Sivu 1/2

Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 12:46
Kirjoittaja aero
Ammoisina nuorisoaikoina, kun kortin sain, suhasin ensimmäisen puolivuotiskauteni vaarin vanhalla ysiysillä. Tuolloin oli kyseessä vuoden 1982 kaksiovinen ruskea karvalakkimalli. Nostalgia mielessäni himoitsin välillä vähän salaa Lerssisen ysiparia, joka on saman värinen, vastaavasti varusteltu ja kaksiovinen eli muuten täysin vastaava, mutta vuotta nuorempi eli 1983. Kun omistaja sitten vaihteeksi vihjaili, että ysipari on vähän ylimääräisenä jos joku tahtoo, päädyin kysymään että kuinka paljon sitä pitäisikään haluta.

Tässähän päästiin ihan tolkun lukemiin rahaosastolla ja kun asioilla on tapana järjestyä, tämä eskaloituikin nopeasti. Toveri Ab^] lähti ostattelemaan hälle koestamaani Insigniaa tuosta naapurikylältä, joten pyysin lupaa hypätä siivelle osamatkan ajaksi. Tämähän passasi, joten ei muuta kuin eilen puolenpäivän nurkilla Opel tulille ja matkaan. Hyvässä seurassa matka taittuu ja kello kiitää eikä aikaakaan kun pääsimme tutustumaan klassikkoon. Pienen alkuhämmästelyn jälkeen kyytini lähti jatkamaan matkaansa etiäppäin ja minä jäin pällistelemään ysiparia. Puoliperusteellinen tutkinta, kaupantekoa ja hyllystä loput renkaat ja vanteet kyytiin, kaikennäköistä turinaa ja höpinää, B201 tulille ja iltakympin tienoossa matkaan. Melkeen heti piti pysähtyä ottaan ekat kuvat:

Kuva

Kuva

Vanhoissa autoissa voi olla vaikka mitä yllättäviä haasteita. Tälläkin piti heti 20km kohdalla pysähtyä suorittamaan niinkin yllättävä huoltotoimenpide kuin polttoainepinnan tarkistus ja säätö:
Kuva

Mikäs siinä ruisaillessa. Ysipari on semmonen hyvän mielen auto, jolla pitää ruisailla rauhassa - toki tuo 100hp kaasaritekniikka ei muuhun rahkeita annakaan. Humppa soi ja matka taittuu, sehän on tärkeintä. Auringon laskiessa mailleen matkan puolivälin tienoossa toppasin vielä ottamaan foton:
Kuva

Melko tarkkaan aamuneljältä parkkasin ysiparin kotipihaan. Vähän siinä esiintyi jälkikäyntiä etenkin ekoilla sammutuksilla, liekö ollut 95:sta tankissa, se muistaakseni vaikuttaa. Ysikasia tankkailin itse ja kotiin päästessä sammui suoraan avaimesta kääntäessä. Pari jotain tehonpuutekohtausta matkalla iski, äkkiseltään voisin kuvitella että niihin kohtiin on päässyt tankista aika vanhaa bensaa moottorille asti. No, joko nuo poistuu ihan vaan ajamalla tai sitten pitää jossain vaiheessa tehdä jotain. Muuten matka taittui ihan kuin Saabilta sopii odottaa - rennosti, ilman lihasjumeja ja mukavasti, perille asti.

Mukaan tuli viitospakka jalkkisvanteita, talvirenkaat peltivanteilla, perustason humppakoneisto ja jopa Mocoman LA-puhelin.

Mulla on ysipari :), kyllä tällä kelpaa ruisailla.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 14:39
Kirjoittaja Cona
Hieno ysiysi ja selkeästi ihan ajokuntoinenkin. Onko tuossa jotain projektia/isompaa laitettavaa? 8)

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 15:11
Kirjoittaja tetammi
No eipä tullu mielee et sulle tuli ku lerssine ilmoitti myyneensä, tästä ku on sportit jäänee kauppaan. :lol:

Hyvältähä tuo näyttää eikä taida paljoo tarvii harrastaa.
Ja juu. Ajaa ainaki tankillisen tuoret bensaa läpi enne ku rupee ihmettelee.

Onko muuta suodatinta kuin pumpun sisäinen?

Pumpun ehkä laittaisin tilaukseen ja venakopantiivisteen.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 15:14
Kirjoittaja nalleolut
madallus
nelivalomaski
alut
ritilä
etuspoileri

noista hyvä aloittaa :mrgreen:

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 16:13
Kirjoittaja aero
^Tää on alkuperäsenä juur sopiva nostalgiapläjäys ja semmonen leppoisa hyvän mielen auto. Alut saattaa kyllä tulla, nuo rosterikapselit ei minun silmässä ihan täysin ysipariin istu.
Cona kirjoitti:
Pe Kesä 12, 2020 14:39
Hieno ysiysi ja selkeästi ihan ajokuntoinenkin. Onko tuossa jotain projektia/isompaa laitettavaa? 8)
Sen verran ajokuntoinen, että n. 500km kotimatka taittui tosiaan ihan näppärästi :)

