Paluu Saabien pariin ng900:lla

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Noin viiden vuoden tauon jälkeen päätin hommata hieman vanhaa Land Cruiseria vähemmän kuluttavan käyttöauton, ja valinta kohdistui luonnollisesti Saabiin. Omistuksessa on ollut muutama vanhan mallin 900, joista kovasti tykkäsin, mutta nyt tuli kokeiluun uusi malli. Auto on vuosimallia 95. Kävin sen tänään hakemassa, ja hyvin se ainakin 70 kilometrin kotimatkan toimi. Leima on ummessa, mutta vikalista oli haettu. Hylsy oli tullut oikean puolen alapallosta ja riittämättömästi pitävästä käsijarrusta. Nämä lie aika helppoa laittaa kuntoon, mutta katsastuksesta on yli puoli vuotta aikaa, joten toivotaan ettei muuta ole ilmaantunut.
Muuta kropattavaa on ainakin lämmityslaitteen puhallin, ei eloa. Säätimet tuntuvat elottomilta, joten täytyy ottaa paneeli irti ja katsoa miltä näyttää. Lisäksi virta-avain lähtee pesästä auton ollessa käynnissä. Radio on karsiutunut matkan varrelle. Sporttisista äänistä päätellen pakoputki vuotaa. Varmaan muutakin löytyy vielä, mutta ei pahalta vaikuta. Tekniikka tuntuu pelaavan hyvin, ja vetoja on sen verran kun varmasti tällaisessa 2 litraisessa vaparissa kuuluukin olla.
Tänään en enää muuta jaksanut tehdä kuin pestä homeet pois sisustasta, jatketaan taas kun ehtii.
Kuva
Kuva
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Tänään kävin konttorilla kokeilemassa. Muuten kaikki ok, mutta näköjään lämmityslaitteen puhallin täytyy toimia. Sen ongelmaksi paljastui katkaisija, joka on käynyt lämpimänä jossain vaiheessa. Yksi pinni kokonaan poikki. No laitoin siitä ostoilmoituksen kun ei tuollaista mistään enää taida uutena saada.

Lisäksi katsastuksessa todettiin, ettei SRS- valo syty lainkaan. En ollut tätä itse kaivannut, joten enpä osannut siihen varautua. Ei kaivannut edellinen katsastajakaan, sillä palamattomuuden syyksi paljastui se, että poltin oli kaivettu pois. Oli aika työ laittaa takaisin :evil: :evil: Ja kirsikkana kakun päälle, nyt se sitten palaa koko ajan. Jos oikein käsitin, tähän tarvitaan tech että sen saa luettua/kuitattua pois?

Mutta muuten kaikki ok, joten eiköhän tämä vielä liikenteeseen saada.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Noniin nyt on tuore leima. SRS valon sain pois kanssaharrastajan avustuksella. Oli joku jännitehäiriö muistissa ja sen kuittaamalla valo toimii kuten pitää. Ihmetyttää se vaivannäkö, minkä joku on tehnyt kaivaakseen polttimon pois. Ei kuitenkaan sen isompi ongelma ollut. Tänään käyn vielä illalla hakemassa Saabin aluvanteet ja niihin kumit, jotta saadaan renkaat vielä kuntoon. Halpaan ja helppoon projektilöytöön tuli vähän yllättäviä mutkia matkaan, mutta ei kuitenkaan hirveä savotta ollut.

Edit näkyykö ekan viestin kuvat? Kuvien lisääminen tökkii...
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Näkyy kuvat.

Eikai tuo srs-valon poisotto mikään suuri homma ollut? Siellähän se on mittariston sisällä. Tosin itselläni on kokemusta vain kolkin mittariston irrottamisesta ja purkamisesta. Rane mikä rane toki, mutta näillä halpiksilla voi toisinaan olla epätoivoiset ajatukset jotta saa leiman tms :lol: Ei kaikilla ole testeriä tuttavapiirissä... Itsekin yhdestä ruoskasta paikkasin pakoputken joustopalan sammutuspeitteellä ja rautalangalla, jottai sai päästöt kohdilleen. Happea liikaa seassa. Hyvät päästöt tuli ja säästi sekä aikaa että vaivaa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Aika lyhyeksi jäi tämä paluu Saabien pariin, pari kuukautta ja 5000 kilometriä. Kansipahvi valmistui, vedet ja öljyt sekaisin... No otan uudet renkaat pois ja vanhat tilalle ja auto paaliin.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ymmärsin, että tuo on 2.0 vapari, joten lohkohan kannattaisi jonkun virittäjän ottaa talteen.
Tuo B206i on ainoa blokki, jossa ei ole tasapainoakseleita ollenkaan, joten tehokkaimmat turrpopadat tehdään tuohon lohkoon :twisted:

Eski
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja karihai »

Rekkarinumeron avulla haettu VIN-koodi kertoo että tuossa on B204i-kone.
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Kiukuspäissäni en paalannutkaan tätä, vaan meinasin, että tässä on hyvä harjoitteluaihio ja vaihdoin kansipahvin itse. Ensikertalaisella aikaahan meni, mutta omalle harrastukselle ei lasketa hintaa. Ja mikä tärkeintä, 500 kilsan perusteella homma onnistui. Sen verran budjettitouhu kyseessä, ettei kantta mihinkään koneistamolle lähetetty, vaan vanhan jämät tarkkaan pois, uusi tilalle ja nippuun. Haynesin manuaalin avulla tein ja kun on jonkun verran ennenkin touhunnut niin ei ollut mikään amerikan temppu.
Nyt vielä kun tulis joku purkuauto vastaan mistä saisi sen lämppärin puhaltimen katkaisijan niin olisi mukavassa käyttökunnossa. Nyt mulla on ihan vaan keinukytkin siellä että saa puhaltimen päälle/pois.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Siinä samalla huomasin, että pakoputki roikkuu toispuoleisesti. No kolme kuukautta vanhasta takapöntöstä oli hitsi pettänyt. Tämän putken laatu ei muutenkaan päätä huimannut kun yksi sauma vuosi heti uutena.
Kuva
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

eBayn satasen satseja vai joku muu putkisto? Ite meinaan Biltemasta tilata NG-kolkkiin, mutta on niin epäilyttävän halpa, et tiä uskaltaako :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Motonetin satasen satsi, siis pelkkä takapönttö. Motonet kyllä hoiti reklamaation hyvin, uusi korvaava on tulossa. Sitä ei tietty hyllyssä ollut, mutta tulee alkuviikosta.
Moni voisi ajatella, että miksi et vaan hitsannut takaisin, mutta mun mielestä satasen osa saa kestää kauemmin kuin 3 kuukautta, enkä omista kyllä hitsauskonettakaan.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paluu Saabien pariin ng900:lla

Viesti Kirjoittaja Cona »

JussiH 900 kirjoitti:
Pe Marras 06, 2020 14:20
Kiukuspäissäni en paalannutkaan tätä, vaan meinasin, että tässä on hyvä harjoitteluaihio ja vaihdoin kansipahvin itse.
Oikein. Pidetään nämä ajossa. 8)

Koitin juuri ostaa omaani horsmapellon keskellä makaavasta hylystä öljyjäähyä. Myyjä pyysi 80€. Kolmella satasella olis saanu ajokuntoisen turbon. Jäi kenno ostamatta.

Mikään automalli ei ole niin halpa, että yksittäisestä varaosasta ei kehdattaisi pyytää ryöstöhintaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin