Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Ammoisina nuorisoaikoina, kun kortin sain, suhasin ensimmäisen puolivuotiskauteni vaarin vanhalla ysiysillä. Tuolloin oli kyseessä vuoden 1982 kaksiovinen ruskea karvalakkimalli. Nostalgia mielessäni himoitsin välillä vähän salaa Lerssisen ysiparia, joka on saman värinen, vastaavasti varusteltu ja kaksiovinen eli muuten täysin vastaava, mutta vuotta nuorempi eli 1983. Kun omistaja sitten vaihteeksi vihjaili, että ysipari on vähän ylimääräisenä jos joku tahtoo, päädyin kysymään että kuinka paljon sitä pitäisikään haluta.
Tässähän päästiin ihan tolkun lukemiin rahaosastolla ja kun asioilla on tapana järjestyä, tämä eskaloituikin nopeasti. Toveri Ab^] lähti ostattelemaan hälle koestamaani Insigniaa tuosta naapurikylältä, joten pyysin lupaa hypätä siivelle osamatkan ajaksi. Tämähän passasi, joten ei muuta kuin eilen puolenpäivän nurkilla Opel tulille ja matkaan. Hyvässä seurassa matka taittuu ja kello kiitää eikä aikaakaan kun pääsimme tutustumaan klassikkoon. Pienen alkuhämmästelyn jälkeen kyytini lähti jatkamaan matkaansa etiäppäin ja minä jäin pällistelemään ysiparia. Puoliperusteellinen tutkinta, kaupantekoa ja hyllystä loput renkaat ja vanteet kyytiin, kaikennäköistä turinaa ja höpinää, B201 tulille ja iltakympin tienoossa matkaan. Melkeen heti piti pysähtyä ottaan ekat kuvat:
Vanhoissa autoissa voi olla vaikka mitä yllättäviä haasteita. Tälläkin piti heti 20km kohdalla pysähtyä suorittamaan niinkin yllättävä huoltotoimenpide kuin polttoainepinnan tarkistus ja säätö:
Mikäs siinä ruisaillessa. Ysipari on semmonen hyvän mielen auto, jolla pitää ruisailla rauhassa - toki tuo 100hp kaasaritekniikka ei muuhun rahkeita annakaan. Humppa soi ja matka taittuu, sehän on tärkeintä. Auringon laskiessa mailleen matkan puolivälin tienoossa toppasin vielä ottamaan foton:
Melko tarkkaan aamuneljältä parkkasin ysiparin kotipihaan. Vähän siinä esiintyi jälkikäyntiä etenkin ekoilla sammutuksilla, liekö ollut 95:sta tankissa, se muistaakseni vaikuttaa. Ysikasia tankkailin itse ja kotiin päästessä sammui suoraan avaimesta kääntäessä. Pari jotain tehonpuutekohtausta matkalla iski, äkkiseltään voisin kuvitella että niihin kohtiin on päässyt tankista aika vanhaa bensaa moottorille asti. No, joko nuo poistuu ihan vaan ajamalla tai sitten pitää jossain vaiheessa tehdä jotain. Muuten matka taittui ihan kuin Saabilta sopii odottaa - rennosti, ilman lihasjumeja ja mukavasti, perille asti.
Mukaan tuli viitospakka jalkkisvanteita, talvirenkaat peltivanteilla, perustason humppakoneisto ja jopa Mocoman LA-puhelin.
Mulla on ysipari , kyllä tällä kelpaa ruisailla.
Tässähän päästiin ihan tolkun lukemiin rahaosastolla ja kun asioilla on tapana järjestyä, tämä eskaloituikin nopeasti. Toveri Ab^] lähti ostattelemaan hälle koestamaani Insigniaa tuosta naapurikylältä, joten pyysin lupaa hypätä siivelle osamatkan ajaksi. Tämähän passasi, joten ei muuta kuin eilen puolenpäivän nurkilla Opel tulille ja matkaan. Hyvässä seurassa matka taittuu ja kello kiitää eikä aikaakaan kun pääsimme tutustumaan klassikkoon. Pienen alkuhämmästelyn jälkeen kyytini lähti jatkamaan matkaansa etiäppäin ja minä jäin pällistelemään ysiparia. Puoliperusteellinen tutkinta, kaupantekoa ja hyllystä loput renkaat ja vanteet kyytiin, kaikennäköistä turinaa ja höpinää, B201 tulille ja iltakympin tienoossa matkaan. Melkeen heti piti pysähtyä ottaan ekat kuvat:
Vanhoissa autoissa voi olla vaikka mitä yllättäviä haasteita. Tälläkin piti heti 20km kohdalla pysähtyä suorittamaan niinkin yllättävä huoltotoimenpide kuin polttoainepinnan tarkistus ja säätö:
Mikäs siinä ruisaillessa. Ysipari on semmonen hyvän mielen auto, jolla pitää ruisailla rauhassa - toki tuo 100hp kaasaritekniikka ei muuhun rahkeita annakaan. Humppa soi ja matka taittuu, sehän on tärkeintä. Auringon laskiessa mailleen matkan puolivälin tienoossa toppasin vielä ottamaan foton:
Melko tarkkaan aamuneljältä parkkasin ysiparin kotipihaan. Vähän siinä esiintyi jälkikäyntiä etenkin ekoilla sammutuksilla, liekö ollut 95:sta tankissa, se muistaakseni vaikuttaa. Ysikasia tankkailin itse ja kotiin päästessä sammui suoraan avaimesta kääntäessä. Pari jotain tehonpuutekohtausta matkalla iski, äkkiseltään voisin kuvitella että niihin kohtiin on päässyt tankista aika vanhaa bensaa moottorille asti. No, joko nuo poistuu ihan vaan ajamalla tai sitten pitää jossain vaiheessa tehdä jotain. Muuten matka taittui ihan kuin Saabilta sopii odottaa - rennosti, ilman lihasjumeja ja mukavasti, perille asti.