Ei mitään kovin ihmeellisiä, vähän on sellasta hipistelyä joka on parempi tehdä aiemmin kuin myöhemmin, kun esmes pintaruskeet saa vielä kiinni ja tietyt letkut kannattanee vaihtaa ajoissa ja tämmöstä.
tetammi kirjoitti:
Pe Kesä 12, 2020 15:11
No eipä tullu mielee et sulle tuli ku lerssine ilmoitti myyneensä, tästä ku on sportit jäänee kauppaan. :lol:
Minähän osaan yllättää kaikki, välillä jopa itsenikin :D
tetammi kirjoitti:
Pe Kesä 12, 2020 15:11
Onko muuta suodatinta kuin pumpun sisäinen?
Ei taida kyllä olla, eikä välttämättä olisi huono idea lisätä.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 17:23
Kirjoittaja IC1970
Vilipittömästi onnea ! Tulipa lisää seurattavaa ja alkuperäisen näköisestä lähtökohdasta. Onneksi sulla on Bemari, niin voit sillä räpätä, jos alkaa 100hv ahdistaa :)

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 17:52
Kirjoittaja Lerssinen
Moittivat 100 heppaa vähäiseksi ja se oli kait mun pihan tehokkain (kg/hv) auto :lol:

Edit : Minoon tankkaillu pelkkää 98:a joka bensavehkeeseen. Tuota jälkikäyntiä taisin ihmetellä ihan ekoissa projektijutuissakin mutta se on vähentyny koko ajan. Siinähän oli alkuun seokset ja sytkät niin perseellään että bensa suorastaan lensi putkesta joten karstaakin voi olla riittävissä määrin, en ole raaskinut mitään huudatuksia tai vesiä kaadella koneeseen kuitenkaan moisen takia..

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 18:04
Kirjoittaja Saabnostalgia
Vähän siinä esiintyi jälkikäyntiä etenkin ekoilla sammutuksilla, liekö ollut 95:sta tankissa, se muistaakseni vaikuttaa.
Vaikuttaa osaltaan. Tosin meilläkin on 90:llä ajettu aina 98:lla ja kyllä se silti välillä tuppaa pyrskähteleen sammutuksen jälkeen. Kaasarin korjaussarja kannattanee hankkia, herkistellä ryyppymekanismi jne. jos ei lerssinen niitä ehtinyt jo tehdä. 90:n kaasaria ei ole tullut edes säädettyä kummemmin em. toimenpiteitten jälkeen. Vähän rikkaalle jäi, mutta menohalut palasivat ja tukkoisuus hävisi. Kulkevuutta on auton luonteeseen nähden sopivasti ja katsastuksestakin on mennyt jo kaksi kertaa läpi niillä säädöillä. No, tulihan sinne laitettua sytkäpuolellekin uutta sälää.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 19:12
Kirjoittaja jus
Ja ryyppyhän ei pidä olla sammuttaessa päällä.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Kesä 12, 2020 20:31
Kirjoittaja aero
Eikä ollutkaan, sehän tökitään pois kohtuu pian käynnistämisen jälkeen kun rikastusta ei enää tartte.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Ti Syys 01, 2020 17:16
Kirjoittaja Lerssinen
Mitäs tänne ? :?:

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Ti Syys 01, 2020 20:00
Kirjoittaja aero
Hyvää kuuluu, kiitos vain :). Jonninverran on ajeltu, eihän tälle ole juur muuta tarttenut tehdä kuin ajaa ja tankata. Tosin tökkäsin nyt kotvaksi tauolle ja talliin piiloon, kun taloproggis vie tällä hetkellä käytännössä kaiken vapaa-ajan.

Kohta pääsee marssittaan ysiparin leimalle. Pyöritellee inssi taas päätään että millä se äijä tällä kertaa pihaan karauttikaan :D

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Ma Syys 21, 2020 21:42
Kirjoittaja aero
Leima on tosiaan 12.10. mennessä, joten liksuttelin Ysiparin ajoon jotta saa vähän verryteltyä. Valjastettiin se jo kuormajuhdaksikin, kun haettiin työpöydän pintalankut höyläyksestä kotiin:
Kuva

Matkalla alkoikin sitten supsuttamaan, etenkin vedolla ja pienillä kierroksilla. Lie pistettävä pakosarjan tiiviste vaihtaen - vai halkeileeko näistä pakosarjat kuin turboista konsanaan? En ainakaan muista kuulleeni moisesta ongelmasta vaparissa.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Loka 09, 2020 17:37
Kirjoittaja aero
Soittelin paikalliseen varaosaputkaan noista pakosarjan tiivisteistä. Toveri sieltä katteli että Koivuselta ei enää löydy, HL-Groupillakaan ei ole, Kaha sanoo että tilaustavaraa. Kysyin että pitääkö tässä nyt olla syvästi pettynyt, ettei vasta 37-vuotiaaseen saappiin löydykään osia hyllystä. Luurista kuului kutakuinkin "odotas hetki" ja hetken päästä "Joo onhan mulla näitä pussillinen täällä hyllyssä". Selevä, seuravana päivänä hakemaan ja 6,5e hinnalla tiivarit matkaan.

Vaan en ole vielä asentanut, kun supsuttelu loppui omia aikojaan seuraavalla startilla, mistä lie höpissyt. Katellaan ny vähän että alottaako uudelleen, nyt ainakin on tiivarit hyllyssä.

Tänään sitten suhasin leimakonttorille. Ihan ei ajaminen ole riittänyt jarrujen pintahiontaan, sen verran ruosteessa on useampi levy että niistä tuli noottia hylkäyksen verran. Perj'aatteessa voisi hioakin, mutta kun osia vielä saa niin ostetaan mieluummin uusia, kysyntä toivottavasti ylläpitää tarjontaa.

Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983

Lähetetty: Pe Loka 09, 2020 17:42
Kirjoittaja IC1970
^No jos ei mistään muusta tullut sanomista kuin jarrulevyistä, niin aika vähällä ja selkeällä vaivalla pääsee maaliin.