapauksessa tarttee kaupassa käydä vielä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja aero »

No wittu.
aero kirjoitti:
La Loka 17, 2020 22:47
Vasemmalla takana toinen satulan kiinnnityspulteista napsahti poikki ja tynkä jäi kierteisiin. Tarttee huomenna hitsilöidä siihen jotain kaveria jatkoksi että saa kaivettua pois.
Meinasin hitsata M6-mutterin (osui sopivasti käteen), mutta valovirtamiggeristäkin lähtee näköjään sen verran jerkkua, että M6 mutteri lähinnä haihtuu. No, pultintynkä kävi punaisena. Hitsasin isomman mutterin, jälleen pultintynkä kävi punaisena, väänsin hitsauksen poikki. Hitsasin itsensä pultin toisen pätkän siihen hiottuani sitä vähän hitsauskelpoisemmaksi, jälleen tynkä kävi punaisena, väänsin uudestaan poikki. Porasin keskelle pulttia pienemmän reiän, käänsin sinne kierteet, ruuvasin sinne pultin pohjaa myöten, hitsasin kiinni, käänsin poikki. Lopulta porasin sen pultin pois niin tarkasti kuin pystyin, sain kierteiltä loput jämät pois ja kävin kierteet läpi kierretapilla. Jumppasin vähän mäntiä ja kasasin vasemman takajarrun, suksess.

Siirryin oikealle taakse, käänsin vääntiöllä pultit auki, irrotin satulan, muljasin levyn kiinnitysruuvit entiseksi, porasin ne pois, jumppasin mäntiä ja lätkin uudet osat paikalleen, suksess.

Siirryin oikealle eteen, avasin pultit, irrottelin osat, ruuvailin männän sisään, kasasin kera uusien osien, suksess.

Siirryin vasemmalle eteen. Avasin pultit, totesin että satula on ihan tuhannen jumissa, tilasin kunnostetun satulan. Odotellessa muotoilin peltijämästä ellei maailman, niin ainakin Suomen rumimman jarrukilven todeten, että inssi ei katso ulkonäköä, vaan olemassaolemista ja peittävyyttä.

Uusi satula tuli ilman sitä pientä jarruputkinysää, joten aajattelin kokeilla, saisiko sen vanhasta satulasta ehjänä irti. Vastaus: ei saa. Ei tarvinnut ihmeesti hönkäistä sinnepäin jotta putki murtui - no, ihan aiheesta se uusintalistalle pääsi. Myös käsijarrun vaijeri oli sen verran innokkaasti rakastunut satularautaan (joo, se segeri oli jo irti), että käytin rautaan lievää suurempaa väkivaltaa saadakseni vaijerin siitä ehjänä irti (olihan mulla kourassa uusi satula, muttei uutta vaijeria).Onneksi Biltema on sunnuntaina auki, joten kouraan jarruputkityökalut, kieppi putkea ja nippasarja. Tulipahan tutustuttua tähänkin touhuun ja onpahan seuraavaa tilannetta varten taas vähän paremmin varauduttu.

Nyt on siis jarrut, pitää joku päivä käydä konttorilla esittelemässä niitä. Pitkään meni jarrurempassa, melkeensä hävettää, mutta onhan tässä sentään touhuttu muuta samalla töiden ja kotiprojektin listoilla. Ja kuitenkin jälkitarkastuksen aikaikkunassa, sehän virallisesti riittää.
aero kirjoitti:
La Loka 17, 2020 22:47
Onneksi (heh) saapuneet takapalat myös vaikuttaisi olevan väärät, joten ei niitä takajarruja kuitenkaan kasaan saa.
Eivät muuten olleet, vaikka olivatkin n. millin verran leveemmät kuin vanhat. Liekö vanhoista lähtenyt materiaalia vai ovatko alunperinkin olleet kapeammat, paha sanoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tossa hyvä esimerkki, miksi kannattaa harrastaa GM-ajan avo :saab: ia. Yleensä kaikki pultit lähtee auki eikä katkea. :mrgreen:

Eipä siinä, tänään vaihtelin Relluun talvikumit ja jouduin seisomaan koko painolla metrisen varren päässä, että sain pyöränpultit auki. Ja Megsu oli kesällä juuri huollossa, jossa herkistivät jarrut... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja aero »

^Seuraavana jarruhuoltovuorossa on ökybemari. Aito suomiauto kyseessä ja odotusarvo on, että kaikki pultit aukeaa ongelmitta. No, onhan se 28v ysiparia nuorempikin.

Mutta joo, niin siinä tuppaa käymään, että kun jotain korjataan, niin ehjää siitä saadaan aikaan. Tänään napsahti ysiparille vuosi ajoaikaa. Ihan ei tasatulokseen päätynyt, kun etujarruihin löytyi 1,8/1,6kN ja taakse 0,9/1,1kN voimia, käppärille puolestaan 1,9/1,3kN. Ellei maailman, niin ainakin pohjoisen Euroopan rumin jarrukilpikin kelpasi, kun ei inssiä kiinnosta ulkonäkö vaan olemassaolo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja aero »

Näköjään jäänyt kirjoittelu vielä vähemmälle kuin harrastaminen. Ysipari talvehti pääosin tallissa, oli hetken pihallakin talliruuhkan takia, mutta ei saappi pakkasta pelkää. Jossain välissä tässä kesän mittaan sompailin Ysiparin tallista pihalle, totesin vasemmassa etujarrussa olevan vähintään ilmaa, ilmasin jarrut uudestaan ja ajelin pihassa.

Vaan kävi kuitenkin niin, että talvella löytyi kaverin pihasta ylimääräisenä Ysipariakin kiinnostavampi harrasteauto, Alfa Romeo 33 Permanent4 ja tuli taas kalustoähky. Liiassa kalustossa on se vika, ettei kaikille riitä sitä aikaa ja hellyyttä, mitä ne kaipaisivat, joten laitoin Ysiparin tarjolle, josko foorumilta löytyisi autolle koti, jossa ei ole samanlaista kalustoähkyä kuin minulla.

Niinhän siinä sitten kävi, että Ysipari lähti eilen uuteen kotiin. Uusi omistaja on tervetullut jatkamaan ketjua ja auton tarinaa niin halutessaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mihinpäin jatkoi matkaa ?
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei se kauas lähtenyt, naapurikunnan puolelle - Hämeenlinnaan siis.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Moikka,

aiheen auto on katsastettu, ja ensi vuonna mahdollista saada jo kahdeksi vuodeksi leima kun auto ikä on yli 40-vuotta. Vähänlaisesti tähän on kertynyt kilometrejä, mutta lähinnä huviajelua ja lähikaupassa sekä harrastuspaikkaan on tullut ajeltua. Tämän vuoden wst:ssa tuli käytyä.

Perushuoltoa, puunausta ja jotain osien vaihtoa on tullut tehtyä. Seuraavaksi varmaankin jousia ja vaimentimia voisi vaihtaa. Eteen jo tuli vaimentimet laitettua. Termari tuossa taitaa olla "kuumaa" sorttia, joten sen ajattelin vaihtaa. Nesteet on vaihdeltu. Jotenkin käynti röpöttää matalilla kierroksilla, vaikka olen hienosäätänyt, puhunut mukavia yms. Voipi olla muutakin syynä, mutta menköön toistaiseksi noin kun kilometrejä tullut joku reilut 1000 km lisää sitten elokuun -21.

Siirsin talliin taasen, joskus myöhemmin kesällä uudestaan toviksi käyttöön ja öljyt vaihtoon. Että on tämä vielä liikenteessä, ja hyvässä patinoituneessa käyttökunnossa.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Vastaa Viestiin