Mukaan tuli viitospakka jalkkisvanteita, talvirenkaat peltivanteilla, perustason humppakoneisto ja jopa Mocoman LA-puhelin.
Mulla on ysipari , kyllä tällä kelpaa ruisailla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Hieno ysiysi ja selkeästi ihan ajokuntoinenkin. Onko tuossa jotain projektia/isompaa laitettavaa?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
No eipä tullu mielee et sulle tuli ku lerssine ilmoitti myyneensä, tästä ku on sportit jäänee kauppaan.
Hyvältähä tuo näyttää eikä taida paljoo tarvii harrastaa.
Ja juu. Ajaa ainaki tankillisen tuoret bensaa läpi enne ku rupee ihmettelee.
Onko muuta suodatinta kuin pumpun sisäinen?
Pumpun ehkä laittaisin tilaukseen ja venakopantiivisteen.
Hyvältähä tuo näyttää eikä taida paljoo tarvii harrastaa.
Ja juu. Ajaa ainaki tankillisen tuoret bensaa läpi enne ku rupee ihmettelee.
Onko muuta suodatinta kuin pumpun sisäinen?
Pumpun ehkä laittaisin tilaukseen ja venakopantiivisteen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
madallus
nelivalomaski
alut
ritilä
etuspoileri
noista hyvä aloittaa
nelivalomaski
alut
ritilä
etuspoileri
noista hyvä aloittaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
^Tää on alkuperäsenä juur sopiva nostalgiapläjäys ja semmonen leppoisa hyvän mielen auto. Alut saattaa kyllä tulla, nuo rosterikapselit ei minun silmässä ihan täysin ysipariin istu.
Ei mitään kovin ihmeellisiä, vähän on sellasta hipistelyä joka on parempi tehdä aiemmin kuin myöhemmin, kun esmes pintaruskeet saa vielä kiinni ja tietyt letkut kannattanee vaihtaa ajoissa ja tämmöstä.
Sen verran ajokuntoinen, että n. 500km kotimatka taittui tosiaan ihan näppärästi
Ei mitään kovin ihmeellisiä, vähän on sellasta hipistelyä joka on parempi tehdä aiemmin kuin myöhemmin, kun esmes pintaruskeet saa vielä kiinni ja tietyt letkut kannattanee vaihtaa ajoissa ja tämmöstä.
Minähän osaan yllättää kaikki, välillä jopa itsenikin
Ei taida kyllä olla, eikä välttämättä olisi huono idea lisätä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Vilipittömästi onnea ! Tulipa lisää seurattavaa ja alkuperäisen näköisestä lähtökohdasta. Onneksi sulla on Bemari, niin voit sillä räpätä, jos alkaa 100hv ahdistaa
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Moittivat 100 heppaa vähäiseksi ja se oli kait mun pihan tehokkain (kg/hv) auto
Edit : Minoon tankkaillu pelkkää 98:a joka bensavehkeeseen. Tuota jälkikäyntiä taisin ihmetellä ihan ekoissa projektijutuissakin mutta se on vähentyny koko ajan. Siinähän oli alkuun seokset ja sytkät niin perseellään että bensa suorastaan lensi putkesta joten karstaakin voi olla riittävissä määrin, en ole raaskinut mitään huudatuksia tai vesiä kaadella koneeseen kuitenkaan moisen takia..
Edit : Minoon tankkaillu pelkkää 98:a joka bensavehkeeseen. Tuota jälkikäyntiä taisin ihmetellä ihan ekoissa projektijutuissakin mutta se on vähentyny koko ajan. Siinähän oli alkuun seokset ja sytkät niin perseellään että bensa suorastaan lensi putkesta joten karstaakin voi olla riittävissä määrin, en ole raaskinut mitään huudatuksia tai vesiä kaadella koneeseen kuitenkaan moisen takia..
Viimeksi muokannut Lerssinen, Pe Kesä 12, 2020 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 61
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 12:02
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Vaikuttaa osaltaan. Tosin meilläkin on 90:llä ajettu aina 98:lla ja kyllä se silti välillä tuppaa pyrskähteleen sammutuksen jälkeen. Kaasarin korjaussarja kannattanee hankkia, herkistellä ryyppymekanismi jne. jos ei lerssinen niitä ehtinyt jo tehdä. 90:n kaasaria ei ole tullut edes säädettyä kummemmin em. toimenpiteitten jälkeen. Vähän rikkaalle jäi, mutta menohalut palasivat ja tukkoisuus hävisi. Kulkevuutta on auton luonteeseen nähden sopivasti ja katsastuksestakin on mennyt jo kaksi kertaa läpi niillä säädöillä. No, tulihan sinne laitettua sytkäpuolellekin uutta sälää.Vähän siinä esiintyi jälkikäyntiä etenkin ekoilla sammutuksilla, liekö ollut 95:sta tankissa, se muistaakseni vaikuttaa.
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Ja ryyppyhän ei pidä olla sammuttaessa päällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Eikä ollutkaan, sehän tökitään pois kohtuu pian käynnistämisen jälkeen kun rikastusta ei enää tartte.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Mitäs tänne ?
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Hyvää kuuluu, kiitos vain . Jonninverran on ajeltu, eihän tälle ole juur muuta tarttenut tehdä kuin ajaa ja tankata. Tosin tökkäsin nyt kotvaksi tauolle ja talliin piiloon, kun taloproggis vie tällä hetkellä käytännössä kaiken vapaa-ajan.
Kohta pääsee marssittaan ysiparin leimalle. Pyöritellee inssi taas päätään että millä se äijä tällä kertaa pihaan karauttikaan
Kohta pääsee marssittaan ysiparin leimalle. Pyöritellee inssi taas päätään että millä se äijä tällä kertaa pihaan karauttikaan
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Leima on tosiaan 12.10. mennessä, joten liksuttelin Ysiparin ajoon jotta saa vähän verryteltyä. Valjastettiin se jo kuormajuhdaksikin, kun haettiin työpöydän pintalankut höyläyksestä kotiin:
Matkalla alkoikin sitten supsuttamaan, etenkin vedolla ja pienillä kierroksilla. Lie pistettävä pakosarjan tiiviste vaihtaen - vai halkeileeko näistä pakosarjat kuin turboista konsanaan? En ainakaan muista kuulleeni moisesta ongelmasta vaparissa.
Matkalla alkoikin sitten supsuttamaan, etenkin vedolla ja pienillä kierroksilla. Lie pistettävä pakosarjan tiiviste vaihtaen - vai halkeileeko näistä pakosarjat kuin turboista konsanaan? En ainakaan muista kuulleeni moisesta ongelmasta vaparissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
Soittelin paikalliseen varaosaputkaan noista pakosarjan tiivisteistä. Toveri sieltä katteli että Koivuselta ei enää löydy, HL-Groupillakaan ei ole, Kaha sanoo että tilaustavaraa. Kysyin että pitääkö tässä nyt olla syvästi pettynyt, ettei vasta 37-vuotiaaseen saappiin löydykään osia hyllystä. Luurista kuului kutakuinkin "odotas hetki" ja hetken päästä "Joo onhan mulla näitä pussillinen täällä hyllyssä". Selevä, seuravana päivänä hakemaan ja 6,5e hinnalla tiivarit matkaan.
Vaan en ole vielä asentanut, kun supsuttelu loppui omia aikojaan seuraavalla startilla, mistä lie höpissyt. Katellaan ny vähän että alottaako uudelleen, nyt ainakin on tiivarit hyllyssä.
Tänään sitten suhasin leimakonttorille. Ihan ei ajaminen ole riittänyt jarrujen pintahiontaan, sen verran ruosteessa on useampi levy että niistä tuli noottia hylkäyksen verran. Perj'aatteessa voisi hioakin, mutta kun osia vielä saa niin ostetaan mieluummin uusia, kysyntä toivottavasti ylläpitää tarjontaa.
Vaan en ole vielä asentanut, kun supsuttelu loppui omia aikojaan seuraavalla startilla, mistä lie höpissyt. Katellaan ny vähän että alottaako uudelleen, nyt ainakin on tiivarit hyllyssä.
Tänään sitten suhasin leimakonttorille. Ihan ei ajaminen ole riittänyt jarrujen pintahiontaan, sen verran ruosteessa on useampi levy että niistä tuli noottia hylkäyksen verran. Perj'aatteessa voisi hioakin, mutta kun osia vielä saa niin ostetaan mieluummin uusia, kysyntä toivottavasti ylläpitää tarjontaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ysipari eli Saab 99 GL 2D 1983
^No jos ei mistään muusta tullut sanomista kuin jarrulevyistä, niin aika vähällä ja selkeällä vaivalla pääsee maaliin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634